Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen Karosseri

Startet av Ohm, tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

stensae

Sitat fra: Ohm på mandag 27. juli 2015, klokken 19:04
Sitat fra: PokerFjes på mandag 27. juli 2015, klokken 15:42
Jeg har VP og håper ikke det kompliserer installasjonen. Ser ut til at bioetanol-drevet Eberspächer er ganske nytt, men de har ankommet prislistene. 50% dyrere enn D4S-modellen du har brukt Ohm, men ut fra de bildene jeg har funnet kan det se ut som E4S er en fysisk direct swap med D4S.

http://www.eberspacher.com/fileadmin/data/countrysites/EB_UK/pdf_files/info_pdf_ebuk/heating_pdf_ebuk/bioethanol_leaflet_jn633.pdf
http://www.eberspaecher.no/fileadmin/data/countrysites/EB_Norwegen/pdf/Prislister/Bilvarme_prisliste_Ebersp%C3%A4cher_mars_2015.pdf

Jeg har klødd meg litt i hodet over de forskjellige modellnavnene i Hydronics-serien. Her er en liten oversikt jeg fant på http://www.letonkinoisvarnish.uk/eberspacher_intro_1.html
Bare sånn at man ikke kjøper billig feil varmer via Ebay (slik jeg nesten holdt på å gjøre  ::)

Water heater models
Oldest models           D4W (not sold in UK), D5W, D7W, D9W, D10W.
Hydronic OEM            D3WZ, D5WZ, possibly D4WZ,  (OEM specific heaters with no water pump)
Hydronic current        D4WS (24v), D4WSC (12v), D5WS (24v), D5WSC (12v)
Hydronic II             D4S, D5S, D5SC   (Not currently being sold in UK, they are on the continent)
Hydronic M I            D10W
Hydronic M II (2013)    M8, M10, M12,
Hydronic L I            L16, L24, L30, L35
Hydronic L II           LII16, LII24, LII30, LII35

Har ikke studert vp golfens varmesystem like grundige som på min egen eGolf, men litt mer komplisert er det. Men det bør ikke by på problemer å montere på den. Jeg anbefaler enten 4kw eller 5 kw Hydronic. Ring eber Norge, de har god peiling. Fordelen med 5 kw modellen er at den er kraftigere på full speed, men har like mye effekt på halv trinn som 4 kw brenneren.

Til uka blir det nok montert tank, siden jeg har ferie.
Har du funnet en ferdig tank som passer eller fått en laget? Gjerne tips om dette hvis du har!

torgrand


Ohm

@torgrand: Kult. Mange deler i monteringssettet. Jeg klundra litt til å begynne med, siden kabelen er tapet sammen med et "strekkeøye" i enden. Jeg tok opp tapen først, det ble ekstra jobb når jeg skulle strekke den igjennom bilen etterpå. Ellers er det også litt greit å vite hvordan kontakten til vannpumpa skal kobles inn i den store konnektoren. Der må noen plugger inni kontakten fjernes på rett plass, det er vel 2 eller 4 ledige plasser der. Da får du dytta inn ledningene som styrer vannpumpa. Hvis du har litt erfaring fra bilelektronikk tidligere, går det greit.

Ellers har jeg ikke fått fikset tank enda. Men å sette den i skjermen foran, er nok en god idee. Det er godt med plass der, så jeg vurderer å skru ut innerskjermen å sette en tank der på passasjersiden. Men, man må ha en måler, ellers vil man lett kjøre tom, noe som gir mye klunder og man til slutt må resette brenneren.

Lykke til med montering.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

EAKF

Nå er sladden også klar, Torgrim. Gratulerer med "sladd MK1, SN:01"
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

torgrand

Sitat fra: Ohm på fredag 07. august 2015, klokken 19:45
@torgrand: Kult. Mange deler i monteringssettet. Jeg klundra litt til å begynne med, siden kabelen er tapet sammen med et "strekkeøye" i enden. Jeg tok opp tapen først, det ble ekstra jobb når jeg skulle strekke den igjennom bilen etterpå. Ellers er det også litt greit å vite hvordan kontakten til vannpumpa skal kobles inn i den store konnektoren. Der må noen plugger inni kontakten fjernes på rett plass, det er vel 2 eller 4 ledige plasser der. Da får du dytta inn ledningene som styrer vannpumpa. Hvis du har litt erfaring fra bilelektronikk tidligere, går det greit.

Ellers har jeg ikke fått fikset tank enda. Men å sette den i skjermen foran, er nok en god idee. Det er godt med plass der, så jeg vurderer å skru ut innerskjermen å sette en tank der på passasjersiden. Men, man må ha en måler, ellers vil man lett kjøre tom, noe som gir mye klunder og man til slutt må resette brenneren.

Lykke til med montering.
Takker så mye, Ohm
Jeg har vel nå akkurat passert toppunktet av overveldet, og begynner å se systemet i galskapen.
Det "mekaniske" ser jeg lite problem i, men det elektriske syntes jeg virket noe avansert.

Hvordan "Betjeningselement" bruker du?
Har du koblet til viftestyringen?

Verkstedet hvor jeg bestillte varmeren anbefalte meg å få Thomic Aluminum http://www.thomic.no til å lage en enkel tank som passer. De har angivelig god erfaring med å lage slike tanker....


Takker for god hjelp så langt (skal ikke se bort ifra at jeg trenger mer...)

mvh Torgrim

torgrand

Sitat fra: EAKF på fredag 07. august 2015, klokken 23:49
Nå er sladden også klar, Torgrim. Gratulerer med "sladd MK1, SN:01"
Veldig veldig bra!
Nå har jeg jo fått varmeren, og prøver så godt jeg kan å finne ut av det elektriske.
Er litt på gyngende grunn på elektronikken, så det kan godt være jeg ber om litt videre hjelp etter hvert :)

Oppdateringer vil følge!!

torgrand

Ohm svarte dette på mine spørsmål om tilkoblingen.

Sitat fra: Ohm på fredag 07. august 2015, klokken 19:45
Nei, jeg bruker ikke viftestyring. Kjører kun eberen når bilen er i gang og den står på eco+. Da sirkulerer kretsen, slik at eberen ikke blir for varm og stopper. Jeg har en vippebryter sin jeg har festet i lokket på det lille hanskerommet på venstre side litt under rattet. Tenkte at det var greiest å borre i lokket, da kan man jo bare kjøpe nytt lokk hvis man skal fjerne bryteren I tillegg har jeg kjøpt en liten led, som lyser når bryteren er på. Jeg styrer eberen ganske manuelt etter behov, men jeg lar den alltid brenne minimum 5 minutter av gangen. Det er ikke noe problem å la brenneren være påslått hele kjøretiden, den vil uansett gå ned på halv fart hvis varmebehovet er mindre, og helt av dersom vanntemperaturen stiger over 85 grader. Nødstopp skjer ved ca 120 grader tror jeg, det kan du ikke gjøre for mange ganger, da må du resette brenneren. Jeg fant det ikke nødvendig å kjøpe styringspanelet til over 1000 kr, da vippebrytersystemet fungerer meget bra for meg. Men, jeg anbefaler å koble bryteren slik at den bare vil kjøre eberen når tenningen er på, slik at man ikke glemmer brenneren i gang og dertil nødstopp med påfølgende resetting.

Håper dette gav noen svar.

Ohm

Skal se om jeg får tatt noen nye bilder av opplegget i morgen. Dersom noen finner en god tankløsning, er jeg interessert. Foreløpig er jeg litt inne på tanken (artig) om å bruke en 5 liters bensinkanne, som jeg plasserer i innerskjermen. Må da lage n påfyllingsslange med lokk i motorrommet. Da må man også ha en form for tankmåler, det er ikke bra å kjøre eberen tom, da må den etter hvert resettes.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

EAKF

Sitat fra: torgrand på mandag 10. august 2015, klokken 21:16
Ohm svarte dette på mine spørsmål om tilkoblingen.

Sitat fra: Ohm på fredag 07. august 2015, klokken 19:45
Nei, jeg bruker ikke viftestyring. Kjører kun eberen når bilen er i gang og den står på eco+. Da sirkulerer kretsen, slik at eberen ikke blir for varm og stopper. Jeg har en vippebryter sin jeg har festet i lokket på det lille hanskerommet på venstre side litt under rattet. Tenkte at det var greiest å borre i lokket, da kan man jo bare kjøpe nytt lokk hvis man skal fjerne bryteren I tillegg har jeg kjøpt en liten led, som lyser når bryteren er på. Jeg styrer eberen ganske manuelt etter behov, men jeg lar den alltid brenne minimum 5 minutter av gangen. Det er ikke noe problem å la brenneren være påslått hele kjøretiden, den vil uansett gå ned på halv fart hvis varmebehovet er mindre, og helt av dersom vanntemperaturen stiger over 85 grader. Nødstopp skjer ved ca 120 grader tror jeg, det kan du ikke gjøre for mange ganger, da må du resette brenneren. Jeg fant det ikke nødvendig å kjøpe styringspanelet til over 1000 kr, da vippebrytersystemet fungerer meget bra for meg. Men, jeg anbefaler å koble bryteren slik at den bare vil kjøre eberen når tenningen er på, slik at man ikke glemmer brenneren i gang og dertil nødstopp med påfølgende resetting.

Håper dette gav noen svar.

Det er enda et par måneder frem i tid til jeg monterer min, men jeg følger med på det som dere skriver. Ohm; det høres ut som du har lokalisert tenningen, hvilken ledning er det? (Fargekode og hvor er den lokalisert? Ta gjerne bilde.)

Forøvrig har jeg fått studert en e-Golf med varmepumpe. Det var ganske trangt der varmepumpen er plassert, og det var mange slanger på kryss og tvers rett foran. Jeg kunne se noe som så ut som tre temperaturfølere plassert ulike steder, utover det som er på e-Golf u/VP. Det mest interessante var konnektoren på bildet. For meg virker det som den går til styreenheten/pumpen(?) på VP-anlegget. Med litt flakst kan kankje denne kobles ut like "lett" som PTC-elementet(?). Det er forøvrig samme type konnektor, og enkelt å lage en sladd slik at det går an å kikke påsignalene.

Er det noen som har e-Golf med VP, som også er interessert i å få montert en webasto/eberspaecher, som kan stille bilen sin til disposisjon slik at jeg får målt hva som skjer? (Gjerne mellom Sandefjord og Lier.)
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

stensae

Sitat fra: EAKF på fredag 07. august 2015, klokken 23:49
Nå er sladden også klar, Torgrim. Gratulerer med "sladd MK1, SN:01"
Bruker du den motstanden mellom 12 v og blå ledning eller
Fungerer det like bra uten?

Ohm

Sitat fra: EAKF på fredag 07. august 2015, klokken 23:49
Nå er sladden også klar, Torgrim. Gratulerer med "sladd MK1, SN:01"

Kan jeg bestille Sladd MK1, SN:02 ?

Tror dette er en god løsning for å koble bort ptc elementet. Da kan jeg kjøre i normal mode også.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

EAKF

Sitat fra: stensae på torsdag 13. august 2015, klokken 00:06
Sitat fra: EAKF på fredag 07. august 2015, klokken 23:49
Nå er sladden også klar, Torgrim. Gratulerer med "sladd MK1, SN:01"
Bruker du den motstanden mellom 12 v og blå ledning eller
Fungerer det like bra uten?

Det var i februar jeg tenkte ut hvordan sladden skulle se ut og jeg drev og målte. Men jeg kan ikke si at den ikke vil virke uten. Å ha en pull-up er helt stanard på slik seriell-kommunikasjon. Inn-signalet må være diskret; enten 0 eller 12 V. Hvis det ikke er noen pull-up motstand, risikerer man at signalet ligger og flyter udefinert et sted mellom 0 og 12V, noe som bare vil gjøre in-port'en på PTC-elememtet "forvirret", og det er uvisst hva den vil gjøre. Kan hende er det allerede en pull-up inni ptc-elementet, men det er vanskelig å si. Jeg syntes det var sikrest å ha den med, og det virket. Motstanden er tross alt høy (10kOhm), og vil derfor ikke påvirke elektronikken inni PTC-elementet nevneværdig.

I "MK2"-versjonen ser jeg for meg at det kommer et signal som forteller om effekt bestilles på blå ledning, slik at fossilbrenneren går på automatisk når bilen mener det er behov for det. Ser for meg en bryter i kupeen  der man velger mellom1)  PTC-elementet ved lokal kjøring, eller 2) fossilbrenneren på langkjøring.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

EAKF

Sitat fra: Ohm på torsdag 13. august 2015, klokken 07:40
Sitat fra: EAKF på fredag 07. august 2015, klokken 23:49
Nå er sladden også klar, Torgrim. Gratulerer med "sladd MK1, SN:01"

Kan jeg bestille Sladd MK1, SN:02 ?

Tror dette er en god løsning for å koble bort ptc elementet. Da kan jeg kjøre i normal mode også.

Skal hive meg rundt i kveld :)
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

Råde

Sitat fra: EAKF på torsdag 13. august 2015, klokken 08:33
Sitat fra: Ohm på torsdag 13. august 2015, klokken 07:40
Sitat fra: EAKF på fredag 07. august 2015, klokken 23:49
Nå er sladden også klar, Torgrim. Gratulerer med "sladd MK1, SN:01"

Kan jeg bestille Sladd MK1, SN:02 ?

Tror dette er en god løsning for å koble bort ptc elementet. Da kan jeg kjøre i normal mode også.

Skal hive meg rundt i kveld :)
Her bør du jaggu meg hogge til med en patent. Hjelpevarmer til elbil vil det sikkert være et marked for hvis løsningen er sømløs og proff...
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: EAKF på tirsdag 11. august 2015, klokken 06:36
Sitat fra: torgrand på mandag 10. august 2015, klokken 21:16
Ohm svarte dette på mine spørsmål om tilkoblingen.

Sitat fra: Ohm på fredag 07. august 2015, klokken 19:45
Nei, jeg bruker ikke viftestyring. Kjører kun eberen når bilen er i gang og den står på eco+. Da sirkulerer kretsen, slik at eberen ikke blir for varm og stopper. Jeg har en vippebryter sin jeg har festet i lokket på det lille hanskerommet på venstre side litt under rattet. Tenkte at det var greiest å borre i lokket, da kan man jo bare kjøpe nytt lokk hvis man skal fjerne bryteren I tillegg har jeg kjøpt en liten led, som lyser når bryteren er på. Jeg styrer eberen ganske manuelt etter behov, men jeg lar den alltid brenne minimum 5 minutter av gangen. Det er ikke noe problem å la brenneren være påslått hele kjøretiden, den vil uansett gå ned på halv fart hvis varmebehovet er mindre, og helt av dersom vanntemperaturen stiger over 85 grader. Nødstopp skjer ved ca 120 grader tror jeg, det kan du ikke gjøre for mange ganger, da må du resette brenneren. Jeg fant det ikke nødvendig å kjøpe styringspanelet til over 1000 kr, da vippebrytersystemet fungerer meget bra for meg. Men, jeg anbefaler å koble bryteren slik at den bare vil kjøre eberen når tenningen er på, slik at man ikke glemmer brenneren i gang og dertil nødstopp med påfølgende resetting.

Håper dette gav noen svar.

Det er enda et par måneder frem i tid til jeg monterer min, men jeg følger med på det som dere skriver. Ohm; det høres ut som du har lokalisert tenningen, hvilken ledning er det? (Fargekode og hvor er den lokalisert? Ta gjerne bilde.)

Forøvrig har jeg fått studert en e-Golf med varmepumpe. Det var ganske trangt der varmepumpen er plassert, og det var mange slanger på kryss og tvers rett foran. Jeg kunne se noe som så ut som tre temperaturfølere plassert ulike steder, utover det som er på e-Golf u/VP. Det mest interessante var konnektoren på bildet. For meg virker det som den går til styreenheten/pumpen(?) på VP-anlegget. Med litt flakst kan kankje denne kobles ut like "lett" som PTC-elementet(?). Det er forøvrig samme type konnektor, og enkelt å lage en sladd slik at det går an å kikke påsignalene.

Er det noen som har e-Golf med VP, som også er interessert i å få montert en webasto/eberspaecher, som kan stille bilen sin til disposisjon slik at jeg får målt hva som skjer? (Gjerne mellom Sandefjord og Lier.)
Jeg har ikke koblet den til tenningen, men skal gjøre det ved anledning. Er vel egentlig bare å finne en kurs i sikringsboksen som går på tenningen. Drev med det, men koblet det direkte. Det er imidlertid viktig at det er styrestrømmen som kobles på tenningen, ikke strømmen til varmeren som kobles rett på batteriet. Da kan brenneren "brenne" seg kald når den stopper som du sikkert vet.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA