Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av OnlyOne, mandag 30. mars 2015, klokken 19:05

« forrige - neste »

Lacaixxa

kjør på - men hvis du finner riktig konfig så er det vel nesten 100.000 å spare på å kjøpe nybil på finn av de som bestilte på spec før jul.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Bowers

Jeg har vært i din båt og endte med å avbestille min P85.

Jeg blir rett som det er spurt hvorfor i diskusjoner hvor noen er helt enige og andre er helt uenige.
Hva jeg vil anbefale andre å gjøre vet jeg ikke fordi det avhenger fullstendig av hvem den personen er.

Jeg er ekstremt nøye på opplevd kvalitet, kjøreegenskaper, forutsigbarhet og "ingeniørkunst"
Så min avgjørelse ble å avbestille etter flere prøvekjøringer av forskjellige biler ink langturer med to TMS i familien.
Dette gjorde jeg fordi at i mine øyne (merk, bare mine øyne) er en TMS absolutt ingen "premiumbil" (missliker utrykket, men kommer ikke på noe bedre).
For meg så er en "premium" bilopplevelse at bilen absolutt alltid leverer og gjør det jeg forventer og ber om. Dette inkluderer serviceapparatet. Interiør skal være tight, seter skal være i øverste klasse og kupestøy skal være lav.
Jeg har også endel utstyr jeg absolutt vil ha, men det er så individuelt at det ikke blir relevant.

Hvis jeg oppdager en knirkelyd en plass så forventer jeg at den er borte innen et par uker, og får jeg driftsproblemer så forventer jeg at det står en tilsvarende bil i min gårdsplass innen noen timer. Det får jeg med bilen jeg har i dag og jeg tok ikke sjansen på at Tesla ville kunne levere meg det samme. Jeg fikk til stadighet både to og tre forskjellige svar på samme spørsmål osv, og det er ikke betryggende.

Selve opplevelsen av bilen er to-delt for min del. Den er overlegen den jeg har i dag når det kommer til krefter og respons. Kjøreegenskapene er omtrent sammenlignbare.
Samtidig er så godt som alt av andre ting jeg bruker langt dårligere i mine øyne. Seter, støy, mangel av utstyr jeg vil ha osv... interiørkvaliteten kan faktisk sammenlignes veldig med Kia Optima. Det ser pent ut og virker greit, men når du virkelig kjenner på ting så merker du at dashboardet kan løftes opp, midtkonsollen kan flyttes på, pasninger mellom seter og hattehylle eller andre plasser er flimsy osv... Og det kan de aller fleste leve godt med. Personlig synes jeg midtkonsollen hører hjemme i en båt eller varebil, men det er kun min smak. Jeg liker å sette meg "ned" i "kokpit'en" på bilen og føle meg som ett med bilen... men i TMS føler jeg at jeg sitter i fare for å skli av setet og ned i det store intet som er midtkonsollen ;)   (Ikke bli sint, jeg bare spøker)

Grunnen til at jeg beskriver dette er fordi spørsmålet du må stille deg er: Hva slags bil-person er du?

Hvis du kan leve med lange ventetider på verksted for øyeblikket, at interiøret er litt kjipere enn det ser ut til, at noe utstyr ikke finnes og at du kanskje får en småfeil eller to innimellom (det er tross alt en amerikansk bil) så kommer du ikke til å angre. Bilen er utrolig leken å kjøre pga gassresponsen og kreftene og personlig digger jeg star trek lyden du hører når du drar på sålenge DU'en er bra.

Er du i tvil? Spør deg selv om du har råd og ork til å evt selge den igjen hvis du ikke er førnøyd. Du kan trolig selge fossilen, kjøpe TMS, angre og selge TMS og kjøpe tilbake en tilsvarende fossil uten å tape altfor mye på det.

Lykke til med valget :)

fonberg

Hør på Bowers over her, trådstarter. Jeg er veldig enig, til tross for at jeg landet på motsatt konklusjon, og ser meg ikke tilbake etter 38000 km og 16 mnd som lykkelig TMS-eier.

Lykke til med valget!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amper

Min bil har vært problemfri i bruk, byttet en lykt med fluktindikasjon og en velkjent knirk som kommer av en bolt/skimes på strammes på rattstamme. Ny P85D er bestilt x 2, en av de kan noen få kjøpe ene via PM, leveres nå veldig snart i mars alt riktig/viktig utstyr er tilvalgt.

Det som er problemet til Tesla er at de har en back-log pga. av reklamasjoner på tidligere DU... som gjør at det er ventetid på servive og evt. nye reklamasjoner. Nå er det midlertidig slik at biler som evt. feil som går utover driftsikkerhet blir prioritert og lånebil gis ut.. Ellers så har tesla hatt en god læring underveis og de har ikke tid eller råd til flere blemmer med DU og de...  :o
 
P85D :o)

petersv

Det du burde ha tatt med deg fra dette forumet er at det er veldig gode muligheter for å skaffe en bra konfigurert P85D til gammel prisbok hvis du kjøper av folk her inne eller på finn.no eller fra Tesla direkte ;)

Muffinman

Sitat fra: fonberg på søndag 08. mars 2015, klokken 18:50
Hør på Bowers over her, trådstarter. Jeg er veldig enig, til tross for at jeg landet på motsatt konklusjon, og ser meg ikke tilbake etter 38000 km og 16 mnd som lykkelig TMS-eier.

Lykke til med valget!
+1. 14 mnd og 62.000km her, relativt happy selv om bilen har hatt en drøss med små og større feil. Bilene som produseres i dag er garantert bedre enn våre gamle 2013-modeller.

Bjoris

Det er litt naivt å tro at Tesla som en micro produsent med kort fartstid kan lage en bil overlegen tyske premium merker, SAMTIDIG som den er helelektrisk, har krefter som gjør den totalt overlegen disse OG prisen i Norge er på nivå med innstegsmodellen til diss konkurrentene.

En må velge, ingen av dem gir i pose og sekk.

Jeg hadde en A6 før TMS, jeg var helt i skyene når jeg fikk den, men det ble likevel en litt kjedlig bil å eie, alt er så perfekt, men likevel kjedlig og selv om jeg også hater ulyder og ting som ikke fungerer, der var den god, så savner jeg ikke A6en ett sekund, kunne aldri tenke meg en slik bil igjen. Skulle jeg byttet til fossil hadde det blitt en rimeligere bil, jeg syns ikke det har verdt den ekstra prisen i innkjøp og drift, bare følelsen av å ha blitt ranet etter 60.000 km service hos Møller med regning på 17.000 var vasnkelig å fordøye, skiftet skiver og klosser fremme, i tillegg til vanlig service. Så to mnd etter får jeg varmgang i bremsen bak, ingen hjelp å få, best å fikse det lokalt da det ikke var så bra å kjøre med var beskjeden...

Jeg satt tilbake med følelsen av at det SKULLE koste med Audi, som om det var ett poeng i seg selv. Jeg har god øko, men det er ikke bra å sitte igjen med følelsen av at du egentlig blir lurt!

Point, den følelsen er jeg så langt unna i Tesla som det går ann. 3500 for service, låne Tesla i mellomtiden, gratis. Jeg har en bil som for det første nesten ikke har hatt feil, det veier jo opp selvsagt, men følelsen av å kjøre med en drivlinje så overlegen A6en at det nesten er latterlig OG det er til alt overmål også nærmest gratis. I tillegg er det mye sjarm med resten av bilen, den ser bra ut, det gjorde A6en også, men TMSen har nesten dobbelt så mye bagasjeplass, hadde avant, skjermen som styrer alt er også overlegen og på toppen er bilen på nett, SW updates mens den står i garasjen gjør st det stadig kommer noe nytt spennende:) Gjorde ikke det på a6en, nei, 4000 Kr for å oppgradere kartene navigasjonen, takk. Men navien var bedre i Audien, men før eller senere kommer det skikkelig navi muligheten i TMSen også:)

Nei, trådstarter du sitter å vurderer gårsdagens teknologi, dog perfeksjonert til det hinsidige, mot fremtidens teknologi som i Norge pga prisen er noe mange av oss får ta del i, i motsetning til alle andre land...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TA

Jeg har stått overfor de samme vurderingene etter noen tiår med tyske sport- og premiumbiler. Jeg kjøpte likevel en P85d som blir levert til uken. Småfeil som dugg i lykter o.l. som ikke krever umiddelbart verkstedbesøk, er til å leve med. Det jeg er mest opptatt av er den om den opplevde interiørkvaliteten vil bli et irritasjonsmoment. Dette er en bil i (fabrikk)prisklasse med det beste fra Tyskland og det blir min målestokk på kvalitet, når gleden over 691 hk går over til en daglig selvfølgelighet. Jeg håper den gleden varer lenge.
P85d
M3 RN 108369321
M3 RN 108476116

ElbilOslo

Jeg står i veldig liknende valg som trådstarter. Har idag en noen år gammel "premium" bil som SKAL byttes. 4WD og sidestøtter (gode seter) i setene er krav som nå Tesla også oppfyller. Har idag en 'el-bil trilling' som jeg er meget fornøyd og som duger til det den skal, og som jeg bruker mest mulig. Service på denne "premium" bilen begynner å stige, så litt drittlei det.

Har tilbragt altfor mange timer på dette formuet og lest om feil, mangler, anbefalinger, etc. etc. etc.

De spørsmålene jeg alikavel ikke blir helt klok på er:

* Tidligere leste jeg om at snø festet seg i hjulbuene og som jeg da vil tro forårsaket endel farlige situasjoner(?). Snøen fryser til is inni hjulbuen (når den står over natten) og må hugge den løs. Er dette problemet løst?

* Rekkevidden på vinter. Jeg er fullstendig klar over at dette går på kjørestilen, spørsmålet mitt blir: Er det mulig å ligge i 110kmt Oslo-Hafjell og til toppen (210 km) med full bil, 22 grader i kupeen, ski på taket og stå en time i kø, uten å få rekkeviddeangst?

* Hva opplever dere som reel rekkevidde på sommeren når man legger inn cruisen på 100kmt på gode motorveier?

* Lekkasje i soltak. Eksiterer dette problemet fortsatt på nyere biler (levert etter sommeren 2014), og gjerne om noen med P85D kunne kommentert det?

* Serivce ventetid. Dersom jeg skal levere inn bilen må det bli Skøyen (evnt. Grorud). Er det virkelig 3-4 mnd. ventetid på service? Samtidig leser jeg at kritiske ting, som jeg vil tro DU bytte var på enkelte, blir prioritert. Hvor fort får man bilen i slike tilfeller?

* Vinterpakke. Ser mange skriver at varme i vindusvisker bare er tull. Hva jeg leser videre ser det ut til at vindusviskerne knekker som sushipinner (beklager ordbruken) med litt snø på ruta. Har aldri i nærheten fryktet dette på min nåværende "premium" bil. Dersom varme i visker ikke har noe si, må jo varme i baksete ha verdi?

* Ser en annen skriver at man ikke kan man fordele luften (opp/midt/ned) i kupeen? Strømmer den nøyaktig dit den vil? (med unntak av dugg på ruta vil jeg tro). Noen ganger har jeg lyst til å rette all varme mot gulvet for å få bort kaldluft ved føttene. Er dette mulig?

* Dobbeltlader vs. ikke dobbeltlader? Trenger man det?

* Er det 3G eller 4G på P85D?

700HK, plenty av bagasjeplass, og good bye til bensinstasjon utgifter frister stort! 

Jeg kan godta både noen små problemer og litt mer plastikk mot alle andre fordeler en P85D gir. :)

Innspill på punktene over mottas med stor takk!

SimenT

Du trenger ikke kjøre Oslo Hafjell med rekkeviddeangst da du kan lade på supercharger på Lillehammer :)
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Dennis

Er varme i ratt også på vinterpakken nå :) selv droppet jeg panotak etter å ha lest om mange problemer, økt støy, mer vedlikehold, høyere vekt og ikke minst så koster det mer. Så trenger man ikke takstativ eller vil ha panotak fordi man liker det så kan man droppe det.

Dobbeltladet er en evig diskusjon. Man må bare an sitt behov. Ligger mange diskusjoner om det.

Er enda bare 3g, men usikkert om hw støtter 4g. Delekatalogen viser annet delenummer på de med autopilot og senere. Men står ikke noe om 4g. Så må bare vente å se hva som skjer. Noe må gjøres siden 3g ikke har så mange år igjen før det blir borte til fordel for 4g+.

Tuxedo

Sitat fra: NotSure på søndag 08. mars 2015, klokken 22:40
* Tidligere leste jeg om at snø festet seg i hjulbuene og som jeg da vil tro forårsaket endel farlige situasjoner(?). Snøen fryser til is inni hjulbuen (når den står over natten) og må hugge den løs. Er dette problemet løst?
Dette problemet har jeg aldri vært borti i løpet av to vintre, men bilen står hovedsakelig i temperert garasje over natten.
Sitat
* Rekkevidden på vinter. Jeg er fullstendig klar over at dette går på kjørestilen, spørsmålet mitt blir: Er det mulig å ligge i 110kmt Oslo-Hafjell og til toppen (210 km) med full bil, 22 grader i kupeen, ski på taket og stå en time i kø, uten å få rekkeviddeangst?
Null problem.  I tillegg har du supercharger på Lillehammer om angsten likevel skulle melde seg.
Sitat
* Hva opplever dere som reel rekkevidde på sommeren når man legger inn cruisen på 100kmt på gode motorveier?
Ca 400 km.
Sitat
* Lekkasje i soltak. Eksiterer dette problemet fortsatt på nyere biler (levert etter sommeren 2014), og gjerne om noen med P85D kunne kommentert det?
Har ikke hatt lekkasje (bil levert nov. 2013).   Undersøkelser tyder på at 20-25% av eierne på forumet her opplever lekkasje.
Sitat
* Serivce ventetid. Dersom jeg skal levere inn bilen må det bli Skøyen (evnt. Grorud). Er det virkelig 3-4 mnd. ventetid på service? Samtidig leser jeg at kritiske ting, som jeg vil tro DU bytte var på enkelte, blir prioritert. Hvor fort får man bilen i slike tilfeller?
4 mnd ventetid for tiden, ja.  Hvis bilen er ikke kjørbar, går det raskere.  Da tar de den inn umiddelbart, men den kan bli stående noen dager på verkstedet.
Sitat
* Vinterpakke. Ser mange skriver at varme i vindusvisker bare er tull. Hva jeg leser videre ser det ut til at vindusviskerne knekker som sushipinner (beklager ordbruken) med litt snø på ruta. Har aldri i nærheten fryktet dette på min nåværende "premium" bil. Dersom varme i visker ikke har noe si, må jo varme i baksete ha verdi?
Har selv vinterpakke, og er godt fornøyd med den, men vil ikke si det er en kritisk pakke å ha.  Har ikke hatt problemer med viskeranordningen, bortsett fra at selve originalviskerne var noe dritt.  Skiftet til knallbra viskere fra Biltema.  Bosch skal også ha bra viskere til Model S.
Sitat
* Ser en annen skriver at man ikke kan man fordele luften (opp/midt/ned) i kupeen? Strømmer den nøyaktig dit den vil? (med unntak av dugg på ruta vil jeg tro). Noen ganger har jeg lyst til å rette all varme mot gulvet for å få bort kaldluft ved føttene. Er dette mulig?
Ja, du kan styre luften dit du vil.  Ingen problemer.
Sitat
* Dobbeltlader vs. ikke dobbeltlader? Trenger man det?
Jeg hører det snart kommer en doktoravhandling med den tittelen, på 400 sider.  Kortsvar:  Det kommer an på bruksmønsteret ditt.  Uansett blir nybestilte biler nå levert med kun enkeltlader.  Dobbeltlader må ettermonteres.
Sitat
* Er det 3G eller 4G på P85D?
3G
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Espen Hugaas Andersen

#27
Sitat fra: NotSure på søndag 08. mars 2015, klokken 22:40* Tidligere leste jeg om at snø festet seg i hjulbuene og som jeg da vil tro forårsaket endel farlige situasjoner(?). Snøen fryser til is inni hjulbuen (når den står over natten) og må hugge den løs. Er dette problemet løst?
Dette kan skje på alle biler, når forholdene er riktige, men jeg har ikke inntrykk av at dette er veldig vanlig. Uansett hvilken bil man har burde man følge med litt på om det iser i hjulbuene.

Sitat fra: NotSure på søndag 08. mars 2015, klokken 22:40* Rekkevidden på vinter. Jeg er fullstendig klar over at dette går på kjørestilen, spørsmålet mitt blir: Er det mulig å ligge i 110kmt Oslo-Hafjell og til toppen (210 km) med full bil, 22 grader i kupeen, ski på taket og stå en time i kø, uten å få rekkeviddeangst?
Det burde gå veldig fint.

Sitat fra: NotSure på søndag 08. mars 2015, klokken 22:40* Hva opplever dere som reel rekkevidde på sommeren når man legger inn cruisen på 100kmt på gode motorveier?
Nå er ikke dette mine personlige erfaringer, men du kan nok forvente i området 350-400 km med P85D og i området 400-450 km med S85D. S85/P85 et sted i mellom der.

Sitat fra: NotSure på søndag 08. mars 2015, klokken 22:40* Dobbeltlader vs. ikke dobbeltlader? Trenger man det?
Hvor langt er et tau? Om du trenger det kommer helt an på ditt kjøremønster. Dobbeltladeren er først og fremst veldig nyttig om man tar langturer der superladeinfrastrukturen er dårlig utbygd, du kjører ekstremt mye (>50k km) og har mulighet for 32A 400V hjemme, på hytta eller på jobb, eller man kan finne på å ta langturer av type 300 km i den retningen, 3-4 timer ved et kjøpesenter eller lignende som kan ha 22 kW ladepunkter og så hjem igjen.

Sitat fra: NotSure på søndag 08. mars 2015, klokken 22:40* Er det 3G eller 4G på P85D?
3G.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jejl

På vår bil har vi hatt følgende problemer etter 1,5 år og 21.000km:
-Vindusvisker glapp litt på vinduet (skiftet av Tesla mens vi ventet)
-Ubalanse i vinterdekk (sannsynligvis feilproduksjon, dekkfirmaet som Tesla bruker prøvde å fikse det 2 ganger uten godt nok resultat, 3. gang fikk vi helt nye vinterdekk på nye felger selv om de gamle dekkene var brukt 1,5 sesonger)
-12V batteri ( skiftet av Tesla dagen etter feilmeldingen begynte å blinke)
-Vi har måttet trykke på reesettknappene på rattet 3-4 ganger.
-Vi har sett litt fukt i lyktene noen få ganger, men det har raskt forsvunnet av seg selv. Vi har derfor ikke reklamert på dette enda
Utenom disse småtingene har det ikke vært noe å utsette på bilen, og vi er totalt sett veldig fornøyd.
For oss virker kvaliteten å være høy på det meste med bilen, og har ikke angret et sekund på kjøpet.

Sjøhyene

En veldig undervurdert faktor vil jeg si er: Hvor langt unna et tesla service center bor du?
For er ganske sannsynlig at du må innom en del ganger og syns ikke akkurat de er super fleksible med åpningstidene sine.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA