Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.

Startet av Mippen, tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:30
3 desibel forskjell på de to dekkene kan derfor oppleves som dobbelt så høy lyd.

Dobbelt så høy lyd - utvendig. Innvendig kan være en helt annen situasjon.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mippen

#76
Så klart, men lyden forplanter seg også inn i bilen. Det er nærliggende å tro at et dekk som støyer mer på utsiden også støyer mer inne i bilen - selv om det ikke alltid er tilfellet. Jeg har ikke testet dekkene opp mot hverandre så kan ikke uttale meg mer enn på generelt grunnlag.

Uten om lyden er PS3 gode på det meste. De får trekk for høyere rullemotstand. GY dekkene har bedre rullemotstand men de har dårligere egenskaper på våt vei. De er også mer støysvak. Kan virke som ps3 dekkene har bedre veigrep enn gy dekkene, men støyer mer og stjeler mer rekkevidde. Hvordan det oppleves i praksis kan ikke jeg svare på.
Fremtiden er elektrisk.

mogu

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Mippen på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:30
3 desibel forskjell på de to dekkene kan derfor oppleves som dobbelt så høy lyd.

Dobbelt så høy lyd - utvendig. Innvendig kan være en helt annen situasjon.

Må bare få påpeke at man faktisk ikke har en lineær hørsel, det vil si at selv om 3dB mer lyd er dobbelt så høyt i alle målbare former oppleves det ikke som dobbelt så høyt. Hørselen er faktisk mye nærmere å være logaritmisk, men er ulineær.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Mippen

Det er sant. Ikke nødvendigvis man opplever det som dobbelt så høyt selv om det er slik på målinger.
Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Mippen på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:41
Så klart, men lyden forplanter seg også inn i bilen. Det er nærliggende å tro at et dekk som støyer mer på utsiden også støyer mer inne i bilen - selv om det ikke alltid er tilfellet.

Ifølge dekkeksperten som deltok på Oslo og Akershus elbilforenings medlemskveld nylig så er oppgitt utvendig støy verdiløst i forhold til å forutsi innvendig støy. Forskjellene i innvendig støy er store og skyldes andre faktorer enn utvendig støy, f.eks. dempingen i gummien og oppbyggingen av selve dekket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Mippen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 26. mars 2015, klokken 06:24
Sitat fra: Mippen på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:41
Så klart, men lyden forplanter seg også inn i bilen. Det er nærliggende å tro at et dekk som støyer mer på utsiden også støyer mer inne i bilen - selv om det ikke alltid er tilfellet.

Ifølge dekkeksperten som deltok på Oslo og Akershus elbilforenings medlemskveld nylig så er oppgitt utvendig støy verdiløst i forhold til å forutsi innvendig støy. Forskjellene i innvendig støy er store og skyldes andre faktorer enn utvendig støy, f.eks. dempingen i gummien og oppbyggingen av selve dekket.


Det er derfor jeg sier det ikke alltid er tilfellet. Selv har jeg erfart ganske ofte at et dekk som støyer mer også gjør dette inne i bilen. For å være sikker er det derfor lurt å prate med noen som har testet de aktuelle dekkene. Jeg har ikke testet ps3 ennå, men får de på sommerhjulene. GY dekkene har jeg kjørt i 19" og de utmerket seg ikke spesielt med støy. Ps3 dekkene får jeg i 21" så kan vel ikke direkte sammenligne de pga. profilen.
Fremtiden er elektrisk.

moso

Da er bilen prøvd på skikkelig vinterføre. Hva kan jeg si? Bilen går som på skinner - ingen glipptak (ihvertfall ikke uprovosert [emoji41]). Satte bilen i Extra High ut av garasjen, bilen drar seg gjennom høy nysnø som varm kniv i smør. Cruise control var dog ikke tilgjengelig - radaren fullpakket av snø.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Mippen

Sitat fra: moso på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:54
Da er bilen prøvd på skikkelig vinterføre. Hva kan jeg si? Bilen går som på skinner - ingen glipptak (ihvertfall ikke uprovosert [emoji41]). Satte bilen i Extra High ut av garasjen, bilen drar seg gjennom høy nysnø som varm kniv i smør. Cruise control var dog ikke tilgjengelig - radaren fullpakket av snø.

Høres lovende ut :)
Fremtiden er elektrisk.

minimink

Etter 3 dager som Tesla S P85D eier, kan jeg vel ikke si annet enn at dette er en rå bil. Med 20 cm nysnø dag, enset jeg ikke at det var glatt ute før jeg kom på jobben og en påpekte at det var kaosglatt i dag... Ikke noe kakking og bremsing selv om jeg ga på litt i rundkjøringer...

Det beste er egentlig å sitte med et lurt glis om munnen når Statoil passeres uten å irritere seg over 2 kr/ltr forskjell i Dieselpriser...

har ikke testet "insane" ennå pga piggdekk..

P85D+

Sitat fra: mortegun på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:54
Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Mippen på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:30
3 desibel forskjell på de to dekkene kan derfor oppleves som dobbelt så høy lyd.

Dobbelt så høy lyd - utvendig. Innvendig kan være en helt annen situasjon.

Må bare få påpeke at man faktisk ikke har en lineær hørsel, det vil si at selv om 3dB mer lyd er dobbelt så høyt i alle målbare former oppleves det ikke som dobbelt så høyt. Hørselen er faktisk mye nærmere å være logaritmisk, men er ulineær.

Økning på 3 Db oppleves ikke som dobling - for å høre forskjell må styrken økes med 3db
P85D og 85D

Mippen

Hentet gliset i dag. Skulle rett på jobb så fikk bare kjørt 18 km med den. Første inntrykket er at bilen er godt skrudd sammen. Bilen var tight og fin å kjøre. Cruise kontrollen med avstands hjelp fungerte utmerket. Lot bilen stoppe av seg selv. Eneste man må være obs på er med rundkjøringer er at hvis bilen foran kaster seg ut i rundkjøringen så følger bilen din på. Litt obs der altså. Akselrasjonen var hinsides. Nå har ikke jeg kjørt P85D, men vil si den er minst like kjapp som "gamle" P utgaven. Jeg har kjørt vanlige biler med tilsvarende effekt som oppgitt på 85D og jeg tror nok Tesla har vært snill med å oppgi effekten. Energi måleren spretter opp til 320kw med en gang man trykker ned pedalen. Det tilsvarer ca 430hk omregnet. Forbruk på turen er ca 200 med en del testing. Bilen viste 504km når den var fulladet (Rated?). Kommer tilbake med mer etter hvert som jeg blir mer kjent med bilen. Overleveringen gikk fint. Var noen små riper som de fikset på stedet. Ikke noen store greier. De hadde også glemt å finne fram takstativet jeg hadde bestilt så må innom de en dag når delelageret åpner.
Fremtiden er elektrisk.

MeTesla

Sitat fra: Mippen på lørdag 28. mars 2015, klokken 16:07
Hentet gliset i dag. Skulle rett på jobb så fikk bare kjørt 18 km med den. Første inntrykket er at bilen er godt skrudd sammen. Bilen var tight og fin å kjøre. Cruise kontrollen med avstands hjelp fungerte utmerket. Lot bilen stoppe av seg selv. Eneste man må være obs på er med rundkjøringer er at hvis bilen foran kaster seg ut i rundkjøringen så følger bilen din på. Litt obs der altså. Akselrasjonen var hinsides. Nå har ikke jeg kjørt P85D, men vil si den er minst like kjapp som "gamle" P utgaven. Jeg har kjørt vanlige biler med tilsvarende effekt som oppgitt på 85D og jeg tror nok Tesla har vært snill med å oppgi effekten. Energi måleren spretter opp til 320kw med en gang man trykker ned pedalen. Det tilsvarer ca 430hk omregnet. Forbruk på turen er ca 200 med en del testing. Bilen viste 504km når den var fulladet (Rated?). Kommer tilbake med mer etter hvert som jeg blir mer kjent med bilen. Overleveringen gikk fint. Var noen små riper som de fikset på stedet. Ikke noen store greier. De hadde også glemt å finne fram takstativet jeg hadde bestilt så må innom de en dag når delelageret åpner.

Interessant det med effekten! Vi vil gjerne høre mer mer mer!! Alt av detaljer og inntrykk er mat for oss som må vente og skal vente lenge til :)

Mippen

Den er ikke undermotorisert for å si det slik. :)
Fremtiden er elektrisk.

skyfawn

Fikk min s85d utlevert i går og har testet litt akselerasjonstester og diverse. Hadde en S85 tidligere men 85Den virker mye heftigere! Utifra det som er oppgitt 0-100 så er det 5,4sek. Min ds sa at flere tester hadde vist ned mot 4,7sek og jeg merker forskjell fra min tidligere s85!

Elbil fundamentalist

Travelt på Tesla Drammen i går (27 mars). Etter at jeg fikk hentet ut D'en, måtte jeg selvsagt forsøke aksen litt, og for ett drag  ;D ;D ;D Fikk den levert med Hakka8 så jeg har bare forsøkt litt gradvis pådrag, og ikke fra null. Dette er min første Tesla og har ikke annet å sammenlikne med, annet enn at jeg har sittet på med en kamerats P85D (og tidligere P85). Fikk berg og dalbane ilinger i kroppen og spontanlatter med 85D'n også. Tror ikke 85D'n står noe som helst tilbake for P85

Ellers var den veldig fin og flott. Litt ujevn glippen under frunken, men dette justeres ved første servicebesøk. Høye innsteg og lett å få møkk på buksa i døråpning. Litt sånne ting som minner om at Tesla er en nybegynner i premium segmentet, men duverden som det blir overkompensert med 17" infotainment skjerm, internett streaming, heftig drag og utrolig flott design  :) Gode seter og jeg kan bekrefte at lommen i forkant av setet er der fortsatt.

I morgen skal jeg sette inn ekstra ledlys i bagasjerom og frunk. På mandag skal jeg ned på skøyen å hente takstativet da de var tomme i Drammen.

For å slippe å kjøre med piggdekk hele vintersesongen, har jeg kjøpt ett 3. sett med felger. På tirsdag legger jeg Pirelli sotto på dem og så opp på påskefjellet. Dette blir da vinterdekk for kjøring i by'n til vanlig, og Hakka8 for hard core vinterføre i jan-feb.

Nå står den på lading. Valgte 12A da den står på vanlig kontakt med 1,5mm2 skjøteledning. Kveilet helt ut den flunkende nye ladekabelen selvsagt for unngå "spole" effekt og varmegang.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA