Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilen rikker seg ikke

Startet av QM1, torsdag 26. mars 2015, klokken 13:32

« forrige - neste »

QM1

Tenkte det kunne være interessant å høre hvordan andre E-golf eiere praktisere lading.
Personlig har jeg valgt den pragmatiske løsningen og lader når jeg kan til 100%, slik at jeg har ekstra kapasitet ved plutselig oppdukkende behov. Bilen min skal brukes, så får jeg heller angre gamle synder om det viser seg å ha knekt batteripakken min etter 7 år.
e-Golf 2015 uten VP, 11.000km 31.08.15, fornøyd så langt.

cavallino

Møller fortalte meg at 100% lading er 80% på e-golf. Det skal mao ikke være nødvendig å tenke på å lade mindre enn 100% for å spare batteripakken. Det er altså ikke mulig å lade til batteriet er 100%.

Råde

Lader når jeg gidder. Tenker ikke så mye på å spare på batteriet, men har ikke det helt store behovet for maks rekkevidde hele tiden. Bilen bruker mest tid i 20-80% SOC.
e-Golf | X75D

nilskt

Lader opp til 60% hjemme og 100% på jobb der jeg ikke betaler for strøm. Dermed dekker jobben strømmen til og fra jobb (bruker omtrent 30% hver vei).

Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

Ove

Lading er satt opp til 90% både hjemme og borte. Har foreløpig ikke hatt behov for mer.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

MagnarPS

Lader til det "renner over" både på jobb og hjemme.

På kalde dager vil jeg ha så mye futt som mulig.


Sirup

Sitter alltid bilen på lading når jeg kommer hjem, og bilen blir alltid ladet fullt opp i løpet av natten. Ellers benytter jeg til tider ladeplasser på senter, her lader jeg den tiden som jeg er der.
Hurtiglading har jeg benyttet noen ganger når jeg har hatt mye kjøring i løpet av en dag.

Gidder ikke å styre med tidsstyring eller kutte lading før det er fullt.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Lefsegokk

Hvor har du det fra at batteriene ikke liker å lades fullt? Er ikke dette Lithium-ion-batterier?

olebakk

Sitat fra: cavallino på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:45
Møller fortalte meg at 100% lading er 80% på e-golf. Det skal mao ikke være nødvendig å tenke på å lade mindre enn 100% for å spare batteripakken. Det er altså ikke mulig å lade til batteriet er 100%.

Noen som har dokumentasjon på denne påstanden?

Flehan

Sitat fra: MagnarPS på onsdag 04. mars 2015, klokken 17:36
Lader til det "renner over" både på jobb og hjemme.

På kalde dager vil jeg ha så mye futt som mulig.



Jeg også ☺️
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

HelectriC

Lader kun på jobb og da til 100% eller hva nå 100% egentlig betyr.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

HelectriC

#11
Sitat fra: olebakk på onsdag 04. mars 2015, klokken 23:49
Sitat fra: cavallino på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:45
Møller fortalte meg at 100% lading er 80% på e-golf. Det skal mao ikke være nødvendig å tenke på å lade mindre enn 100% for å spare batteripakken. Det er altså ikke mulig å lade til batteriet er 100%.

Noen som har dokumentasjon på denne påstanden?

sånn er det på alle elbiler, ingen elbil (unntatt muligens B-klasse med range mode) som bruker hele batteriet.


EDIT: ikke engang B-klasse fant jeg ut. med range mode klarer den å lade 31 av 32 kWh og uten range mode 28 av 32.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

DrNox

Sitat fra: cavallino på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:45
Møller fortalte meg at 100% lading er 80% på e-golf. Det skal mao ikke være nødvendig å tenke på å lade mindre enn 100% for å spare batteripakken. Det er altså ikke mulig å lade til batteriet er 100%.
Det var det første som slo meg. Vi som forbrukere skal virkelig ikke måtte tenke på dette.
8års garanti, gjør også at jeg nekter å tenke på batteriet før etter 8år.
(Hvordan lader dere mobilene deres..)

QM1

Sitat fra: DrNox på torsdag 05. mars 2015, klokken 08:48
Sitat fra: cavallino på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:45
Møller fortalte meg at 100% lading er 80% på e-golf. Det skal mao ikke være nødvendig å tenke på å lade mindre enn 100% for å spare batteripakken. Det er altså ikke mulig å lade til batteriet er 100%.
Det var det første som slo meg. Vi som forbrukere skal virkelig ikke måtte tenke på dette.
8års garanti, gjør også at jeg nekter å tenke på batteriet før etter 8år.
(Hvordan lader dere mobilene deres..)

Joa, det er på mange måter slik det ser ut til at de fleste tenker her også. Men mobiltelefoner og datamaskiner avskrives på noen få år, derfor blir det litt annerledes med bilen. I tillegg vet jeg at batteriet vil være premissgiver for restverdien på bilen min om jeg en dag vil selge den, så da ser jeg ikke noe galt i at noen velger en føre-var løsning og legger til ekstra «sikkerhetsmargin».
Om jeg skal spekulere så ser jeg for meg at det vil gjøre utslag etter 8 år hvilket lademønster man har valgt. Hvor stort er vel ikke lett og si, og hvor mye du har hurtigladet blir vel også en faktor. Jeg har aldri eid noe som drives av et oppladbart batteri i mer enn et par år før det har blitt byttet ut.
Men dokumentasjon på hvilke sikkerhetsmarginer (hvor mange prosent oppladet er egentlig 100%) som er programmert fra VW hadde absolutt vært interessant.
For øvrig, er det noen som vet om batterierfaringer som vil komme på 6-7 år gamle Nissan Leaf vil være overførbare til E-Golf?
e-Golf 2015 uten VP, 11.000km 31.08.15, fornøyd så langt.

Råde

Dette er diskutert i mange andre tråder. For det første er kjemien i fremdriftsbatteriet annerledes enn i mobiltelefoner. For det andre har de redusert den maksimale cellespenningen bilen kan lades opp til. Husker ikke tallene helt, men kan det være 4,15V hvor maks er 4,2? Dvs så lader du ikke til 100% kapasitet selv om du har 100% SOC. Søk og finn dette eksakt. Det ligger her et sted.

Altså er man rimelig trygg hvis man unnlater å tenke over lademønster. Men, det kan ikke utelukkes at du forlenger levetiden med:

Holde SOC mellom 20 og 80 (90)%
Ha lavt forbruk (færre ladesykluser)
Smale dekk og annet besparende dilldall (ditto)
Osv
Osv

Men da blir man jo paranoid og bilholdet blir et stress :)
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA