Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken bil skal jeg velge?

Startet av elc, søndag 29. mars 2015, klokken 09:00

« forrige - neste »

elc

Godt å høre at det ikke bare er min bil, men skulle gjerne sett at RTTI fungerte som det skal.
Har ikke hatt noe på lista siden bilen ble levert i februar, men fargekodinga av trafikk fungerer.
På en eldre bil med trafikkinfo via RDS-TMC har jeg alltid en lang liste for hele landet. Da er det frustrerende når BMW markedsfører RTTI som vesentlig bedre enn TMC, og attpåtil tar betalt for en tjeneste som ikke fungerer.
Hadde man enda fått TMC-meldingene (noe BMW hevder skal fungere parallelt med RTTI, men det gjør det ikke).

Er det noen som fortsatt får RTTI-meldinger, eller er det nede hos alle?
Begynner også å bli lei av den analoge klokka som plutselig dukket opp i stedet for værmeldinga.
Synes også det er merkelig at problemene tar så lang tid å løse.

jojak81

Nå er både app, connecteddrive-portal osv nede her...."Vedlikehold"...
BMW i3 2015 - Laurel Grey Suite

Jorgensen

Jeg kjører mye på E16 strekningen Sandvika-Hønefoss, hvor det er mye hyttetrafikk fredag og søndag. Det oppstår mye køer på enkelte strekninger, og jeg har aldri opplevt at RTTI fanger opp dette.
Jeg bruker Waze på min iPhone, og den er mye mer oppdatert, og den viser meg alternative veier hvor jeg sparer tid.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

bromm

Jeg har, som nevnt tidligere, sett at RTTI har fungert som det skal og at det presenterer både trafikkmeldinger, trafikkmetning (fargekoder) og omkjøringsalternativer når det forekommer situasjoner som tilsier det.

Men jeg har også observert at det har vært "stille" de siste ukene - så systemet er nok nede. Min siste observasjon ble med sikkerhet gjort den 12/2, siden jeg vet at jeg fikk omkjøringsvalg på vei til en skole-skidag for datteren min (har sjekket dato på email om dette). BMW-forhandlerne bør varsles om dette, for det er ikke sikkert at de vet at det er nede selv...

LMOR

Det har fungert fint hos meg frem til en gang i februar. Som meldt i denne tråden fungerte det også 08.03.15, men har ikke fått frem noe etter det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Truls Martin

I følge et amerikansk X4 forum skal Widgets nå virke igjen. Sjekker etterpå.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Det ser ut til at veimeldinger faktisk virker, men kanskje på en ny måte.

Synes ETA nå er mer presis enn jeg har opplevd på noen BMW så langt. Kanskje den nå faktisk bruker RTTI?

I dag ble det rødt på kartet på ruten min, og så kom det opp en veimelding på hvorfor og hvor lang tid forsinkelse jeg burde regne med. Samtidig var rådet at omkjøring ikke var nødvendig.
Kanskje det faktisk nå bare kommer opp når det er relevant? Jeg trenger ikke egentlig alle vegarbeidsmeldingene hvis det ikke betyr forsinkelse?
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Truls Martin

Widgets og RTTI i X4
Virkemåten du beskriver over er slik det har virket i Tyskland i flere år.. Men man pleier å få opp alle veimeldinger i området, men kun de som er på ruta du har lagt inn vises i farger.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Aberg88

Sitat fra: Truls Martin på tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:52
Widgets og RTTI i X4
Virkemåten du beskriver over er slik det har virket i Tyskland i flere år.. Men man pleier å få opp alle veimeldinger i området, men kun de som er på ruta du har lagt inn vises i farger.
Truls hvordan får du flyfoto kartet opp slik som du har?
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

LMOR

Sitat fra: Aberg88 på onsdag 01. april 2015, klokken 14:17
Sitat fra: Truls Martin på tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:52
Widgets og RTTI i X4
Truls hvordan får du flyfoto kartet opp slik som du har?
Du zoomer ut til det kommer  ;)
Mulig det er en innstilling også, men du får det ikke frem under ca 2km.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc

Valget for satelittkart finnes under målestokkinnstillingene.
Når du har markert feltet for målestokk, trykker du OK, og velger satellittkart fra menyen som kommer opp. Under 2km målestokk får du ordinære kart uansett.

elc

Connected Drive har vært tilbake på lufta en god stund nå, og jeg mottar fortsatt ingen trafikkmeldinger.
Min andre bil (med TMC) mottar en lang liste, og jeg ser på Vegvesenets sider at det finnes meldinger for områdene jeg prøver.
Noen tips til angrepsmetode her? Eller er det blanke lister hos andre også?

LMOR

Sitat fra: elc på søndag 12. april 2015, klokken 16:35
Connected Drive har vært tilbake på lufta en god stund nå, og jeg mottar fortsatt ingen trafikkmeldinger.
Min andre bil (med TMC) mottar en lang liste, og jeg ser på Vegvesenets sider at det finnes meldinger for områdene jeg prøver.
Noen tips til angrepsmetode her? Eller er det blanke lister hos andre også?
Blanke sider. Antar at det å få alle inn ikke er en prioritert oppgave mens de fremdeles sliter med serveren. Men de eneste 2 hendelsene som faktisk har påvirket meg på mine ruter den siste måneden har kommet opp. Så kanskje det er en ny og intelligent prioritering?
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

I dag var det fullt opp med trafikkinfo!

Både i listen og på kartet.

Får håpe det virker stabilt fremover.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc

Sitat fra: LMOR på fredag 19. juni 2015, klokken 17:26
I dag var det fullt opp med trafikkinfo!

Både i listen og på kartet.

Får håpe det virker stabilt fremover.

Og du er sikker på at du var på RTTI og ikke TMC?
Har oppdaget at de gangene bilen er helt offline, så dukker det opp masse trafikkmeldinger via TMC. Med en gang bilen får GSM-dekning, så forsvinner alle meldingene samtidig som displayet bytter fra TMC til RTTI.
Mekaniker hos forhandler hadde sjekket opp med BMW Norge, og systemet fungerer visstnok som det skal - selv om jeg vil hevde at man hadde vært bedre stilt uten RTTI. Men det kan ikke slås av alene :-/

BMW Norge hevdet at det fungerer ypperlig på Østlandet.
Jeg vil fraråde andre å bestille RTTI her i Trøndelag.
Har ikke tall på hvor mange omkjøringer langs E6 Trondheim-Stjørdal systemet IKKE har varslet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA