Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PakTrakr

Startet av Rabies, mandag 22. juni 2009, klokken 12:38

« forrige - neste »

Rabies

Heisan!

Jeg er ny på forumet. Har i lengre tid hatt lyst på elbil, og nå er jeg i ferd med å realisere drømmen.

Jeg vurderer en 1998 Berlingo som har gått ca 26000 km. Bilen er EU godkjent, og karroseri, interiør etc er i god stand. Eneste tidligere eier er Universitet i Oslo, og jeg antar derfor at det er flere ulike personer som har brukt bilen og at ingen av de har hatt et spesielt eieforhold til den. Er derfor litt skeptisk til å kjøpe den.
I følge forhandleren så er det gjennomført to servicer på den, men de er ikke stemplet i serviceheftet. Forhandleren ba meg kontrollere med Bertel O Steen eller Citroen om når servicene er gjennomført og hva slags service dette er. Det var litt fakta om bilen...

Bilen selges i Lillestrøm, og på vei hjem fra jobb i dag så byttet jeg min normale bil med Berlingoen og satte kursen sørover mot Vinterbro hvor jeg bor. Når jeg dro fra Lillestrøm viste energimåleren ca 85%, bilen gikk fint gjennom Oslo, men når jeg kom litt sør for Ryen begynte ECO-lampa å lyse. Da sto energimåleren på 50%, etter ytterligere 10%, altså når måleren kom ned på 40% så stoppet bilen. Fikk taeut den hjem og nå står den til lading. Jeg ringte forhandleren som fortalte at han hadde kjørt bilen ned til 20% for noen dager siden og at ECO-lampa hadde slått inn på 20%.

Hva bør jeg gjøre? Er det nærliggende å tro at noen av batteriene er ødelagt eller at det er noe annet som er galt? Kan man resette energimåleren så den viser korrekt?

Jeg skal låne bilen frem til lørdag, så tips og triks mottas med takk!

Med vennlig hilsen

Eivind
Vinterbro
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Griffel

#1
Sitat fra: Rabies på torsdag 30. april 2009, klokken 19:16

Er det nærliggende å tro at noen av batteriene er ødelagt eller at det er noe annet som er galt? Kan man resette energimåleren så den viser korrekt?

Kan hende at det er noe galt, men langt fra sikkert. Dersom bilen har stått lenge etter siste lading er det all grunn til å tro at energimeteret viser feil. Batteriet er ikke det samme som en tank en kan måle nivået i. Meteret teller opp når en lader og ned når en bruker, og beregner en selvutladning basert på klokke og erfaring.

Kalibreringen skjer når du fullader. Lad helt opp, kjør til du får lampe, lad helt opp. Helt opp er til ladingen slår seg av selv.

Har bilen stått lenge kan det nok ta en 2-3 slike sykluser  før en kommer til normaltilstand, (så bare kjør på).

Det er nok flere elbilførere som har opplevd å kjøre tomme på første tur etter en ferie.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

#2
Dette høres desverre ut som risikosport.
Ved å stresse batteriene på denne måten er du nesten garantert å få problemer.

Lampen kommer på ved en snittspenning på 135V. Skjer dette på 50%, så indikerer det egentlig at du allerede fra start har noen blokker som ikke er med lenger (dersom vi går ut fra at tilsvarende antall blokker har full kapasitet).

Rådet er derfor å unngå å kjøre til lampen kommer på. Lad helt opp som Griffel sier. Gjerne flere ganger.
Kjør ned til 80%. Neste gang til 60%. Deretter 50%. Er alt i orden vil du på denne måten få bilen til å fungere normalt igjen.
En ballanseringslading kan være å anbefale om man har mulighet for å starte en slik. (Krever eget utstyr).

En enkel sjekk kan gjøres av batterikassene. Mål spenningen på hver enkelt kasse og del på antall blokker.
Det er fire i kassen i motorrommet, seks i kassen under motorromet, elve i den store kassen midt under, og seks i den bakre kassen.
Snittspenningen bør være relativt lik. Gjerne innenfor 0,1V. Har bilen vært brukt endel i det siste bør spenningen ligge innenfor 0,02V i snitt.

Som Griffel nevner behøver det ikke være noe i veien med batteriene, men sjansen er stor, og ved feil bruk vil du kunne ødelegge batteriene fort.
En rekondisjonering av disse blokkene er absolutt å anbefale. Bilen vil da også få mer futt og fungere bedre (spenningen øker/indremotstanden senkes).
Da vil man også vite med sikkerhet at alle blokkene er med og fungerer greit, samt at eventuell krystallisering fjernes.
Disse blokkene har helt sikkert endel krystallisering siden bilen har gått så lite på over ti år.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Jeg ville også satt bilen på vannservice, siden det kan se ut til å være gjort kun 2 ganger på 11 år og 26000 km.

Er dette sant, er det et under om alle batteriene er OK.

Boogie i Tønsberg er helt klart rette mannen til å gjøre en slik service, inkl. ev. oppfølgingsarbeid.

Dersom tilstanden er så kritisk som det i verste fall høres ut til å være, må der mye kunskap, og kjærlighet til for å redde stumpene her. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#4
Nå har jo ikke Rabies kjøpt bilen ennå, men har tid fra til lørdag med å prøvekjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rabies

Takk for gode svar, hvis jeg har forstått riktig så bør jeg altså kjøre bilen litt ned, lade den til fullt igjen, ta den litt lenger ned, lade til fullt osv.

Er det stor risiko for at bilen kan ha et eller flere defekte batterier som vil medføre store ekstrautgifter? Jeg forstår at dette er vanskelig å svare på, men hva er i såfall utgiftene ved å rekondisjonere/bytte batterier?

Bilen selges relativt billig, ihvertfall sammenlignet med hva jeg har sett disse bilene har gått for tidligere, så jeg håper jo at dette kan bli min inngangsport til elbil verden.

Kommer med flere tilbakemeldinger utover dagen når jeg får testet den.

Eivind
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

elektrolux

Når det gjelder PSA så vil en vanligvis ha problemer med å kjøre dem etter at 3-4 blokker har tatt kvelden.

Brukte blokker til en slik bil koster gjerne 3000 kr, og arbeidet med å teste og recondisjonere resten av blokkene tar f.eks jeg 100 kr / blokka for.

I en Partner er det 27 blokker, og en god del arbeid med demontering, vasking, og pussing av batteripoler, som du godt kan gjøre selv.

Er bilen gunstig nok priset, kan du med litt egeninnsats komme rimelig uttav et slikt kjøp.

PSA verkstedsmanualen sier at batteripakker med 1 eller flere defekte celler skal byttes i sin helhet. Det betyr f.eks 70000 kr bare for 11er kassen i midten av bilen. Ta med en defekt celle i hver av de fire kassene, så vil PSA metoden koste deg godt over 160000 kr å fikse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rabies

Prisen er 55000 kroner. Hvis jeg da er heldig og kun trenger å rekondisjonere og kanskje bytte et batteri eller to, så vil jeg jo ikke komme så verst ut av det.

Jeg kjørte omtrent 25 km tidligere i dag og da gikk energimåleren fra litt over 100% og ned til 80%. Bilen er god å kjøre og jeg holder fint rundt 70 km på svingete rett vei uten å gå på oransj eller rødt. I slake oppoverbakker går det også greit hvis jeg har litt fart, men feks i oppkjørelsen min som er litt bratt og ulendt, og hvor jeg er nødt til å kjøre sakte, så måtte jeg faktisk godt ut på oransj for å komme opp. Så den er relativt svak, men kan dette indikere noe mtp batteristatus?

Det er vel lite sannsynlig at jeg blir nødt til å bytte alle 27 blokkene, og i såfall ville jeg jo prøvd å kjøpt brukte blokker, så prisen du oppgir gjenspeiler vel hvis jeg satt den inn hos Enviro i Drammen? Hvis du feks skulle gjort arbeidet så ville altså prisen vær omtrent halvparten?

Eivind
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

elektrolux

#8
At måleren faller 20% på 25 km er normalt, og forteller desverre ikke noe om tilstanden på batteriene. Rekkevidden på bilen før ladelyset kommer på sier mye mer, og bør være over 70 km med en sunn batteripakke. Måler du individuell batterikasse spenning etter si 30-40 km slik Boogie nevner, kan du finne ut om kun en kasse eller flere kasser kan ha problemer. ( eller ingen)

Om du sender meg batteriene kan jeg teste dem, men orker ikke tanken på å ha en Berlingo stående i garagen i en snau måned.

Til sammenligning solgte jeg nettopp en -99 Berlingo med 100% gode 2003 batterier for 90000.-, og kjøpte en 99 Partner for 20K. Sistnevnte har sannsynligvis helt OK batterier, men problem med motor eller motorstyring; Deler jeg har liggende, men som ellers har nypris på godt over 100k til sammen. Brukt snakker vi om ca 15000 kr pr. del.

Alt koker ned til om du kan skru selv. Hvis ikke lønner det seg å kjøpe noe som i utgangspunktet er i orden.

Billigst mulig slipper du unna om du kjøper 2-3 defekte biler, og setter dem sammen til en fungerende bil, og så selger delene som blir til overs. ;)

Eier av denne bilen bør heller sørge for at den er OK før salg, noe han sannsynligvis vil tjene på tross kostnaden for å komme dit.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

#9
Sitat fra: Rabies på fredag 01. mai 2009, klokken 12:54
I slake oppoverbakker går det også greit hvis jeg har litt fart, men feks i oppkjørelsen min som er litt bratt og ulendt, og hvor jeg er nødt til å kjøre sakte, så måtte jeg faktisk godt ut på oransj for å komme opp. Så den er relativt svak, men kan dette indikere noe mtp batteristatus?

Biler som er/blir lite brukt blir "svake". Jo mer du bruker bilen, des bedre blir den til til å gi fra seg energien/holde spenningen oppe (indre motstanden synker).

Som Elektrolux nevner kan det være greiit å ta en vannservice på bilen før du bruker den for mye. Har vært borte i flere tilfeller siste år hvor blokkene har vært helt tørre. Da mister du fort effekt på bilen, og i disse tilfellene har det desverre også eksplodert batterier under lading pga for lite vann på dem.

Er man i tvil demonteres alt og sjekkes/rekondisjoneres før man går videre. Som jeg nevnte tidligere kan dette være en god investering uansett siden bilen også blir mye piggere etterpå.
Å kjøre/lade riktig for å få bilen bra igjen kan ta bortimot et år, men den metoden fungerer den og.

Om du ønsker at jeg skal se på bilen, så holder jeg til i Tønsberg, og kan nås på 95991227.

En rekondisjonering/service innebærer også en full gjennomgang/test av alle elbil-komponenter med utførlig rapport uten ekstra kostnad.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Rabies

Da har jeg blitt enig med selger om å kjøpe bilen. Overtar den til uka. Har også snakket med Boogie, så når jeg får bilen blir det vel litt plyndring med å demontere batteripakkene og få dette ned til Tønsberg for rekondisjonering og kontroll.

Jeg fikk bilen ferdig registrert for 55000, noe jeg egentlig er veldig fornøyd med så sant det ikke viser seg at jeg får vanvittige merutgifter på den. Gleder meg masse til å få stell på den og rulle avgårde :-)

Takk for alle svar jeg har fått her på forumet. Uten disse ville jeg nok vært langt mer usikker i valget.

Eivind
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

Elbil fundamentalist

Gratulerer med kjøpet av Berlingoen!!

Håper batteriene kommer seg opp uten for mye utskiftninger.

55.000 syntes jeg var billig. Da har du uansett en god del kr. å bruke på vedlikehold uten at du taper penger.


2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Griffel

Gratulerer.
Med så kort kjørelengde på bilen kan ikke det bli så veldig galt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA