Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.

Startet av Mippen, tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: ksandal på tirsdag 31. mars 2015, klokken 08:58
Sitat fra: D.O på tirsdag 31. mars 2015, klokken 08:22
Noen som har kjørt både P85D og S85D som kan si om S85D er like stiv og stump som P85D?

Hvis du ikke liker stiv... så bare ha den i COMFORT og den er myk som en katt og fortsatt rask :-)
Comfort finnes ikke. Kun innstilling for hvor tung rattet er. Dempere er lik uansett.

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:07
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. mars 2015, klokken 09:00
Hm. Har bilen justering av hardhet på understellet?

Jeg syns hardheten følger høyden litt, ikke det samme og kjøre på high/low..
Jo høyere bilen er, jo hardere blir den, da du har mere luft i demperene. I allefall er det slik på min P85. På p85D er bilen så stiv at det føles som den er i Very high hele tiden og jeg merker egentlig ikke forskjellen mellom høydene like mye.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Mippen

Hjulene har litt å si. Syns bilen min et ganske stiv i low selv med 19" vinter. 85D...
Fremtiden er elektrisk.

fonberg

Sitat fra: Mippen på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:03
Hjulene har litt å si. Syns bilen min et ganske stiv i low selv med 19" vinter. 85D...

Jeg synes min bil er mer stumpete på småhumpete underlag med vinterdekkene (R2) enn sommerdekkene (RSA2). Men på jevnt underlag føles vinterdekkene mykere. På større humper er fjæringskomforten fantastisk både med sommer- og vinterdekk. Klassisk S85 med luft og 19".
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Sitat fra: fonberg på tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:34
Jeg synes min bil er mer stumpete på småhumpete underlag med vinterdekkene (R2) enn sommerdekkene (RSA2).
Opplever faktisk den samme forskjellen mellom 19" R2 og 21" PS2 også.

NegativeElectrode

#124
Står nå fast på fjellet med bil som kun vil stå i Park. Noen tips?

Edit : bilen responderte ikke på DRNP velgeren. Brukte E-Brake appen til å endre modus. Hadde Tesla support på telefonen. De fant ikke ut av det, men fant det ut selv.

Bortsett fra episoden med girvelgeren oppførte bilen seg fint. Filskiftvarsleren er i noe overkant ivrig. Hadde håpet å få kjøre på snø, men det begrenset seg til parkeringsplassen. Bilen er veldig behagelig, kvikk og lettkjørt. Hva mer kan man ønske seg?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

snappy

Etter å ha svidd av endel elektroner på den Svenske glesbygden kan jeg rapportere følgende om 85D
- forbikjøringsakselerasjon 70-140 , voldsom selv uten flat pedal, dersom P85D er betydelig kvikkere på øvelsen må den nesten være litt skremmende. 
-Med 19' og luftfjæring - komfortabel og ligger godt på veien ( referanse BMW 5 ) , men du kjenner 2,2 tonn i svingene.
-TACC - maks avstand i 70-90 på landevei er litt for kort etter min smak, merker ingen forskjell på 6.1/6.2 , den litt overdrevne avstanden i høyere hastighet skal være fikset i 6.2 men ikke prøvd foreløpig.
- Dersom Tesla'en ikke vekker nok oppmerksomhet i Norge, kan jeg anbefale en tur til Svensk tuttiheita her får en være nokså ensom , og siden elbiler ikke har så mange goder her borte sitter "va snygg" kommentarene litt løsere - hyggelig !
2014 e-UP
2015 85D

GeirHM

Sitat fra: snappy på tirsdag 31. mars 2015, klokken 18:10
Etter å ha svidd av endel elektroner på den Svenske glesbygden kan jeg rapportere følgende om 85D
- forbikjøringsakselerasjon 70-140 , voldsom selv uten flat pedal, dersom P85D er betydelig kvikkere på øvelsen må den nesten være litt skremmende. 
-Med 19' og luftfjæring - komfortabel og ligger godt på veien ( referanse BMW 5 ) , men du kjenner 2,2 tonn i svingene.
-TACC - maks avstand i 70-90 på landevei er litt for kort etter min smak, merker ingen forskjell på 6.1/6.2 , den litt overdrevne avstanden i høyere hastighet skal være fikset i 6.2 men ikke prøvd foreløpig.
- Dersom Tesla'en ikke vekker nok oppmerksomhet i Norge, kan jeg anbefale en tur til Svensk tuttiheita her får en være nokså ensom , og siden elbiler ikke har så mange goder her borte sitter "va snygg" kommentarene litt løsere - hyggelig !


Jeg er enig i det meste av det du skriver her. Jeg er rett og slett slått ut over hvilke muskler vi rår over i forbikjøringsøyemed. Her blir det full skjerpings for ikke å miste sertifikatet. Sånn sett er jeg svært glad for denne trafikkbaserte kruskontrollen. Det er rett og slett mindre slitsomt å bli liggende bak en treg trailer. Bilen avpasser jo fart og avstand for meg. Men jeg har også lett etter noe mer enn syv på distanseindikasjonen i forhold til bilen foran. For avstanden oppleves slitsomt kort. Særlig når det er mørkt. Apropos mørke, er jeg imponert over det automatiske fjernlyset. Jeg har til gode å oppleve at det blir for lenge på når det dukker opp motgående trafikk. Noen morsomheter avstedkommer det jo. Litt sterke røde lys som ikke har noe med veien å gjøre får fjernlysa til å slukke kontant. Kjørte på svingete veier mellom alvdal og atna i østerdalen etter midnatt lørdag i sterk vind og skikkelig snøvær. Jeg ble skikkelig imponert over veigrepet. Jeg har også erfaring fra bmw 5 og mærsj med sportsunderstell. Det var en fryd å slippe opp gassen før svingen kjenne regen dra bilen ned i veibanen og så gi gass gjennom svingen og ut på flata. Det var en sann bakhjulsdreven fartsopplevelse forsterket av dual drive opplegget. Jeg merket virkelig ikke mye av tyngden i svingene. Ikke som noe hinder i et hvert fall. Det bare ga meg forsterket veigrepsfølelse. Men, kjøringen den natta ga stygge utslag på energiforbruket. I det hele tatt har jeg til gode å kjøre energiøkonomisk, snittet er vel på 235 w pr km. Men så står takstativet på hele tiden, i tillegg til at høyrefoten har vært litt lite følsom så langt.

snappy

Morsomt angående fjernlysa - på motorveien fra Malmø til Gøteborg plaget de tydeligvis 70%+ av trailere som gav meg et blink. Bilen blendet ned umiddelbart så det utartet ikke , men det var stort sett ingen personbiler som blinket. Må være noe med høyden på førerplassen.
Lyset i seg selv syntes jeg ikke var så ille - hadde forventet to dårlige telys basert på tilbakemeldinger her.

Nesten like morsomt - jeg sa til kona at jeg måtte vaske mattene i oppvaskemaskinen siden de var blitt skitne, og hun svarte bare javel...Tydeligvis har det vært en påkjenning også for henne at jeg har ventet i 7 måneder på det nye familiemedlemet ::)
( Det var jo nesten en spøk fra min side )
2014 e-UP
2015 85D

GeirHM

Ærlig talt her skjønte jeg ikke ironien. Selvsagt skal gullets matter vaskes i oppvaskmaskinen. Hvor ellers?

Ps. Jeg er nettopp jaget fra middagsbordet av mine to tenåringsdøtre. Jeg hadde visst lovet ikke å nevne tematikk relatert til bilen hvis navn ikke må nevnes. Mulig jeg ikke overholdt påbudet. Men alt jeg sa var at det var at det var bra at vi i dag på hytta fikk byttet ut papptalerkenene med plastikktallerkner - all den tid oljen må brukes til noe nå når vi går inn i teslatidsalderen. (Vi er på hytte uten innlagt vann eller strøm. Engangs er derfor kult til alt. Unntatt vin.)

MeTesla

Ja oppvaskmaskinen må jo være det aller beste stedet å vaske glisets matter, det er klart!

Hva angår emnet Tesla på hjemmebane så skal sies at det lønner seg å holde lav profil av egen erfaring, jeg må innse at den om alt for lenge forestående overlevering er absolutt mest interessant tema blant meg...

Mippen

#130
Nå har jeg startet på min første langtur med bilen. Dvs, det er kanskje ikke så langt når jeg leser hvor mye enkelte andre kjører men for meg er det en grei tur som jeg gjennomfører noen ganger i løpet av året. Turen skal gå fra Askøy utenfor Bergen til Nordmøre på en øy utenfor Kristiansund. Det er 530km å kjøre en vei. Siden jeg var på jobb i dag valgte vi å overnatte på veien. Googlet litt og fant ut at på Skei i Jølster var det et Thon hotell med ladeplass til elbil. Satset derfor på dette hotellet.

På turen blåste det stekt det første stykket. Det var også ganske vått i veien og snødekke noen steder. Bilen gikk som på skinner. Det var en liten bil som hadde kjørt av veien men vi merket ikke noe til glatten. Stoppet naturlig nok for å hjelpe men de bare smilte og vinket oss videre. Det er en del stigning fra Bergen mot Førde, så det gikk naturlig nok litt strøm på veien. Kom til Hotellet etter 230km med 135km igjen på typical. Jeg hadde 396km i typical med start (nesten fullt batteri). Det er ca 3 mil avvik fra typical og jeg syns det er innafor. Det er også bare vel 4 mil til neste SC. Jeg står nå koblet til 16A på hotellet men det er over 18 timer ladetid på denne for å få fullt. Lader derfor det jeg får ut til frokost i morgen og fyller på litt på SC i Sandane. Da skal jeg ha nok strøm til å komme meg fram med god margin. Stopper gjerne på SC utenfor Kristiansund for å fylle på litt før hytten slik at jeg ikke trenger å lade så mye der.

Bilen går som en kanonkule selv med full bil. Kjempe tur. Slenger ut litt bilder fra turen etter hvert.
Fremtiden er elektrisk.

GeirHM

Ay hvilken lykke! 1000km passert bak rattet i egen D! Sitter i bilen i egen garasje koblet til wifi via extender og ser km rulle tilbake inn i bilen fra splitter nytt 400v 16a 3fas uttak. 11kWt. Rett nok er det fem cm klaring til garasjeporten og nosecone hviler i isopor. og halve familien var bakkemannskaper under first time plassering av D. Det maatte feires ved aa skrive det hele fra bilens tastatur. lykke!  PS? Uten takstativ fikk jeg mye mye lavere energiforbruk.

ksandal

Sitat fra: GeirHM på onsdag 01. april 2015, klokken 23:32
Ay hvilken lykke! 1000km passert bak rattet i egen D! Sitter i bilen i egen garasje koblet til wifi via extender og ser km rulle tilbake inn i bilen fra splitter nytt 400v 16a 3fas uttak. 11kWt. Rett nok er det fem cm klaring til garasjeporten og nosecone hviler i isopor. og halve familien var bakkemannskaper under first time plassering av D. Det maatte feires ved aa skrive det hele fra bilens tastatur. lykke!  PS? Uten takstativ fikk jeg mye mye lavere energiforbruk.

Hærlig :-) 
Min runder 1000km idag en uke gammel :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Bonk3rs

Sitat fra: skyfawn på lørdag 28. mars 2015, klokken 18:55
Fikk min s85d utlevert i går og har testet litt akselerasjonstester og diverse. Hadde en S85 tidligere men 85Den virker mye heftigere! Utifra det som er oppgitt 0-100 så er det 5,4sek. Min ds sa at flere tester hadde vist ned mot 4,7sek og jeg merker forskjell fra min tidligere s85!
Har fjollet litt med 0-100 på min S85 i påsken. Med hjelp fra en app som heter Dynolicious... Med ca 90% SOC fikk jeg den klokket til 5,27 sek.
Det var med TC på. Hva skjer hvis jeg prøver med TC av?
Er det sånn med 85D at man ikke kan skru av TC?, slik det er med P85D.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Mippen

#134
Nå har jeg snart kjørt 1000km med min 85D. Har kjørt bilen under de fleste forhold. Inntrykket er at bilen fungerer bra under de fleste forhold. Det jeg har fått testet ut av vinter egenskaper viser at bilen klarer seg svært godt på glatt snøføre. Hadde en ekkel opplevelse med 4 hjuls skrens men fikk rettet den opp uten noe dramatikk. Selv om bilen går som på skinner er den ikke uovervinnelig. Slipper det så slipper det... Testet den også i den bratteste ubrøytete bakken jeg kunne finne og bilen dro opp som ikke noe. Stoppet til og med midt i bakken for å se hva som skjedde. Den bare dro seg opp. Har også kjørt på langtur med full bil og selv om bilen blir merkbart tyngre drar den fortsatt bra og får fram smilet til passasjerene når jeg gir på litt.

Jeg har kjørt på telehiv, grusveier og over slaghull. Bilen svelger unna det meste uten problem med 19". Spent på hvordan det blir med 21". Det som har vært litt uvant for meg er plassering av de ulike bryterne. Vindusviskerne er på motsatt side i forhold til de fleste andre biler. Girskifteren er der viskeren som oftest sitter. Cruise kontrollen kan også forveksles med viskerne. Ellers tar det ikke lang tid å venne seg til skjermen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA