Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sporing når bilen er i transit.

Startet av Lomundal, lørdag 28. mars 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

Mippen

Vi er grunnleggende enig men tror du misforstår meg. Jeg sier bare at det er flere ting å ta hensyn til.

Det er uansett ikke slik at man kan kjøpe en bil usett og tenke at det går helt fint hvis noe er galt. Selger har plikter ja, men det er kjøper som har bevis byrden hvis noe er galt. og det er ikke lett å bevies at selger har unlatt å informere om en ting etter et salg. For alt man vet kan en selv ha vært uheldig å skade bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Sitat fra: Mippen på tirsdag 10. mars 2015, klokken 18:16
For alt man vet kan en selv ha vært uheldig å skade bilen.

Ja. Hvis ikke kjøper er ærlig, så kan man slite der...

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 11. mars 2015, klokken 07:12

Sitat fra: Mippen på tirsdag 10. mars 2015, klokken 18:16
For alt man vet kan en selv ha vært uheldig å skade bilen.

Ja. Hvis ikke kjøper er ærlig, så kan man slite der...

Har noen eksempel på uærlige kjøpere. Nevner dette for å vise at det ikke bare er selgere som er uærlig.

En gang var det en bil vi solgte som liksom var blitt rammeskjev og var full i rust. Kjøper kom et år senere å hevdet dette. Bilen var kjøpt helt ny av oss og hadde aldri vært i noe kollisjon. Den var fulgt opp av merkeverkstedet hele tiden de 2-3 årene vi hadde bilen. De hadde all dokumentasjon på verkstedet.

Andre gangen var det en kar som kjøpte en eldre bruktbil av oss. Før vi solgte bilen fikk den full overhaling på verkstedet. Vi leverte den inn til merkeverkstedet og sa at vi ville ha full overhaling og sjekk av bilen slik at det ikke er noe tull når vi selger den videre. Dessverre glemte verkstedet å se over svinghjulet. Kjøper klaget derfor på dette og han fikk igjen 15.000kr av oss selv om bilen var solgt som den er og vi hadde påkostet den nær 10.000kr før salg slik at den skulle være i god stand. Vi kranglet ikke med kjøper og bare lot han få pengene. Han tok imot men etter et par uker fikk vi brev fra advokaten hans om krav om 25.000kr til. Vi bare svarte advokaten på en saklig måte og la fram all dokumentasjon. Dokumenterte at vi hadde først betalt 10.000kr for å overhale bilen før salg og at vi hadde betalt tilbake 15.000kr til kjøper uten videre for å være hyggelig. Hørte aldri mer fra advokaten igjen.

Når man kjøper en gammel bil kan man aldri gardere seg 100 % mot skjulte feil. Vi hadde aldri merket noe galt med svinghjulet og verkstedet hadde glemt å sjekke det. Men de kunne heller ikke merke noe risting slik som kjøper hevdet. Han har også prøvekjørt bilen før salg og ikke sagt noe da. For alt vi vet kan han ha overbelastet svinghjulet selv og skyldt på oss. Han fikk uansett 15.000kr igjen uten diskusjon og vi tok full overhaling av bilen til 10.000 kr før overlevering. Han fikk også en meget god pris, så vi hadde alt stukket oss ganske langt.

Har faktisk et eksempel til. Når jeg var student for noen år siden måtte jeg leve litt billigere og kjøpte meg en liten bil til 50.000kr. Kjøpte den i Drammen når jeg selv bodde i Bergen. Bilen virket grei den, men etter hvert oppdaget jeg flere og flere feil. Bakakslingen lakk olje, det var mye rust på bilen som bare var kamuflert av et lag med rustbeskyttelse og pålimt metallplater. Egentlig så bilen min ut som en sveitserost. Jeg oppdaget dessverre ikke rusten før over et år etter da rustbeskyttelsen slapp og metallplatene som var limt på rundt på kanalene ble synlig. Det var også mye annet tull med bilen. Jeg bestemte meg derfor for å selge den. Var ærlig i annonsen og sa alt jeg viste som var galt. Det kom en fyr å kjøpte den for 14.000kr. Han sa at han skulle ha seg en billig bil til seg selv pga. han manglet bil og skulle sette den i stand. At han hadde jobbet med typen før og kjente de godt. En uke senere var bilen min ute for salg igjen på finn.no. Ikke til 14.000kr men til 36.000kr. Den var nypolert, rusten var malt over på ny og ikke en av feilene var nevnt. Det var også sagt at bilen hadde fullt service hefte. Noe den ikke hadde hatt de siste 5-6 årene. Jeg Google fyren og fant ut at dette er en fyr som sammen med en annen fyr driver å kjøper opp biler og selger de videre. Snakk om idioter...

Så det er også uærlige kjøpere...
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Tok du kontakt med politi eller finn og advarte mot denne annonsøren? Der er faen meg gale å holde på slik...

Mippen

Nei, den var dessverre solgt når jeg oppdaget den. Men fant ny eier og tipset han. Hva som skjedde videre vet jeg ikke pga. fikk aldri tak i han igjen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA