Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Knitring i lyden via bluetooth

Startet av mihkku, mandag 30. mars 2015, klokken 20:46

« forrige - neste »

zorro


olegregert

Min erfaring er kjøring rundt 80 km /t gir best utnyttelse a battteriet. Viktigere er bruk av CC og kjør jamnt og rulle av gårde og glemme alle de andre som kjører raskere enn deg

zorro

#2
har ikke fått el-bilen enda, men prøvde å ligge i 85kmt på motorveien og følte meg som en skikkelig sinke med sure blikk og lastebiler som trykket opp i fangeren.

Men dette kan man vel bare drite i, for dem kan jo kjøre forbi, men alikevel et stressmoment.

Derfor tenkte jeg heller å kjøre gamle e6 som blir litt roligere og i og med hvis man kjører i 80kmt på motorveien bruker man ikke mye lengre tid på gamle e6.

Tenker jeg prøver ut når jeg får bilen.
Blir litt morro å teste litt forskjellig også.

zorro

#3
Med denne, så viser den at å velge å kjøre utenom motorvei, så spares batteriet mye.

http://www.jurassictest.ch/GR/


jkirkebo

Sitat fra: zorro på søndag 08. mars 2015, klokken 16:53
har ikke fått el-bilen enda, men prøvde å ligge i 85kmt på motorveien og følte meg som en skikkelig sinke med sure blikk og lastebiler som trykket opp i fangeren.

Men dette kan man vel bare drite i, for dem kan jo kjøre forbi, men alikevel et stressmoment.

Ja. Lastebilene er plagsomme for alle når de kjører forbi i 1-2km/t mer enn en annen. Det tar en evighet og irriterer alle. Så jeg ville nok lagt på til 88-90km/t og holdt noenlunde samme hastighet som tungtrafikken. Best for alle parter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: zorro på søndag 08. mars 2015, klokken 17:47
Med denne, så viser den at å velge å kjøre utenom motorvei, så spares batteriet mye.

http://www.jurassictest.ch/GR/
Man kan sette makshastighet i jurassictest, slik at man ser om det lønner seg å kjøre på motorveien i f.eks 80, eller på lokalvei. Endrer selvfølgelig ikke på den kjipe følelsen av å lusekjøre på motorvei.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Denne figuren er fin for å se hvordan fart påvirker energiforbruk. Gjelder Tesla Roadster men kurvene har lik form for alle elbiler.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: automat på søndag 08. mars 2015, klokken 20:17
Sitat fra: zorro på søndag 08. mars 2015, klokken 17:47
Med denne, så viser den at å velge å kjøre utenom motorvei, så spares batteriet mye.

http://www.jurassictest.ch/GR/
Man kan sette makshastighet i jurassictest, slik at man ser om det lønner seg å kjøre på motorveien i f.eks 80, eller på lokalvei. Endrer selvfølgelig ikke på den kjipe følelsen av å lusekjøre på motorvei.

Føler ikke at jeg lusekjører når jeg ligger i 80 på motorveien. I går fant jeg meg et bulgarsk vogntog som holdt stabil fart på ca 85km/t jeg la meg bak på E18 mellom Horten og Telemarksporten. Man får gjøre litt forsøk og se hvordan økt forbruk grunnet økt hastighet eventuellt kan kompenseres med hurtiglading og hvordan totaltiden blir der.

peik

Lastebiler har vel fartssperre på 90 km/t. Så ligger man i 90 burde man ikke være til hinder. Reduseres fekkevidden mye ved å justere farten opp til 90? Skjønner forøvrig at vogntogførerer synes det er brysomt å kjøre forbi biler som ligger i 80-85. Alle som kjører i 100-120 i venstre felt gjør det til en risikosport og foreta stadige forbikjøringer når man har fartssperre på 90 km/t.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Ebe

Men alikevell må man jo være forberedt på den fartsforskjellen, det er jo ingen med henger som har lov til å kjøre raskere enn 80 km/t...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA