Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Pesi, mandag 30. mars 2015, klokken 08:10

« forrige - neste »

Pesi

Har forsøkt å finne relevant tråd uten hell. Hvis det finnes en slik får dere unnskylde meg

Laderen skal kunne innstilles fra 6A opp til 16A. Min lader står i en 16A krets men vil bare trekke 10A. Bilen er stilt inn på 16A.

Brukerhåndboka sier at men skal trykke to knapper samtidig og at kladden da vil stille seg inn etter hvor mye strøm som går kretsen. Til tross for dette trekker laderen bare 10A.

Noen tips?

torgrand

Standard lade-kladden som følger bilen er bare 10 amp....

e-Kvaase

Du kan kjøpe en ny kladd eller stasjonær ladestasjon hvis du vil lade med 16A. Mange av disse kan stilles inn til å trekke mindre enn 16A i tillegg. Se på Elbilhjelpen.no eller andre. Anbefaler å bruke ett CEE uttak hvis du skal lade fast med 16A.

stefse

Det må vel gå an å 'hacke' denne kladden til å gi 16A? Hvis man skjærer av støpselet og monterer en CEE plugg vil det vel bli det samme som en  innkjøpt kladd. Eller er det 1,5mm2 på denne?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

nilskt

det er ikke pluggen som begrenser strømmen, men elektronikken inne i "kladden".
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Ohm

Sitat fra: nilskt på mandag 23. mars 2015, klokken 22:53
det er ikke pluggen som begrenser strømmen, men elektronikken inne i "kladden".
Det er begge deler. Standardkladden gir uansett bare 10.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Elmo

Sitat fra: Pesi på lørdag 07. mars 2015, klokken 19:22
Laderen skal kunne innstilles fra 6A opp til 16A. Min lader står i en 16A krets men vil bare trekke 10A.

Innstillingene på original-kladden er 6 - 8 - 10A
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Råde

Sitat fra: stefse på mandag 23. mars 2015, klokken 22:42
Det må vel gå an å 'hacke' denne kladden til å gi 16A? Hvis man skjærer av støpselet og monterer en CEE plugg vil det vel bli det samme som en  innkjøpt kladd. Eller er det 1,5mm2 på denne?
Du må for all del ikke skjære av noe som helst for å skifte til CEE. Mest sannsynlig så vil ikke kablen virke lenger. Originalkladden har temperaturføler i støpslet.
e-Golf | X75D

nilskt

Sitat fra: Ohm på mandag 23. mars 2015, klokken 22:58
Sitat fra: nilskt på mandag 23. mars 2015, klokken 22:53
det er ikke pluggen som begrenser strømmen, men elektronikken inne i "kladden".
Det er begge deler. (...)

Mener du at et schukostikk begrenser ladestrømmen til 10A? Jeg har massevis av maskiner og verktøy som fint drar 16A uten bruk av CEE.

I forhold til konstant belastning derimot, er det ikke lurt med chuko, men det er jo en helt annen sak.
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Ohm

Sitat fra: nilskt på tirsdag 24. mars 2015, klokken 06:46
Sitat fra: Ohm på mandag 23. mars 2015, klokken 22:58
Sitat fra: nilskt på mandag 23. mars 2015, klokken 22:53
det er ikke pluggen som begrenser strømmen, men elektronikken inne i "kladden".
Det er begge deler. (...)

Mener du at et schukostikk begrenser ladestrømmen til 10A? Jeg har massevis av maskiner og verktøy som fint drar 16A uten bruk av CEE.

I forhold til konstant belastning derimot, er det ikke lurt med chuko, men det er jo en helt annen sak.
Det er selve kladden som er 10 amp, uavhengig av stikket.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

nilskt

Sitat fra: Ohm på tirsdag 24. mars 2015, klokken 07:25
Sitat fra: nilskt på tirsdag 24. mars 2015, klokken 06:46
Sitat fra: Ohm på mandag 23. mars 2015, klokken 22:58
Sitat fra: nilskt på mandag 23. mars 2015, klokken 22:53
det er ikke pluggen som begrenser strømmen, men elektronikken inne i "kladden".
Det er begge deler. (...)

Mener du at et schukostikk begrenser ladestrømmen til 10A? Jeg har massevis av maskiner og verktøy som fint drar 16A uten bruk av CEE.

I forhold til konstant belastning derimot, er det ikke lurt med chuko, men det er jo en helt annen sak.
Det er selve kladden som er 10 amp, uavhengig av stikket.
Ja, da er vi jo enige da :-)
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

stefse

Sitat fra: Råde på mandag 23. mars 2015, klokken 23:23
Sitat fra: stefse på mandag 23. mars 2015, klokken 22:42
Det må vel gå an å 'hacke' denne kladden til å gi 16A? Hvis man skjærer av støpselet og monterer en CEE plugg vil det vel bli det samme som en  innkjøpt kladd. Eller er det 1,5mm2 på denne?
Du må for all del ikke skjære av noe som helst for å skifte til CEE. Mest sannsynlig så vil ikke kablen virke lenger. Originalkladden har temperaturføler i støpslet.

Litt brukerterskel skal det vel være, men å betale 4-5000 for noe som i prinsippet bare innebærer å bytte til en annen plugg byr meg litt imot. Termistoren, antagelig en NPT100, kan vel også flyttes over.
Men det blir neppe med orginalkladden. 8)
9,6A(har målt ja) får holde inntil jeg finner en brukt/ødelagt kladd å teste på. ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Johnny

Erfaring tilsier at det bare er å gi gass ;D

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18741.0.html

VW kladden min ligger trygt lagret i bagasjeromme . Jeg har faktisk ikke sjekket om den virker enda :o
TMS og eGolf.

stefse

Fin tråd det, men det er altså ingen der som har moddet kladden til å gi 16A
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

emil

Sitat fra: stefse på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:39
Fin tråd det, men det er altså ingen der som har moddet kladden til å gi 16A

Hadde det vært en enkel jobb tror jeg mange hadde gjort det. Enklere å kjøpe en ordentlig 16A (evt justerbar) ladekabel og så ha originalkladden i reserve, selge eller f.eks fast montert på jobb/hjemme/hytta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA