Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Pesi, mandag 30. mars 2015, klokken 08:10

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: stefse på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:39
Fin tråd det, men det er altså ingen der som har moddet kladden til å gi 16A

På Leaf forumet er det mange tråder om oppgradering av kladden til 16A. Stort sett alle konkluderer med at det billigste og beste er så sende den til USA http://www.evseupgrade.com/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Oddbear1

Jeg har også nylig kjøpt e-Golf, men jeg ante ikke at den medfølgende kabelen ladet på kun 10A. Dersom man kjøper en ny ledning som kan lade på 16A så vil det vel gå raskere å lade antar jeg. Noen som vet hvor mye raskere?

Hvorfor blir ikke bilene levert med 16A lademulighet, kan det skade batteriet?

gulars

Først og framst er nok de levert med 10A lading pga det ikke er lov installere 16A kurs til lading av elbil med vanlig stikk. Da må man over på CEE stikk, som nok ikke alle har hjemme.

Ang ladefart vil man få ca 2,3kW/t med vanlig 10A og 3,7kW/t med 16A så omtrent 50% raskere.

Av egen erfaring ville jeg prøvd med den medfølgende en stund og se om du trenger mer, tenkte som deg i starten at man MÅ jo ha 16A, vel ikke enda for meg i alle fall

Johnny

Nå har jeg målt motstanden i kontakten(den du stikker i bilen). Den er 1500 ohm, og vil da begrense ladestrømmen til 13A. Det vil si at begrensningen på 10A ligger i kladden selv.
TMS og eGolf.

Nuvolari

Sitat fra: gulars på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:51
Først og framst er nok de levert med 10A lading pga det ikke er lov installere 16A kurs til lading av elbil med vanlig stikk. Da må man over på CEE stikk, som nok ikke alle har hjemme.

Ang ladefart vil man få ca 2,3kW/t med vanlig 10A og 3,7kW/t med 16A så omtrent 50% raskere.

Av egen erfaring ville jeg prøvd med den medfølgende en stund og se om du trenger mer, tenkte som deg i starten at man MÅ jo ha 16A, vel ikke enda for meg i alle fall

Lademessig tipper jeg 10A vil holde for de fleste. Utfordringen slik jeg ser det er at forvarmingen tar svært lang tid med 10A. For å få bilen snøfri på vinterstid må man ha 16A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Ohm

Ikke avhengig av 16 a, men veldig fint hvis jeg feks er ute på farten å vil fylle på litt ekstra. Da går det vesentlig fortere enn på 10. 
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA