Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av DrNox, fredag 27. mars 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:28
For hvor ofte begynner det å ruste innenfra og ut? Finnes det i det hele tatt noen eksempler på at slikt har skjedd på biler under 15 år?
Absolutt. Årsakene kan være ting som dårlig stålkvalitet, dårlig lakk, feil på sveiseskjøter, bruk av uegnede fugemasser...  BMW og Mercedes-Benz har slitt med dette, det samme har VW - jeg vet f.eks. om en eier av en 2009-ish Passat der dører og panser ble byttet etter tre år.  Lurer på om det ikke var snakk om å bytte taket også.

Med slike grunnleggende problemer tviler jeg på om ekstra rustbehandling etter kjøp hadde utgjort noen stor forskjell.

Svk

Har hatt noe rust på min forrige bil. Passat.
Null problem og få dette dekket så lenge det er produksjonsfeil. Veldig greie folk på møller. Fikk også låne bil mens passaten var inne

hottentott33

#47
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:59
Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 21:28
For hvor ofte begynner det å ruste innenfra og ut? Finnes det i det hele tatt noen eksempler på at slikt har skjedd på biler under 15 år?
Absolutt. Årsakene kan være ting som dårlig stålkvalitet, dårlig lakk, feil på sveiseskjøter, bruk av uegnede fugemasser...  BMW og Mercedes-Benz har slitt med dette, det samme har VW - jeg vet f.eks. om en eier av en 2009-ish Passat der dører og panser ble byttet etter tre år.  Lurer på om det ikke var snakk om å bytte taket også.

Men det er samtidig også åpenbare problemer som skal godt gjøres å sno seg unna. Når en bil begynner å få lakkrust etter bare et par år er det noe steingalt.
Forhåpentligvis skjer sånne problemer så tidlig som mulig hvis det er en produksjonsfeil, jeg fikk en slik feil på fremdørene på en MB W210 når bilen var ca 10 år, og da var ikke forhandleren så veldig velvillig, spesielt siden forrige eier hadde fått byttet 2 bakdører og forhandleren mente at produksjonsfeil på den bilen allerede var fikset.
Men det er, som du sier, vel mer dårlig stål og lakk som i MB sitt tilfelle, ikke inntrykk av at rust innenfra og ut skjer veldig ofte.

Sitat
Med slike grunnleggende problemer tviler jeg på om ekstra rustbehandling etter kjøp hadde utgjort noen stor forskjell.

Nei, det er jo klart, rustbehandling er stort sett under bilen, og på litt lenger sikt som en helst ser nytten av etter 7-8 år og eldre.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

poskare

Ellers kan det nevnes at Bertel O Steen er meget kjent for å være noen jævler når det kommer til kundeservice og kundebehandling. Min egen erfaring med en W211, og mine foreldres S klasse. Blir aldri handel hos BO Steen EVER for min del....

nilskt

@Poskare Har aldri vært mer enig med deg! Aldri mer BoS!
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

DrNox

Jeg har en kompis som pga yrke kjøper ny bil hvert ca 3.år. Han har gitt meg følgende annbefaling. Ikke Opel pga for mange feil. Og ikke BMW eller Mercedes pga for dyre på reperasjon. Helt greit 8)

Når det gjelder understellsbehandling (på bil :P). Så tenker jeg at jeg vil ha noe som blir lagt på i tillegg til eksiterende behandling/guffe. Da faller vel tectyl bort?

Hvordan er det med eksisterende guffe/behandlig som blir påført dinitrol eller olje? Håper de ufyller hverandre, slik at vi ikke har en eller annen kjedelig kjemisk reaksjon?

Puzoni

Av engasjement på denne tråden skulle man tro at flesteparten velger en eller annen form for understellsbehandling i tillegg til den behandligen man får når bilen er ny. Ser at interessen er størst hos folk som kjører bil på sør- og vestlandet der det blir saltet veldig mye. Derav spørsmålet om man da oppbevarer bilen i garasjen, kjører primært i Oslo og omegn og regelmessig underspyller bilen med vanlig vannslange, har behov for noe ytterligere investering av understellsbehandling?

Tydligvis også at det er ulike oppfatninger hvilke metoder er å anbefalle. Har lest på andre forum at for nye biler så er tectyl å anbefalle, mens denne tråden tynger mest på det motsatte der dinitrol er det eneste riktige uansett om bilen er ny eller ikke.

Marius Engel

Hvis bilen er voksbehandlet fra fabrikk, bevarer du vokslaget og fabrikkgaranti, om du velger voksbasert understellsbehandling.

Derfor bruker møller selv dinitrol, på de verkstedene de driver med understellsbehandling på.

hottentott33

Sitat fra: Puzoni på onsdag 11. mars 2015, klokken 13:40

Tydligvis også at det er ulike oppfatninger hvilke metoder er å anbefalle. Har lest på andre forum at for nye biler så er tectyl å anbefalle, mens denne tråden tynger mest på det motsatte der dinitrol er det eneste riktige uansett om bilen er ny eller ikke.

Etter min mening er ikke det viktigste om behandlingen er tectyl eller dinitrol, men at en faktisk understellsbehandler den. Selv lar jeg VW-forhandleren ordne dette, både fordi at da må i allefall garantien gjelde samt at jeg slipper moms.
Jeg vet forøvrig ikke om det er tectyl eller dinitrol, men etter innleggene her å dømme er det nok dinitrol VW-forhandleren bruker, og det er greit nok for meg. Det viktigste for meg er at det er et ekstra beskyttende lag under.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Golfen

Sitat fra: Svk på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:48
Sånn skal kabelen se ut

Enig, og det påpekte jeg før jeg leverte bilen, men det er først og fremst fordi kabelen skal være tydelig merket og ikke pga. funksjon. Kjøling er ikke noe problem i norge, og denne er kun maksbelastet under hurtiglading. Dette var imidlertid andre gangs dinitrol behandling, den første var ikke mye verdt. Heller for mye enn for lite tenkte jeg, og nevnte ikke kabelen.

DrNox

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 11. mars 2015, klokken 14:19
Hvis bilen er voksbehandlet fra fabrikk, bevarer du vokslaget og fabrikkgaranti, om du velger voksbasert understellsbehandling.

Derfor bruker møller selv dinitrol, på de verkstedene de driver med understellsbehandling på.
Ringte for å forhøre meg om understellbehandling på min gamle 1989mod. som også snart blir L-Bil.(Veteran/pensjonist;-) Forhandleren sa de bare brukte Tectyl, men at de hadde både vannbasert og voksbasert tectyl. Det var ingen problem å legge tectyl oppå voksen til en ny bil. Dette gjorde de ofte. Pris 5-7000kr.

Svk

Voksen spyles vekk før behandling.er mer en bare voks under E-golf

DrNox

Hva mer enn voks?
Om du har kontrollen, fortell gjerne det du kan. Eller kanskje du har en utfyllende link?

Svk

Er et  belegg under bak. Pvc el lignende.
Så da er det nok et lag med zink, ett med grunning ,ett med pvc el/tykkstoff og litt voks. For noen år siden brukte ikke vw tykkstoff.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA