Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometer montert på en 1996 batteripakke

Startet av danandersson, onsdag 08. juli 2009, klokken 20:48

« forrige - neste »

danandersson

Hei, jeg er klar over at det finnes mange god råd og tips her på forumet om kjøp av elbil. Men selv under emnet "enkle tekniske spøsmål" og under emnene på ulike bilmerker er både spørsmål og svar meget kompliserte for en som er helt nybegynner på elbil.
Nå har det seg slik at jeg i løpet av et par dager reiser fra Trøndelag til langt ned på Vestlandet for å kjøpe denne bilen: http://tinde.no/bil/think/city/hordaland/BL336665 Og da kunne det vært interessant å få tips: Hva skal jeg se etter når jeg prøvekjører? Hvordan får jeg inntrykk av batterienes tilstand ved en prøvekjøring? Hvis jeg oppnår toppfart over en lengre strekning, er det da et tegn på at batteriene i hvert fall ikke er helt ferdige, - eller hva? Hvor lenge kjører jeg en prøvetur før jeg merker at noe er galt eventuelt får bekrefet at alt er OK? Er prisen OK? Er det steder som er utsatt for rust på denne bilen? Bilen har vært inne til regelmessig vedlikehold hos Kverneland i Bergen. Sier det noe? Jeg har forstått at det har vært noen lekkasjeproblemer ved bakluka hos disse modellene - er det alle bilene som er utsatt for dette?
På forhånd takk for svar!

elektrolux

#1
Hei

At bilen har vært brukt og vedlikeholdt helt opp til salgsdato, tyder på at her bør batteriet og andre deler være i orden.

Du skal ikke prøve toppfart, da det sier ingenting om tilstanden på batteriene. (Motorstyringen vil kompensere for manglende spenning, med økt strøm)

Be om at bilen er satt på lading dagen før du kommer ( ikke tidligere en det )

Så skal du kjøre med det berømte egget mellom strømpedalen og se om bilen ruller 60+ km uten varmeapperat. Dette tar kun en time, og du vil samtidig kunne oppdage slark i hjuloppheng, ekle kjøreegenskaper grunnet defekt bakaksling, og etter turen bremser som henger ved at felgene føles varme. (Sjekk hele tiden at du ikke kjører på max effekt, ved å trykke strømpedalen ned for å sjekke om der er mer å hente.)

Tillat at bilen mister fart opp lange bakker. Husk at du har ca 30 hk på en bil som veier nesten 1 tonn.

Du skal ikke stole på at 0 % på energimeteret betyr tomt batteri. Bilen kan godt fortsett mange km etter 0%. Turen kan avsluttes etter 70+ km og må avsluttes når den plutselig kjennes slapp ut.

Rustfelle finnes oppfor bakre støtdempere, men da helst inne i bilen, og usynlig fra utsiden. Må sjekkes neste gang batterikasssen er ute.

En ulempe med å kjøpe en bil som har hatt flere brukere slik som denne ser ut til å kunne hatt, er at slike biler gjerne er satt på lading etter bruk, i stedet for før bruk. Mellom ukedagene er dette helt greit, men batteriet liker ikke å stå fullt oppladet hele helgen, og bør også kjøres tomt en gang i blandt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

danandersson

Takk for et fyldig og instruktivt svar. Jeg har snakket med de som har hatt ansvar for bilen og de sier at de ikke har ladet bilen etter hver gang den har vært brukt, men når pilen har kommet på det røde feltet (selv om det etter det jeg forstår ikke betyr at batteriet er helt utladet). Hva med prisen? Slike biler selges med meget varierende priser. Jeg har en følelse av at denne prisen - kr. 69000,- 55000 km er OK. (+ at selger betaler halvparten av reg.omkostninger). :)

elektrolux

Høres ut som om de har brukt bilen riktig.

Verdien av en god bil er undervurdert, mens verdien av dårlige biler gjerne er overvurdert.

For meg høres dette ut som en god bil. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

danandersson

#4
Hei igjen, da har jeg vært på Vestlandet og hentet (på henger) min Think - kjørt i kommunal omsorgstjeneste - opp hit til Fosen. En liten rapport: Takk for gode råd, - det er godt å ha noe kunnskap med seg på en slik tur. Nå viste det seg at Fedje (utt: fæje ...) - var ei lita øy med noen smale veier på max 100-300 m lengde. Mye opp og ned var det heller ikke, masse "små svinger"  - og hver eneste vei-stump endte opp i gårdsplassen til noen ... Bare hyggelige folk som tenkte: Hva gjør hjemmesykepleien her i dag? Vel, vel - jeg kjørte rundt på øya slik du rådet meg, men etter en times kjøring var jeg kommet opp i en kjørelengde på 25 km - så jeg gav opp testkjøring "60 km+" som du foreslo.
Trygt hjemme her i Trøndelag har jeg imidlertid fått prøvekjøre. I dag kjørte jeg og min kone til sammen 93 km på én lading - uten varmeapparat, og det synes vi var bra. Konklusjon: Dette ser bra ut. Igjen - takk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA