Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av OnlyOne, mandag 30. mars 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

OnlyOne

Jeg kjører i dag en "premium" bil med forbrenningsmotor, merke er ikke viktig. Bilen er 1,5 år gammel og jeg vurderte Tesla når jeg kjøpte den, men det ble ikke sånn den gangen. Jeg er svært fornøyd med nåværende bil, ingen problemer av noe slag, men det er jo noe med avgiftsfritak og 700 hk.. :)

Lørdag var planen klar, å bestille P85D på mandag. Bilen er prøvekjørt (heftig), samboer er overtalt, finansiering i orden, farger og interiør var valgt og jeg gledet meg som en unge!

Så benyttet jeg lørdagskvelden til å besøke dette forumet.. :(

Jeg ble, for å si det mildt, litt skremt. Etter å ha trålet meg gjennom tråder på drøyt 80 sider med brukere som melder om diverse feil og mangler, så er jeg nå svært usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg forstår veldig godt at de som skriver i disse trådene er de som har hatt problemer, og at de som ikke har hatt problemer trolig i større grad holder kjeft. Og jeg forstår at det trolig er en del trolling ute og går. Men samtidig er det liten tvil om at en del av det som står skrevet er troverdig. Og da er det særlig mengden av feil på en og samme bil som jeg finner skremmende. Andre biler har selvfølgelig også feil, innimellom mange. Men nå er jeg usikker på kvaliteten på MS.

Jeg har riktignok ikke trålet meg gjennom et slikt forum tidligere, og kan hende er det likedan med andre biler. Allikevel er jeg nå skeptisk, særlig når man hører skrekkeksempler der "det meste" synes å være galt.

En av naboene mine kjøpte to MS, tidlige utgaver, og bergingsbil har vært å henta flere (minst to) ganger, og det er bare det jeg har sett fra vinduet mitt. Og det tegner ikke bra, for å si det mildt.

Det er ikke morro å eie bil når det er såpass store problemer. Ved driftsstans, lensing av bil og svarte skjermer ser jeg for meg at gleden ved bilen blir betydelig redusert, uansett andre heftige egenskaper.

Samtidig innser jeg at det er en vanskelig øvelse å si noe om hvor omfattende problemer det er med MS i forhold til andre biler. Dette er jo bare enkeltpersoners opplevelser og det sier lite om helheten.

Mitt spørsmål til dere:

Er det noen som vet mer om "det store bildet"?
I hvilken grad har Tesla klart å ordne barnesykdommene til de tidlige utgavene av MS?
Should I stay or should I go?


Stort dilemma, dette her og takker på forhånd for gode innspill!
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Hyperstress

Kjør på. De som «klager» mest her har tydeligvis ikke blitt skremt fra å bestille både en og to Teslaer til :)
Lang ventetid og barnesykdommer er kjipt, men kjøre fossil er kjipere (når en er blitt vant til Tesla).  En god del av det du leser i gamle tråder er fikset nå uansett. (Men ikke alt).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mj

Jeg har hatt noen problemer som mange andre og bilen har vært inne i Drammen 3 ganger + en vanlig 20' service.
Min konklusjon er uansett. ALDRI mer fossilbil så sant jeg kan unngå det. Vi sitter nå å vurderer om kona også skal ha EL-bil. Det står da mellom Mercedes E-Drive og mod S60 ( hun trenger litt plass baki til hundebur og sånt men har bare småkjøring ) Jeg vil hun skal ha en Tesla, men hun synes det er litt for mye penger å bruke på bil nr 2.

Jeg håper og at jeg kan få anledning til å bytte til 85D/P85D i løpet av ett år eller to
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

boppus

Jeg har vært i din båt, men bestilte. En nobrainer, egentlig. Om bilen ikke svarer til forventningene selger jeg den igjen. Sannsynligvis er det mindre feil og svakheter på de nyeste bilene, selv om jeg ikke har noen illusjon om problemfritt bilhold.  Men, artig bil, gøy å være med på hypen, og antagelig morsomt å se tilbake på dette, en gang. Jeg tror dog ikke jeg har kjøpt min siste bil med stempler.
Tror du vil angre mer på at du IKKE prøvde, når du sitter på gamlehjemmet og kontemplerer.
Lykke til.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

pej

Hvis du er opptatt av et enkelt og et trygt bilhold og kan godta å kjøre fossil, er det feil bil. Venter min nr 2 nå, men det er kun siden dette er den eneste ELbilen med rekkevidde som holder for meg. Når den fikk 4 hjulstrekk har man jo en ekstra motor også så da er det større sjanse for at man kommer hjem dersom en DU ryker.  Var også heldig å få bestilt med dobbeltlader, så da har jeg er i reserve;)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Cobos

Jeg ville sagt det kom an på følelse du fikk av bilen. Jeg synes fortsatt kjørefølelsen er fantastisk i bilen nå over 1,5 år etter at jeg fikk den, og tar meg selv i å smile på vei til den i garasjen.
Har tyske premiummerker og Tesla mandagsbiler, så absolutt. Er det litt mer gjennomprøvde løsninger i de tyske premiummerkene, ja er nok ofte det. Men jeg opplever at Tesla har STOR vilje til å fikse, om enn ikke alltid like fort som du sikkert har lest.

Samtidig er det en del ting Tesla ufordrer på som 17'' skjerm og "trauet" mellom forsetene som faktisk er en BEDRE ide enn mer tradisjonelle biler når man blir vandt til det synes jeg. (Og jeg skulle også kjøpe midtkonsoll når jeg fikk bilen.)

En annen ting er at oppdateringer fikser problemer og ulemper og gjør faktisk bilen bedre. Ryggesensorene mine har alltid hatet min store garasje (type over 100 biler fellesgarasje), og gjerne hylt ca 8m fra veggen. Nå med nye ryggesoftwaren som kom 6.1 fikk jeg ryggelinjer og den overfølsomheten ser ut til å være borte/sterkt redusert og de oppleves som noe raskere enn de var før. Den typen forbedringer mistenker jeg få andre bilprodusenter kan tilby, men til gjengjeld får du mer velprøvde løsninger. Liker du denne ideen er Tesla for deg, høres dette slitsomt ut ville jeg sagt nei.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: OnlyOne på søndag 08. mars 2015, klokken 14:25
Mitt spørsmål til dere:

Er det noen som vet mer om "det store bildet"?
I hvilken grad har Tesla klart å ordne barnesykdommene til de tidlige utgavene av MS?
Should I stay or should I go?

Jeg har en tidlig bil, levert september 2013. Har egentlig hatt svært lite problemer. De kjente "barnesykdommene" har den hatt, som speilbraketter, hjulstilling og drive unit. Dette har blitt byttet/fikset av Tesla og forventes å være løst for godt. Bergingsbil har jeg aldri hatt behov for på mine 42.000km. Takluka er tett, det er ingen merkbar trekk eller vindstøy i bilen, interiøret er tight og fint uten skrangling og det har ikke vært noen lekkasjer i bakluka heller.

Barnesykdommer som ikke er fikset ennå:

- Deksler over festepunkt for takstativ. Disse ryker for et godt ord. Skal komme en ny konstruksjon.
- Dugg i ytterste beskyttelsesglass foran ryggelys/tåkelys på bakluka. Skal komme en ny konstruksjon.

Bare bagateller som gjenstår for min del altså, er superfornøyd med bilen. Har også fått meget god service av Tesla Drammen.

Jeg hadde hatt null kvaler med å bestille en ny Model S, men beholder nok den jeg har i 10-15 år til da det ikke er noe på de nye modellene jeg har lyst på eller bruk for.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Med vanlig økonomi er å selge en 1,5 år gammel bil omtrent det dummeste du kan gjøre.
Med mindre du har vært uheldig og kjøpt en mandagsbil som går ut og
inn på verkstedet. Slike biler er det like greitt å kvitte seg med jo før jo heller.

Har du derimot overflod med penger og utgiftene med å skifte til ny bil
bare er et tall på bankkontoen, betyr byttetapet lite eller ingen ting.
Da kjøper du en Tesla dersom lysten er stor nok.
Og da betyr det heller ikke noe om du er uheldig og får en mandagsbil.
For da er det bare å bytte på nytt og på nytt inntil du får en driftsikker bil uten problemer.

Tesla er med i den pågående AutoIndex forbrukerundersøkelsen.
Her vil du kunne få en indikasjon på det du kaller "det store bildet"
Undersøkelsen publiseres på slutten av året.
Vil rå til at du venter på denne før du eventuelt kjøper.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TeslaK

Dersom du kjøper deg en Tesla er det stor sannsynlighet for at du aldri mer kjøper en fossil.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

hookmaker

Jeg kjører S85 siden ett år nu (i Danmark). ALDRIG mere fossilbil! Tesla er en nytt selskap, bilen er en helt ny type bil, teknikken trenger ennu att nå sitt fulle potentiale. Klart att det er noen som har fått en bil med litt flere "påklagelige" feil, men i det store bildet må det være litt. Ærli talt: med de incentiver inkl. 0 moms som dere har i Norge, fatter eg ikke att ALLE som har råd, ikke har kjøpt en Tesla ennu!!!  ::) ::)

Havebigfun

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 08. mars 2015, klokken 15:15
Med vanlig økonomi er å selge en 1,5 år gammel bil omtrent det dummeste du kan gjøre.
Jeg ofte eníg med timingbeltkiller men ikke her- fossilbilen har klart fallt mye i pris og kommer til å falle mer- spes i Norge hvor insentivene virker - foreløpig.
Det er nå man får en D versjon uten å blø for mye- å beholde fossilen et år til vil sannsynlig mellomlegget til en ny elbil høyere enn nå.
Jeg tror også at bruktbilprisen på Tesla kommer til å holde seg bedre enn på fossilene- de lave driftskostnadene kommer til å bety noe også når bilen er eldre- mulig øker dette når tiden går- det ser vi etterhvert.

Når det er sagt er det ingen tvil at Tesla er den beste bilen du kan kjøre idag hvis man kombinerer kjøreglede, brukergrensesnitt, driftskostnader og bærekraft som kriteriene. De fleste av oss får fortsatt fremkallt et bredt glis når vi kjører- det er antakelig ingen annen bil som vil få dette til. Her er det ca 300 aktive Teslaeiere av 6000- det er en del petimetere og early-adopters som er svært teknologiinteresserte og som legger merke til feil andre ikke ser.
Tesla har hatt seriøse problemer men ryddet opp etter seg- slik kommer det også til å være fremover.
Har du kjørt Tesla i noen måneder vil du aldri tilbake- som antatt 95% av oss.
Det er en nobrainer- ingen tvil!
Jeg venter på min 3. Tesla fornøyd med de to siste og ikke hatt noen som helst problemer men nå gleder jeg meg som en unge til P85D selv om jeg vanligvis er en heller nøktern person ::).



Espen Hugaas Andersen

Tror jeg ville unngått Tesla om jeg bodde langt fra nærmeste service-senter, for noe garantiarbeid er bare å forvente. Men utover det ville jeg kjørt på. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Har hatt 4 nye A6'er, 1 A4 og 1 A1 siden 2001. Har vært superfornød med Audiene. Har nå Tesla Model S85 (2014 mod) som brukes til langkjøring og bykjøring. A6 og A4 har vi ikke lenger, A1'en er bare til reserve de få gangene vi trenger 2 biler.

Når Model 3 kommer så byttes A1 ut med den.

Jeg tenkte det samme som deg når jeg bestilte for godt og vel 1 år siden. Har ikke angret og hadde bestilt igjen om jeg ikke alt hadde en :)

Har hatt noe småplukk, men har ikke vært noe problem. Tesla kommer nok til å bli mer og mer 'inntunet' etter hvert, men ser ikke dagens småting som noe som skal stoppe folk fra å kjøpe denne bilen.

Det er derimot en 'plage' hver gang jeg nå kjører en fossilbil. Kommer heller ikke til å gå tilbake til fossilbil.

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

thilo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 08. mars 2015, klokken 16:40
Tror jeg ville unngått Tesla om jeg bodde langt fra nærmeste service-senter, for noe garantiarbeid er bare å forvente. Men utover det ville jeg kjørt på. :)

Det og dårlig kommunikasjon / utsettelse av etablering av servicesenter i nærheten gir meg noe tvil (1.000km til neste SeC). I tillegg kommer veldig dårlig kommunikasjon mtp. ønskete endringer på konfigurasjon av bilen.

Men har prøvekjørt MS på flere anledninger og ønsker bilen virkelig selv om det er ´bare´en vanlig S85D og ikke performance-utgaven.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

mrjalle

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. mars 2015, klokken 15:09
Sitat fra: OnlyOne på søndag 08. mars 2015, klokken 14:25
Mitt spørsmål til dere:

Er det noen som vet mer om "det store bildet"?
I hvilken grad har Tesla klart å ordne barnesykdommene til de tidlige utgavene av MS?
Should I stay or should I go?

Jeg har en tidlig bil, levert september 2013. Har egentlig hatt svært lite problemer. De kjente "barnesykdommene" har den hatt, som speilbraketter, hjulstilling og drive unit. Dette har blitt byttet/fikset av Tesla og forventes å være løst for godt. Bergingsbil har jeg aldri hatt behov for på mine 42.000km. Takluka er tett, det er ingen merkbar trekk eller vindstøy i bilen, interiøret er tight og fint uten skrangling og det har ikke vært noen lekkasjer i bakluka heller.

Barnesykdommer som ikke er fikset ennå:

- Deksler over festepunkt for takstativ. Disse ryker for et godt ord. Skal komme en ny konstruksjon.
- Dugg i ytterste beskyttelsesglass foran ryggelys/tåkelys på bakluka. Skal komme en ny konstruksjon.

Bare bagateller som gjenstår for min del altså, er superfornøyd med bilen. Har også fått meget god service av Tesla Drammen.

Jeg hadde hatt null kvaler med å bestille en ny Model S, men beholder nok den jeg har i 10-15 år til da det ikke er noe på de nye modellene jeg har lyst på eller bruk for.

Jeg har også en tidlig bil, fra august 2013. Kan skrive under på det jkirkebo skriver her. For min del, veldig få problemer. Noe dugg i baklys, speilbraketter og ny DU (ikke havarert). Har takstativ, men aldri ødelagt brakettene der, ingen lekkasjer noe sted. Tesla har ordnet de småproblemene som har vært uten stor krangling. Største utfordringen var vel den mildt sagt forsinkede adapteren, men den er jo på plass nå :-)

Jeg har nå kvittet meg med fossilen, og vi kjører kun Tesla, 46.500 km and counting - kommer ikke til å gå tilbake til fossilt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA