Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppførsel ved ladestasjoner?

Startet av duracell, tirsdag 31. mars 2015, klokken 14:46

« forrige - neste »

duracell

Hei!

Etter mye lesing og mange gode svar fra dere her på elbilforum trodde jeg at jeg hadde funnet det rette bilvalget for oss - En brukt leaf Acenta (2013-ish, "199km/større bagasjerom").
Men, og det var et stort MEN, etter en prøvetur i leafen, riktignok en gammel variant (2012) så ble jeg forskrekket over hvor dårlig sikt man har pga stolpene... Er man lav (som min bedre halvpart på 1.60) så må man jo nesten stå i bilen for å se over kanten  :o

Videre så begynner det å demre for meg at rekkevidden kan bli en utfordring, da vi ikke har mulighet for å lade på jobb og hjemme så er det bare vanlig stikk. Det er ikke snakk om de store avstandene, t/r jobb på 60 km + barnehage og handling, men likevel.
Jeg synes også at brukte leafer ligger forholdsvis høyt i pris, 180k for en 2013 accenta?

To the point
Jeg har ikke prøvd noen andre el-biler men jeg synes Soul og E-golf virker spennende. I3 er nok for lite for oss da vi må ha plass til barnevogn og bakoversete.

Vi har tenkt å ha bilen i flere år da dette blir eneste bil og vi ikke drar på de voldsomme turene.
Mange har jo snakket om at "batteriene i leafen holder lenger enn 5år" osv, men så var det dette med rekkevidde og verditap da.Jeg regner med at man aldri får solgt en 2013-leaf om 5år f.eks. Gammel bil uten garanti (og muligens uten insentiver) = bad for business.

Hva tenker dere?: Spare 100k nå og kjøpe brukt leaf eller punge ut 270k for en ny Soul eller E-Golf?
Kriteriet er absolutt mulighet for barnevogn/barnesete.
Noen som har tatt hensyn til verditap på f.eks Soul eller planleggere dere som allerede er soul-eiere å kjøre den til spiker? Soul har jo 7års garanti...


Øyvind.h

Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 09:40
...
Men, og det var et stort MEN, etter en prøvetur i leafen, riktignok en gammel variant (2012) så ble jeg forskrekket over hvor dårlig sikt man har pga stolpene... Er man lav (som min bedre halvpart på 1.60) så må man jo nesten stå i bilen for å se over kanten  :o
....
Videre så begynner det å demre for meg at rekkevidden kan bli en utfordring, da vi ikke har mulighet for å lade på jobb og hjemme så er det bare vanlig stikk. Det er ikke snakk om de store avstandene, t/r jobb på 60 km + barnehage og handling, men likevel.
1. Jeg ville sørget for 16A (evt 32A om bilen kan?) opplegg hjemme. Kanskje kontakten allerede er sikret med 16A, slik at det eneste du trenger er fast ladeboks eller industristikk (slik at du kan lade trygt med 16A på husveggen, GLEM 16A stikk-kontakt hjemme på husveggen).

60 km jobbkjøring er null problem, og sørger du for å plugge i umiddelbart når du kommer hjem (med 16A tilførsel) lader du ganske raskt opp igjen til kjøring etter middag.

Alternativene for deg er en helt annen prisklasse. Eks ny Soul eller ny B-klasse. Mtp. Nissans signaler om batteripriser, og det jeg kjenner til rundt kvalitet/feil på Leaf batteri er Leaf en trygg bil å eie ift batteri.

2. Regner med du tenker på A-stolpen? Jeg synes det fungerer greit i praksis, selv om A-stolpen er stor. Det lille vinduet sørger for at man ser greit allikevel. Utfordring rundt sikt ved A-stolpen er velkjent i nye biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

duracell

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. mars 2015, klokken 10:06
Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 09:40
...
Men, og det var et stort MEN, etter en prøvetur i leafen, riktignok en gammel variant (2012) så ble jeg forskrekket over hvor dårlig sikt man har pga stolpene... Er man lav (som min bedre halvpart på 1.60) så må man jo nesten stå i bilen for å se over kanten  :o
....
Videre så begynner det å demre for meg at rekkevidden kan bli en utfordring, da vi ikke har mulighet for å lade på jobb og hjemme så er det bare vanlig stikk. Det er ikke snakk om de store avstandene, t/r jobb på 60 km + barnehage og handling, men likevel.
1. Jeg ville sørget for 16A (evt 32A om bilen kan?) opplegg hjemme. Kanskje kontakten allerede er sikret med 16A, slik at det eneste du trenger er fast ladeboks eller industristikk (slik at du kan lade trygt med 16A på husveggen, GLEM 16A stikk-kontakt hjemme på husveggen).

60 km jobbkjøring er null problem, og sørger du for å plugge i umiddelbart når du kommer hjem (med 16A tilførsel) lader du ganske raskt opp igjen til kjøring etter middag.

Alternativene for deg er en helt annen prisklasse. Eks ny Soul eller ny B-klasse. Mtp. Nissans signaler om batteripriser, og det jeg kjenner til rundt kvalitet/feil på Leaf batteri er Leaf en trygg bil å eie ift batteri.

2. Regner med du tenker på A-stolpen? Jeg synes det fungerer greit i praksis, selv om A-stolpen er stor. Det lille vinduet sørger for at man ser greit allikevel. Utfordring rundt sikt ved A-stolpen er velkjent i nye biler.

Takk for svar :)

1: Er usikker på hvor mye jeg kan ta fra huset. Er bare lagt inn 8 eller 10nå tror jeg. Skal sjekke opp i det. Dessuten vil den lade fra kontakten ute (sånn hagekontakt), alternativt "gjennom vinduet", men det ønsker jeg å unngå. B-klasse blir altfor dyrt. 300-400k for El-bil, ja da venter jeg heller noen ekstra år og kjøper en 7-seter Tesla til 400k  ;D

2) Ja. Var A-stolpen jeg tenkte på. Kjører en BMW 320 stv.nå, og føler jeg har mye mer kontroll og oversikt der.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. mars 2015, klokken 10:06
....
Videre så begynner det å demre for meg at rekkevidden kan bli en utfordring, da vi ikke har mulighet for å lade på jobb og hjemme så er det bare vanlig stikk. Det er ikke snakk om de store avstandene, t/r jobb på 60 km + barnehage og handling, men likevel.

60km t/r kan bli et problem om vinteren dersom topografi er utfordrende og varmeapparat blir brukt mye. Siden det ikke er mulighet for å lade på jobb så blir det heller ingen forvarming der. Husk også en langsom reduksjon av rekkevidde. Jeg har opplevd rekkevidde nede i 55km (very low battery warning) en av de få dagene varmeapparatet stod på fullt.
Personlig ville jeg spart mer penger til man kunne kjøpe en Soul eller en brukt Tesla.

Kona og eldste datter har også et problem med høyden på setet på vår 2011 Leaf; har matte bygd opp setet. Skal ikke være et problem med "Euroleaf" fra sommeren 2013 med høydejusterbart sete.

emil

Ordentlig kontakt/kabel og evt fast laderegulator for 3.6kW eller mer vil du trenge uansett valg av elbil.

Øyvind.h

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. mars 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. mars 2015, klokken 10:06
....
Videre så begynner det å demre for meg at rekkevidden kan bli en utfordring, da vi ikke har mulighet for å lade på jobb og hjemme så er det bare vanlig stikk. Det er ikke snakk om de store avstandene, t/r jobb på 60 km + barnehage og handling, men likevel.

60km t/r kan bli et problem om vinteren dersom topografi er utfordrende og varmeapparat blir brukt mye.

60km problem for en Acenta? Har ikke Acenta varmepumpe?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 10:19
Takk for svar :)

1: Er usikker på hvor mye jeg kan ta fra huset. Er bare lagt inn 8 eller 10nå tror jeg. Skal sjekke opp i det. Dessuten vil den lade fra kontakten ute (sånn hagekontakt), alternativt "gjennom vinduet", men det ønsker jeg å unngå. B-klasse blir altfor dyrt. 300-400k for El-bil, ja da venter jeg heller noen ekstra år og kjøper en 7-seter Tesla til 400k  ;D

2) Ja. Var A-stolpen jeg tenkte på. Kjører en BMW 320 stv.nå, og føler jeg har mye mer kontroll og oversikt der.
Ja 8-10A kan fort bli litt snaut. Og om kursen bare er sikret med 10A må nok hele kursen byttes for å kunne sikre med 16A. Med 60km kjøring på dagen, samt noe behov på ettermiddagen er det praktisk med god tilførsel hjemme.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

duracell

Sitat fra: emil på mandag 09. mars 2015, klokken 10:35
Ordentlig kontakt/kabel og evt fast laderegulator for 3.6kW eller mer vil du trenge uansett valg av elbil.

Jeg er ganske "lost" når det gjelder det jeg trenger for å lade. Naboen med den gamle leafen bruker kun vanlig stikkkontakt. Må man ha noe nyere greier på nyere biler, eks Soul? Hva er en laderegulator? (er det sånn veggboks man har inni huset)? Litt off-topic, men greit å vite at man kan lade bilen hjemme i alle fall ::)

Øyvind.h

#8
Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 11:49
Sitat fra: emil på mandag 09. mars 2015, klokken 10:35
Ordentlig kontakt/kabel og evt fast laderegulator for 3.6kW eller mer vil du trenge uansett valg av elbil.

Jeg er ganske "lost" når det gjelder det jeg trenger for å lade. Naboen med den gamle leafen bruker kun vanlig stikkkontakt. Må man ha noe nyere greier på nyere biler, eks Soul? Hva er en laderegulator? (er det sånn veggboks man har inni huset)? Litt off-topic, men greit å vite at man kan lade bilen hjemme i alle fall ::)
Du "må" ikke ha noe nytt. Alle elbiler leveres med ladeledning som kan plugges i vanlig husholdningsstikk.
Veggboks er i praksis en fastmontert slik kabel hvor kladden på ladeledningen (elektronikken) sitter i en boks skrudd fast på veggen. Da kan du ha ladeledningen liggende fast i bilen, noe som er veldig praktisk!

Men det er nå engang slik at husholdningsstikk ikke er egnet for langvarig høy last i et utsatt miljø. Selv om man finner husholdningsstikk på 16A kurser er det ikke lurt å trekke 16A fra ett enkelt støpsel i lang tid. Og kanskje det fungerer fint i uker, måneder eller år? Og kanskje man er nøye med å sjekke for korrosjon, varmgang etc? Eller kanskje man glemmer det fordi alt fungerer, frem til den dagen kontakten er så dårlig at varmgang fører til smeltet kontakt/kabler/brann.
Da er det ikke kult at varmgangen/brannen oppstår på husveggen.

Et eksempel:
I helgen var jeg på en hytte på fjellet. Aldri vært der før med elbil. Bilen ble parkert så nære stikk-kontakten at jeg plugget i (selv om jeg ikke hadde behov). Men før vi la oss stoppet jeg ladingen fra appen (på tross av at den var stilt ned til 8 amp), fordi stikk-kontakten satt på ytterveggen utenfor barnas soverom.Hadde aldri brukt kontakten før, og ikke sjekket ift. varmgang. I tillegg visste jeg at det kom bittelitt snø på støpselet før jeg satt det inn. Sjekket dagen etter når bilen hadde ladet et par timer på morgenen. Helt kalde pinner.

Som Jens sa det så fint i en annen tråd: tenk både risiko og konsekvens. Høy risiko kan være spiselig såfremt man følger med, og konsekvensen er lav.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 11:49
Sitat fra: emil på mandag 09. mars 2015, klokken 10:35
Ordentlig kontakt/kabel og evt fast laderegulator for 3.6kW eller mer vil du trenge uansett valg av elbil.

Jeg er ganske "lost" når det gjelder det jeg trenger for å lade. Naboen med den gamle leafen bruker kun vanlig stikkkontakt. Må man ha noe nyere greier på nyere biler, eks Soul? Hva er en laderegulator? (er det sånn veggboks man har inni huset)? Litt off-topic, men greit å vite at man kan lade bilen hjemme i alle fall ::)

Laderegulator er "boksen" på veggen, eller "kladden" på ladekabelen. Mange kaller dette for lader, men selve laderen sitter i bilen. Boksen/kladden gjør (kort forklart) ikke noe annet enn å si i fra til laderen hvor mye effekt bilen får lov til å lade med.

Schuko (husholdningskontakt) holder i de aller fleste tilfellene, men det er ikke anbefalt å bruke dette til elbillading. Nå er det i tillegg forbudt å montere opp sånne sikret med 16A hvis formålet er elbillading og det anbefales ikke for mer enn 8A kontinuerlig uansett (men det er lov å bruke eksisterende kontakter til lading opp til 16A). Da må man over på en CEE/Industrikontakt eller en fastmontert laderegulator/veggboks hvis man vil ha 16A (3.3/3.6kW) lading.

Ebe


Sitat fra: Finnøy på mandag 09. mars 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. mars 2015, klokken 10:06
....
Videre så begynner det å demre for meg at rekkevidden kan bli en utfordring, da vi ikke har mulighet for å lade på jobb og hjemme så er det bare vanlig stikk. Det er ikke snakk om de store avstandene, t/r jobb på 60 km + barnehage og handling, men likevel.

60km t/r kan bli et problem om vinteren dersom topografi er utfordrende og varmeapparat blir brukt mye. Siden det ikke er mulighet for å lade på jobb så blir det heller ingen forvarming der. Husk også en langsom reduksjon av rekkevidde. Jeg har opplevd rekkevidde nede i 55km (very low battery warning) en av de få dagene varmeapparatet stod på fullt.
Personlig ville jeg spart mer penger til man kunne kjøpe en Soul eller en brukt Tesla.

55km med Leaf?! Da har du er alvorlig svekket batteri! Det tilsvarer vel et forbruk på rundt 4kwh/mil, over dobbelt så mye som vanlig på vinteren?

Trodde ikke varmeapparatet hadde mulighet til å trekke så mye strøm en gang.

Mitt apparat trekker opp mot 3kw på full guffe, da kan ikke ditt trekke over 10kw?!
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Til trådstarter:

Samboeren min syntes også A-stolpene er litt i veien, men ikke mer enn at det er levbart. Bare være litt obs på det.

Men kan du ikke bare prøvekjøre Golf og Soul, kanskje det er det samme problemet der? Tror det er et generelt problem i nyere biler.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

duracell

Sitat fra: emil på mandag 09. mars 2015, klokken 12:02
Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 11:49
Sitat fra: emil på mandag 09. mars 2015, klokken 10:35
Ordentlig kontakt/kabel og evt fast laderegulator for 3.6kW eller mer vil du trenge uansett valg av elbil.

Jeg er ganske "lost" når det gjelder det jeg trenger for å lade. Naboen med den gamle leafen bruker kun vanlig stikkkontakt. Må man ha noe nyere greier på nyere biler, eks Soul? Hva er en laderegulator? (er det sånn veggboks man har inni huset)? Litt off-topic, men greit å vite at man kan lade bilen hjemme i alle fall ::)

Laderegulator er "boksen" på veggen, eller "kladden" på ladekabelen. Mange kaller dette for lader, men selve laderen sitter i bilen. Boksen/kladden gjør (kort forklart) ikke noe annet enn å si i fra til laderen hvor mye effekt bilen får lov til å lade med.

Schuko (husholdningskontakt) holder i de aller fleste tilfellene, men det er ikke anbefalt å bruke dette til elbillading. Nå er det i tillegg forbudt å montere opp sånne sikret med 16A hvis formålet er elbillading og det anbefales ikke for mer enn 8A kontinuerlig uansett (men det er lov å bruke eksisterende kontakter til lading opp til 16A). Da må man over på en CEE/Industrikontakt eller en fastmontert laderegulator/veggboks hvis man vil ha 16A (3.3/3.6kW) lading.

Hmm, så visst jeg tar til meg de gode rådene dere kommer med her angående brannrisiko/slitasje, hva gjør jeg da? Blir det innkjøp av sånn veggboks, elektriker, ekstra ladekabel og full pakke? Hva vil herligheten i såfall koste?

duracell

Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 13:13
Til trådstarter:

Samboeren min syntes også A-stolpene er litt i veien, men ikke mer enn at det er levbart. Bare være litt obs på det.

Men kan du ikke bare prøvekjøre Golf og Soul, kanskje det er det samme problemet der? Tror det er et generelt problem i nyere biler.

Tatt til etterettning, skal være bevisst på det ved prøvekjøring av de andre  :)

emil

Sitat fra: duracell på mandag 09. mars 2015, klokken 13:15
Hmm, så visst jeg tar til meg de gode rådene dere kommer med her angående brannrisiko/slitasje, hva gjør jeg da? Blir det innkjøp av sånn veggboks, elektriker, ekstra ladekabel og full pakke? Hva vil herligheten i såfall koste?

Mange bilforhandlere formidler vel veggboks med montering for ca 10.000kr. Da inkluderer det ny kurs og et kabelstrekk på noen (5?) meter. Bestilles det med bilen blir det MVA-fritt. Legg på noen tusenlapper hvis du kjøper bruktbil og må bestille montering inkludert MVA, men du kan også komme rimeligere ut hvis det er kort vei fra ladeplass til sikringsskap.

Den rimeligste trygge løsningen er å få montert en ny 16A kurs med CEE kontakt (se biltema artnr 35-232 for eksempel) og kjøpe inn en Charge-Amps justerbar ladekabel og bytte ut schuko på denne med CEE. Da har du en trygg lademulighet som gir 16A hjemme, og med en schuko-CEE adapter kan du også lade på 6, 10 eller 16A på schuko fra offentlige ladestolper. Charge-Amps kabel selges innmellom for rundt 5000kr og så blir det noen hundrelapper i overgang og kontakter. 16A kursen kommer jo også i tillegg.

I motsetning til en fast veggboks kan denne CEE kontakten også brukes til f.eks høytrykksspyler eller annet strømkrevende utemaskineri.

Du må uansett få en elektrikker på befaring for å komme med tilbud på 16A kurs til ladeplass uavhengig av hva som monteres på enden av kabelen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA