Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nok en tulling om elbiler

Startet av timingbeltkiller, torsdag 26. mars 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

grorudklovnen

Energiledd på over 40 øre/kWh + mva. utgjør hoveddelen av forbruksutgiftene for elbiler.

Men er det nødvendig å ha energiledd-påslaget på elbiler? Er ikke dette en mobil-forbruker objekt som kan fylles på omtrent overalt?

Og;

For stasjonære objekter som hus, hytter o.l.. så ligger det også et poeng at høyere strømpriser skal bidra til lavere forbruk. På elbiler er dette egentlig motsatt -> for hver km med elbil som i forhold til å kjøre med en fossilbil, så sparer man også miljøet. Altså bør strømprisene bli lavere for at flere skal kjøre elbil.

Jeg ser egentlig for meg at elbiler kan ha et fradragsystem for energiledd og mva. over skattesedlene i forhold til forbruk av kwh.

Sigurd

I prinsippet enig, men det høres vanskelig gjennomførbart ut uten å legge på mye byråkrati.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Amoss

Sitat fra: grorudklovnen på onsdag 04. mars 2015, klokken 14:41
For stasjonære objekter som hus, hytter o.l.. så ligger det også et poeng at høyere strømpriser skal bidra til lavere forbruk.

Hvorfor skulle det ikke være ett poeng at også elbiler skal bidra til ett lavere totalt energiforbruk? Selv med energipåslaget er el mye rimeligere enn bensin/diesel, så noen redusert elavgift for å bedre denne delen av konkurransen er neppe nødvendig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

grorudklovnen

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:11
Sitat fra: grorudklovnen på onsdag 04. mars 2015, klokken 14:41
For stasjonære objekter som hus, hytter o.l.. så ligger det også et poeng at høyere strømpriser skal bidra til lavere forbruk.

Hvorfor skulle det ikke være ett poeng at også elbiler skal bidra til ett lavere totalt energiforbruk?
Fordi for høye påslag på energipriser utligner fordelen med å kjøre miljøvennlig transport.

Dersom påslaget blir mindre kan f.eks. prisen på hurtiglading reduserer. Idag er denne så dyr at den kan gjøre km-kostnaden på strøm like dyr som diesel.

Sigurd

Sitat fra: grorudklovnen på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:48
Dersom påslaget blir mindre kan f.eks. prisen på hurtiglading reduserer. Idag er denne så dyr at den kan gjøre km-kostnaden på strøm like dyr som diesel.
En slik avgiftslettelse for hurtigladere vil nok også være lettere å administrere, dvs. mindre byråkrati enn om man skulle gi dette til enhver som ladet en elbil i ny og ne. Dette høres ut som en sak for elbilforeningen :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Amoss

Sitat fra: grorudklovnen på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:48
Fordi for høye påslag på energipriser utligner fordelen med å kjøre miljøvennlig transport.

Dersom påslaget blir mindre kan f.eks. prisen på hurtiglading reduserer. Idag er denne så dyr at den kan gjøre km-kostnaden på strøm like dyr som diesel.

Er du sikker på at det er dette leddet som utgjør forskjellen? Eller er det investeringskostnadene i selve utbyggingen/hurtigladeren som gjør at prisen blir så høy?

Uansett så lader de aller fleste hjemme eller i det minste på "saktelading" til normalt, så høy pris de gangene man trenger hurtiglading vil fortsatt gi en bedre totaløkonomi enn kjøp av fossile brennstoff.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Electrix

Det er ikke strømpris eller nettleie som er problemet for hurtigladere, men effektleddet. Dette har ikke vanlige boliger i dag, men større strømforbrukere har gjerne dette. Man betaler da lavere nettleie pr kWh, men i tillegg en egen sats avhengig av hvor mye strøm du trekker på maks. For en hurtiglader som bare brukes kanskje 1 - 2 timer om dagen blir denne kostnaden gjerne den høyeste posten på strømregningen.

Denne avgiften kunne kanskje Enova dekket for hurtigladerne i en overgangsfase, men i fremtiden blir nok denne mindre både pga økt bruk med flere elbiler og ofte flere ladere på samme sted som gjør at man sjelden eller aldri når maks på alle ladere samtidig. I tillegg kommer nok en eller annen form for effektavgift på vanlige abonnement med AMS. Da er det sannsynlig at en del forbrukere tilpasser effekten sin litt slik at driften av nettet blir mer effektiv og effektavgiften kan reduseres for alle.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TB

Ved hjelp av batteribank blir behovet for høg effekt kraftig redusert ved fergesambandet Lavik-Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane.

Artikkel:
http://e24.no/energi/slik-blir-verdens-foerste-bil-og-passasjerferge-paa-batteri/23291088
SitatBatteribank på kai
Kraftnettet på hver side av Sognefjorden var i utgangspunktet for svakt til å kunne hurtiglade fergen rett fra nettet.

Kloke hoder i prosjektet fant derfor ut at det ble billigere å plassere en batteripakke som lades sakte over tid på hver kai, og som kan dumpe strømmen over på skipets batterier i løpet av de snaue 10 minuttene den ligger i land.

Alternativet hadde vært å bygge nye kraftledninger. Nå står det snart en batteribank i en container på hver kai.

Tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16440.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA