Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.

Startet av Mippen, tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

fonberg

...så nå blir det spennende å se effektkurver og akselerasjonstabeller for SD og SPD i tillegg til S og SP :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Mippen

Effekten på en elektrisk motor regnes på annen måte enn på en vanlig fossil motor. Derfor kan effektkurven være høyere enn oppgitt en kort periode.

SitatMost electric motors are designed to run at 50% to 100% of rated load. Maximum efficiency is
usually near 75% of rated load. Thus, a 10-horsepower (hp) motor has an acceptable load range of
5 to 10 hp; peak efficiency is at 7.5 hp. A motor's efficiency tends to decrease dramatically below
about 50% load. However, the range of good efficiency varies with individual motors and tends to
extend over a broader range for larger motors, as shown in Figure 1. A motor is considered
underloaded when it is in the range where efficiency drops significantly with decreasing load. Figure
2 shows that power factor tends to drop off sooner, but less steeply than efficiency, as load
decreases.
Fremtiden er elektrisk.

Olemann

#32
Viktig kommentar, men når såpass mange har bladd opp mer enn 100.000 kroner ekstra for å spare ett sekund (eller var det 2?) fra 0 -100 km/t så vil jeg tro at denne type diskusjoner er noe man må regne med....
Blir som Johan Olav Koss, som kjent vant han 10.000 meter på skøyter under OL på Lillehammer, han fikk følgende meget relevante spørsmål:   " Du vant nå 10.000 meter med ca. 2 sekunder, hva har du tenkt å bruke denne tiden du sparte til? "

Men; jeg kjører bare BMW i3 og bruker hele 7.et-eller-annet fra 0 -100 km/t, så jeg må normalt dra 20 sekunder før Tesla-naboen når vi skal levere sønnene våre på fotball treningen en halv mil hjemmefra :)


Sitat fra: Davidsv på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:45
Et lite ønske fra meg og sikkert mange andre. Kan vi la vær å la alle diskusjoner om bilene bli om akselerasjon, og heller om kvalitet, dual drive, rekkevidde og alle andre ting som er grunnen til at jeg kjøpte S85D og ikke P85D.

Davidsv

Sitat fra: Olemann på fredag 20. mars 2015, klokken 14:59
Sitat fra: Davidsv på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:45
Et lite ønske fra meg og sikkert mange andre. Kan vi la vær å la alle diskusjoner om bilene bli om akselerasjon, og heller om kvalitet, dual drive, rekkevidde og alle andre ting som er grunnen til at jeg kjøpte S85D og ikke P85D.
Viktig kommentar, men når såpass mange har bladd opp mer enn 100.000 kroner ekstra for å spare ett sekund (eller var det 2?) fra 0 -100 km/t så vil jeg tro at denne type diskusjoner er noe man må regne med....
Poenget mitt er at det er P85D kjøperne som har bladd opp de ekstra pengene, ikke S85D som denne tråden handler om :)
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Øyvind.h

Sitat fra: Olemann på fredag 20. mars 2015, klokken 14:59
Blir som Johan Olav Koss, som kjent vant han 10.000 meter på skøyter under OL på Lillehammer, han fikk følgende meget relevante spørsmål:   " Du vant nå 10.000 meter med ca. 2 sekunder, hva har du tenkt å bruke denne tiden du sparte til? "

Men; jeg kjører bare BMW i3 og bruker hele 7.et-eller-annet fra 0 -100 km/t, så jeg må normalt dra 20 sekunder før Tesla-naboen når vi skal levere sønnene våre på fotball treningen en halv mil hjemmefra :)
Om du tror folk blar opp penger for å spare tid er du rimelig langt ute på jordet  ;D
Men ikke alle bryr seg om akselerasjon, plass eller rekkevidde. Da er jo i3 et godt alternativ.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olemann

Det er derfor spørsmålet til Johan Olav Koss var så bra, for det bringer inn en annen horisont enn det å gå fortere enn før eller enn noen andre, og heldigvis ser man av diskusjoner her på Forum at dette ekstra sekundet man sparer (eller morer seg ved å ikke bruke, for å bredde  hensikten litt) ikke har så lang underholdningsverdi også for endel av dem som valgte å legge kr. 100.000.- i å kutte tiden med ett sekund. Kan hende er det morsomst de første ukene.  Og endel selger allerede sine "insane" biler ser jeg, så det var muligens ikke verdt det likevel?
Men skjønner nå at dette er en S85 tråd, ikke P85, og dermed mer for de som har god tid og ikke ville legge mye penger i dette.
Trekker med da ut av tråden, og håper noen fant fasinasjon av det kloke spørsmålet stillet til skøyte-esset :-)


Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. mars 2015, klokken 15:09
Sitat fra: Olemann på fredag 20. mars 2015, klokken 14:59
Blir som Johan Olav Koss, som kjent vant han 10.000 meter på skøyter under OL på Lillehammer, han fikk følgende meget relevante spørsmål:   " Du vant nå 10.000 meter med ca. 2 sekunder, hva har du tenkt å bruke denne tiden du sparte til? "

Men; jeg kjører bare BMW i3 og bruker hele 7.et-eller-annet fra 0 -100 km/t, så jeg må normalt dra 20 sekunder før Tesla-naboen når vi skal levere sønnene våre på fotball treningen en halv mil hjemmefra :)
Om du tror folk blar opp penger for å spare tid er du rimelig langt ute på jordet  ;D
Men ikke alle bryr seg om akselerasjon, plass eller rekkevidde. Da er jo i3 et godt alternativ.

fonberg

Nå skal det også sies at Koss vant den 10.000 meteren i Vikingskipet med mer enn to sekunder da; 18,7 sekunder for å være nøyaktig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hurtigløp_på_skøyter_under_Vinter-OL_1994_–_10000_meter_herrer
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 20. mars 2015, klokken 15:09
Sitat fra: Olemann på fredag 20. mars 2015, klokken 14:59
Blir som Johan Olav Koss, som kjent vant han 10.000 meter på skøyter under OL på Lillehammer, han fikk følgende meget relevante spørsmål:   " Du vant nå 10.000 meter med ca. 2 sekunder, hva har du tenkt å bruke denne tiden du sparte til? "

Men; jeg kjører bare BMW i3 og bruker hele 7.et-eller-annet fra 0 -100 km/t, så jeg må normalt dra 20 sekunder før Tesla-naboen når vi skal levere sønnene våre på fotball treningen en halv mil hjemmefra :)
Om du tror folk blar opp penger for å spare tid er du rimelig langt ute på jordet  ;D
Men ikke alle bryr seg om akselerasjon, plass eller rekkevidde. Da er jo i3 et godt alternativ.

I3 er flotte de. Hadde de hatt like god rekkevidde som en Tesla eller i det minste 100 km til effektivt kunne jeg ha vurdert en slik dersom prisen var ok.

Blitt stille fra de som skulle få sin 85D i løpet av den siste uken. For opptatt med å kjøre? Kanskje det er et godt tegn. :)
Fremtiden er elektrisk.

GeirHM

Hei Olemann, fryktelig morsom kommentar! Men var ikke Koss dopa?

Olemann


Nå får vi se da, hva som er faktum på dette med S85 vs P85 og betydningen av fart og sekunder.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20280.0.html


Real EoN

i3 har jo faktisk veldig god akserelasjon da hehe  ;)  Ble mitt alternativ.. Glad jeg solgte P85+, men DØR litt etter å bytte den ut i en Model X alikevel.. edruelig utgave.. TROR jeg !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

moso

Ok, så erfaring fra å ha kjørt S85D nesten en hel arbeidsuke. Hentet bilen på mandag - Tesla ville helst levere mot slutten av forrige uke men da var jeg på skiferie. Overleveringen var raskt unnagjort - jeg ba om at vi brukte tid på å se over bilen, ikke så mye funksjonene og slikt for det hadde jeg godt inne etter å ha ventet på bilen siden oktober og kastet meg over alt som finnes av info alle steder.
Bilen er såvidt jeg kan skjønne veldig godt tilpasset og sammenskrudd. Ingen knirkelyder, ingen sjenerende gliper. Frunken er selvsagt mindre, men jeg tror familiens slalomstøvler ihvertfall og kanskje skisko går nedi der. Skal sjekke neste lørdag:-)
Interiøret er veldig fint synes jeg - det er lys i fotbrønnene foran som jeg trodde bare fantes på premium pakken så det var for meg en hyggelig overraskelse. Yachtgulvet er veldig fint, matt abachi er jeg veldig fornøyd med. Det sorte alcantarataket også. Litt skuffet over plastfølelsen i det som er skinn i premiumpakken, men ville fremdeles ikke bladd opp for det.

Har hørt mer på rdio enn radio - selv om lyden er komprimert høres det veldig bra ut på ultraellerhvadetnåheter anlegget.
Kjøreegenskapene er fantastiske. Bilen sitter som limt på veien, og selv om ikke akselerasjonen er "insane" så mener jeg definitivt den er "crazy". Brutalt nok i massevis :-)
TACC funker supert, testet i kø på E18, men kjenner jeg ikke stoler helt på denne ennå. Ingen negative erfaringer, men det er dog software - relativt ny sådan.
Hvinelyd fra motorene, ikke i nærheten av sjenerende - synes det er en god lyd :-) er uansett så svak at den ikke høres med stereoen på. Regenereringen er satt opp helt etter min smak, kjører enkelt med bare en pedal. Alt i alt VELDIG fornøyd!! Eneste angst - bilen er og oppleves veldig bred. Må snike meg inn i garasjen på jobb og venter med gru på første bulk i siden fra en nabobil. Sensorene rundt virker veldig fint, god hjelp siden det er vanskelig å ha oversikt over hvor bilen er ift hindringer bare ved å se ut.

Gled dere!
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

MeTesla

Sitat fra: moso på fredag 20. mars 2015, klokken 18:31
Ok, så erfaring fra å ha kjørt S85D nesten en hel arbeidsuke. Hentet bilen på mandag - Tesla ville helst levere mot slutten av forrige uke men da var jeg på skiferie. Overleveringen var raskt unnagjort - jeg ba om at vi brukte tid på å se over bilen, ikke så mye funksjonene og slikt for det hadde jeg godt inne etter å ha ventet på bilen siden oktober og kastet meg over alt som finnes av info alle steder.
Bilen er såvidt jeg kan skjønne veldig godt tilpasset og sammenskrudd. Ingen knirkelyder, ingen sjenerende gliper. Frunken er selvsagt mindre, men jeg tror familiens slalomstøvler ihvertfall og kanskje skisko går nedi der. Skal sjekke neste lørdag:-)
Interiøret er veldig fint synes jeg - det er lys i fotbrønnene foran som jeg trodde bare fantes på premium pakken så det var for meg en hyggelig overraskelse. Yachtgulvet er veldig fint, matt abachi er jeg veldig fornøyd med. Det sorte alcantarataket også. Litt skuffet over plastfølelsen i det som er skinn i premiumpakken, men ville fremdeles ikke bladd opp for det.

Har hørt mer på rdio enn radio - selv om lyden er komprimert høres det veldig bra ut på ultraellerhvadetnåheter anlegget.
Kjøreegenskapene er fantastiske. Bilen sitter som limt på veien, og selv om ikke akselerasjonen er "insane" så mener jeg definitivt den er "crazy". Brutalt nok i massevis :-)
TACC funker supert, testet i kø på E18, men kjenner jeg ikke stoler helt på denne ennå. Ingen negative erfaringer, men det er dog software - relativt ny sådan.
Hvinelyd fra motorene, ikke i nærheten av sjenerende - synes det er en god lyd :-) er uansett så svak at den ikke høres med stereoen på. Regenereringen er satt opp helt etter min smak, kjører enkelt med bare en pedal. Alt i alt VELDIG fornøyd!! Eneste angst - bilen er og oppleves veldig bred. Må snike meg inn i garasjen på jobb og venter med gru på første bulk i siden fra en nabobil. Sensorene rundt virker veldig fint, god hjelp siden det er vanskelig å ha oversikt over hvor bilen er ift hindringer bare ved å se ut.

Gled dere!

Takk for delte erfaringer fra oss sulteforede S85D ventere :)

Lovende hvis flere detaljer fra premiumpakken havner i standard!

GeirHM

Tusen takk moso!!! Jeg gleder meg til tacc, jeg kjører 284 km til og fra jobb hovedsaklig på motorvei. Morsomt dette med enpedalkjøring. Det regner jeg også med at det blir mye av. Godt å høre at finish på bilen er god. Og enda må jeg vente helt til torsdag til uka før jeg får min. Forferdelig.

moso

Jeg tror forøvrig årsaken til at ikke flere skriver om S85D (utover at ikke mange har fått den) er at den jo oppleves akkurat som P85D er beskrevet og har eksakt samme funksjoner, finish og kjøreegenskaper - bortsett selvsagt fra at sistnevnte er raskere i aksen.

Flatet pedalen på vei hjem nå - og jeg forstår at dette er subjektivt til en viss grad og at noen har andre behov enn meg, og at dette kan oppfattes som en form for forsvar av egne valg, men jeg tror jammen ikke jeg ville syntes det var spesielt ok med noe som er raskere enn S85D. Mulig det skyldes litt tung middag.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA