Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen rikker seg ikke

Startet av Hamiso, mandag 30. mars 2015, klokken 16:57

« forrige - neste »

Hamiso

Det går mot vår, forslaget er kanskje prøvd og forkasta før,...men kastar likevel fram eit forslag i den stadige søkinga etter litt varme i trillingen, som ikkje går ut over rekkevidden, som framleis er miljøvennleg og som ikkje er så kostbart;

Kva med å ha på ei ekstra 12 volts varmevifte i kupèen kobla til eit ekstra bilbatteri plassert i bagasjerommet? Har sett nokre slike kupevarmarar i nettbutikkar på opptil 200 watt. Og eit bilbatteri, (eller kanskje det er nok med eit  mindre mc-batteri eller liknande?) kostar ikkje allverden på Biltema. Bilbatteriet kan vedlikehaldsladast etter behov, og kupevarmaren gir muligens tilstrekkeleg lunk etter forvarming?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

TM

Sitat fra: Hamiso på søndag 08. mars 2015, klokken 11:38
Kva med å ha på ei ekstra 12 volts varmevifte i kupèen kobla til eit ekstra bilbatteri plassert i bagasjerommet? Har sett nokre slike kupevarmarar i nettbutikkar på opptil 200 watt. Og eit bilbatteri, (eller kanskje det er nok med eit  mindre mc-batteri eller liknande?) kostar ikkje allverden på Biltema. Bilbatteriet kan vedlikehaldsladast etter behov, og kupevarmaren gir muligens tilstrekkeleg lunk etter forvarming?
Tror du kan glemme det. Et 70Ah bil-batteri vil ha en teoretisk varmeenergi på 0,84 kWh.  200 W varmeovn vil da kunne stå på i inntil 3 timer, men jeg tviler på om 200W gir noen merkbar effekt. Tror jeg ville brukt pengene på kjørehansker og boblejakke  ;)

Hamiso

Sitat fra: TM på søndag 08. mars 2015, klokken 13:46
Sitat fra: Hamiso på søndag 08. mars 2015, klokken 11:38
Kva med å ha på ei ekstra 12 volts varmevifte i kupèen kobla til eit ekstra bilbatteri plassert i bagasjerommet? Har sett nokre slike kupevarmarar i nettbutikkar på opptil 200 watt. Og eit bilbatteri, (eller kanskje det er nok med eit  mindre mc-batteri eller liknande?) kostar ikkje allverden på Biltema. Bilbatteriet kan vedlikehaldsladast etter behov, og kupevarmaren gir muligens tilstrekkeleg lunk etter forvarming?
Tror du kan glemme det. Et 70Ah bil-batteri vil ha en teoretisk varmeenergi på 0,84 kWh.  200 W varmeovn vil da kunne stå på i inntil 3 timer, men jeg tviler på om 200W gir noen merkbar effekt. Tror jeg ville brukt pengene på kjørehansker og boblejakke  ;)

Ja, du har sikkert rett. Men hanskar og jakke har eg frå før. Men kor mange watt er varmevifta til trillingen då, til samanlikning?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

asbkar

Det sitter en 5kW vannvarmer under bilen. Varmen som blåses inn hentes fra dette oppvarmede vannet. Flere har isolert denne kjeden (vannrør, ekspansjonstank og varmer).

Er en tråd med omfattende forsøk på beregne varmetap og isolasjon her:
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/evdl-cold-weather-mod-imiev-78090.html
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

tomrh

#4
Det koster ikke mye å prøve da. Faktisk vil 200W kunne utgjøre ganske mye, det er samme argumentasjon som ligger bak isolasjon av tank og rør. Sparer nok ikke mer enn 100-200W det heller, men det har effekt. Det lille toalettet hjemme trenger ikke mer enn en 100W panelovn for å holde t-skjorte temperatur. Volumet i en bil er ikke mye større. Anta at bilen har 2500W varmetap i en gitt fart og utetemperatur. Og det innebygde klimaanlegget såvidt klarer å balansere ut dette (uten å stå på Max). Da vil 200W ekstra på vektskåla gi brukbart utslag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Hvis man likevel skal bruke eksternt batteri, så ville jeg kjøpt 2 vifter = 400W og bruke AGM batteri eller lithium batteri som tåler mange opp- og utladninger (Alternativ Energi på Grimstad selger mye bra!). Husk tykk nok ledning, går mange ampere gjennom.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA