Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snittforbruk på min i3

Startet av Porsgrunn, lørdag 28. mars 2015, klokken 09:24

« forrige - neste »

Porsgrunn

Olje som verdens viktige kilde til energi vil på et eller annet tidspunkt dyttes ned fra tronen. Spørsmålet blir bare når.

Oljen har på mange måter vært en velsignelse for verden. Uten denne ville det moderne samfunnet vanskelig kunnet oppstå, energi er essensielt for å få julene til å gå rundt bokstavlig talt. Alikevel så er den også et større og større problem.

Lokal forurensning fører til stadig større helse problemer og krever årlig mange liv. Personlig tror jeg at bevistheten rundt dette vil øke raskt, samt at den stiltiende aksepten vil minke.

Verden har sett raske overganger før og de kommer som en stor overraskelse på det etablerte. Det er heller ikke noe helt nytt fenomen at skifter kan skje raskt.

Siden dette er et bilforum demonstrerer disse to bildene godt hva jeg tenker på.





Noen ganske få personer som Henry Ford torde å satse og resultatet på bare 13 år var enormt.

Tenker vi etter har det vært mange slike det siste århundre som f eks skrivemaskin til PC, hustelefon til mobiltelefon og filmkamera til digitalkamera.

Felles for dem alle er at de startet med et lengre liv i forskningslabber og/eller i entusiasters låver og garasjer før de raskt fortrengte det etablerte.

Hvor raskt kan dette skje for elbiler, fornybar energi, energilagring osv? Står vi ved det punktet hvor ting snart begynner å rulle av seg selv?





Ketill Jacobsen

Helt enig med deg at ting kan endre seg fort. Ta også som eksempel den veldig raske overgangen til dieselmotorer i hele Europa, fra kanskje 10% andel til opp til 70% og nå på god vei ned igjen. Industrien er faktisk rask til å omstille seg.

Jeg må også tenke på organisasjoner som IEA som er dominert av fossilindustrien og fossil tenkning. Selv om EIA gjør sitt beste for å spå om fremtiden, så har organisasjonen vanskelig for å frigjøre seg fra sin fortid. Så til tross for all ekspertisen der, så tror jeg de fleste på dette forum er flinkere enn IEA til å gjette hva som er situasjonen i 2050 i forhold til utbredelsen av elbiler for eksempel.

(IEA = International Energy Agency)

Porsgrunn

Sitat fra: Ketill Jacobsn på torsdag 05. mars 2015, klokken 23:36
... Industrien er faktisk rask til å omstille seg...

Litt usikker på om jeg er helt enig. Business as usual er oftes tryggest med sikrest lønnsomhet. De disruptive endringene kommer oftest fra nye aktører eller fra firmaer enn forbinder med andre bransjer.

Mippen

På starten av 1900 tallet var det minimalt med biler sammenlignet med i dag. Over 100 år senere har de fleste opp til flere biler. Vi er avhengig av kjøretøy som skal oppfylle ulike behover. Alt er mye mer "spesialisert" enn før. Det er uansett ikke lett å vrake snart en milliard med biler til fordel for elektriske biler. Ting vil og må skje gradvis. Det bør være en filosofi at man i stedet for å kjøpe seg en vanlig bil neste gang man kjøper ny bil - at man da kjøpe en elektisk. Dessverre er det ikke alle elbiler som passer til folk ennå. Vanlige elbiler er kanskje mest oppnåelig i pris men rekkevidden er ikke god nok for alle ennå. Tesla skal fungere for de fleste men der er prisen avskrekkende for mange. Vi trenger flere alternativer for at flere skal velge. Ikke minst må ladenettverket bygges ut slik at dette blir bedre. Det begynner å bli bra i byene rundt om, men det er fortsatt mange steder mellom byene det ikke er godt nok. I utlandet må det også satses. I Norge slår elbil politikken godt ut pga. de høye avgiftene på vanlige biler. Kanskje man bør vurdere lignende i andre land?
Fremtiden er elektrisk.

herr x


Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 05. mars 2015, klokken 23:12Hvor raskt kan dette skje for elbiler, fornybar energi, energilagring osv? Står vi ved det punktet hvor ting snart begynner å rulle av seg selv?
Ennå finnes ikke elbiler som kan erstatte de biler som folk har idag (muligens kan bil #2 bli erstattet av en Leaf eller e-Up). Den eneste bilen som har rekkevidde og mulighet til hurtiglading er altfor dyr for de aller fleste, og jeg tror at vi derfor må vente til 2017 før det finnes en sjanse at ting kan begynne å gå av seg selv.
Hvis Tesla Model 3 er billig nok og i øvrig en bra bil, så er det godt mulig at det begynner i forbindelse med at mange får sett og prøvekjørt den bilen - dog vil det allikevel ikke produseres nok elbiler og batterier for å kunne påvirke mengden elbiler i samfunnet noe særlig. Men rundt 2021 bør produksjonskapasiteten ha blitt bygget ut slik at det er mulig å møte etterspørselen med biler. Derfor sier jeg at revolusjonen starter 2021, og ti år senere selges ikke nye fossilbiler lenger (altså selges kun elbiler i 2031).
Model X, 90D

Porsgrunn

Spennende tanke om salget av eksosbiler stopper helt allerede om 16 år.

Du har nok rett i at det trengs flere batterifabrikker. Noe ledig kapasitet finnes idag allerede. Leste for en stund siden et intervju med en av sjefene i LG som sa de hadde bygd overkapasitet i både USA og Korea for å være klar når behovet kom. Men det holder nok ikke til noen million produksjon.

moonbuggy

http://e360.yale.edu/feature/a_scarcity_of_rare_metals_is_hindering_green_technologies/2711/

Vel, det er noen flaskehalser, bl.a. rear earth metals. Mye lar seg nok løse, men tanken på at hele verdens bilpark skal kjøre på batterier, er pr. idag ikke utopi nettopp fordi det slett ikke finnes nok av disse metallene.

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: moonbuggy på søndag 08. mars 2015, klokken 11:48
http://e360.yale.edu/feature/a_scarcity_of_rare_metals_is_hindering_green_technologies/2711/

Vel, det er noen flaskehalser, bl.a. rear earth metals. Mye lar seg nok løse, men tanken på at hele verdens bilpark skal kjøre på batterier, er pr. idag ikke utopi nettopp fordi det slett ikke finnes nok av disse metallene.
Batteriene i moderne elbiler inneholder ikke sjeldne jordarter.

Noen biler har permanentmagnetmotorer med store mengder sjeldne jordarter, men dette gjelder ikke f.eks Tesla. Deres motorer bruker stort sett kobber, jern og aluminium. Du finner også betydelige mengder sjeldne jordarter i NiMH batterier, men disse brukes som kjent ikke i elbiler, bare i noen hybrider og hydrogenbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Å bytte ut en årsproduksjon på 100 millioner fossilbiler og en totalbestand på en milliard
med elbiler minker bilparkens miljøskader, men nuller de på ingen måte ut.

Rovdyret menneske øverst på næringskjeden er med sitt antall og sin oppførsel
stikk i strid med økologiens krav og klodens bæreevne tvungent til enten å endre
seg eller bukke under som art.

Utfasing av privatbilen uansett drivlinje blir sannsynligvis en av de mange slike nødvendige endringer.
Dersom da ikke naturen innser mennesket er dens største tabbe og gjør kort prosess
til takknemlig glede for de aller fleste dyre- og planteartene på kloden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Jeg tror skiftet kommer fort nok til at de fleste som roper "ELBIL ER EN VITS!" om 2-3 år kommer til å håpe at alle har glemt det de sa. Det som skjer nå er at flere store faktisk begynner å satse seriøst på elbil, og at prisene blir gode i mange land. Det eneste som gjenstår nå er at rekkevidden blir noe bedre.

Jeg vil gjette på at om 4-5 år vil bensinbiler være for de med "spesielle behov" (dra tung henger etc), og selv de vil være hybrider, ikke rene bensinbiler. Når en LEAF-priset bil kommer med 200km FAKTISK rekkevidde, vil salget av bensinbiler stupe. Det er det jeg tror. Jeg ser at "Vi som ønsker elbilen dit pepperen gror" har folk som tror noe annet, men som sagt, jeg vil gjerne høre hva de har å si 4-5 år fra nå :)

erikf

Jeg tror det flercellede tobeinte pattedyret sliter med at det ikke finnes elektriske bruktbiler i 20-40-tusen kroners klassen på mange år. Og at (treg)lademulighetene er så skrale for flertallet.
Men over til det optimistiske: I nybilklassen vil elbiler eller plugins med 10kwt+ dominere om 5 år. Reell rekkevidde 350km for de relativt rimelige familiebilene, da er det gjort. Og det ser ut til at det er den veien det går.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA