Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen Karosseri

Startet av Ohm, tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: EAKF på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:44
Jeg har kikket litt på e-Golf med varmepumpe. Ikke sikkert at det er like enkelt å koble ut VP som det var med PTC-elementet. Det finner man ikke ut før man har målt og testet litt med å koble ut kontakter o.l. Hvis man vet helt sikkert at man ønsker fossilvarmer, er det tryggeste å kjøpe bilen uten VP, og gjøre det slik som beskrevet her. Det funker jo 100%.

Men hvis noen som har VP også vurderer å montere fossilvarmer, kan tenke meg å helpe til for å finne ut dette av ren nyskjerrighet. (Om det er mulig å koble ut VP, nogenlunde likt som med PTC.) Jeg bor i Sandefjord..
Enig i det, men varmepumpen trenger man vel strengt tatt ikke koble ut, siden den ikke bruker så mye strøm i utgangspunktet. Det er jo bare en AC som går i revers og den er ikke koblet til vannkretsen men benytter kondensatoren til AC. (tror jeg da)
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

siforko

Hva sier de på en EU kontroll når en slik varmer er montert ?? :)
Kjører E-Golf FL300

torgrand

Ingenting, så lenge diesel ikke kan brukes direkte til fremdrift.

mvh Torgrim

Ohm

Sitat fra: siforko på onsdag 07. oktober 2015, klokken 16:34
Hva sier de på en EU kontroll når en slik varmer er montert ?? :)
Det er lovlig, og jeg tviler vel på at de ser det på en EU-kontroll.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Lasse Nessøe

Sitat fra: Ohm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:43
Her er fra en proff montering, Elbilmek fikser dieselvarmer:

https://www.facebook.com/pages/Elbilmek/122761811260338?fref=photo

Dette så interessant ut. Noen som vet hva VW sier til en slik modifikasjon med tanke på nybilgarantien?

torgrand

Sitat fra: Lasse Nessøe på mandag 12. oktober 2015, klokken 22:41


Dette så interessant ut. Noen som vet hva VW sier til en slik modifikasjon med tanke på nybilgarantien?
Jeg viste min varmer til min selger i dag, og han skulle gjøre det samme med konas e-golf  :D
Ellers sa han at garantien ryker kun hvis de kan bevise det er årsakssammenheng mellom min montering og feilen.

stensae

Kjempefornøyd med dieselvarmer i e-golfen vår. Fungerer helt supert!
Brukte "sladd", og laget tank med nivålampe. Veldig bra alle tips som er i denne tråden! Brukte varmer og monteringssett som ohm anbefalte.

Ohm

Akkurat hatt bilen på 30 000 km ettersyn. Som ventet ingen kommentarer om dieselvarmeren fra verkstedet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Varme nå i kulden:

Jeg har erfart at fartsvind kan kjøle ned såpass mye at det kan lønne seg å skjerme selve varmeren litt, slik at den ikke blir så veldig utsatt for vind. i 100 km blir minus 10 fort minus 25 effektive kuldegrader. Skulle jeg valgt varmer i dag, ville jeg nok gått for en 5kw versjon av samme type varmer med 2 effekttrinn. Jeg har løst problemet med å isolere varmeren og slangene litt. Det hjalp mye.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

PokerFjes

Sitat fra: Ohm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:43
Her er fra en proff montering, Elbilmek fikser dieselvarmer:

https://www.facebook.com/pages/Elbilmek/122761811260338?fref=photo
Jeg spurte om de ville gjøre det på min bil med VP, men fikk nei. Da måtte de bruke luft-luft varmer, noe jeg ikke er interessert i :(
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Sitat fra: EAKF på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:44
Jeg har kikket litt på e-Golf med varmepumpe. Ikke sikkert at det er like enkelt å koble ut VP som det var med PTC-elementet. Det finner man ikke ut før man har målt og testet litt med å koble ut kontakter o.l. Hvis man vet helt sikkert at man ønsker fossilvarmer, er det tryggeste å kjøpe bilen uten VP, og gjøre det slik som beskrevet her. Det funker jo 100%.

Men hvis noen som har VP også vurderer å montere fossilvarmer, kan tenke meg å helpe til for å finne ut dette av ren nyskjerrighet. (Om det er mulig å koble ut VP, nogenlunde likt som med PTC.) Jeg bor i Sandefjord..
Har du fått sett noe mer på e-Golf med VP? Hvis ikke kan jeg godt være testkanin :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Råde

Sitat fra: PokerFjes på søndag 24. januar 2016, klokken 02:39
Sitat fra: Ohm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:43
Her er fra en proff montering, Elbilmek fikser dieselvarmer:

https://www.facebook.com/pages/Elbilmek/122761811260338?fref=photo
Jeg spurte om de ville gjøre det på min bil med VP, men fikk nei. Da måtte de bruke luft-luft varmer, noe jeg ikke er interessert i :(
Men hvorfor det? VP biler har også PTC varmer og væske.
e-Golf | X75D

EAKF

Sitat fra: PokerFjes på søndag 24. januar 2016, klokken 03:03
Sitat fra: EAKF på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:44
Jeg har kikket litt på e-Golf med varmepumpe. Ikke sikkert at det er like enkelt å koble ut VP som det var med PTC-elementet. Det finner man ikke ut før man har målt og testet litt med å koble ut kontakter o.l. Hvis man vet helt sikkert at man ønsker fossilvarmer, er det tryggeste å kjøpe bilen uten VP, og gjøre det slik som beskrevet her. Det funker jo 100%.

Men hvis noen som har VP også vurderer å montere fossilvarmer, kan tenke meg å helpe til for å finne ut dette av ren nyskjerrighet. (Om det er mulig å koble ut VP, nogenlunde likt som med PTC.) Jeg bor i Sandefjord..
Har du fått sett noe mer på e-Golf med VP? Hvis ikke kan jeg godt være testkanin :)

Hei,

"PokerFjes", vi kan godt alliere oss for å finne ut av dette. Jeg har en sladd til formålet, en annen variant av de jeg har solgt her på forumet til de som har fossilvarmer i eGolf uten VP. Planen er å plugge denne i, kikke på de ulike lederne på oscilloscopet og prøve seg frem/koble ut evt.styresignal til varmepumpen. Kort og godt se hva som skjer, hvordan computeren i bilen reagerer på dette. Hvor holder du til forresten, "PokerFjes"?
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

EAKF

Sitat fra: Råde på søndag 24. januar 2016, klokken 07:27
Sitat fra: PokerFjes på søndag 24. januar 2016, klokken 02:39
Sitat fra: Ohm på onsdag 07. oktober 2015, klokken 15:43
Her er fra en proff montering, Elbilmek fikser dieselvarmer:

https://www.facebook.com/pages/Elbilmek/122761811260338?fref=photo
Jeg spurte om de ville gjøre det på min bil med VP, men fikk nei. Da måtte de bruke luft-luft varmer, noe jeg ikke er interessert i :(
Men hvorfor det? VP biler har også PTC varmer og væske.

Jeg er enig med deg, Råde. Jeg tror Elbilmek ikke vet hvordan, dessuten er det veldig trangt bak varmepumpen. Jeg er helt sikker på at det går på et eller annet vis. I "værste fall", (en komplisert variant), kan man bruke elektriske ventiler som separerer varmesløyfen som går inn til kupeen fullstendig fra PTC'en/VP'en, og la kun fossilbrenneren ta seg av sløyfen som går innom kupeen. VP'en og PTC'en vil da varme opp vann som kun sirkulerer inni motorrommet, og elektrisk effekt som da blir brent av blir minimal. Se skisse og eksempel på ventil. Husk at hverken Webasto eller Eberspacher har et monteringskit for fossilvarmer tilpasset eGolf, heller ingen prosedyre for hvordan det skal gjøres. De som har fått til å montere fossilvarmer i eGolf, har eksperimentert på egen hånd. Det forundrer meg ikke om Elbilmek har vært inne på denne lenken og sett hvordan man gjør det når det gjelder eGolf uten VP, og fordi ingen "pioner" har funnet ut av det enda på eGolf med VP, har ikke de det heller..

Tar man en titt på facebook-lenken over som Råde la inn, ser man at Elbilmek takker "Ohm" for tips og manual.. Ser ikke ut som de har tenkt ut dette selv, nei.

Men det vil ikke forundre meg om VP'en kan kobles ut like lett som PTC'en med en "sladd", og da blir løsningen både elegant og enkel, men dette vet man ikke før noen har prøvd.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA