Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TMS vs Mercedes E63 AMG S

Startet av Gordon Retriever, torsdag 02. april 2015, klokken 00:08

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Den som virkelig savner e-Golfen sin i ferien, kan også kjøpe en værstasjon, som gir live temperatur i garasjen med mere - direkte på mobilen:

SitatNetatmo Weather Station er en værstasjon i et flott design med mange muligheter. Du kan bruke værstasjonen til å måle temperaturer, luftfuktigheten inne og ute, Co2-nivået i luften og lydnivå

Co2-nivået i e-Golfen kan jo være interessant å holde øye med. Mindre enn to års Car-Net abonnement koster den også.  ;D

Råde

Sitat fra: mihkku på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:38
Skjønner bare ikke hvorfor vi som klager på dette ikke går sammen eller ut i media. Nå er det jo 5 posten om dette og langt flere kommentarer
Media tror jeg blåser i det. Det gir ikke så god nyhetsverdi. Carnet funksjonalitet kanskje, men det ville bli noe med et svadasvar fra importør om at dette har høyeste prioritet osv osv. Ingen hadde kommet noen vei.

Felles klage, kanskje, men hvordan skulle en slik utformes. Hvilke krav skulle fremsettes og med hvilken begrunnelse?
e-Golf | X75D

Golfen

Jeg svarte ja, men en forutsetning er at det begynner å virke hver gang. Ganske ustabilt, og ikke verdt prisen om ikke de får stabil drift.

DagRune

Kommunikasjonen mellom app og bil er svært ofte ustabil. Car-net rapporterer ofte at bilen er "utenfor rekkevidde" selv om den står sentralt plassert der den alltid har hatt kontakt. Ofte opplever jeg at appen f.eks rapporterer at den ikke får startet kupevarming, men når jeg kommer til bilen, er oppvarminga godt i gang. Tilsvarende, jeg skulle jeg endre avgangstider via appen, appen rapporterte feil, men bilen hadde likevel registrert endringene.

Jeg mistenker derfor at feilen som regel ligger hos Car-nets servere, at ofte de greier å formidle kommandoer, men ikke registrerer "kvittering" fra bilen om at kommando er utført. Siden denne feilen er sporadisk (men hyppig) tviler jeg på at bilen av og til ikke kvitterer. Det er nok mer sannsynlig at feilen skyldes overbelastede servere som skal formidle data mellom app og bil.

Skal man betale for en app, bør man forvente bedre stabilitet i tjenesten.

elektro

#34
Jeg har ikke fått bilen enda, men dette høres jo ganske likt ut som Volvo OnCall oppfører seg.. Dog synes jeg Car-net appen er penere og har flere funksjoner enn OnCall når jeg fyrer den opp i demomodus på iPhone 6.

For meg er det ikke noe alternativ å ikke betale for abonnement selv om tjenesten er ustabil.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

nilskt

Det ryktes nå på det tyske forumet at VW ikke lenger ønsker å ta egen betaling for Car-net.... Der kunne man tidligere velge "første år gratis" eller "tre år for 170€". Denne muligheten er visstnok fjernet fra bestillingssidene nå.

http://www.goingelectric.de/forum/e-golf-infotainment/car-net-probleme-e-golf-t8435-80.html
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

HelectriC

Sitat fra: nilskt på fredag 22. mai 2015, klokken 06:46
Det ryktes nå på det tyske forumet at VW ikke lenger ønsker å ta egen betaling for Car-net.... Der kunne man tidligere velge "første år gratis" eller "tre år for 170€". Denne muligheten er visstnok fjernet fra bestillingssidene nå.

http://www.goingelectric.de/forum/e-golf-infotainment/car-net-probleme-e-golf-t8435-80.html

Skulle bare mangle å ta betalt for en slik tjeneste som i grunn er veldig "basic" og i tillegg ikke fungerer 100%.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

ottcom

Kommer i kategorien "kjekt å ha", sålenge det er uten kostnad. Skal de ha 100 Euro for abonnementet,  hopper jeg av i februar 2016.

Egolf med VP

elektro

#38
Nå har jeg bare hatt bilen i noen dager, men for meg er det komplett uforståelig at så mange kan velge å droppe Car-Net pga. en avgift på 100 Euro i året. Dere er jammen prinsippfaste!  ;) Kanskje annerledes hvis du stort sett lader i garasjen hjemme, men for meg som kun lader andre steder enn hjemme er det et must å ha kontroll med lading, batteri og bilstatus.

Dessuten parkerer vel alle utendørs i blant, da er det jo gull å kunne forvarme bilen akkurat til det tidspunkt trenger det. Dette gir jo også ekstra rekkevidde, forutsatt at man står tilkoblet strøm. Men det beste av alt er at man kan forvarme også på batteri etter en skitur!

EDIT: La meg legge til at jeg som nevnt tidligere har erfaring med Volvo OnCall på dieseldyret. Der kunne jeg kanskje unnvært en slik app, men da måtte det ha vært minst snakk om 2-3000 kr. i året. Så mye synes jeg forvarmingen er verdt. Når man i tillegg tar med ladesspektet er jeg i ikke i tvil! Greit nok at Car-Net appen er ustabil, men det er jammen Volvo OnCall også. Har ingen erfaring med Tesla sin eller andre, men dette skyldes kanskje at kommunikasjonen er basert på SMS og ikke 100% real time kommunikasjon? Fikk inntrykk av det fra Volvo sin support i alle fall.. Det forklarer nok også at jeg får status fra e-Golfen også når den står i parkeringskjekjellere hvor jeg normalt ikke kan snakke i telefonen pga. dårlig dekning. Noe som er svært positivt!
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Kent

For min del er det ikke så mye snakk om prinsipp, jeg føler bare rett å slett at Car-Net ikke er verdt prisen.

Den oppvarmingen(og nedkjølingen) via app er så og si ubrukelig, fungerer kanskje 1/4 av gangene jeg prøver, og da gjerne med store forsinkelser etter man trykker start på appen.

Timerne fungerer derimot utmerket, og jeg programmerer de etter situasjonen. Tar ikke mange sekundene før man forlater bilen, tar mye mindre tid en med appen om man skal være sikker på at den funker.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

siforko

Har brukt car-net siden 19 desember i fjor, og er kjempe fornøyd.
Kjenner meg ikke igjen i problemene som mange opplever.
Jeg bruker det mye og er veldig fornøyd. Kommer ihvertfall til å betale for videre bruk.
Kjører E-Golf FL300

stefse

Jeg har jobbet mye med lignende type telekommunikasjon, og vet litt hva utfordringene er.

Uten å gå for mye i detaljer så kan jeg si at problemet oppstår når du vil ha kontakt med mobile enheten (gsm modemet i bilen), og den ikke er permanent eller svært hyppig tilkoblet på gprs. Man vil spare strøm og datakostnad, og slik jeg antar det er, når bilen er parkert og ikke lader, er den programmert til å 'melde seg' på gprs/umts/whatever 1 gang i døgnet eller kanskje sjeldnere.
Du vil altså sende en datapakke til bilen, men fordi du ikke vet hvilken IP adresse den har, siden det skifter fra gang til gang den er pålogget gprs, får du ikke kontakt. Altså må du få den til å koble seg på gprs, slik at den  sender et ping til CAR-net serveren, de handshaker og datakommunikasjonen kan komme i gang. Slik det har vært, ihvertfall fram til nylig, er at den eneste måten å trigge en hendelse på en enhet på mobilnettet, er å ringe den, eller sende SMS. (bruke linjesvitsjet databærer) Dette koster selvsagt litt mer enn å sende en liten datapakke, men har i praksis vært eneste måten å sende en 'wake up' til modemet i bilen på.

Det er 3 løsninger på dette. Den ene er å legge inn i SW til bilen at den må kontakte serveren f.eks. hvert 2-5 minutt for å sjekke om det ligger meldinger til den (som f.eks å starte oppvarming) Strømkrevende.

Den andre er at altså at CAR-net sender sms eller en wake up call som gjør at bilen logger på, og ventende meldinger blir overført. Kostbart.

Den tredje er at de har satt inn et simkort som har fast ip adresse, nylig muliggjort med IPv6 og 4g som er et rent pakkesvitsjet nett.
Uten å si det for sikkert, tipper jeg at det er dette som er valgt på nyere dato biler og dermed er problemet mye mindre, både med dataoverføring og kostnad.

Hva kostnader til dataoverføring angår, kan jeg si at et typisk GPS og overvåkingsystem for kjøretøy bruker 200-500 kr i året på overføring. Jegvil tro CAR-net er endel gjerrigere på overføring siden posisjonen bare sendes når bilen står, kanskje de klarer seg med 50-200 kr, avhengig av hvor mye bilen og appen brukes. Å gjøre det til en gratistjeneste sitter nok litt løsere jo mindre data vi overfører.




Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektro

Sitat fra: Kent på lørdag 23. mai 2015, klokken 18:01
For min del er det ikke så mye snakk om prinsipp, jeg føler bare rett å slett at Car-Net ikke er verdt prisen.

Den oppvarmingen(og nedkjølingen) via app er så og si ubrukelig, fungerer kanskje 1/4 av gangene jeg prøver, og da gjerne med store forsinkelser etter man trykker start på appen.

Timerne fungerer derimot utmerket, og jeg programmerer de etter situasjonen. Tar ikke mange sekundene før man forlater bilen, tar mye mindre tid en med appen om man skal være sikker på at den funker.

Hmm.. At klimaregulering bare fungerer 1/4 av gangene hørtes merkelig ut, da ville jeg tatt kontakt med Møller. Kan det være en SW oppgradering som skal til, eller kanskje det er noe fysisk feil med antenne eller lignende?

Nå har jeg liten erfaring med Car-Net foreløpig, men at det er en liten forsinkelse (et par minutter) er nok normalt. På Volvo fikk jeg forklart at man sender en SMS, deretter skal bilen hente denne, starte varmeren og sende en kvittering tilbake. Det virker litt gammeldags, men har nok med strømsparing og at det skal fungere med varierende dekningsforhold å gjøre. Etter en viss tid, 48 timer eller noe, sjekker bilen bare hver time om det ligger ventende kommandoer. Du merker det godt når du f.eks har vært på ferie og kommer tilbake til flyplassen. Etter en del uker skrur systemet seg helt av mener jeg å ha lest.

Programmere etter forholdene, tja.. Jeg vet nesten aldri eksakt når jeg skal kjøre, bortsett fra til og fra jobb med +/- en halvtime, men begge steder står bilen innendørs. Det viktigste med app kontroll på en elbil må jo uansett være å vite at man om bilen lader og hvor mye strøm man har. Det er vel derfor det er standard på e-Golf, Tesla mf.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Kent

Sitat fra: elektro på søndag 24. mai 2015, klokken 16:28
Sitat fra: Kent på lørdag 23. mai 2015, klokken 18:01
For min del er det ikke så mye snakk om prinsipp, jeg føler bare rett å slett at Car-Net ikke er verdt prisen.

Den oppvarmingen(og nedkjølingen) via app er så og si ubrukelig, fungerer kanskje 1/4 av gangene jeg prøver, og da gjerne med store forsinkelser etter man trykker start på appen.

Timerne fungerer derimot utmerket, og jeg programmerer de etter situasjonen. Tar ikke mange sekundene før man forlater bilen, tar mye mindre tid en med appen om man skal være sikker på at den funker.

Hmm.. At klimaregulering bare fungerer 1/4 av gangene hørtes merkelig ut, da ville jeg tatt kontakt med Møller. Kan det være en SW oppgradering som skal til, eller kanskje det er noe fysisk feil med antenne eller lignende?

Nå har jeg liten erfaring med Car-Net foreløpig, men at det er en liten forsinkelse (et par minutter) er nok normalt. På Volvo fikk jeg forklart at man sender en SMS, deretter skal bilen hente denne, starte varmeren og sende en kvittering tilbake. Det virker litt gammeldags, men har nok med strømsparing og at det skal fungere med varierende dekningsforhold å gjøre. Etter en viss tid, 48 timer eller noe, sjekker bilen bare hver time om det ligger ventende kommandoer. Du merker det godt når du f.eks har vært på ferie og kommer tilbake til flyplassen. Etter en del uker skrur systemet seg helt av mener jeg å ha lest.

Programmere etter forholdene, tja.. Jeg vet nesten aldri eksakt når jeg skal kjøre, bortsett fra til og fra jobb med +/- en halvtime, men begge steder står bilen innendørs. Det viktigste med app kontroll på en elbil må jo uansett være å vite at man om bilen lader og hvor mye strøm man har. Det er vel derfor det er standard på e-Golf, Tesla mf.

1/4 er bare et fingeren i været tall, i perioder funker det ok, andre perioder ikke i det hele tatt.

Uansett om det hadde fungert perfekt alltid, så er 8-900 kroner året for å kunne slå på klimaanlegget litt i overkant.

Hvor mye strøm man har ladet opp får man uansett en vis følelse av når man har hatt bilen en stund.
lader man på 10 amp så er det ca 8-9% i timen, 16 amp 12-13%, blir enklere å regne i hodet en å ta opp telefonen, låse den opp, åpne app, skrive passord og åpne e-styring.

100 euro er ikke mye i det store bildet, men det betyr ikke at jeg bruker de til å tørke meg i ræva med heller :p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

nilskt

Sitat fra: stefse på lørdag 23. mai 2015, klokken 23:44
Jeg har jobbet mye med lignende type telekommunikasjon, og vet litt hva utfordringene er.

Uten å gå for mye i detaljer så kan jeg si at problemet oppstår når du vil ha kontakt med mobile enheten (gsm modemet i bilen), og den ikke er permanent eller svært hyppig tilkoblet på gprs. Man vil spare strøm og datakostnad, og slik jeg antar det er, når bilen er parkert og ikke lader, er den programmert til å 'melde seg' på gprs/umts/whatever 1 gang i døgnet eller kanskje sjeldnere.
Du vil altså sende en datapakke til bilen, men fordi du ikke vet hvilken IP adresse den har, siden det skifter fra gang til gang den er pålogget gprs, får du ikke kontakt. Altså må du få den til å koble seg på gprs, slik at den  sender et ping til CAR-net serveren, de handshaker og datakommunikasjonen kan komme i gang. Slik det har vært, ihvertfall fram til nylig, er at den eneste måten å trigge en hendelse på en enhet på mobilnettet, er å ringe den, eller sende SMS. (bruke linjesvitsjet databærer) Dette koster selvsagt litt mer enn å sende en liten datapakke, men har i praksis vært eneste måten å sende en 'wake up' til modemet i bilen på.

(...)

NJA... jeg er enig i mye av det du skriver, men når appen fungerer som den skal, fungerer det faktisk ganske bra, det går jo for eks å starte appen på telefonen og sette på varmen. Da starter varmeren etter bare noen sekunder, så de klarer jo å kommunisere. Hadde det vært slik du beskriver, kunne man jo risikere å vente timer før varmeren starter.
Problemet slik jeg ser det, er at appen er svært ustabil. rett som det er får man ikke kontakt med server, eller server får ikke kontakt med bil. Og mange av funksjonene som er der, fungerer ikke, eller fungerer bare mot biler produsert etter en viss dato. Det er alt for dårlig.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA