Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skuffet av Tesla (Drammen)

Startet av Suleman, søndag 29. mars 2015, klokken 11:01

« forrige - neste »

Suleman

Jeg trenger å komme til under "panseret" på Thinken. Har lest i verkstedboka hvordan, men skjønte det ikke helt. Kan noen her forklare meg litt bedre? Har sett på svart-hvitt bildene og har ca skjønt hvilke skruer som må skrus på for å komme til. Men en guide for dummies hadde vært strålende (helst med farge bilder).

Det andre jeg lurer på er, skal koble på en basskanne, den må jo ha strøm fra 12 V batteriet, må jeg koble fra fremdriftsbatteriet når jeg skal koble på pluss kablene fra basskannen til 12V?  I så fall hvordan gjøres det?

Think 2002 siden 1/1-2015
(bor i Oslo, på Mortensrud)

Caspar

Begynn med å skru av de grå dekslene rundt lyktene
Under der er det en 8 mm bolt på hver side
Inne i dør åpningen er det en et feste på hver side helt øverst mot dashbordet.
Det er en firkantet plate som er festet med en 8 mm mutter. Kan være litt trangt, det beste verktøyet er en fastnøkkel med skralle funksjon.
Helt nederst i døråpningen i forkant av innsteget er det en skrue på hver siden som er skrudd gjenn froten og ned i dørterskelen på bilen, dette er en stjerneskrue som ofta kan være litt vanskelig å løsne. På mange biler så er ikke den satt på etter at fronten har vært av. Jeg har aldri satt inn de skruene igjen.
Husk å løsne alle ledningene til hoved
Lyktene og sideblinklysene.
Når du har løsnet alt så er det bare å stå foran fronten og ta tak i begge hjulbuene og dra de ut til siden og dra fronten forover. Er dere to personer så står dere på hver side og drar fronten utover i nedlant også forover.
Lykke til
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Suleman

Tusen takk for svar Caspar. Skal prøve dette ved første anledning.

Men når jeg har fått av fronten, kan jeg koble av 12V batteri uten å fikle med fremdrifts batteriet?

Poenget med å ta av fronten er å bytte 12V batteri og koble til plusskabelen til basskannen. Så kan jeg  ta av fronten og bytte batteri som i en fossilbil? Eller må jeg koble fra fremdriftsbatteriet og DC?

elektrolux

Det holder å åpne serviceluken under førersetet.

Det vil koble fra strøm til DC-DC som i værste fall kunne røket om den var aktiv/ble aktivert idet du koblet fra 12V batteriet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Suleman

elektrolux

Ja. Skru løs dekselet og ta en sjekk om bilen kjører. Den skal ikke det. Kjører den er sikkerhetsbryteren tjukoblet og må ordnes.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Suleman

Hei. Nå har jeg åpnet serviceluken. Bilen "kjører" ikke.

Så nå skal jeg få av nesa på bilen. Bytte batteri dkal ikke by på problemer. Og så skal det trekkes strømledningen fra 12 V batteri til bagasjerommet.

> Hvor anbefaler dere at jeg trekker strømledningen? Hvor i torpedoveggen   trekker jeg den inn til kupeen?
> Går det ann å trekke ledningen langs teppet ved dørinnsteget? Hvordan får man løs plastdekslet der?

elektrolux

Hvorfor ikke hente 12V i sikringene?

Dørterskelen løsnes etter å ha tatt av dørgummi.
Stavanger:

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA