Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: No charging Li battery

Startet av l0hre, tirsdag 31. mars 2015, klokken 13:44

« forrige - neste »

l0hre

Hei,
Har fått meg e-UP! og skal i gang å bygge hus. I den sammenheng så har jeg tilgang til 400v.
Siden jeg først er i gang så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne legge ut 32A i garasjen med en gang, kan jo hende det kommer en større elbil etter hvert. Men det jeg lurte på er om jeg får noen effekt av å ha 32A lading på e-UP!en? Eller støtter den maks 16A? 

Zacken

Ikke uten hurtig-lader utstyr (DC). Ellers vil jeg si at såfremt du ikke er av typen som aldri sover eller har en familie som bruker bilen i døgnskift så trenger du ikke det til en e-Up. Ved 10A lades bilen fra 0% til 100% på litt over 11 timer. Lipo-batterier foretrekker langsom lading så hvis du lader hver natt er dette helt optimalt. Selv bruker jeg sjeldent mer en 50% i løpet av en dag og lader på 5A i garasjen om natten. En "Mode 3" hjemmelader-stasjon gir deg muligheten til å velge 16A i de tilfellene det "haster". Ledningen med kladd (Mode 2) som følger med lader jo med maks. 10A som du sikkert vet.

Ellers tenker jeg at det kan det ikke skade å legge 32A i en ny garasje med tanke på fremtiden. Både med tanke på raskere lading og lading av flere biler.

herr x


Sitat fra: l0hre på mandag 09. mars 2015, klokken 08:27
Siden jeg først er i gang så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne legge ut 32A i garasjen med en gang, kan jo hende det kommer en større elbil etter hvert.
Se bare til å ha nok med tjukke kabler (5x10mm2) ut i garasjen når du først bygger, siden kan du i ettertid bestemme hva du ønsker av sikringer og uttak. Kostnaden for å gjøre endringer i fremtiden er minimal når du først har nok dimensjonert kabel.
Model X, 90D

jkirkebo

Sitat fra: herr x på mandag 09. mars 2015, klokken 16:04

Sitat fra: l0hre på mandag 09. mars 2015, klokken 08:27
Siden jeg først er i gang så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne legge ut 32A i garasjen med en gang, kan jo hende det kommer en større elbil etter hvert.
Se bare til å ha nok med tjukke kabler (5x10mm2) ut i garasjen når du først bygger, siden kan du i ettertid bestemme hva du ønsker av sikringer og uttak. Kostnaden for å gjøre endringer i fremtiden er minimal når du først har nok dimensjonert kabel.

Enig, tykk kabel er billig. Sett opp et egen skap i garasjen, så kan nye kurser enkelt hentes derfra. Det har jeg, 4G10 ut med 50A sikring og eget skap gir maks fleksibilitet. PFXP 5G10 fås for 140,- pr. meter.

Nå har jeg kurser til lading av begge elbilene fra det skapet samt at det er koblet på 3 solcelle-invertere der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA