Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parameter monitoring solution

Startet av ravn, mandag 22. juni 2009, klokken 13:18

« forrige - neste »

ravn

Alle vet jo hvor viktig det er med riktig trykk i dekkene, særlig på elbil.

Netthandelen har en kjekk liten kompressor som jeg synes er så grei at jeg velger å nevne det her.



Man kobler den til sigarettenneren og skrur slangen til ventilen. Da viser den nåværende trykk. Så bruker man piltastene til å velge ønsket trykk, og trykker på knappen. Så pumper den opp dekket og stopper automatisk når ønsket trykk er valgt.

Den kan stilles inn på: PSO, BAR, KG/CM2 og PSA.

Varenr hos netthandelen er: 596488

Jeg måtte ut med 150 kr inkl mva (så er det de vanlig 75 kr i ekspedisjon + frakt).
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Dette var jo utrolig snertent! :D  Har du kontrollert den opp mot "kalibrert" lufttrykkmåler slik at du vet om den er noen lunde korrekt, eller i det minste "konsekvent feil"? ( Det er ok å måtte stille inn på 3.0 fo rå få 2.8, fke.s, så lenge det er likt hver gang. )  Er alltid litt skeptisk til kvalitet på så billige saker, men det kan jo oetgså nhende den er veldig bra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

#2
Nei jeg har ikke det, tenkte å svinge innom bensinstasjon og sjekke hvor stort avvik de har mot hverandre.

Jeg har handlet mye fra netthandelen oppover, og stort sett så holder produktene hva dem lover. Men det er jo selvfølgelig en sammenheng mellom pris og kvalitet.
Men jeg har kjøpt merkevarer tidligere derfra som ligger under 50% av andre nettbutikker.

Men oppdaterer når jeg har kontrollmålet på bensinstasjon.



Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Laban

Sitat fra: ravn på torsdag 30. april 2009, klokken 22:41
Nei jeg har ikke det, tenkte å svinge innom bensinstasjon og sjekke hvor stort avvik de har mot hverandre.

Bensinstasjonenes målere er heller ikke helt til å stole på. I fjor skulle jeg sjekke trykket etter omlegging til sommerdekk og fylte først med min lille hjemme-kompressor, for så å sjekke på bensinstasjonen dagen etter. Måleren på stasjonen viste at trykket var alt for lavt så jeg fylte på til ønsket trykk. Resultatet var at kjøreegenskapene ble elendige - steinharde dekk - så jeg måtte stoppe på neste bensinstasjon for å kontrollmåle og slippe ut mye luft igjen. Er glad ingen dekk eksploderte.

Etter å ha kjørt en bil noen år kjenner jeg fort om det er for lite eller for mye luft i dekkene, og da spesielt på elbilene - for jeg vet godt hvor lett de skal trille.

Er det så nøye med "riktig" trykk, så lenge alle dekkene har samme trykk, bilen triller lett og man ikke overstiger "max pressure"?

Våre elbiler går i bytrafikk= lav hastighet, og Thinken har fremdeles 2 stk originale sommerdekk med ok mønster i (7 år), så slitasje ved for høyt lufttrykk kan ikke være det som sliter mest på dekkene.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Det er nok heller energiforbruk en tenker på. Så dette med riktig trykk er enda viktigere for fossilbiler. De sparer mer på riktig luftrykk en vi gjør. Men så er det dette med rekkevidden da.

Litt over anbefalt er egentlig bra i den sammenhengen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på torsdag 30. april 2009, klokken 23:58
fossilbiler. De sparer mer på riktig luftrykk en vi gjør.

Ikke uforbeholdent enig med Griffel i dette:

En fossilbil "omsetter" kun 1/5 av reduksjonen i rullemotstand til redusert forbruk. Dette grunnet at det er så liten del av energimengden i fossilt drivstoff  som i utgangspunktet går med til å overvinne rullemotstanden.

En Elbil ser mye større gevinst, gjerne over 60%, da rullemotstanden i Elbilsammenheng sammen med luftmotstand gir de største energitapene. ut etter motorakslingen. I tillegg vil redusert rullemotstand gi direkte gevinst ved regenerering.

Leser en Griffels innlegg slik at bilparken som helhet hadde korrekt lufttykk, ville helt klart besparelsen være større hos fossilbiler, ene og alene grunnet det mye større antallet km fossilbiler ruller contra Elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Jeg var nok som så ofte ellers mulig å missforstå.

Men så er det dette med absolutt og prosent.

Dersom rullemotstanden over en gitt strekning øker med f.eks 1 kWh vil fossilbilen måtte fylle på 3-4 kWh i form av drivstoff mens elbilen klare seg med 1,5kWh ekstra. I penger 4 kr. for bensin og mindre enn 2 kr. for strøm el.

Men regner en i % er dette kanskje 5% ekstra på drivstoff og 10% økning på el.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Laban på torsdag 30. april 2009, klokken 23:32
Er det så nøye med "riktig" trykk, så lenge alle dekkene har samme trykk, bilen triller lett og man ikke overstiger "max pressure"?

NEi, det var i grunn det jeg ville fram til: det viktigste er at den måler likt hver gang, så kan man godt ta selve trykke på gefühlen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Mitt poeng var nå bare at for oss som sjeldent stikker innom bensinstasjonen, så er en slik liten kompressor en veldig ok sak for å ha nok luft i dekkene :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Jeg svinger innom en bensinstasjon en gang i måneden og sjekker lufttrykket. Men hadde det vært en omvei til bensinstasjonen hadde jeg sikkert kjøpt en slik hvis jeg ikke hadde hatt starthjelp med kompressor.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: ravn på fredag 01. mai 2009, klokken 11:47
Mitt poeng var nå bare at for oss som sjeldent stikker innom bensinstasjonen, så er en slik liten kompressor en veldig ok sak for å ha nok luft i dekkene :)

Et annet alternativ for å kompensere for manglende kontroll er å fylle nitrogen i dekkene.

Se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=348.0

Forvirrende diskusjon der, men det hele kokte vel ned til at gevinsten ved å bruke nitrogen i dekkene på en elbil er at de noe større nitrogenmolekylene siger saktere ut gjennom gummien i dekket. Demed ville dekktrykket holde seg over lengre tid, og en sparer på den måten drivstoff ( riktignok i forhold til å kjøre med halvflate dekk )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: ravn på fredag 01. mai 2009, klokken 11:47
Mitt poeng var nå bare at for oss som sjeldent stikker innom bensinstasjonen, så er en slik liten kompressor en veldig ok sak for å ha nok luft i dekkene :)

Ikke dumt det. :)  Selv har leg kompressor og lufttrykksmåler i garasjen, så det er egentlig mer et spørsmål om å huske å sjekke/justere. Men det med at man stiller inn på ønsket trykk gjør jo at andre brukere av bilen også kan klare det. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RH

Interessant debatt dette, uansett om man kjører på el eller bensin/diesel.

Sitat fra: Laban på torsdag 30. april 2009, klokken 23:32
Bensinstasjonenes målere er heller ikke helt til å stole på.
Min erfaring tilsier også at man bør være skeptisk til målerne på bensinstasjonen. Jeg bruker dekktrykkmåler fra NAF-butikken. Husk å måle på kalde dekk for å få riktig måleresultat, altså ikke rett etter at du har vært ute og kjørt. Har ei billig fotpumpe fra Biltema i garasjen. Går greit å etterfylle luft med den.


Dersom en opplever lavere energiforbruk og økt kjørelengde med N2 i dekkene, så tror jeg ikke at dette har noe med rullemotstand å gjøre. Rullemotstanden vil være lik dersom dekktrykket er det samme. Min teori er at man tjener på at N2 har noe lavere massetetthet enn luft. Pga at hjulet roterer, så er massen i hjulet alltid i akselerasjon, imotsetning til resten av bilen som kan gå med en konstant hastighet. Det er som kjent i hovedsak akselerasjonen som krever energi, så redusert vekt i hjulene gir mange ganger mer besparelse enn om man reduserer vekten tilsvarende på andre deler i bilen.

Som tidligere omtalt i forumet, så bruker fly N2 i dekkene for å redusere brannfare. En annen fordel er at dekktrykket da er mindre påvirket av temperaturendringer. Når flyet er i lufta er gjerne temperaturen -50 °C, og ved landing og oppbremsing så får man en kraftig temperaturstigning. N2 ekspanderer da mindre enn luft, og bidrar til å motvirke økning i dekktrykket. Da flyene også har relativt mye luft i dekkene (10 - 15 bar), så betyr dette en god del.

Sitat fra: Laban på torsdag 30. april 2009, klokken 23:32
Er det så nøye med "riktig" trykk, så lenge alle dekkene har samme trykk, bilen triller lett og man ikke overstiger "max pressure"?
Trykket som er oppgitt er hva fabrikanten har funnet som et "optimalt kompromiss" mht veigrep, rullemotstand, komfort og dekkslitasje. Man bør ikke avvike så mye fra dette.

For et par år siden leste jeg om en undersøkelse vedrørende lastebiler, utført av Englands tilsvarende Transportøkonomisk institutt. Undersøkelsen viste at veldig mange lastebiler kjørte med feil dekktrykk, som medførte økt forbruk av både drivstoff og dekk. Konklusjonen ble at for et firma med 18 vogntog eller flere, så kunne det lønne seg å ansette en person på fulltid bare til å passe på lufttrykket i dekkene.

Her er en liten filmsnutt fra Michelin som bl.a forklarer litt om dekktrykk og rullemotstand:
http://www.michelintransport.com/ple/ImageServlet?imageCode=8910668396&codeSite=MICH_PLOE
* Stavanger
* Vurderer å anskaffe elbil

elektrolux

#13
Glimrende film.

Michelin "glemmer" imidlertid å nevne at de mellom 1998 og 2008 ( mellom Proxima og nye energy 4 saver) ikke hadde spesielt sparsomme dekk. I alle fall ikke til oss med små biler.

De som nå kjører rundt på Michelin energi 3 dekk har med andre ord mye å spare på å bytte til Michelin Energy 4 saver, eller enda bedre Norauto Prevensys eller Barum Brilliantis

Se testdata på 2007 dekk i dimensjon 155/70-13 dekk her :

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/155_70_R13T/default.asp?ComponentID=173755&SourcePageID=8772#

NB! testen viser Michelin Energy3. Michelin Energy4 saver har betydelig redusert rullemotstand, men tror ikke de er blitt bedre på dette punktet enn Norauto og Brilliantis
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laban

Sitat fra: RH på fredag 01. mai 2009, klokken 22:22
Trykket som er oppgitt er hva fabrikanten har funnet som et "optimalt kompromiss" mht veigrep, rullemotstand, komfort og dekkslitasje. Man bør ikke avvike så mye fra dette.

Det er sikkert riktig for "vanlige" biler, men jeg mener at for vårt bruk av elbiler er vi tjent med å fylle mer enn anbefalt trykk i dekkene. Hardere dekk = mindre rullemotstand (om jeg ikke er helt på jordet), men større slitasje og dårligere veigrep.
Vi kjører stort sett bare i byen med 50-60 kmt soner, men hastigheten ligger for det meste godt under dette og årlig kjørelengde pr bil er 5-7.000 km i året. Slitasje av dekkene har ikke vært noe problem, heller at de burde byttes ut pga alder. Sikkerheten mener jeg også er ivaretatt når hastigheten ikke er større.

På fosil-bilen holder jeg anbefalt trykk da denne brukes i høyere hastigheter. Det er ikke så viktig med rekkevidden og jeg vil heller ha maksimal sikkerhet og minst mulig slitasje når vi kjører med den ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA