Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.

Startet av Mippen, tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

Havebigfun

Her er dere i "bestilling og levering"- delen.
Teknisk info hører hjemme i annen tråd, eks her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19503.msg321549.html#msg321549
Fordelen med å holde seg til emner er at det er lettere for andre å finne informasjonen.
Jeg eksempelvis er skjelden innom denne delen- ihvertfall når jeg ikke venter på en bil- men jeg er interessert i mye av dette som feilaktig plasseres her.
Vi har også en tråd hvor vi samler videoer- ta litt hensyn til moderatorene og forhold dere til emnene - da slipper de å rydde ;)

GeirHM

Jeg tørster etter informasjon og tilbakemeldinger bygget på erfaringer med bilen. Alt er av interesse. Jeg forstår at når det kommer til aksellerasjon i høyere intervaller enn fra 0 til femti, så er ikke forskjellen til insanemodellen så stor. Men hva med interiør? Hvordan er setene? Hvordan er bagasjeplassen foran? Og ikke minst hvordan oppleves drift på fire hjul? Regens? Støy fra motorene under pådrag?

Til moderator: flytt gjerne tråden der den hører hjemme. Men ikke slett den. Den er et av få steder som handler om erfaringer med akkurat denne modellen.

Mippen

Sitat fra: Davidsv på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:45
Et lite ønske fra meg og sikkert mange andre. Kan vi la vær å la alle diskusjoner om bilene bli om akselerasjon, og heller om kvalitet, dual drive, rekkevidde og alle andre ting som er grunnen til at jeg kjøpte S85D og ikke P85D.

Plass og kvalitet står det vel en del om hvis man leser tester av p85d. Forbruket og rekkevidde venter jeg også spent på.
Fremtiden er elektrisk.

MeTesla

Sitat fra: Mippen på lørdag 14. mars 2015, klokken 18:16
Sitat fra: Davidsv på lørdag 14. mars 2015, klokken 16:45
Et lite ønske fra meg og sikkert mange andre. Kan vi la vær å la alle diskusjoner om bilene bli om akselerasjon, og heller om kvalitet, dual drive, rekkevidde og alle andre ting som er grunnen til at jeg kjøpte S85D og ikke P85D.

Plass og kvalitet står det vel en del om hvis man leser tester av p85d. Forbruket og rekkevidde venter jeg også spent på.

+1 det er det vi venter spent på!!

Mippen

Liten omtale på amerikansk forum om 85d. TS sier her at den er kjappere enn forventet men ikke så mye om plass og forbruk.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2423908
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#20
Fra p85d men overførbar til 85d. Se sitat.

SitatUnder testing mener vi å merke at regenereringen av strøm, når du slipper gasspedalen, er sterkere i D-en enn i modellene med bakhjulsdrift. Men nok tid til å teste forbruk og rekkevidde hadde vi ikke.

SitatRattet er tykt og godt å holde i, og LCD-skjermen som erstatter det tradisjonelle instrumenthuset er, som hovedskjermen, meget brukervennlig.

Men kvalitetsfølelsen er fortsatt ikke på nivå med de tyske. Jeg beklager, til alle dere som sikkert er lei av å høre dette, men på dette området henger ikke Tesla helt med. Finishen er ikke på nivå med BMW, Mercedes eller Audi.

Bagasjeplassen er imidlertid imponerende god. Det store bagasjerommet bak er på plass. Men i og med at denne bilen har en ekstra motor, som altså er plassert på forakselen, spises en god del av bagasjerommet i fronten opp.

I baksetene er det, som tidligere, litt lavt under taket for de som er over 180 cm, og litt begrenset plass til beina. Faktisk er det midterste baksetet mest komfortabelt, der er det høyest under taket og du har best plass til beina.

Og selv om Tesla er tidlig ute med mye, må du fortsatt klare deg uten hengerfeste. Det kommer først på SUV-en Model X.

Bra test av p85d. Se bort fra motor så har man alt det andre viktige. http://www.tek.no/artikler/test-tesla-model-s-p85d/167883
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

28.03 skjer det. Da kommer bilen. Noen flere som har fått sin? :)
Fremtiden er elektrisk.

GeirHM

Dette innlegget har som hensikt å få tråden tilbake på første side. Slik at flere av de ferske eierne av 85D - the real D(eal) - deler sine første erfaringer med oss som fortsatt venter på å hente ut sin. Bilder er også fint.

Mange har sikkert fått det med seg: Det finnes nå en egen tråd på det amerikanske forumet med første inntrykk av bilen. Den innholder en lang detour rundt det faktum at Breser fikk den levert med det egentlig avsluttede fargevalget "racing green" og avtalen han undertegnet om ikke å dele dette med andre. Den er alle kjent med nå. Men i tillegg er det mange betrakninger etter den første bruken av bilen. Blant annet er det fokus på støy fra frontmotoren. Det er likevel ingen som skriver at den er direkte sjenerende.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/42861-85D-First-Impressions

fonberg

Sitat fra: Mippen på lørdag 14. mars 2015, klokken 13:52
Er samme delenummer visst nok på DU på 85D og P85D. Samme som frontmotoren på P85D altså. Oppgitt har den 190hk x 2 men kanskje den egentlig har 224hk x 2? Håper vi får noen data på energimåleren hvor mye den bruker maks. Da kan vi regne ut effekten på bilen.

På bildet her fra en P85. Effekt måleren viser her ca 320W med fullt påtrykk. Det tilsvarer rundt 430hk - noe som stemmer ganske bra med oppgitt effekt. Oppgitt effekt på p85 har vært alt mellom 416 og 470 hk på siste utgaven før den forsvant.

Effektmåleren på min S85 (ikke P) viser også 320kW ved "full skuv" i norske hastigheter (jeg driver ikke med dragracing så vet ikke om det gjelder fra stillestående). Enten så er effekten så å si lik på P og ikke-P oppe i fart, eller så er effektmeteret ikke til å stole på.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dennis

P85 og S85 går helt likt når man kommer opp i fart. Når de to kjører kvartmila har de så å si helt lik slutt hastighet.

MeTesla

Sitat fra: GeirHM på fredag 20. mars 2015, klokken 09:33
Dette innlegget har som hensikt å få tråden tilbake på første side. Slik at flere av de ferske eierne av 85D - the real D(eal) - deler sine første erfaringer med oss som fortsatt venter på å hente ut sin. Bilder er også fint.

Mange har sikkert fått det med seg: Det finnes nå en egen tråd på det amerikanske forumet med første inntrykk av bilen. Den innholder en lang detour rundt det faktum at Breser fikk den levert med det egentlig avsluttede fargevalget "racing green" og avtalen han undertegnet om ikke å dele dette med andre. Den er alle kjent med nå. Men i tillegg er det mange betrakninger etter den første bruken av bilen. Blant annet er det fokus på støy fra frontmotoren. Det er likevel ingen som skriver at den er direkte sjenerende.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/42861-85D-First-Impressions

Hadde vært bra med noen norske erfaringer ja! Mange fornøyde amerikanske kunder i den tråden.

Mippen

Sitat fra: fonberg på fredag 20. mars 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Mippen på lørdag 14. mars 2015, klokken 13:52
Er samme delenummer visst nok på DU på 85D og P85D. Samme som frontmotoren på P85D altså. Oppgitt har den 190hk x 2 men kanskje den egentlig har 224hk x 2? Håper vi får noen data på energimåleren hvor mye den bruker maks. Da kan vi regne ut effekten på bilen.

På bildet her fra en P85. Effekt måleren viser her ca 320W med fullt påtrykk. Det tilsvarer rundt 430hk - noe som stemmer ganske bra med oppgitt effekt. Oppgitt effekt på p85 har vært alt mellom 416 og 470 hk på siste utgaven før den forsvant.

Effektmåleren på min S85 (ikke P) viser også 320kW ved "full skuv" i norske hastigheter (jeg driver ikke med dragracing så vet ikke om det gjelder fra stillestående). Enten så er effekten så å si lik på P og ikke-P oppe i fart, eller så er effektmeteret ikke til å stole på.

Vet ikke om det er samme delenummer på Du og Inverter på S85 og P85, men P85 har 200NM mer i dreiemoment. Under akselrasjon er det dreiemomentet som gir det brutale skyvet sammen med hk.
Fremtiden er elektrisk.

chrisworks

Jeg får min S85D d. 27 - nogle andre som skal til drammen samme dag?

fonberg

Sitat fra: Mippen på fredag 20. mars 2015, klokken 10:53
Sitat fra: fonberg på fredag 20. mars 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Mippen på lørdag 14. mars 2015, klokken 13:52
Er samme delenummer visst nok på DU på 85D og P85D. Samme som frontmotoren på P85D altså. Oppgitt har den 190hk x 2 men kanskje den egentlig har 224hk x 2? Håper vi får noen data på energimåleren hvor mye den bruker maks. Da kan vi regne ut effekten på bilen.

På bildet her fra en P85. Effekt måleren viser her ca 320W med fullt påtrykk. Det tilsvarer rundt 430hk - noe som stemmer ganske bra med oppgitt effekt. Oppgitt effekt på p85 har vært alt mellom 416 og 470 hk på siste utgaven før den forsvant.

Effektmåleren på min S85 (ikke P) viser også 320kW ved "full skuv" i norske hastigheter (jeg driver ikke med dragracing så vet ikke om det gjelder fra stillestående). Enten så er effekten så å si lik på P og ikke-P oppe i fart, eller så er effektmeteret ikke til å stole på.

Vet ikke om det er samme delenummer på Du og Inverter på S85 og P85, men P85 har 200NM mer i dreiemoment. Under akselrasjon er det dreiemomentet som gir det brutale skyvet sammen med hk.

Ifølge kurvene som verserer så har P 160 NM mer enn ikke-P opp til ca. 60 km/t (600 vs 440 Nm), derfra og oppover nærmer dreiemomentkurvene seg hverandre for P og ikke-P, og de har samme dreiemoment fra ca. 130 km/t og oppover.
Den samme grafen oppgir maks effekt på hhv. ca. 310 kW og 274 kW for P og ikke-P. Så igjen - enten er denne grafen feil, eller så viser effektmeteret i bilen feil.
Uansett så gir grafen mening mtp at P og ikke-P er relativt jevnraske i mellomakselerasjoner type forbikjøring.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page6
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Har kjørt to forskjellige P85+ den senere tid. I rundt 50-60km/t og opp er det ingen forskjell som jeg kan merke mot min S85. Under derimot er P85+ mer brutal, og har også kvikkere gassrespons.
Forskjellen under 60 skyldes delvis programmering av gassrespons, og delvis at P85+ har mer krefter å øse på.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA