Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Snittforbruk på min i3

Startet av Louise, mandag 30. mars 2015, klokken 19:26

« forrige - neste »

Louise

Spørsmålet mitt har ingenting med elbiler å gjøre egentlig, men ettersom jeg spør som E-Up eier, er dette det forumet jeg tenker jeg kan få relevant erfaring fra :

Sitter og leser en artikkel på "Dine sider" på nettet om parkeringsuhell og forsikring, med tema biler som triller på grunn av uaktsomhet.I artikkelen står det bl a at Storebrand sier :

"Fører er selv ansvarlig for at bilen ikke triller og for å sikre den med både gir og håndbrekk om nødvendig, sier Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand"

Mens Din Side sin "motorekspert" sier :

"Sett bilen i første gir( automat P), og dra til håndbrekket hvis du står i en bakke. Er det derimot flatt, er det nok å ha bilen i gir. Unødvendig bruk av håndbrekket kan gi ekstra slitasje, avslutter Skillebæk"

Selv bruker jeg håndbrekket uansett om det er på flatt eller hellende terreng. Er det riktig at dette sliter veldig på håndbrekket ? Dere som evnt ikke bruker håndbrekk, går det greit å parkere i P på flate ?

moonbuggy

Jeg er temmelig sikker på at dette gjelder gammeldags wire håndbrems, hvor man drar til bremsen mekanisk. Da sliter man på de mekaniske delene i overføringen.

Elektrisk parkbrems slites ikke i slik forstand.

mall_c0p

Her vil du oppleve to problemstillinger:
1. Bruke håndbrekket og påføre svært liten slitasje.
2. Ikke bruke håndbrekket og ende opp med at det ruster fast og ryker etter en tid.
"If your hate could be turned into electricity, it would light up the whole world."
― Nikola Tesla

kaiat

Sitat fra: moonbuggy på søndag 08. mars 2015, klokken 15:07
Jeg er temmelig sikker på at dette gjelder gammeldags wire håndbrems, hvor man drar til bremsen mekanisk. Da sliter man på de mekaniske delene i overføringen.

Elektrisk parkbrems slites ikke i slik forstand.

Elektrisk parkbrems er da bare en elektromotor som drar til wiren? Det er fremdeles nok av leamikk som trenger litt mosjonering innimellom.

Det skader ellers ikke å bare bruke park på flatmark. Selv måtte jeg gjøre det på gamlebilen med automat da håndbrekket gjerne frøs om vinteren.

Autowinder

Enig i at de må brukes. e-Up har jo trommelbrems bak, og god gammel håndbrekkspak, så jeg ville bli overrasket om det er elektronisk håndbrekk. Jeg har alltid automatisk satt på håndbrekk, og aldri hatt problemer med mekanisk eller elektronisk på 10 VAG biler eller fire andre gjennom årene, med unntak av en 1958 boble, som måtte etterstrammes i egen regi.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

hmhaga

#5
PARK har mekanisk låsing i e-up, og sikkert de fleste andre elbiler. Forsøk å sette den i park før bilen har stoppet helt opp, det fører til stygge lyder og solid bråstopp.

At de har montert håndbrekk i tillegg må skyldes utdatert regelverk. Men når det først er der, så er det bedre å bruke håndbrekket så det ikke gror fast. Bare svada at et håndbrekk blir utslitt, det eneste som skjer er at wiren strekker seg litt - men det fanges opp av en automatisk strammer på bremsebåndene.




TB

#6
Håndbrekk vil ha fleire funksjonar, er ikkje berre utdatert regelverk.

E-up har drift på framhjulene. Park vil låse framhjula. Håndbrekk går på bakhjula. Med håndbrekk på vil bilen ha firehjulsbrems. Normalt ikkje nødvendig, men kan lønne seg ved parkering på svært glatt føre.

Håndbrekk vil og fungere som "reservebrems" i tilfelle den normale bremsesystemet feiler.

På C-Zero har eg og brukt håndbrekk i særs bratte bakkar, for å hindre bilen glir litt bak. Her er nok bakkestart hjelperen litt "svak" så dette er nok ikkje eit problem på andre bilar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA