Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen Karosseri

Startet av Ohm, tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

erkern

Hei Ohm, Torgrand, EAKF m.fl. Och takk for fina tips och guider!

Vore det inte en ide å koble startsignalkabeln (gul, Switch on "plus") til strömförsyningen for viften..? Således kan man, om man så önskar, få dieseloppvarmet ved tidsstyrd (og med app) förvärmning. Og att man förstås har en bryter i kupen for avstängning da du ikke önskar oppvarming m diesel.. Förutsätter förstås att man har kabel ad modum EAKF.

Takksam for inspill om dette.

EAKF

Sitat fra: erkern på onsdag 03. februar 2016, klokken 22:17

Vore det inte en ide å koble startsignalkabeln (gul, Switch on "plus") til strömförsyningen for viften..? Således kan man, om man så önskar, få dieseloppvarmet ved tidsstyrd (og med app) förvärmning. Og att man förstås har en bryter i kupen for avstängning da du ikke önskar oppvarming m diesel.. Förutsätter förstås att man har kabel ad modum EAKF.

Når det gjelder formålet med det du beskriver/funksjonaliteteten, er dette noe som kanskje kommer i "Sladd mk2." Det som trengs er et eller annet som registrerer at bilen bestiller effekt fra PTC'en. Dette kan så igjen være et start-signal for fossilvarmeren som da vil varme opp kupeen i stedet for at PTC'elementet gjør det. Dette er relativt enkelt å få til.

Du skriver:  "startsignalkabeln (gul, Switch on "plus") til strömförsyningen for viften..?"(..) Kan du være litt mer presis om hva du refererer til?
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

frodeth1

Hei , ny på forumet men hvor er montering tips for og montere vannvarmer i egolf med varmepumpe ? hvor kobles varmt vannet inn ?
Hilsen Frode

Ohm

Sitat fra: frodeth1 på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:34
Hei , ny på forumet men hvor er montering tips for og montere vannvarmer i egolf med varmepumpe ? hvor kobles varmt vannet inn ?
Hilsen Frode
Sjekk første post i denne tråden, der ligger det en PDF med all info som jeg har laget for min måte å montere på. Akkurat hvor man går inn i kretsen er viktig, med tanke på retningen vannet går. Det står greit i PDF i første post.

frodeth1

Har sett på filen men har ikke slik tilkobling inn gjennom torpedovegg men det er vel bare og lede varmt vann inn i PTC varmeren regner jeg med. hilsen Frode

Ohm

Sitat fra: frodeth1 på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:36
Har sett på filen men har ikke slik tilkobling inn gjennom torpedovegg men det er vel bare og lede varmt vann inn i PTC varmeren regner jeg med. hilsen Frode
Du skal bare koble deg inn i eksisterende krets, alt skjer i motorrommet.

torgrand

Sitat fra: frodeth1 på torsdag 04. februar 2016, klokken 14:36
Ja, både jeg og Ohm har koblet varmeren inn mellom bilens sirkulasjonspumpe og PTC varmeren.

torgrand

Sitat fra: erkern på onsdag 03. februar 2016, klokken 22:17

Ikke veldig dum ide dette egentlig, men jeg har nok også mer tro på EAKF løsning hvor dette bygges inn i sladden.
Største problemet slik jeg ser det, er at bilen bare varmer i 5 minutter på batteri, og da rekker ikke dieselvarmeren å utrette stort.
Jeg lader stort sett bare i garasjen, og da vil jeg ikke bruke diesel til forvarming uansett...

erkern

EAKF: Jeg mener den (for Eber Hydronic II) gule kabeln fra "Connector S1"; Chamber 7; 0,5mm2; gul; Switch on "Plus" som skal kobles til +12V for å starte varmeren. Eller er jeg ute og sykler?

torgrand: Ja, kanskje.. Det er jo da en nackdel mtp det som tidigare har sagts om sot osv. Men jeg tror nok att forvarmingen er aktiv mer enn 5 min..? Ser det står 20min her, har ikke målt tiden selv.. og da burde den vel ha fått god effekt? http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18203.0

Har selv utendörs parkering for nå og det ville varit ett alternativ. Som jag förstått har dere anre koblet den til +12V cig.uttaket? (eller hvorfra?). Det finnes jo en kabel for viftestyring (chamber 3 black/red) men som jeg forstått det så brukes denne hvis man har f.eks en "remote" eller liknande..

torgrand

Sitat fra: erkern på torsdag 04. februar 2016, klokken 20:31
EAKF: Jeg mener den (for Eber Hydronic II) gule kabeln fra "Connector S1"; Chamber 7; 0,5mm2; gul; Switch on "Plus" som skal kobles til +12V for å starte varmeren. Eller er jeg ute og sykler?

torgrand: Ja, kanskje.. Det er jo da en nackdel mtp det som tidigare har sagts om sot osv. Men jeg tror nok att forvarmingen er aktiv mer enn 5 min..? Ser det står 20min her, har ikke målt tiden selv.. og da burde den vel ha fått god effekt? http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18203.0

Har selv utendörs parkering for nå og det ville varit ett alternativ. Som jag förstått har dere anre koblet den til +12V cig.uttaket? (eller hvorfra?). Det finnes jo en kabel for viftestyring (chamber 3 black/red) men som jeg forstått det så brukes denne hvis man har f.eks en "remote" eller liknande..

Ja i prinsippet har du helt rett. Brenneren trenger bare en positiv spenning så går den. Så med å tappe den fra vifta, skulle det i prinsippet gå greit.

Jeg har turde ikke begynne å tukle med bilens vifte, selv om eberen støtter dette. Jeg er usikker på at varmerens sirkulasjonspumpe vil klare å sirkulere noe i vannkretsen hvis bilens pumper står. Derfor har jeg foreløpig gitt opp tanken med dieselforvarming.

Jeg henter styrestrømmen fra sikringen til sigarettenner via en bryter slik at brenneren alltid slår seg av når tenninga er av. Det er dog noe irriterende at bilen ikke kan stå stille tenning på i mer enn 2,5 sekunder etter at døra har vært åpen....  >:( >:( :o. Jeg vurderer å lage en by-pass som kan brukes ved f.eks levering i barnehagen, men da er vi kjapt tilbake til problemene med sirkulasjonen på vannet.

schcar

Sitat fra: Ohm på tirsdag 03. mars 2015, klokken 00:02
Har laget en liten manual på hvordan man kan montere dieselvarmer i eGolf for dem som er interessert. Finnes helt sikkert flere måter. For eller imot dieselvarmer i elbil er det egen tråd til, håper ingen ødelegger denne tråden med synspunkter rundt akkurat det. Spørsmål om montering osv, besvares etter beste evne.

Nå er jeg lei av å fryse og nesten ikke nå frem Lommedalen - Sinsen retur. Mitt forbruk ligger på 19,5 Kwh i øyeblikket. Hva er ditt med dieselvarmer?
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

torgrand

Jeg ser jo at forbruket ligger relativt høyt, selv med dieselvarmer. Dette tror jeg er mye pga manglende batterivarme og trått føre.

I dag hadde vi her på sørlandet -6, og salta/våte veger. Jeg kjørte med ACC på 105 på motorvegen 27,5 grader på klima med 18Kwh i forbruk.

Den enorme fordelen er at jeg har aldri fyst i bilen etter at dieselvarmeren ble montert, men det revolusjonerte ikke rekkevidden like mye som jeg hadde forventet.

emmern

Jeg får en e-Golf 2018 i august. Hvordan blir dette med webasto da? Jeg regner med at denne e-Golfen kommer med varmepumpe.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA