Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken bil skal jeg velge?

Startet av elc, søndag 29. mars 2015, klokken 09:00

« forrige - neste »

elc

Noen som får noe fornuft ut av denne funksjonen?
Registrerer at veiene på kartet farges avhengig av kødannelse, men ellers er funksjonen fullstendig ubrukelig her i Trøndelag.

På eldre BMW har jeg hatt trafikkdata via RDS, og da får man i det minste meldinger om veiarbeide, omkjøringer etc. Dette dukker ikke opp på i3. Har man bare kuttet info via RDS?
Flere ganger har jeg opplevd stengte veistrekninger og omkjøringer uten så mye som et hint fra NAV-systemet. Valget "omkjøringer" er forøvrig ikke mulig å velge i min bil (grått ikon).
Er dette nok en funksjon som bare virker i land med større kundemasse?

LMOR

Jeg får opp veimeldinger via RDS, så det er kanskje bare ikke aktivert i menyen. Sjekk innstillingene på nytt?
RTTI fungerer bra, men er bare real time fra andre BMW'er. Men du er selvfølgelig avhengig av at noen andre enn deg har kjørt veien ikke så lenge før du selv kommer dit.
Omkjøring kommer vel bare opp når du får aktivert veimeldinger, og kan da velge en omkjøring ift forsinkelser på ruten  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Prøv heller appen Waze. De har 100 ganger så mange brukere, og datagrunnlag deretter.

LMOR

#3
Sitat fra: Ferry på fredag 06. mars 2015, klokken 18:36
Prøv heller appen Waze. De har 100 ganger så mange brukere, og datagrunnlag deretter.
Det er vel ca 4 mill BMWer som samler inn data i Europa i dag. Waze har ca 30-40 millioner brukere i verden, så 100 ganger er vel kanskje ikke så riktig.
Og bilen sender disse signalene uten at du aktiverer noe når du setter deg i bilen, så for oss som ikke bor i en større by, blir du da avhengig av at mange nok gidder å bruke en app på vei til jobb.
Skal sjekke ut kvaliteten her, men tviler på at det er like mange som bruker Waze på hver kjøretur som det er aktive BMWer ute på veien  8)
Akkurat nå er det færre veier som er markert på Waze på vestlandet i forhold til RTTI, og færre og eldre veimeldinger. Skal kjøre i parallell noe ganger, så får vi se. Erfaring fra tidligere er du får flere lokale og de kan komme raskere (hvis noe aktive brukere kjører forbi), men problemet har vært at de ikke fjernes raskt nok etter forsinkelsen er borte, og da er det synd hvis du ruter om... Men det kan ha blitt bedre!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc


Sitat fra: LMOR på fredag 06. mars 2015, klokken 18:06
Jeg får opp veimeldinger via RDS, så det er kanskje bare ikke aktivert i menyen. Sjekk innstillingene på nytt?
RTTI fungerer bra, men er bare real time fra andre BMW'er. Men du er selvfølgelig avhengig av at noen andre enn deg har kjørt veien ikke så lenge før du selv kommer dit.
Omkjøring kommer vel bare opp når du får aktivert veimeldinger, og kan da velge en omkjøring ift forsinkelser på ruten  :)

Så RTTI og RDS-TMC kan være aktive samtidig?
Tror ikke jeg har sett hvor jeg kan skru RDS-TMC av/på. Rask forklaring?
Takk :)

LMOR

Her ser du ikonet for omkjøring også:
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc

Takk for info!
Hvor har du hentet det skjermbildet fra forresten?

LMOR

Skjermbildet kommer fra min skreddersydde manual på iPhone, via BMW iDriver's guide.

Merk at det også er en knapp på "radioen" som skrur av og på trafikkmeldinger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elc

Da skal jeg teste litt neste gang jeg kjører. Knappen på radioen trodde jeg bare styrte TM, altså trafikkmeldinger by voice.

LMOR

Det kan godt være du har rett i det. Har ikke trykket på den, kun brukt innstillinger i navigasjonen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Sitat fra: LMOR på fredag 06. mars 2015, klokken 18:53
Det er vel ca 4 mill BMWer som samler inn data i Europa i dag. Waze har ca 30-40 millioner brukere i verden, så 100 ganger er vel kanskje ikke så riktig.

100 var nok å ta i ja, men poenget mitt er (var?) at flere bruker Waze. Men der tok jeg antagelig feil da. Dog har jeg til gode å se en eneste liten strek av trafikkinfo fra i3-en, mens Waze har hjulpet meg mange ganger, og foreslått alternative ruter som sparer meg for kø. Farer langs veien, politi etc. Veier blir oppdatert omtrent på dagen. Kartet i i3-en ligger flere måneder etter, i likhet med alle andre GPS-er jeg har prøvd. Å søke etter destinasjoner er også langt bedre med Waze. Når det er sagt så har jeg brukt Waze mindre etter at jeg fikk i3-en. Helst bruker jeg begge deler, og skulle gjerne slått dem sammen pluss info fra ladestasjoner m.m.

LMOR

Da har du kanskje ikke RTTI. Det kommer opp etter noen få sekunder hver gang jeg er ute å kjører. Jeg er ikke så veldig interessert i informasjonen om hva årsaken til en eventuell kø er, men at det går sakte eller stopper opp. Det aller viktigste er informasjon er oppdatert.
Oppdatering av kart er ikke bra nok på BMW!, men etter hvert kommer det kart som gir mer informasjon, og som også klargjør for at bilen tar over rattet i tillegg til hastighet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#12
Her var det mye rart  :o
For det første, elc, så fungerer RTTI meget bra i Trøndelag. Jeg har selv sett eksempler på at dette fungerer i og rundt Trondheim, men det må selvfølgelig være en "pågående situasjon" før man kan forvente å få noen meldinger, eller foreslått omkjøring. Senest for 3 uker siden fikk jeg melding fra systemet da jeg satte opp rute til Vassfjellet skisenter fra Trondheim sentrum: 20 minutter forsinkelse sto det, og den markerte problemområdet som stillestående kø over Tiller (som jo er helt vanlig rundt 15-17). Jeg fikk derfor forslag om å kjøre over Bjørkmyr til Klæbu, og det sparte meg ganske nøyaktig 20 minutter. Jeg har også sett flere innslag av varsling om ekstremt glatt føre (underkjølt regn), senest på motorveien mellom Trondheim og Stjørdal. Det varsles også om veiarbeid og dette er magisk nøyaktig - kjørte fra Hommelvik og opp mot Hell-tunellen da det dukket opp en rød trekant på kartet - hmm hva kan det være tenkte jeg, helt til jeg fikk se en enslig bil fra vegvesenet som drev med kantklipping oppe i svingen der ;)

Ser det refereres til Waze og at det skal være "brukerne/bilene som rapporterer situasjonene"... Dette kan sikkert være riktig for Waze, men både TMC (via RDS) og RTTI (via Internett) er håndtert av vegmyndighetene og kringkasterne (NRK og P4). Dette betyr at hvis det har gått et ras, så blir dette varslet uansett om andre bilførere har vært der eller ikke. Med Waze er man derimot underlagt betingelsen om at noen varsler inn situasjonen (og det hjelper lite om man er først ute :( )

Jeg ser at flere av dere velger å bruke Norsk i menysystemet på bilen, slik at dere får servert dårlige oversettelser fra "en eller annen sekretær". Jeg holder meg imidlertid til Engelsk fordi jeg vet fra før at f.eks innstillinger kan ha "invertert betydning" (om noe ser ut til å være påslått, så kan det være motsatt). Det kan derfor være verdt å holde seg til engelsk (det er ikke så mange ord å lære seg), for å være sikker på at alle innstillinger er riktig (det skal ikke forundre meg om noe i Nav-systemet er feilaktig oversatt) ;)

Olemann


Er dette en av de mange funksjonene som befinner seg på BMW's ekstrautstyrsliste, slik at man bes om å sponse BMW før denne funksjonen aktiveres? Jeg har bl.a. Comfort Advanced pakke, Navigation Business og Remote service.....men BMW vil kanskje selge meg enda flere tilvalg før denn trafikk-infoen fungerer?

bromm

RTTI har kode 6AM og koster 1100 for 3 år. Den kan enten kjøpes alene  (krever 6AK ConnectedDrive services) eller som en del av 7S9 ConnecteDrive Services Package (4600 for 3 år).

Siden alt dette er 3års abonnement så er det sikkert mulig å kjøpe til i ettertid, ihvertfall så lenge man har 6AK fra før - som etter min mening er den viktigste utstyrsopsjonen på alle BMW'er, fordi den muliggjør all fremtidig integrasjon med Smarttelefon-appene som hele tiden fornyes og ekspanderes.

Man kan sikkert mumle litt om at BMW tar seg betalt for dette, men det er ikke gratis å innhente de data som dette systemet bruker. Bl.a. så innhentes sanntid data fra alle verdens veimyndigheter, og anonymisert data vedrørende trafikkflyt fra Smarttelefoner etc...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA