Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Priser service i3

Startet av EinarV, tirsdag 31. mars 2015, klokken 16:07

« forrige - neste »

EinarV

Det er mange smarte hoder her inne og jeg regner med det ikke er bare meg som går med noen tanker i hodet om hvordan hurtigladerne kan bli mer optimale for den stadig økende brukermassen. Har du en ide, kom med den her :)
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

ganton

Problem: Du kommer til ladeplass, laderen er opptatt, indikerer bortimot 100% ferdigladet, ingen personer i bilen, ingen lapp i frontruta med telefonnummer.

Kjøp av lading er basert på brikke eller mobilbetaling. Burde være enkelt å vise kontaktinfo/mobil på displayet til laderen. Det gjør det ihvertfall mulig å ringe eieren + gjøre brukere "stresset" på at alle kan se hvem som er plugget i.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

EinarV

#2
Jeg får lufte min ide først da, tror at med tilstrekkelig antall ladeplasser så blir ikke behovet for kontaktinfo like prekært ganton? Men jeg er enig, vet akkurat hvordan det er å komme til en bil som bare står å holder på pistolen uten å lade. Har opplevd det selv på første lading av fire planlagte på langtur:

Jeg ser for meg at hurtigladerne kunne være litt mer modulbasert med smart styring. Jeg har troen på et "first come first serve" system på en ladestasjon som har en stor likeretter og moduler med Chademo, CCS og type 2 for hver ladeplass. Er det fire i3er som står tilkoblet der feks tre har hurtiglading og en ikke så vil den som kobler seg på først ha full DC hurtiglading frem til hastigheten er nede i 8kW, så blir den lagt over på AC. Mens de to som kommer etterpå får rest DC hele tiden til de er need i en maks hastighet på 8kW og blir lagt over på AC. Den som ikke har hurtiglader får hele tiden har maks AC. Når kapasitetsbehovet øker så kan man supplere med ekstra likeretter og/eller ekstra ladeplass moduler ettersom hva behovet er. Lade styrken man blir lagt over på AC kunne vært styrt av størrelsen på "ombordladeren".

Innspill?
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

i3_X5_730

Myke, høymonterte, uttrekkbare kabler slik at kablene ikke subber i bakken og skarpe kanter ved bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA