Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sporing når bilen er i transit.

Startet av Lomundal, lørdag 28. mars 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

Lomundal

Hei!

Tenkte jeg skulle rådføre meg med dere, før jeg avgjør hva jeg gjør videre. Jeg kjøpte denne uken en brukt Tesla, og nå viser det seg at sommerhjulene var i mye dårligere stand enn opplyst fra selger. Det er en ting, men når det også viser seg at 3/4 felger er grovt kantkjørt, blir jeg rett og slett deppa. På den verste er det også fliket av en del av gummien på siden. Se vedlagt bilde.

Det ble ikke opplyst om dette i salgsannonsen, ei heller i samtale med selger. Vi ble enige om pris, og overlevering. Så sendte jeg en melding og hørte om tilstand på hjul, hvor han da svarer at dekkene er bra. Ingenting om kantkjørte felger og slitte bakdekk..

Spørsmålet for min del da: Er det noe jeg kan gjøre med dette nå, mtp reklamasjon osv? Og er det noe vits å bruke tid på? Hva ville dere gjort? Dette kommer til å koste meg 5-10k å fikse hos felgreperatør, samt at jeg må kjøpe nye bakdekk til sommeren..

Setter stor pris på tilbakemelding.

elektrolux

Helt problemfritt!

Er det ikke opplyst om dette er det en mangel. Da kan du kreve avslag i prisen eller heve kjøpet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lomundal

Sitat fra: elektrolux på fredag 06. mars 2015, klokken 12:02
Helt problemfritt!

Er det ikke opplyst om dette er det en mangel. Da kan du kreve avslag i prisen eller heve kjøpet.

Og hvis selger motsetter seg dette? Jeg skjønner at jeg har rettighetene på min side. Spørsmålet er hvor mye tid og krefter kommer det til å koste, dersom selger ikke er samarbeidsvillig.

emil

NAF-medlem?

Sett en av deres advokater på saken.

Lomundal

Sitat fra: emil på fredag 06. mars 2015, klokken 12:22
NAF-medlem?

Sett en av deres advokater på saken.

Dessverre... :( Regner med at det ikke går å melde seg inn nå, og så få gleden av disse tjenestene i dette tilfellet. Har evt egen advokat, men han er dyr i drift..

Mippen

Ta vare på all korrespondanse mellom deg og selger. Kontrakt også. Du har en sterk sak så lenge selger har kommet med uriktige opplysninger og dette kan bevises. Du kan kreve avslag i prisen tilsvarende pris for å utbedring eller nytt. Eller i worst case heve kjøpet.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#6
Fra forbrukerådet:

SitatMisfornøyd med bilkjøp fra privatperson
Når du kjøper bil fra en privatperson, er det kjøpsloven og kjøpsavtalen som bestemmer hvilke rettigheter du har. Samme reglene gjelder også ved kjøp av motorsykkel, campingvogn og båt. Hvis dere er enige, kan dere avtale dere bort fra kjøpslovens regler.
Publisert 24.04.2012

Hva er en mangel?

Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil som av en ny bil.

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:
•normal slitasje,
•at du har påført bilen skade selv,
•at bilen på andre måter er blitt utsatt for ytre påvirkninger.

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lengre den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Samtidig er det viktig å få med seg at selger kan være ansvarlig dersom det oppstår feil du ikke kunne regne med.

Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.

«Som den er»

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. En slik ordlyd vil ikke frita selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:
•Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
•Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.
•Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.

Klagefrister

Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen.

Mellommenn

Dersom bilen er solgt av en profesjonell bilformidler for en privatperson, kan du velge hvilken av partene du vil klage til.

Mellommannen vil imidlertid ikke dele ansvaret dersom han har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at han kun opptrer som mellommann og ikke skal være ansvarlig med selger.

Klagemuligheter

Mener du at bilen har en mangel, og er selger uenig når du sier ifra? Da bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev.

Les mer om hvilke rettigheter kjøpsloven gir deg når noe er galt.
Hvis selgeren avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet.

Du kan også bruke noe som heter jussformidlingen. De er gratis og hjelper folk i tvistesaker. Så du kan både bruke de og forbrukerrådet hvis det ikke løser seg. Noen ganger er det også med rettshjelp hos forsikringsselskapet hvor man har forsikret bilen. Det er gratis i noen selskap, i andre koster det penger. Naf hjelper vel i saker som oppstår når man er medlem - kke etter.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Det som er med slike skader på hjulene er at det kan være små sprekker i felgene som man ikke ser. Da er felgen søppel. De kan også være skjeve og ha kast. Nytt sett med 21" originale felger og dekk kjøpt uten bil fra Tesla koster 80.000kr - så det er en vesentlig utgift.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Ta kontakt med selger og legg frem din sak, SKRIFTLIG! Ha alt på trykk, også referat fra telefonsamtaler med dato og klokkeslett. Få en uhildet mening/uttalelse i saken, eksempelvis fra NAF, og legg frem for selger. Vær tydelig og korrekt, men ikke "truende" så kanskje det løser seg i form av et rettferdig prisavslag. Fun er ikke dette kan man ty til sterkere lut som andre allerede har nevnt. Kan ikke helt se at dette er en sak som kan kreve å heve kjøpet, men et prisavslag så absolutt. Min personlige mening.

Mange som sikkert har hørt om, eller tenker på, at kjøper har en undersøkelsesplikt, men da ville jeg heller anbefale deg å lese denne artikkelen fra en advokat jeg har sans for:

http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/myten-om-kjopers-undersokelsesplikt
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Jeg ville tatt utgangspunkt i et hevet kjøp. Og så vurdert om du vil kjøpe bilen (for en redusert pris) slik den nå framstår.

Med andre ord. Send selger et skriv om at du ønsker å heve kjøpet grunnet denne mangelen.

Har selv tilbudt kjøper av bil jeg har solgt å heve et kjøp vedkommende klaget på. Det fikk en rask slutt på diskusjonen. Hun valgte å beholde bilen slik den var. Det viste seg nok at prisen og beskrivelsen av bilen var riktig i forhold til hva en kan forvente av en brukt bil. 

Alternativet hadde sikkert vært lange diskusjoner om prisavslag etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlavEmil

Støttar meg til Mippen. Dette er ein perfekt sak for Jussformidlingen, evt Jussbuss om du held til i Oslo. Dette er vidarekomne jusstudentar som tek saker som dette gratis. Denne saka ser ut som eit skuleeksempel på avtalerett.

(og ut frå det lille eg har hatt om det så langt, ser dette ut som ein klar mangel = god sak for deg)
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

fredsjo

Jeg mener vel egentlig at dette er noe man burde sett ved overtakelse? Regner med du har signert på at bilen ble kjøpt i den stand den var ved overtakelse? Dette er jo dessverre synlige skader som er enkel å se.

Ikke meningen å være negativ men har vært borti noe tilsvarende.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Sele

Må si meg enig med fredsjo her. Og hvordan kan du finne på og kjøpe en bil usett?

grorudklovnen

#13
Hm, i en rettsak så kan selger påstå at dekk og felger er slitasjedeler, hvorav det er litt slingringsmon fra bil til bil. Å forvente ripe- og bulkefrie hjul når man kjøper bilen usett (uten få dette skriftlig bekreftet på forhånd) er kanskje urimelig.

Har ikke helt trua på at kjøperen kan kreve 100% dekning for dette eller heving.

Det spesielle i denne saken er at verdien på hjulene er noe høyere enn normalt. Det bør kanskje tilsi at kjøperen burde har vært obs på dette og sikret seg f.eks. et foto av hjulene før han kjøpte bilen.

arthur

Nei, her er det selger som har unnlatt å opplyse om noe som er av vesentlig betydning og kjøper har som jeg har linket til en artikkel ingen undersøkelsesplikt!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA