Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken bil skal jeg velge?

Startet av elc, søndag 29. mars 2015, klokken 09:00

« forrige - neste »

LMOR

Da har jeg testet RTTI vs Waze i dag, og det kan ikke sammenlignes. Der var bare noen få veier med informasjon i Waze, og mye via RTTI på bildet.

Men ift veimeldinger, så fikk jeg ikke frem noe i dag, selv om jeg la opp en rute via veier jeg vet det ligger inne informasjon om. Alle innstillinger er satt riktig, og det stemmer at knappen på radioen ikke har noe med dette å gjøre.

Det kan neste se ut som at veimeldingssystemet ligger nede, og at det er forklaringen på at denne tråden ble startet opp første omgang?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Ellers bare en kommentar ift til det bromm skriver, så har vi fra "i3 tidenes morgen" hatt forskjellig oppfatning av om en må kjøpe 6AK fra fabrikken. Men det var før alle bilene til BMW har fått et aktivt SIM kort (og som også gjør at alle nyere biler fra BMW bidrar inn i RTTI enten de har kjøpt dette eller ikke)

Som vi så i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18473.0.html

kan en kjøpe det en trenger via app store, når den kommer til Norge. (eller bruke den tyske, for så å betale 350 Euro for "basic service", tilsvarende 6AK+). Der kan en også kjøpe RTTI.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Jeg må bare legge meg flat her og innse at jeg snakker om noe jeg ikke har greie på. Jeg har jo ikke nevnte funksjon, så da er det ikke så rart at jeg ikke får opp noe info..

Note to self: Sette seg inn i saker før en åpner kjeften.

Vil dog allikevel anbefale en titt på Waze. Fartskontroller varsles der ;)

LMOR

I dag fungerte trafikkmeldinger som normalt. Så det var nok bare noen tekniske problem i går+. Et nytt veiarbeid som skal vare en del måneder var riktig markert, mens i Waze er minst halvparten en teksten ikke mulig å få frem, så det ikke lett å finne ut hva som er "problemet". De har et stykke igjen før det er en brukervennlig løsning med god flyt.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc

Må man bruke navigasjon for å få trafikkmeldinger? Skulle tro at symbolene dukket opp på kartet uavhengig av om man har en aktiv rute eller ikke?
To ganger på to uker har jeg opplevd skiltet omkjøring på strekningen Trondheim-Stjørdal, samt redusert hastighet gjennom Hell-tunnelen. Jeg hadde spart 5-10min dersom jeg hadde visst dette og kunnet kjøre alternativ rute.

Så langt har jeg ikke fått en eneste trafikkmelding i bilen. Finner ingen steder å skru på RDS-TMC, så antar at dette er permanent aktivt.
RTTI er tydelig slått på.
Har lastet ned app på mobilen nå som viser vegtrafikkmeldinger og skal sjekke opp mot bilen.

Prøvde å legge inn Trondheim-Oslo, og det dukket ikke opp noen meldinger der.

LMOR

Tror det må være noe ustabilitet nå, for dette er samme bildet som jeg fikk. Normalt, inkl i går igjen, kommer det opp en liste. Du må nok ha en aktiv rute for å få opp spørsmål om omkjøring.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc

Ja, synes dette er litt merkelig. Har sjekket listen hver dag den siste uken, og den er helt tom. Statens Vegvesens trafikkmeldinger for området hvor jeg bor inneholder flere meldinger.

LMOR

Jeg fikk ikke frem noe i dag heller. Det kom etter en stund på lørdag, men ikke fredag/søndag. Så enten er det bare jeg som ikke har tenkt over at det tar litt tid, eller så har de problemer med overføringen nå.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc

Snakket med forhandler: "BMW is experiencing IT problems. No action required at client side".
Da får jeg se om det funker når systemet kommer online igjen, selv om det så langt ikke har virket på tre uker.

elc

Da er systemet etter sigende på nett igjen, men jeg får fortsatt ingen trafikkinfo.
Noen i Trondheimsområdet som orker å sjekke/poste et bilde av trafikkinfo-siden i sin bil?

LMOR

Noen som får inn trafikkinfo?

Jeg har bare fått inn noe 1 gang siden denne tråden startet.
I helgen var bilen off-grid i 24 timer. Første gang siden den var ny for 1 år siden. Kom tilbake lørdag kveld, men fremdeles ingen trafikk-info. Det meste andre ser ut til å fungere.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Ikke 100% om det er denne info du etterlyser :

I min i3 får opp trafikkinfo, i form av egene symboler i navigasjonen kart. Har 606 navi.

Får opp både symboler for avvik i veiframkommelighet , både for valgt kjørerute og utenfor.

I tillegg kan jeg gå inn å lese informasjon - beskrivelse (vei stengt , hvilken kjøreretning er stengt ol.)

Dette her fungert fra dag 1 , hver dag.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Det er dette jeg mener ja, har fungert fint hos meg også, men ikke nå den siste måneden.
Andre som har problemer, eller andre det fungerer fint hos?
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Truls Martin

Har ikke kjørt i3 på flere uker, da det stort sett er kona som bruker den, men i X4en har jeg RTTI strekene (grønn, gul og rød) på veiene, men ingen meldinger i lista over trafikkmeldinger. Sliter forøvrig også med Widgets. Vet det er et eller annet de driver med i Tyskland, men synes det har tatt vel lang tid nå...
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

OK, det var nyttig info. Det burde være uavhengig av type BMW. De har visstnok en del problemer, så det var derfor jeg ville sjekke at de ikke bare er meg. Kanskje det var innføringen av Connected Drive Store som skapte problemer, og at vi ikke får tilgang til det vi har betalt for. Problemene startet omtrent samtidig...
Men hvis det tar mye lengre tid så burde vi få en kompensasjon. Vi får ikke tilgang til tjenesten vi betaler for >:(
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA