Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil på Navigasjon

Startet av Råde, tirsdag 31. mars 2015, klokken 10:06

« forrige - neste »

Zanta

Tenkte å bytte ut den ene bilen med en liten elbil, og har sett på iOn og i-MiEV. Så først på Peugeot, og selger her sa at den var helt lik Mitsubishi, kun annen logo på ratt og panser. Etter å ha satt meg litt mer inn i teknisk beskrivelse, ser jeg at det er noen mer eller mindre vesentlige forskjeller:
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Hovedlys (nær og fjern) - M: LED P: Halogen
Gear - M: 3 valg for bremserekuperasjon (D-B-C) P: Kun D
Fjernkontroll - M: fjernkontroll for lading og kupetemperatur P: Ingen
Radioløsning - M: integrert radio P: 1-DIN, ser ettermontert og 80-talls ut

Er det andre forskjeller? Er denne bilen et greit alternativ? Eller bør jeg legge på litt og få en Leaf eller eUp? Hvilke andre alternativer er aktuelle i denne prisklassen (under 200k)?

edyrli

Du har fått med deg det meste i tillegg hat du:
iOn har bluetooth handsfree og musikk streaming over bluetooth. i-Miev har ikke.
i-Miev har lys i ladeluken
i-Miev har også varme i seterygg og varme i begge forsetene.

I Prisklassen er det ingen andre alternativer (rundt 150k). Legger du på rundt 50.000 til e-up eller leaf for du selvfølgelig en bedre bil. Om det er verdt mellomlegget må du nesten vurdere selv.
Til rundt 200.000 har du Leaf, E-up, KIA Soul og Zoe.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann

Hei,

Ser du er helt ny her.  Forskjeller på bilene er diskutert grundig i mange tråder, søk og les 2-3 timer på Forum under de ulike biltypenes egne tråder så finner du gode svar.
Nå er du på trilling-delen og her vil du lett få anbefalinger om nettopp trilling.
Og generelt er det jo ditt behov og bruksmønster og prioriteringer som avgjør hva du bør velge.  Det er svært ulike biler trilling, Leaf, eUp, ( og Golf og i3 om du legger inn litt mer).



Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Tenkte å bytte ut den ene bilen med en liten elbil, og har sett på iOn og i-MiEV. Så først på Peugeot, og selger her sa at den var helt lik Mitsubishi, kun annen logo på ratt og panser. Etter å ha satt meg litt mer inn i teknisk beskrivelse, ser jeg at det er noen mer eller mindre vesentlige forskjeller:
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Hovedlys (nær og fjern) - M: LED P: Halogen
Gear - M: 3 valg for bremserekuperasjon (D-B-C) P: Kun D
Fjernkontroll - M: fjernkontroll for lading og kupetemperatur P: Ingen
Radioløsning - M: integrert radio P: 1-DIN, ser ettermontert og 80-talls ut

Er det andre forskjeller? Er denne bilen et greit alternativ? Eller bør jeg legge på litt og få en Leaf eller eUp? Hvilke andre alternativer er aktuelle i denne prisklassen (under 200k)?

TM

Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Tenkte å bytte ut den ene bilen med en liten elbil, og har sett på iOn og i-MiEV. Så først på Peugeot, og selger her sa at den var helt lik Mitsubishi, kun annen logo på ratt og panser. Etter å ha satt meg litt mer inn i teknisk beskrivelse, ser jeg at det er noen mer eller mindre vesentlige forskjeller:
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Hovedlys (nær og fjern) - M: LED P: Halogen
Gear - M: 3 valg for bremserekuperasjon (D-B-C) P: Kun D
Fjernkontroll - M: fjernkontroll for lading og kupetemperatur P: Ingen
Radioløsning - M: integrert radio P: 1-DIN, ser ettermontert og 80-talls ut

Er det andre forskjeller? Er denne bilen et greit alternativ? Eller bør jeg legge på litt og få en Leaf eller eUp? Hvilke andre alternativer er aktuelle i denne prisklassen (under 200k)?
Ser at du ikke har vurdert Citroen. Den er vel så godt som teknisk like Peugeot, men med et par viktige forskjeller.

1) 8 års garanti på batteriet
2) Leveres med DAB radio

Er enig i at radio og dashbord ser mer moderne ut i i-miev. Hadde den hatt 8 års garanti på batteri, samt mulighet for DAB hadde den vært et soleklart valg blant trillingene.



tomrh

Det er tre ting med i-MiEV som gir litt bedre rekkevidde.

  • Større batteri (det opplagte). Har enda større utslag på rekkevidde om varme brukes.
  • Forvarming mens bilen står på lading. Gjør at kjølevæska til klimaanlegget blir varm samt at batteriet varmes opp før kjøring. Utgjør ca. 3-5 km ekstra rekkevidde.
  • C- og B-modus gir noe mer økonomisk kjøring enn D (begrenser bl.a. motoreffekt)
Dersom litt ekstra rekkevidde er spesielt viktig for daglig bruk er i-MiEV et bedre valg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moby666

Ville helt klart kjøpt iMiev av disse, hvis prisen er ca det samme. Setevarme for passasjer er også ganske greit å ha...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Mr.Zero

C-Zero er jo absolutt den fineste å se på av de tre...mener nå jeg...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

hkaspenberg

Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km

Tror faktisk det er den samme batteripakka i alle disse tre, men at Mitsubishi oppgir brutto størrelse, mens P/C oppgir netto antall kWh som kan tas ut.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:54
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km

Tror faktisk det er den samme batteripakka i alle disse tre, men at Mitsubishi oppgir brutto størrelse, mens P/C oppgir netto antall kWh som kan tas ut.
Nei det er bare 80 celler i de nye franske. Men 2011 og 2012 modellene har samme batteripakke med 88 celler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

En på forumet har målt en C-zero med diagnoseutstyr, fikk totalt 324,4V og målte cellespenning på 4,055V. Må bli 80 celler da, ikke sant? 80 * 4,055 = 324,4. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg311971.html#msg311971
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: Zanta på torsdag 12. mars 2015, klokken 18:25
Update på forskjeller mellom trillingene, 2015-modeller:
Citroën kommer med DAB+ fra mars.
Citroën har lysebrunt interiør, Peugeot har mellomblått og Mitsubishi har brunsvart, ingen har valgmuligheter. Lysebrunt vil ikke falle i smak for hovedbruker hos meg, men dette er en smakssak.
Batterigaranti:
- Citroën og Peugeot 8 år
- Mitsubishi 5 år
Garanti for bilen:
- Citroën 5 år / 100.000 km, men bare 5 år / 50.000 km for drivverket
- Peugeot 5 år /120.000 for alt
- Mitsubishi 5 år / 100.000 for alt
På garantisiden ser altså iOn ut som det beste valget, mens i-MiEV er best på utstyrssiden (pga remote lading/klima, LED-hovedlys og 3-trinns bremserekuperasjon).

Pug har vel bare 5 år / 120kkm på batteriet. Og de spesifiserer heller ikke spesielt tydelig hva garantien egentlig dekker. Må anta at det bare er funksjonsfeil på batteriet og ikke kapasitetstap, men i realiteten tipper jeg at et betydelig/unormalt kapasitetstap uansett vil være å anse som en funksjonsfeil.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

erik e

Noe "uklart", velg originalen . God helg.   Solen skinner og da kommer rekkevidden.  :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TM

Sitat fra: erik e på fredag 13. mars 2015, klokken 06:02
Noe "uklart", velg originalen . God helg.   Solen skinner og da kommer rekkevidden.  :)
Hvis originalen har betydelig dårligere garanti enn "kopiene", så ville jeg ventet med å kjøpe i-miev til de også har utvidet garantien. Det sier seg selv at de ikke vil kunne fortsette med 5 års garanti hvis begge de andre trilling-leverandørene tør å gi 8 års garanti.  Tenk at du kanskje skal selge bilen om 4-5 år. Hvis du da har 3-4 års gjenværende garanti på batteriet er jeg sikker på at du får mer betalt enn om du har under 1 års garanti igjen. Og dersom du skal selge en 5 år gammel i-miev med defekt batteri, så tviler jeg på at du får mer igjen enn vrakpanten.

edyrli

Sitat fra: Zanta på torsdag 12. mars 2015, klokken 22:14
Iflg min kontakt har Peugeot endret batterigarantien til 8 år / 100.000 km fra mars i år, men det er ikke oppdatert på nettsidene. Citroën har det samme. Hva denne garantien dekker er mer uklart...
Jeg sjekket med min Selger hos BOS. Han sa det fortsatt var  5år. Men mulig ikke alle selgerne er oppdatert.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

hkaspenberg

Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:49
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:54
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km

Tror faktisk det er den samme batteripakka i alle disse tre, men at Mitsubishi oppgir brutto størrelse, mens P/C oppgir netto antall kWh som kan tas ut.
Nei det er bare 80 celler i de nye franske. Men 2011 og 2012 modellene har samme batteripakke med 88 celler.

Oki, det er slik det ligger an. Jeg har en 2012 modell iOn.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA