Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppførsel ved ladestasjoner?

Startet av duracell, tirsdag 31. mars 2015, klokken 14:46

« forrige - neste »

duracell

Sitat fra: emil på mandag 09. mars 2015, klokken 13:41
Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 13:15
Hmm, så visst jeg tar til meg de gode rådene dere kommer med her angående brannrisiko/slitasje, hva gjør jeg da? Blir det innkjøp av sånn veggboks, elektriker, ekstra ladekabel og full pakke? Hva vil herligheten i såfall koste?

Mange bilforhandlere formidler vel veggboks med montering for ca 10.000kr. Da inkluderer det ny kurs og et kabelstrekk på noen (5?) meter. Bestilles det med bilen blir det MVA-fritt. Legg på noen tusenlapper hvis du kjøper bruktbil og må bestille montering inkludert MVA, men du kan også komme rimeligere ut hvis det er kort vei fra ladeplass til sikringsskap.

Den rimeligste trygge løsningen er å få montert en ny 16A kurs med CEE kontakt (se biltema artnr 35-232 for eksempel) og kjøpe inn en Charge-Amps justerbar ladekabel og bytte ut schuko på denne med CEE. Da har du en trygg lademulighet som gir 16A hjemme, og med en schuko-CEE adapter kan du også lade på 6, 10 eller 16A på schuko fra offentlige ladestolper. Charge-Amps kabel selges innmellom for rundt 5000kr og så blir det noen hundrelapper i overgang og kontakter. 16A kursen kommer jo også i tillegg.

I motsetning til en fast veggboks kan denne CEE kontakten også brukes til f.eks høytrykksspyler eller annet strømkrevende utemaskineri.

Du må uansett få en elektrikker på befaring for å komme med tilbud på 16A kurs til ladeplass uavhengig av hva som monteres på enden av kabelen.

Tusen takk for gode og konkrete råd :)
Jeg får regne mer litt mer på det og så bestemme meg. Uansett så blir neste bil EL-Bil!  ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 13:09
55km med Leaf?! Da har du er alvorlig svekket batteri! Det tilsvarer vel et forbruk på rundt 4kwh/mil, over dobbelt så mye som vanlig på vinteren?

Trodde ikke varmeapparatet hadde mulighet til å trekke så mye strøm en gang.

Mitt apparat trekker opp mot 3kw på full guffe, da kan ikke ditt trekke over 10kw?!
Nå må du tenke deg om og ikke stole på eventyrhistoriene fra Nissan vedr rekkevidde:
En ny Leaf / eNV200 har brutto batterikapasitet på 24 kWh; netto tilgjengelig vil være mellom 20-21 kWh.
Man kjører man ikke bilen helt tom for hver tur (ikke ville batteriet hatt godt av det heller). Det beyr at man har mellom 1-2 kWh igjen for hver tur / når man når lavt batterinivå. Det betyr at en ny Leaf har en praktisk batterikapasitet på mellom 18-20kWh når bilen er fulladet. Om vinteren og en del kuldegrader har man ofte enda mindre å rutte med ca 17-19 kWh.
Min Leaf som nærmer seg 100.000 km har de siste 6 mnd gitt meg mellom 16,8-19, 3kWh når batteriet er fulladet (ihht Leaf Spy). Fører loggbok de aller fleste dager. Den aktuelle dagen jeg bare fikk 55km praktisk var det -10gr, sterk vind og snøføyke. Husk også 2 kaldstarter og utfordrende topografi. Startet med 17,1 kWh og avslutte med 1,6 kWh, en praktisk rekkevidde på 55km og et forbruk på 2,8 kW/mil.
Mitt normalforbruk om vinteren er 1,8-2,0kW/mil, men det betyr at man m kle seg godt, bruke varme i seter og ratt og spare på varmeapparatet.
Man må tenke svakeste ledd som er tilgjengelig batteri om vinteren, at batteriet langsomt mister kapasitet, ugunstige kjøreforhold, topografi, kjørestil og hvordan man bruker varmeapparatet. Nytter ikke eventyrrekkevidder som Nissan presenterer.

Regner med at vår Leaf skal klare 250.000-300.000km med 70%kapasitet intakt, men den vil snart bare bli brukt på turer opp til max 40-50km. Lengre avstander skal en Tesla snart besørge.


Øyvind.h

Men Leafen som trådstarter vurderer er -13 modell med varmepumpe. Om han legger opp 16A kan han forvarme skikkelig uten å belaste batteriet, og topografien kjenner vi ikke til.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

duracell

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. mars 2015, klokken 07:10
Men Leafen som trådstarter vurderer er -13 modell med varmepumpe. Om han legger opp 16A kan han forvarme skikkelig uten å belaste batteriet, og topografien kjenner vi ikke til.

Tenkte på 2013-varianten med varmepumpe og bedre plass baki ja.
Miljøet og topografien er godt gammeldags bergensk ruskevær, +2 surt og j****. Noen bakker her og der, men mest bortover på 70km/t. Blir nok mye varme I kupeen da fruen fryser lett og er vant til nedfryst dieselbil... tror hun kommer til å bruke varme I ratt selv om sommeren  ;D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: duracell på tirsdag 10. mars 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. mars 2015, klokken 07:10
Men Leafen som trådstarter vurderer er -13 modell med varmepumpe. Om han legger opp 16A kan han forvarme skikkelig uten å belaste batteriet, og topografien kjenner vi ikke til.

Tenkte på 2013-varianten med varmepumpe og bedre plass baki ja.
Miljøet og topografien er godt gammeldags bergensk ruskevær, +2 surt og j****. Noen bakker her og der, men mest bortover på 70km/t. Blir nok mye varme i kupeen da fruen fryser lett og er vant til nedfryst dieselbil... tror hun kommer til å bruke varme i ratt selv om sommeren  ;D

Hei,
Forvarming vil være mulig om morgenen, men ikke for returen.
Varmepumpe vil gi ca 20-25% forbedring av den reduserte rekkevidden; dvs rekkevidden er redusert 50% om vinteren med full pupp på varmeapparat så vil 20% forbedring med varmepumpe bety 40% av totalen. Hvis vi antar at Leaf'en har en vinterrekkevidde på 100km så vil konstant bruk av varmepumpe tilsi ca 60km rekkevidde.
Biler med drivstoffbasert ekstravarmer kommer en del bedre ut og taper muligens bare 10-20% med full varme.
I dette scenariet ville jeg satset på en Leaf av japansk utgave med drivstoffbasert ekstravarmer - eller en Soul med varmepumpe og varme i ratt og seter.

Men går man inn i dette med åpne øyne så vil en nyere Leaf kunne fungere, mye bedre seter enn den gamle utgaven jeg har, høydejusterbare for den bedre halvdel, men muligens må noe varmekomfort reduseres på de mest ekstreme dagene.

tomrh

Apropos Leaf vs e-Golf (og i3), en youtube-snutt som dukket opp i en annen tråd, kanskje av interesse. :)

Leafen er visstnok en Visia-modell. E-Golfen er også uten varmepumpe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Heldigvis ikke mye ekstrem sprengkulde i lange perioder i Bergen. Derimot høres hastighet og temp ut til å være gunstig for elbil med varmepumpe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

duracell

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:11
Heldigvis ikke mye ekstrem sprengkulde i lange perioder i Bergen. Derimot høres hastighet og temp ut til å være gunstig for elbil med varmepumpe.

Heldigvis, er "velsignet" med milde vintre og våte somre   :P
Heller veldig mot KIA soul, synes den er råstilig I svart/rød (litt harry ja, men det er nå meg).
En Soul Executive med varmpepumpe tror jeg er et bra valg. Skal muligens ta turen til forhandler på torsdag og se hvor mange barneseter og vogner vi klarer å presse inn  ;D Så er det store spørsmålet om jeg klarer å vente til September for levering eller må punge ut 30k for å få den nå...

Ebe

Håper det kommer en dammenligning mellom leaf/golf og Soul snart, det hadde vært interessant!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

K S

Sitat fra: duracell på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:40
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:11
Heldigvis ikke mye ekstrem sprengkulde i lange perioder i Bergen. Derimot høres hastighet og temp ut til å være gunstig for elbil med varmepumpe.

Heldigvis, er "velsignet" med milde vintre og våte somre   :P
Heller veldig mot KIA soul, synes den er råstilig I svart/rød (litt harry ja, men det er nå meg).
En Soul Executive med varmpepumpe tror jeg er et bra valg. Skal muligens ta turen til forhandler på torsdag og se hvor mange barneseter og vogner vi klarer å presse inn  ;D Så er det store spørsmålet om jeg klarer å vente til September for levering eller må punge ut 30k for å få den nå...

Se på Tips og triks på Soul kapittelet, side 4, der ser du hvordan jeg har tatt bort isoporkassen i bunn av bagasjerommet og derved fått mye bedre plass.
Hjelper godt på ved barnevogner osv....


Ebe

Er zoe virkelig så stor på bagasjeplass?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

fredsjo

Beskrivelsene til TS er som å lese mine egne kriterier: lav samboer, barn på vei (plass til barnevogn osv), bor i Bergen, kjører 3 mil hver vei til jobb.. Litt påfallende!

Men vi endte opp med en 2014 Leaf Tekna og har ikke angret et sekund. Jeg er dog svært glad vi påkostet oss Tekna foran acenta. Skinnsetene løfter inntrykket av bilen betydelig, samtidig som det er kjekt mtp søl osv.

Foreløpig har jeg kun en gang trengt mer strøm enn hva 10a-laderen som følger med bilen kunne levere meg. Det løste seg med at jeg måtte vente en times tid. Grunnen til dette var at jeg kjørte halvveis hjem fra jobb for å oppdage at jeg hadde glemt husnøklene på jobb ;) hadde da ikke nok strøm til å kjøre tilbake til byen noen timer senere.

Samboeren min er like høy som din, og jeg er 196..... Det blir mye justering, men vi begge sitter svært godt!

Husk at Soul ikke har muligheten for å fjernstyre slik man kan med carwings på Leaf. Men ellers er jo Soul en knall bil. Appellerer ikke til meg utseendemessig men det er nå meg :)
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 23:08
Sitat fra: Ebe på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:40
Er zoe virkelig så stor på bagasjeplass?

Soul 281 liter
Zoe 338 liter
e-Golf 341 liter
Leaf 370 liter

Volum er ikke alt, utforming har også en del å si. Men hundeburet jeg har tilpasset Leafens bagasjerom gikk akkurat rett inn i Zoe. Var bare å glemme å få den inn i Soul, og jeg glemte å teste den i e-Golf...

K S

Sitat fra: nime01 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 23:08
Sitat fra: Ebe på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:40
Er zoe virkelig så stor på bagasjeplass?

Soul 281 liter
Zoe 338 liter
e-Golf 341 liter
Leaf 370 liter

Hvis en gjør som jeg skrev i innlegget over, så er nok bagasjerommet i Soul nærmere 350 liter, hvis jeg husker riktig blir det ca 13 cm dypere.
Ikke mye arbeid og liten kostnad, samt mye mer anvendelig.

Elbil fundamentalist

#29
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 10. mars 2015, klokken 09:28
Sitat fra: duracell på tirsdag 10. mars 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. mars 2015, klokken 07:10
Men Leafen som trådstarter vurderer er -13 modell med varmepumpe. Om han legger opp 16A kan han forvarme skikkelig uten å belaste batteriet, og topografien kjenner vi ikke til.

Tenkte på 2013-varianten med varmepumpe og bedre plass baki ja.
Miljøet og topografien er godt gammeldags bergensk ruskevær, +2 surt og j****. Noen bakker her og der, men mest bortover på 70km/t. Blir nok mye varme i kupeen da fruen fryser lett og er vant til nedfryst dieselbil... tror hun kommer til å bruke varme i ratt selv om sommeren  ;D

Hei,
Forvarming vil være mulig om morgenen, men ikke for returen.
Varmepumpe vil gi ca 20-25% forbedring av den reduserte rekkevidden; dvs rekkevidden er redusert 50% om vinteren med full pupp på varmeapparat så vil 20% forbedring med varmepumpe bety 40% av totalen. Hvis vi antar at Leaf'en har en vinterrekkevidde på 100km så vil konstant bruk av varmepumpe tilsi ca 60km rekkevidde.
Biler med drivstoffbasert ekstravarmer kommer en del bedre ut og taper muligens bare 10-20% med full varme.
I dette scenariet ville jeg satset på en Leaf av japansk utgave med drivstoffbasert ekstravarmer - eller en Soul med varmepumpe og varme i ratt og seter.

Men går man inn i dette med åpne øyne så vil en nyere Leaf kunne fungere, mye bedre seter enn den gamle utgaven jeg har, høydejusterbare for den bedre halvdel, men muligens må noe varmekomfort reduseres på de mest ekstreme dagene.
Ekstravarme type Webasto passer på en 2012-11 model eller Visio 2013 eller nyere. Den forbedrer rekkevidde med kald kupè på jobb og holder bilen varm og vinduene isfrie uten at det tar energi fra batteriene også på de kaldeste vinterdagene. Elbilmek på Fornebu monterer dette på en dag og de er billige da de bruker brukte overhalte webasto'er fra utrangerte PSA elbiler.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA