Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av elektrolux, fredag 10. juli 2009, klokken 01:12

« forrige - neste »

elektrolux

http://www.dinside.no/812376/elbil-fra-citroën-i-salg#innlegg_481373

Skal være tilgjengelig nå for £16850 inklusiv VAT, som trekkes fra ved export.

Desverre kun med høyrestyring sies det, men er sikker på at det må være mulig å spesifisere venstrestyring.

Fristelsene står med andre ord nærmest i kø. :P

Besøksinfo under: Pris i England:

Mon-Fri 9.00 – 5.30
Sat 9.00 – 12.30 and by appointment

Headquarters
The Electric Car Corporation Plc
Mayfair Car Centre
Park Lane
London
W1K 7AN
Telephone:
0207 402 4334
e-mail: sales@eccplc.com

Har nettopp sendt forespørsel sammen med en annen om kjøp av 2 stk med venstreratt. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Noen som vet hvor mange bilder de klarer å lage per år? Veldig interessant, hadde de fått rekkevidden vært 120 miles så hadde Think hatt et problem (til).

ilmar
Polestar i bestilling

Lorentz

Hei!

Synes C1 ser ut som en langt mer interessant Elbil enn de andre som er tilgjengelig idag. Hvordan gikk det med bestillingen, fått noen tilbakemelding om det er mulig å kjøpe en slik?

elektrolux

Fikk raskt et svar om at de skulle starte opp om en måned. Etter det har det vært taust.

Når jeg kikket nærmere på bilen syntes jeg ombyggingen virket noe amatørmessig, spesielt at bilen er låst i 3 gir, og måten BMS er lagt opp.

Skal likevel undersøke litt igjen. Bilen er jo flott, og teknikken kan sikkert finpusses litt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. november 2009, klokken 21:21
Når jeg kikket nærmere på bilen syntes jeg ombyggingen virket noe amatørmessig, spesielt at bilen er låst i 3 gir, og måten BMS er lagt opp.
Noen som konverterer biler selv velger å låse gearkassen i et passende gear, men mitt inntrykk er at de fleste nå velger å beholde gearspaken og clutchen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Siden dette har jeg kjøpt en impotert en C1 EV'ie men ble nektet skilt da min 175 siders rapport fra teknologisk institutt i Danmark på en tilsvarende bil ikke var god nok dokumentasjon for norske myndigheter.

Nå er det igjen håp: Bilen har i mellomtiden vært en tur i Tyskland og blitt godkjent der, så nå har den Engelsk og Tysk godkjenning på denne bilen, samt "type" godkjenning i Danmark.

Nye regler fra 15 sep 2012 tilsier at Norske myndigheter MÅ godta det andre EU land har godtatt, med mindre kjøretøyet er godkjent under nasjonale særregler. Må undersøke dette nøyere, og mer detaljer vil komme.

Kanskje kan kona likevel få kjøre en av verdens tryggeste og kuleste småbiler med 4 seter allerede fra neste år. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Her er det som kom opp etter et raskt søk: Forstår ikke så mye av det, men om det betyr at biler godkjent i EU MÅ godkjennes i Norge er jeg fornøyd.

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20120705-0818.html

Forskrift om endring i forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

Hjemmel: Fastsatt av Vegdirektoratet 5. juli 2012 med hjemmel i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) § 13, § 14, § 15 og § 16 jf. delegeringsvedtak 24. november 1980 nr. 1.

I

       I forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) gjøres følgende endringer:



§ 1-1 nr. 1 nytt tredje, fjerde og femte ledd skal lyde:

       Forskriften får ikke anvendelse for kjøretøy som omfattes av forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil.

       For bil og tilhenger til bil som omfattes av kjøretøyforskriften og som ombygges til annen kjøretøygruppe etter 15. september 2012 skal likevel de definisjoner gjelde som følger av forskrift om bil og tilhenger til bil på ombyggingstidspunktet.

       Endringer i denne forskrift som gjelder skjerpende tilbakevirkende krav for bil og tilhenger til bil, vil bli inntatt i forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil.



§ 1-3 nytt siste ledd skal lyde:

       For bil og tilhenger til bil som omfattes av denne forskrift godtas også dokumentasjon av krav og kravnivå som følger av forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil. For bil gruppe M1 eller N1(hele bilen) produsert i store serier for land utenom EØS-området kan også forordning (EF) nr. 183/2011 benyttes.

II

       Forskriften trer i kraft 15. september 2012.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Det norske Transportmagasinet fortæller samme historie:
http://www.tungt.no/transportmagasinet/article786657.ece

I avisen henvises til en anden, nu ændret forskrift:
FOR 2012-07-05 nr 817: Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil
Se nedenfor (§10).

Her i Danmark har Clever A/S (som før hed ChoosEV) nu solgt sine elektriske C1'ere til private. Nogle folk har tilsyneladende planer (og kendtskab) til kraftige forbedringer på denne bil, bl.a. på BMS.
Dansk Elbilkomite havde et møde i september hvor bl.a. Peter (PC) var tilstede:
http://www.danskelbilkomite.dk/OpenSourceElbilsprojekt.pdf
Måske interessant for dig?

Håber at det nu lykkes at få de rigtige nummerplader på jeres C1!

Hilsener fra Sjælland
jornheim

------------------------------

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20120705-0817.html
FOR 2012-07-05 nr 817: Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil

§ 10. Enkeltgodkjenning mv. av bruktimportert bil og tilhenger til bil

       Regionvegkontoret er myndighet for enkeltgodkjenning av bruktimport.

       Bil og tilhenger til bil regnes som brukt når den har vært ordinært godkjent og/eller registrert, dersom den ikke omfattes av definisjonen av nytt kjøretøy i forordning (EU) nr. 183/2011.

1) Bil og tilhenger til bil som er EF-typegodkjent i annet EØS-land regnes som godkjent i Norge dersom det ikke er foretatt ombygging etter godkjenningen. Det foretas identitetskontroll og kan utføres stikkprøvekontroll av overensstemmelse med EF-typegodkjenningen. 
2) Kjøretøy som er enkeltgodkjent i annet EØS-land etter 29. april 2009 eller ombygd etter EF-typegodkjenning, enkeltgodkjennes i Norge i den utstrekning det oppfyller vilkårene i artikkel 24 (se nr. 6) og det fremlegges dokumentasjon fra godkjenningsmyndighetene i eksportlandet. 
3) For brukt bil og tilhenger til bil som ikke omfattes av nr. 1 eller 2 gjelder at de skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt bil og tilhenger til bil ble førstegangsregistrert. Likevel slik at det som er nevnt i § 9, 7. ledd om bil og tilhenger til bil som er godkjent i annet EØS-land får tilsvarende anvendelse. 
        For bil og tilhenger til bil som er førstegangsgodkjent i utlandet etter forskriftens ikrafttredelse må det framlegges dokumentasjon fra eksportlandets myndigheter, teknisk prøveinstans utpekt av et EØS-land eller fabrikanten for overensstemmelse med kravene. Likevel slik at det som er nevnt i § 9, 7. ledd om bil og tilhenger til bil som er godkjent i annet EØS-land får tilsvarende anvendelse. Godkjenningsmyndigheten kan kreve underlagsmateriale for dokumentasjonen. Dokumentasjon kan utstedes av fabrikant dersom denne kan utføre de nødvendige prøver mv. som rettsaktene krever. Underlagsmateriale skal i så fall vedlegges søknaden. 
        For bil og tilhenger til bil som er førstegangsregistrert i utlandet før denne forskrifts ikrafttredelse skal overensstemmelse av kravene dokumenteres som fastsatt i kjøretøyforskriften, dersom man ikke velger å oppfylle kravene i denne forskrift. 
(...)

---------------

Den i afsnit 2 nævnte "artikkel 24" står i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF, som findes her (bl.a. på dansk, DA):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32007L0046:DA:NOT

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

Har lige læst at den nye forskrift kun gælder biler produceret efter 15.sept. i år!
Jfr. dog §10 afsnit 2, hvor der tales om 2009 i forbindelse med enkeltgodkendelser.

Så bli'r det nok vanskeligt igen. Men EU-direktivet er jo fra 2007, så det kan næsten ikke passe! Norge har jo ventet i 5 år med lovtilpasningen. I §10

Jfr.
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=375597
"«Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil» er en innarbeiding av et EU-direktiv fra 2007 i norsk lovgivning.
De nye reglene gjelder typegodkjenning og enkeltgodkjenninger av personbiler, varebiler, busser, lastebiler og tilhengere (klassene M, N og O).
Erstatter kjøretøyforskriften for alle nye biler og tilhengere etter 15. september i år. Biler som er produsert før denne datoen godkjennes etter den gamle forskriften."

Jfr. også dette:
http://www.regjeringen.no/nb/sub/europaportalen/eos/eos-notatbasen/notatene/2011/jan/typegodkjenningharmonisering-av-krav.html?id=654349

http://europalov.no/rettsakt/typegodkjenning-for-kjoretoyer-harmonisering-av-godkjenningsprosedyrene/id-4408
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Sitat fra: jornheim på torsdag 01. november 2012, klokken 08:18

Her i Danmark har Clever A/S (som før hed ChoosEV) nu solgt sine elektriske C1'ere til private. Nogle folk har tilsyneladende planer (og kendtskab) til kraftige forbedringer på denne bil, bl.a. på BMS.
Dansk Elbilkomite havde et møde i september hvor bl.a. Peter (PC) var tilstede:
http://www.danskelbilkomite.dk/OpenSourceElbilsprojekt.pdf
Måske interessant for dig?


Dette er meget interresant, selv om jeg selv tenker å bruke Think Classic teknikk på bilen. Det vil gjøre den lettere, raskere og bedre å kjøre.

Vet du om der er kommet ut mer info om C1 sin teknikk. ECC i UK er tause om bilens teknikk, så alt må revers engeneeres.

Ellers har jeg nå sendt forespørsel til VD om der er nytt håp for min nå (nesten) Tyskregistrerte C1
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#10
Her er hovedprinsippene for godkjenning ved import av kjøretøy slik de var før 15 sep 2012:

Legg merke til skriften i BOLD som legger ansvaret for å bevise at kjøretøyet er for farlig for Norske veier, mens det er bra nok for resten av Europa på vegvesenet og ikke impotør/eier...

Hovedprinsippene er:
• dokumentasjon og godkjenninger fra eksportiandet skal legges til grunn for
vurderingen i Norge på de kravområder som tidligere er vurdert,
• krav om ny dokumentasjonl prøver skal bare gjøres på områder som ikke er
dokumentert, evt. der norsk regelverk har krav eksportlandet ikke har (eller der
kravene er vesentlig forskjellige) og de ikke tidligere er dokumentert,
• norsk regelverk på tidspunktet for førstegangsregistrering i annet EØS-land legges
fortsatt til grunn for vurderingen her, men
• likevel slik at godkjenning ikke skal nektes dersom det er mindre uoverensstemmelser
mellom våre og eksportlandets regler,
• kjøretøy kan bare nektes godkjent dersom vi kan vise at forskjellene har en kvalifisert
betydning for trafikksikkerheten og/eller miljøet,
• bil eller tilhenger må uansett framstilles til kontroll for godkjenning selv om all
dokumentasjon foreligger. Dokumentasjonen skal sjekkes mot understelisnummer og
det foretas en vurdering av at det ikke det er gjort endringer som ikke er oppgitt, men
det skal ikke foretas kontroll av kjøretøyets tekniske stand ettersom dette ikke gjøres
ved eierskifte nasjonalt
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Veldig god pris, men har hørt at disse ikke kan sammenlignes i kvalitet med den som www.ececars.nl snekrer sammen,
men som koster det dobbelte. Blir prisen rundt NOK 125.000,- uten VAT ?

Prøvde å ta inn en C1 fra Nederland i 2011, men den ble selvfølgelig ikke godkjent av VD....
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Sitat fra: nofuelno på mandag 05. november 2012, klokken 00:18
Prøvde å ta inn en C1 fra Nederland i 2011, men den ble selvfølgelig ikke godkjent av VD....

Hvilken begrunnelse brukte de da?

"Problemet" med min C1 var at VD ville ha mer dokumentasjon enn jeg kunne framskaffe. Dette til tross for at en 175 siders grundig rapport fra Teknologisk instistutt in Aalborg hadde tatt for seg samtlige punkter VD etterspør. Mye gikk på kollisjonsikkerheten med elmotor i stedet for Bensinmotor.

Litt underlig, da bilen i utgangspunktet er en av de sikreste i klassen, og svært lite er egentlig endret ved ombyggingen.

Er ombyggeren klassifisert som bilbygger, kan ikke VD nekte bilen. Det er på dette grunnlaget Fiat bilene fra Mikrovetti har fått norske skilter. Disse ombyggingene kan likestilles med ECC og sikkert ECE sine ombygginger.

Får håpe det er riktig at regelendringen av 15 sep 2012 betyr en forenkling for import av denne typen biler. Her benyttes velutviklete fossilbiler som grunnlag, og enkel og lett reparerbar EL teknikk benyttes til framdrift i stedet for forurensende fossilteknikk. En slik ombygging har ingen kvalifisert negativ betydning for sikkerheten eller miljøet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. november 2012, klokken 14:05
Vet du om der er kommet ut mer info om C1 sin teknikk. ECC i UK er tause om bilens teknikk, så alt må revers engeneeres.

Der er en gruppe af folk som har købt C1'ere af Clever, de arbejder nu på forbedringer.

Her er præsentationen fra deres opstartmøde, med en del tekniske oplysninger:
---www.c1ev.dk/OpenSource/OpstartMøde.pdf---

(kopier adressen i din browser, uden streger. Den kan ikke aktiveres som link, fordi den indeholder et "ø")

Sender en login til dig som PM.
jornheim
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: jornheim på mandag 05. november 2012, klokken 15:06
Her er præsentationen fra deres opstartmøde, med en del tekniske oplysninger:
---www.c1ev.dk/OpenSource/OpstartMøde.pdf---

(kopier adressen i din browser, uden streger. Den kan ikke aktiveres som link, fordi den indeholder et "ø")

Vel, med litt "list" går det helt utmerket ;)          www.c1ev.dk/OpenSource/OpstartMøde.pdf
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA