Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TMS vs Mercedes E63 AMG S

Startet av Gordon Retriever, torsdag 02. april 2015, klokken 00:08

« forrige - neste »

DagRune

@nilskt: Det må vel være bestillingstidspunktet som gjelder. Det er da bilen er spesifisert. De som ventet på varmepumper hadde fått bilene produsert lenge før - så når varmepumpeteknologien var klarert ble de frigitt. Er det da  rimelig å kreve at bilen må tilbake og oppdateres med siste hardware?

@LGF: Hva Møller sier eller ikke, spiller mindre rolle. Det er logisk at mye av car-net funksjonaliteten vil være avhenging av hardware. F. eks., for at frontrutevarming skal kunne skje via app, må det være en hardwareenhet som fysisk slår på ruteoppvarming på signal fra softwaren. Finnes ikke denne, hjelper ikke allverdens softwareoppdateringer.

BTW, dersom frontruteoppvarming kan slås på via infotainment-skjermen, er det en funksjonalitet som kan styres av software. På min bil kan jeg slå på frontruteoppvarming fra LCD-skjermen, og også fra app. Det hadde vært interessant å vite om de som mangler app-funksjonen også mangler den i skjerm-menyen for klima?

Råde

Biler uten app-styring av frontrutevarme kan skru på denne vis klima på infotainment.
e-Golf | X75D

DagRune

I teorien bør det car-net funksjonen kunne fikses via oppdatering av software i bilen, siden funksjonen allerede har softwarestyring.

LGF

Sitat fra: DagRune på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:02
@LGF: Hva Møller sier eller ikke, spiller mindre rolle. Det er logisk at mye av car-net funksjonaliteten vil være avhenging av hardware. F. eks., for at frontrutevarming skal kunne skje via app, må det være en hardwareenhet som fysisk slår på ruteoppvarming på signal fra softwaren. Finnes ikke denne, hjelper ikke allverdens softwareoppdateringer.

Jeg slår på via "soft button" på infotainment-skjermen - derfor må det være via SW - og da skjønner jeg ikke HW-avhengigheten...
2014 VW e-Golf - intromodell - Pure White

DagRune

#19
Ja, det er det jeg sier i forrige post. Det er selvfølgelig en hardwarekobling også, et relé eller noe må jo slå inn, men siden funksjonen kan slås på via infotainment-skjermen, er det allerede en kobling mellom software og hardware, også hos de som ikke har funksjonen i app. Så da bør en softwareoppdatering i bilen kunne fikse problemet.

mihkku

Har selv valgt å klage inn dette til Møller da det ikke er rettferdig. Min bil ble produsert i uke 43, men utlevert fra fabrikk i uke 7. Er da rart at jeg ikke har fått mulighet for oppvarming via app.

mihkku

@DagRune: Problemet her er vel at folk har ventet i over 1 år på bilene sine og når de endelig får bilene levert, så er disse foreldet. Vi har jo fått 10.000 i kompensasjon, men dette er spesifisert som grunnet forsinkelse og ikke manglende funksjonalitet. Irriterer meg at kompisen min som fikk bilen sin over 1 måned før meg har mer funksjonalitet enn meg :)

alagerqv

Jeg må si det er overraskende at VW skal ta betalt for dette.

Har akkurat gått over fra Nissan Leaf hvor tilsvarende tjeneste er like ustabil, men dog gratis.
Tesla har vel dette også inkludert i bilprisen, samt at der kan man jo surfe mye med 3G hvis man vil også.

Etter å ha lekt med Car-Net ett par dager, så er konklusjonen min at den overhodet ikke er verdt å betale noe ekstra for...

Men det var jo veldig deilig å skru på varmen i Leaf'en fra huset når det var kaldt da... Mulig jeg kan vurdere å ombestemme meg ila det første året...

Og det er jo klart, betaler man for tjenesten, så skal den jammen meg være mer stabil enn det den har vært hittil!

Kent

Sitat fra: DagRune på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:02
BTW, dersom frontruteoppvarming kan slås på via infotainment-skjermen, er det en funksjonalitet som kan styres av software. På min bil kan jeg slå på frontruteoppvarming fra LCD-skjermen, og også fra app. Det hadde vært interessant å vite om de som mangler app-funksjonen også mangler den i skjerm-menyen for klima?

Frontrutevarming(via nettsiden) fungerte for alle noen uker i oktober før funksjonen ble deaktivert, så det er ikke mulighet for å slå av og på varmetrådene det står på.

Mest sannsynlig så er varmetrådene i frontruta på de første bilene av dårligere kvalitet, og ikke tåler å stå på over lengre tid.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Ohm

Har ikke vært så fan av carnet, men synes det er hyggelig å ha kontakt med eGolfen min mens jeg er på ferie. Får også sjekket temperaturen hjemme.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

HelectriC

Sitat fra: Kent på onsdag 11. mars 2015, klokken 20:54
Sitat fra: DagRune på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:02
BTW, dersom frontruteoppvarming kan slås på via infotainment-skjermen, er det en funksjonalitet som kan styres av software. På min bil kan jeg slå på frontruteoppvarming fra LCD-skjermen, og også fra app. Det hadde vært interessant å vite om de som mangler app-funksjonen også mangler den i skjerm-menyen for klima?

Frontrutevarming(via nettsiden) fungerte for alle noen uker i oktober før funksjonen ble deaktivert, så det er ikke mulighet for å slå av og på varmetrådene det står på.

Mest sannsynlig så er varmetrådene i frontruta på de første bilene av dårligere kvalitet, og ikke tåler å stå på over lengre tid.

Det tror jeg ikke. Jeg har allerede skiftet frontrute grunnet steinsprut og jeg kan fremdeles ikke styre trådene og får samme svar fra Møller: kan ikke grunnet annen styreenhet.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Råde

Sitat fra: Ohm på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:18
Har ikke vært så fan av carnet, men synes det er hyggelig å ha kontakt med eGolfen min mens jeg er på ferie. Får også sjekket temperaturen hjemme.
He he. Jo, jo, men yr er billigere og a hell of a lot bedre... Litt vanskelig å forvarme med, men.
e-Golf | X75D

Kent

Sitat fra: HelectriC på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:07
Det tror jeg ikke. Jeg har allerede skiftet frontrute grunnet steinsprut og jeg kan fremdeles ikke styre trådene og får samme svar fra Møller: kan ikke grunnet annen styreenhet.

Har ikke sett noe offisiell begrunnelse for at funksjonen ble fjernet, så er bare en teori jeg har. Godt mulig det er styreenheten som kan bli skadet av det av en eller annen merkelig grunn, selv om jeg ikke kan forstå hvordan. Jeg er absolutt ikke noe ekspert på området.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

mihkku

Skjønner bare ikke hvorfor vi som klager på dette ikke går sammen eller ut i media. Nå er det jo 5 posten om dette og langt flere kommentarer

Ohm

Sitat fra: Råde på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Ohm på onsdag 11. mars 2015, klokken 21:18
Har ikke vært så fan av carnet, men synes det er hyggelig å ha kontakt med eGolfen min mens jeg er på ferie. Får også sjekket temperaturen hjemme.
He he. Jo, jo, men yr er billigere og a hell of a lot bedre... Litt vanskelig å forvarme med, men.
Får jo live temperatur inne i garasjen 8) det klarer ikke yr. He He.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA