Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av DrNox, fredag 27. mars 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

Svk

Har dere sett under bilene deres? Veldig mange deksler og bak er det guffe.
Waste of money

DrNox

Jeg har ikke sett under bilen. Jeg har ikke engang sett den :)
Håper vi får mye guffe med på kjøpet.
Men om vann og skitt kan komme inn der guffen er så får vi jo en blanding ::)
Hva slags guffe er det da Svk?
Er guffen olje, tectyl eller dinitrol. Vet du no mer?

Svk

Ser ut som pvc. Er hvertfall lyst dette stoffe

mihkku

Som sagt tidligere: Er sterkt anbefalt å rusbehandle kanalene og hjulbuene. Resten er innkapslet og smurt slik at det ikke er nødvendig å ha under bilen. De som gjør det vil få seg en overraskelse når noe må skiftes under bilen.

Svk

Sånn ser de ut underbak. Ang kanaler: jeg har skvettlapper, tror det er veldig lurt

Golfen

Her er bilde fra dinitrol behandlet understell.

Marius Engel

#36
Min mor hadde vw som så slik ut under som på bildet til Svk. Den var mye overflaterust på etter ett år. Veldig mye..

Synes Dinitrol bildet så mye bedre ut. Ekstra beskyttelse er nok bare bra.

Molteni

Fikk følgende svar fra Møller angående understellsbehandling - og det synes jeg er greit nok. Behandlingen er bra, men kan bli bedre...:

Vi får mange henvendelser vedørende understellsbehandling på e-Golf.

Volkswagens elbiler er i utgangspunktet meget godt behandlet under, og det er ikke
behov for noen tilleggsbehandling bortsett fra på biler som går i svært utsatt
miljø (f.eks.i/ved steinbrudd med skarpe steiner, ved saltvann osv). Hvis noen
kunder likevel ønsker en understellsbehandling av bilen så er det ingenting i veien
for det. Det er da viktig å tildekke ledninger/kontakter.

Vi takker for din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider.
'18 S75D FSD
'15 eGolf Solgt

Svk

Sitat fra: Golfen på tirsdag 10. mars 2015, klokken 12:41
Her er bilde fra dinitrol behandlet understell.
Kabelen skal ikke sprøytes

Svk


Svk

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:31
Min mor hadde vw som så slik ut under som på bildet til Svk. Den var mye overflaterust på etter ett år. Veldig mye..

Synes Dinitrol bildet så mye bedre ut. Ekstra beskyttelse er nok bare bra.
Har aldrig hørt om rust på så nye biler..hva skjedde med rusta? Ble det dekket på garanti?

Marius Engel


Sitat fra: Svk på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:58
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:31
Min mor hadde vw som så slik ut under som på bildet til Svk. Den var mye overflaterust på etter ett år. Veldig mye..

Synes Dinitrol bildet så mye bedre ut. Ekstra beskyttelse er nok bare bra.
Har aldrig hørt om rust på så nye biler..hva skjedde med rusta? Ble det dekket på garanti?

Bilen var kjørt en vinter i Bergen for noen år siden, da de saltet mye. Dette ble tatt opp med forhandler, men siden ingenting var rustet i stykker, så det var bare sånn det var.

Det var såpass at den svarte lakken på bjelkene hadde flasset av flere steder, og de fleste overflater hadde overflaterust i mer eller mindre grad. Særlig sveiser og skjøter. Men det var ikke gravrust, og ingenting var ødelagt enda. Men dette var altså etter bare èn vintersesong. Hun hadde bilen i 7-8 måneder, før den ble byttet ut til fordel for suzuki med 4x4. (Alle suzuki blir levert ferdig med tectyl, i Bergen).

Rustgarantien trer ikke i kraft før det er gjennomrustet fra innsiden av plate og ut, uten hjelp av ytre påvirkninger. Salt er en ytre påvirkning, og derfor dekkes ikke rust som følge av salt på noen som helst garanti.

Hadde bilen hatt dinitrol fra den var ny, ville jo metallet under ha vert 100% som nytt. Det tenker ihvertfall jeg.

Men alt kommer vel an på hvor lenge bilen skal beholdes, hvor mye det saltes og hvilken tilstand man har tenkt å holde bilen i.

Jeg tror uansett at å understellsbehandle bilen minst èn gang da den er ny utsetter rusten mye. Så kan man heller revurdere rebehandling etterhvert som det blir ønskelig/nødvendig.

http://m.autofil.no/892942/rustsjokk-paa-nye-biler

kaiat

Kjenner en kar som driver med rustbeskyttelse. Han legger med jevne mellomrom ut bilder på Facebook-sida si av biler som han har fått inn til behandling. De er gjerne bare et par-tre år gamle, men har allerede fått et godt rustlag under...

Svk

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 10. mars 2015, klokken 20:31

Sitat fra: Svk på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:58
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 10. mars 2015, klokken 13:31
Min mor hadde vw som så slik ut under som på bildet til Svk. Den var mye overflaterust på etter ett år. Veldig mye..

Synes Dinitrol bildet så mye bedre ut. Ekstra beskyttelse er nok bare bra.
Har aldrig hørt om rust på så nye biler..hva skjedde med rusta? Ble det dekket på garanti?

Bilen var kjørt en vinter i Bergen for noen år siden, da de saltet mye. Dette ble tatt opp med forhandler, men siden ingenting var rustet i stykker, så det var bare sånn det var.

Det var såpass at den svarte lakken på bjelkene hadde flasset av flere steder, og de fleste overflater hadde overflaterust i mer eller mindre grad. Særlig sveiser og skjøter. Men det var ikke gravrust, og ingenting var ødelagt enda. Men dette var altså etter bare èn vintersesong. Hun hadde bilen i 7-8 måneder, før den ble byttet ut til fordel for suzuki med 4x4. (Alle suzuki blir levert ferdig med tectyl, i Bergen).

Rustgarantien trer ikke i kraft før det er gjennomrustet fra innsiden av plate og ut, uten hjelp av ytre påvirkninger. Salt er en ytre påvirkning, og derfor dekkes ikke rust som følge av salt på noen som helst garanti.

Hadde bilen hatt dinitrol fra den var ny, ville jo metallet under ha vert 100% som nytt. Det tenker ihvertfall jeg.

Men alt kommer vel an på hvor lenge bilen skal beholdes, hvor mye det saltes og hvilken tilstand man har tenkt å holde bilen i.

Jeg tror uansett at å understellsbehandle bilen minst èn gang da den er ny utsetter rusten mye. Så kan man heller revurdere rebehandling etterhvert som det blir ønskelig/nødvendig.

http://m.autofil.no/892942/rustsjokk-paa-nye-biler
Overflate rust på bakaksel ol får en vel ikke dekket pga salt.
12 år gjennomrust garanti gjelder vel heller ikke på bakaksel ol.
Vet om touraner som har fått saltskader under bak dekket på garanti

hottentott33

Sitat fra: kaiat på tirsdag 10. mars 2015, klokken 20:37
Kjenner en kar som driver med rustbeskyttelse. Han legger med jevne mellomrom ut bilder på Facebook-sida si av biler som han har fått inn til behandling. De er gjerne bare et par-tre år gamle, men har allerede fått et godt rustlag under...

Rustgaranti fra fabrikk er ikke alltid så veldig mye verdt. Jeg hadde en W210 Mercedes E290 fra 1996 for en tid tilbake, og den fikk byttet bakdørene (forøvrig tidligere eier) på rustgaranti. Men når rusten kom frem fra under listene på fremdørene noen år senere var ikke viljen like stor, da var det plutselig gått for lang tid og jeg vet ikke hva. Mercedes har også meg bekjent en av de beste rustgarantiene på 20 år (eller er det 30 år?), men den hjalp ikke meg stort. Jeg synes hele tiden at jeg hører flere eksempler der rustgarantien ikke er stort verdt, en trenger ikke lete lenger enn historien til Marius Engel.
For hvor ofte begynner det å ruste innenfra og ut? Finnes det i det hele tatt noen eksempler på at slikt har skjedd på biler under 15 år?
Så for min del er understellsbehandlig det første jeg tenker på, for rustgarantier er ikke allverdens verdt da det er særs sjelden det begynner å ruste innenfra og ut. Det er som regel fra ytre påvirkninger, og der kommer understellbehandlinger til sin rett.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA