Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Urch, lekkasje i panoramatak

Startet av BeatesLeaf, tirsdag 24. mars 2015, klokken 21:59

« forrige - neste »

BeatesLeaf

Er det noen her som har Leaf som eneste bil? Hvordan funker i såfall det? Hilsen helt ny i el-bil-verdenen :-)

Sverre_E

Hei,

Vi har Leaf som eneste bil, og har hatt det siden april 2012.
Vi har to barn og bikkje. Bor litt utenfor Oslo, og kjører ca 12000 km i året. Ikke daglig jobbpendling.
Synes det går veldig greit når man er motivert til å planlegge litt.
Skal vi på langtur har vi hatt avtale med Nissan om lånebil i 10 dager pr år.
Ellers har vi byttelånt bil med familiemedlemmer.
Nå som det blir flere hurtigladere, vil vi få mindre og mindre behov for å bytte bil. Særlig om sommeren.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

emil

Leaf som eneste bil her også.

Kjøpt sommer 2013, hadde den sammen med fossilbil i et drøyt år der fossilet kun ble brukt på noen langturer der det ikke var hurtiglader tilgjengelig. Nå er hurtigladere på plass og fossilet er kjørt på dynga.

Har i tillegg utfordringen med at jeg ikke kan lade hjemme da jeg ikke har mulighet til å parkere foran huset, men har diverse kommunale ladeplasser i nærheten som for det meste er ledige om natten, i tillegg til perioder med mulighet til lading på jobb og hurtiglader i tilfelle krise. Kjører noe rundt 25.000km pr år og har vært oppe i 75 mil kjøring iløpet av et døgn uten store problemer.

Krever litt mer planlegging i hverdagen, men innsparingene er store. Var stor nedtur de to dagene jeg måtte kjøre dieselgolf mens Leafen var på verksted for garanti/reklamasjonsjobb.

BeatesLeaf

Takk for svar :-) Vi har heller ikke lademulighet hjemme (borettslag), og det skaper jo litt stress og ekstra planlegging. Har noen offentlige snegleladere i turavstand, og 4 hurtigladere. En av oss kan lade på jobb. 6.dagen nå, og det går greitt, men må innrømme at jeg tenker lade-planlegging drøyt mye  ;D

Ebe

Ville vel gått til innkjøp av en 16A lader, og kanskje en type 2 lader, om dere ikke allerede har det :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jj44nn

Har Leaf som eneste bil, kjører bare i Oslo og omegn, har aldri hatt bruk for hurtiglader.
På hverdagene lader jeg nesten bare på jobb(kommune), ellers lader jeg hjemme i helgene.
Bruker 16A lader(charge amps og ev-institute) offentlig som regel.
Har du en fast plass der du kan lade som kan være et stykke unna hjemmet, anbefaler jeg å ha en sykkel i nærheten eller sparkesykkel i bilen. Jeg sykler fra ladeparkeringsplassen til jobben.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Tor med Leifen

Vi har også hatt Leaf som eneste bil i underkant av ett år. To voksne og to barn. Ladet på jobb når det var ledig (mange om beinet), og brukte hurtiglader ved behov. Det var en stor overgang å få elbil. Kjekt å få bort utgift til bensin, bompenger og boligsoneparkering. Mye bil for pengene. Ulempen for vår del ble rekkevidde og planlegging av lading. I løpet av året ble det stadig vanskeligere å få plass på ledig hurtiglader, noe som løste seg når betaling ble innført. Hurtiglading koster 2,50 per minutt, men med vintertemperatur gikk det for treigt og ble for dyrt. Vi har lademulighet hjemme, men ikke fast parkeringsplass. Som oftest får vi parkering foran huset og kan legge ladekabel uten snublefare fra husvegg til bil, men ofte etter en dagstur med bilen i helg, kom vi hjem og ikke fikk parkert ved huset og dermed ikke ladet. Da måtte vi hurtiglade på vei hjem for å være sikker på å nå jobb mandag morgen, i tilfelle vi ikke fikk ladet når vi kom hjem. For vår del ble det mer stress og hemmende enn vi orket, så Leafen ble solgt for et par uker siden.

Ojaa

Leaf ( Japan modell ) er eneste bil med 5 i familien og hund, kjøre 30.000 + i året fungere helt bra, blitt flink til og planlegge kjøring og har infrastruktur på plass hjemme, bruker hurtig lader når det trengs men ikke ofte. spare på pendling a lene underkant av 5.000 kr pr mnd

Svorsk

#8
Leaf tekna som eneste bil. Bor i Oslo, kjører til og fra jobb, samt runt i Oslo till venner og marka. funkar "klockrent" for at bruke ett svenskt utryck. Lader på jobb og noen av kommunenens offentlige ladepunkter i området jag bor.
Svart Leaf tekna 2014.

runemann007

Har også Leaf som eneste bil. Har hatt den i ett år. Familie på 3 og brukes til pendling til og fra jobb for det meste. Vi har en fordel ved at vi kan låne bensindrevet bil av familie i nærheten om nødvendig. Men tror vi hadde klart oss bare med Leafen også. Det handler bare om å tilpasse seg.

lifern

Hei.
Jeg har også Leaf som eneste bil.Bor på landsbygda 4 mil fra Bergen.Fam på 4.Kjører minimum 10 mil pr dag.
Fra nov 2013 til mai 2015 har jeg kjørt 55000 km.Euroleaf Visia.Ingen problemer.
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA