Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P85D teknisk info

Startet av Electrix, lørdag 28. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

Electrix

Det har jo vært en del oppmerksomhet rundt tunellbranner for en stund siden. Dette har også vært emne i vurderinger rundt oslofjordtunellen og ny kryssing Horten-Moss. I den sammenhengen kom jeg til å tenke på noe som har vært lite diskutert, nemlig elbiler i denne sammenhengen.

Et av de største problemene med tunellbranner er oppsamling av røykgasser inne i tunellen. Ikke bare giftige gasser men også forhøyet CO2-nivå og lavt O2-nivå som gjør at forbrenningsmotorer stopper og folk må gå og krype ut av tunellen. En elbil burde derfor være mye sikrere i en slik situasjon siden den har med seg alt den trenger i batteriet. Da er det bare å skru av ventilasjon evnt sette på resirk og sakte kjøre ut igjen gjennom røyken. I prinsippet burde man vel da kunne kjøre helt til bilen blir så varm at elektronikken smelter eller bilen rett og slett brenner opp. Noe røykgasser vil nok sive inn i bilen så en viss begrensning i tid har man nok.

Er det noe jeg overser her eller burde ikke brannvesen vurdere hybridiserte kjøretøy med batteripakke nok til å kunne kjøre inn i en tunellbrann med slokkeutstyr?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sigurd

Sitat fra: Electrix på fredag 06. mars 2015, klokken 12:12
Det har jo vært en del oppmerksomhet rundt tunellbranner for en stund siden. Dette har også vært emne i vurderinger rundt oslofjordtunellen og ny kryssing Horten-Moss. I den sammenhengen kom jeg til å tenke på noe som har vært lite diskutert, nemlig elbiler i denne sammenhengen.

Et av de største problemene med tunellbranner er oppsamling av røykgasser inne i tunellen. Ikke bare giftige gasser men også forhøyet CO2-nivå og lavt O2-nivå som gjør at forbrenningsmotorer stopper og folk må gå og krype ut av tunellen. En elbil burde derfor være mye sikrere i en slik situasjon siden den har med seg alt den trenger i batteriet. Da er det bare å skru av ventilasjon evnt sette på resirk og sakte kjøre ut igjen gjennom røyken. I prinsippet burde man vel da kunne kjøre helt til bilen blir så varm at elektronikken smelter eller bilen rett og slett brenner opp. Noe røykgasser vil nok sive inn i bilen så en viss begrensning i tid har man nok.

Er det noe jeg overser her eller burde ikke brannvesen vurdere hybridiserte kjøretøy med batteripakke nok til å kunne kjøre inn i en tunellbrann med slokkeutstyr?
I prinsippet burde egentlig alle større kjøretøy være hybrider eller rent elektriske. Utrykningsbiler med en begrenset radius kan jeg ikke skjønne at det skulle være behov for forbrenningsmotor i i det hele tatt.
Større kjøretøy bør med hell kunne bruke regenerering i nedoverbakker for å unngå problemer med overoppheting av bremsene, som vi jo har hørt er en av de mer vanlige årsakene til tunnellbranner. Og større kjøretøyer har så mye å dra på allerede at en liten batteripakke ikke skulle utgjøre så mye ekstra vekt (relativt).
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

emil

Sitat fra: Sigurd på fredag 06. mars 2015, klokken 12:51
I prinsippet burde egentlig alle større kjøretøy være hybrider eller rent elektriske. Utrykningsbiler med en begrenset radius kan jeg ikke skjønne at det skulle være behov for forbrenningsmotor i i det hele tatt.
Større kjøretøy bør med hell kunne bruke regenerering i nedoverbakker for å unngå problemer med overoppheting av bremsene, som vi jo har hørt er en av de mer vanlige årsakene til tunnellbranner. Og større kjøretøyer har så mye å dra på allerede at en liten batteripakke ikke skulle utgjøre så mye ekstra vekt (relativt).

Elmotoren er jo perfekt til å sette kjøretøyet i bevegelse og for kjøring i byer og lave hastigheter, så kan fossilmotoren få overta når man kommer opp på landevei/motorvei. Der kan det bli store besparelser i utslipp.

Mippen

Sitat fra: Electrix på fredag 06. mars 2015, klokken 12:12
Det har jo vært en del oppmerksomhet rundt tunellbranner for en stund siden. Dette har også vært emne i vurderinger rundt oslofjordtunellen og ny kryssing Horten-Moss. I den sammenhengen kom jeg til å tenke på noe som har vært lite diskutert, nemlig elbiler i denne sammenhengen.

Et av de største problemene med tunellbranner er oppsamling av røykgasser inne i tunellen. Ikke bare giftige gasser men også forhøyet CO2-nivå og lavt O2-nivå som gjør at forbrenningsmotorer stopper og folk må gå og krype ut av tunellen. En elbil burde derfor være mye sikrere i en slik situasjon siden den har med seg alt den trenger i batteriet. Da er det bare å skru av ventilasjon evnt sette på resirk og sakte kjøre ut igjen gjennom røyken. I prinsippet burde man vel da kunne kjøre helt til bilen blir så varm at elektronikken smelter eller bilen rett og slett brenner opp. Noe røykgasser vil nok sive inn i bilen så en viss begrensning i tid har man nok.

Er det noe jeg overser her eller burde ikke brannvesen vurdere hybridiserte kjøretøy med batteripakke nok til å kunne kjøre inn i en tunellbrann med slokkeutstyr?

Batteri på en brannbil hadde ikke vært så dumt. Utfordringen er energiforbruket. Det går med store mengder med energi til å drive bilen og pumpeutstyret. Hybridbil hadde gjerne vært det beste. En utfordring til er varme og røyk. Det kan bli flere tusen grader i en tunellbrann. Metall og alt smelter. Derfor kan uansett ikke en brannbil kjøre inn i et inferno.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Sitat fra: Mippen på tirsdag 10. mars 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Electrix på fredag 06. mars 2015, klokken 12:12
Det har jo vært en del oppmerksomhet rundt tunellbranner for en stund siden. Dette har også vært emne i vurderinger rundt oslofjordtunellen og ny kryssing Horten-Moss. I den sammenhengen kom jeg til å tenke på noe som har vært lite diskutert, nemlig elbiler i denne sammenhengen.

Et av de største problemene med tunellbranner er oppsamling av røykgasser inne i tunellen. Ikke bare giftige gasser men også forhøyet CO2-nivå og lavt O2-nivå som gjør at forbrenningsmotorer stopper og folk må gå og krype ut av tunellen. En elbil burde derfor være mye sikrere i en slik situasjon siden den har med seg alt den trenger i batteriet. Da er det bare å skru av ventilasjon evnt sette på resirk og sakte kjøre ut igjen gjennom røyken. I prinsippet burde man vel da kunne kjøre helt til bilen blir så varm at elektronikken smelter eller bilen rett og slett brenner opp. Noe røykgasser vil nok sive inn i bilen så en viss begrensning i tid har man nok.

Er det noe jeg overser her eller burde ikke brannvesen vurdere hybridiserte kjøretøy med batteripakke nok til å kunne kjøre inn i en tunellbrann med slokkeutstyr?

Batteri på en brannbil hadde ikke vært så dumt. Utfordringen er energiforbruket. Det går med store mengder med energi til å drive bilen og pumpeutstyret. Hybridbil hadde gjerne vært det beste. En utfordring til er varme og røyk. Det kan bli flere tusen grader i en tunellbrann. Metall og alt smelter. Derfor kan uansett ikke en brannbil kjøre inn i et inferno.
Temperaturen holdes nede på samme måte som brannmenn som går inn i et branninferno bruker vannstrålen i en bred spredeform som et skjold foran seg. Man kan ha dyser som dusjer brannbilen med vann på samme måte som offshore livbåter,  disse er i glassfiber men kan forsere brennende oljeflak.

Spørsmålet er nok heller hvor stort behovet er.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA