Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

D.O

Cyris1: Da holder det vel med 50-100bensinstasjoner i hele Norge også? Evt ville du kjøpt en bil som kun kan fylle på Esso?
Lading av elbil er elbilens største ankepunkt. Hvis noe bør forbedres er det lademulighetene. 22kw er og blir det letteste og billigste alternativet.
Jeg var faktisk litt uenig med Odd B på dette punktet da jeg hadde innsikt i hvor sc kommer. Men etter en stund innså jeg at han hadde helt rett, sc vil ikke kunne dekke ladebehovet. Å fullade på 22kw er ikke poenget(men funker greit) men skal du ett sted og tur/retur er eksempelvis 37mil er det helt supert å få fyllt på litt ekstra.
Jeg har tillogmed opplevd at jeg måtte tillegs lade mellom to SC, da føret sugde kwh. Ladet opp 7mil ekstra på sc, men halveis sa gps at målet ikke kunne nås. Ganske så glad F.hauge hadde fått opp en type2 her. Selvfølgelig kunne man ladet med enkelt lader, men uten type2 hadde det blitt nafbil.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

kos

Sitat fra: Olatho på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:17
"Enkelt" er det vel hvis bilen kan lade så raskt som mulig på enhver mulig ladestasjon. Å bare kunne utnytte 11 kW på en 22 kW ladestasjon er jo tøvete. Å fjerne det som et valg er jeg enig i, men da burde de gjort 22 (eller helst 43) kW til standard.

Kostprisen til Tesla på en 22 (eller 43) kontra en 11 kW installasjon er neppe stor sett i forhold til alle de andre endringene og tilleggene som gjøres til standard.

Jeg er Tesla eier og Zoe eier så jeg har en viss peiling på fordelen med 22 kontra 43 kw. Det er bedre med 50 Kw DC kontra 43 kw lader i teslaen. Da vil det lønne seg for meg å ha 50kw DC adapter som jeg har bestilt.

Du kan antagelig lade i årevis gratis på forskjellen i pris om du skulle oppgradere fra 22 kw AC til 43 KW AC kontra kjøpe adapter for 50 KW DC.

Epleskreller

Sitat fra: Tesla65 på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:55
Jeg valgt å få lagt til dobbellader på min S85d som kommer i mai.
Om jeg får bruk for den får tiden vise. Har egentlig klart meg uten på den jeg har i dag, men har blitt overbevist om å ha dobbellader er ett stort ++++
Fikk lagt til dobbellader rett før de fjernet muligheten
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kos

Sitat fra: GOS på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:18
@KOS
Vær sikker på at det er andre enn Øyvind H. som støtter deg i ditt syn. Både dere og jeg har nok brukt dobbellader mye på samme måte. Jeg tror ikke jeg har stått mer enn 30 minutt, kanskje en gang 40 minutt mens jeg spiste middag, på en Type 2 lader. Alle gangene har det vært fordi jeg hadde noe å gjøre uansett, og da fikk jeg det bufferet jeg trengte for å komme hjem, til destinasjon eller til SC med trygg margin. Det er ikke nødvendigvis mange gangene, men de er gode å ha disse 22 kw laderne når en først allikevel må stoppe.
Og flere Type 2 blir det som gjør det enda enklere å farte utenfor hovedfartsårene:-)

Takk for at du har tatt deg så mye tid i dag til å forklare andre hvordan det for deg, meg og andre er nyttig å lade med 22 kw der hvor det ikke finnes nok SC'er på kjøreruten

Nå i vinter er 22 kjempefin før og etter fjelloverganger - kolonnekjøring og slike plager. Ville ikke vært uten dobbeltladeren - gir meg fred for rekkevidden når det ser ut som verst.

cirys1

Sitat fra: D.O på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:22
Cyris1: Da holder det vel med 50-100bensinstasjoner i hele Norge også? Evt ville du kjøpt en bil som kun kan fylle på Esso?
Lading av elbil er elbilens største ankepunkt. Hvis noe bør forbedres er det lademulighetene. 22kw er og blir det letteste og billigste alternativet.
Jeg var faktisk litt uenig med Odd B på dette punktet da jeg hadde innsikt i hvor sc kommer. Men etter en stund innså jeg at han hadde helt rett, sc vil ikke kunne dekke ladebehovet. Å fullade på 22kw er ikke poenget(men funker greit) men skal du ett sted og tur/retur er eksempelvis 37mil er det helt supert å få fyllt på litt ekstra.
Jeg har tillogmed opplevd at jeg måtte tillegs lade mellom to SC, da føret sugde kwh. Ladet opp 7mil ekstra på sc, men halveis sa gps at målet ikke kunne nås. Ganske så glad F.hauge hadde fått opp en type2 her. Selvfølgelig kunne man ladet med enkelt lader, men uten type2 hadde det blitt nafbil.
Det er helt sikkert supert og kunne ha denne muligheten visst det skulle "brenne", for meg så er SC nettverket allerede bra nok. Uansett hvilken vei jeg skal så er jeg dekket, og det gjelder imellom alle byer med litt størrelse.

Lading bør være noe jeg kan gjøre på natten, eller ved en SC, for og kaste bort minst mulig tid, er det snakk om engang og stoppe ved en 22kW så er ikke det noen krise, klarer ikke og se for meg hvor det skulle være.  :)

kos

Hva tror jeg om fremtiden og ladestasjone.

1. SC kommer det til å bli flere av men er stort sett mellom byene og er langdistanse kjøring.
2. 50KW DC vil bli oppgradert til 100 KW ladere med muligheter for å kunne senke hastigheten til 50 kw.
3. Destinasjonsladerne vil bli 22 kw. Den er helt genial i konstruksjon og pris og kan stort sett settes opp over alt.
Tesla stiller her i egen klasse da den kan bruke alt.
Andre merker kommer til å kopiere Renault sin lader og Tesla sine ladere. Standard 22 kommer på tesla.
( Dobbellader)

Disse diskusjonene er ikke hvor fort man ønsker å lade - men om hva som er hensiktsmessig å lade på :
På AC er 22 KW en standard som kommer
PÅ DC er SC det mest optimale.

DC lading alla 50 kw er noe som er kostbart og ikke minst lite stabilt.
Det kommer til å skje noe her. Men Nissan og Leaf har med sin størrelse sørget for at adapteret vil fungere lenge.

Tuxedo

Jeg har kun ladet på  Type 2 over natten.  På tur har det vært uaktuelt å mellomlade på noe annet enn SC.  Har hatt bilen i snart halvannet år, og har brukt den som om jeg skulle eid hvilken som helst fossilbil.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sandvika

Sitat fra: D.O på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:22
Cyris1: Da holder det vel med 50-100bensinstasjoner i hele Norge også? Evt ville du kjøpt en bil som kun kan fylle på Esso?
Lading av elbil er elbilens største ankepunkt. Hvis noe bør forbedres er det lademulighetene. 22kw er og blir det letteste og billigste alternativet.
Jeg var faktisk litt uenig med Odd B på dette punktet da jeg hadde innsikt i hvor sc kommer. Men etter en stund innså jeg at han hadde helt rett, sc vil ikke kunne dekke ladebehovet. Å fullade på 22kw er ikke poenget(men funker greit) men skal du ett sted og tur/retur er eksempelvis 37mil er det helt supert å få fyllt på litt ekstra.
Jeg har tillogmed opplevd at jeg måtte tillegs lade mellom to SC, da føret sugde kwh. Ladet opp 7mil ekstra på sc, men halveis sa gps at målet ikke kunne nås. Ganske så glad F.hauge hadde fått opp en type2 her. Selvfølgelig kunne man ladet med enkelt lader, men uten type2 hadde det blitt nafbil.
Høres nesten ut som om alternativet til dobbeltlader er ikke lader i det hele tatt....

kos

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:52
Jeg har kun ladet på  Type 2 over natten.  På tur har det vært uaktuelt å mellomlade på noe annet enn SC.  Har hatt bilen i snart halvannet år, og har brukt den som om jeg skulle eid hvilken som helst fossilbil.

Den erfaringen har vel de fleste og de fleste bruker SC på langtur. Men Du er ikke akkurat Bjørn da - som har kjørt overalt. Men beveger du deg litt utenfor SC så er det kun 22 kw som er løsningen. Ikke for å erstatte SC men for å fylle hullet mellom to SC  - noe som for de fleste som har brukt den handler om å lade opp mellom 5 og 10 mil på under en time og dermed forlenget rekkevidden og fylt hullet i SC nettverket.

Samtidig er det slik at om jeg skulle til en by uten SC og ikke har tilgang på schuko så er det flott med en 22 kw lader.

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:50
Hva tror jeg om fremtiden og ladestasjone.
3. Destinasjonsladerne vil bli 22 kw. Den er helt genial i konstruksjon og pris og kan stort sett settes opp over alt.

Dette har jeg veldig tro på, men ved f.eks et hotell så holder det lenge med 32 A blå, steder der man skal oppholde seg kanskje i bare noen timer så bør man ha noe mer.
Jeg tror ikke destinasjonsladere kommer på 22 kW nå som de ikke tilbyr dobbeltlader ferdig ifra fabrikk. (ja det kan bestilles og ettermonteres, I know..)
Selv med 11kW så får man jo 250-300 km der man gjerne oppholder seg i 5-6 timer ser for meg Tusenfryd og slike steder.

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:01
Den erfaringen har vel de fleste og de fleste bruker SC på langtur. Men Du er ikke akkurat Bjørn da - som har kjørt overalt.

F.eks siste tur så brukte han vell bare SC? det hadde vært fint og fått reprise på den Europa turen også, det har kommet veldig mange flere SC siden den tid..

Olatho

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:09
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:50
Hva tror jeg om fremtiden og ladestasjone.
3. Destinasjonsladerne vil bli 22 kw. Den er helt genial i konstruksjon og pris og kan stort sett settes opp over alt.

Dette har jeg veldig tro på, men ved f.eks et hotell så holder det lenge med 32 A blå, steder der man skal oppholde seg kanskje i bare noen timer så bør man ha noe mer.
Jeg tror ikke destinasjonsladere kommer på 22 kW nå som de ikke tilbyr dobbeltlader ferdig ifra fabrikk. (ja det kan bestilles og ettermonteres, I know..)
Selv med 11kW så får man jo 250-300 km der man gjerne oppholder seg i 5-6 timer ser for meg Tusenfryd og slike steder.
Skal du overnatte, så holder det med 32A Blå, med _dagens_ biler. Skal du bare spise middag eller i et par timers møte er det veldig greit med noe mer.

Ser vi litt lenger framover er 32A 400V (22 kW) en bedre løsning. Fortsatt tilgjengelig "over alt" og billig i installasjon, samtidig som det kan betjene vesentlig flere biler over samme tidsrom, og gi nok strøm over natta til en skikkelig langtur, selv om vi ser for oss en dobling av batterikapasiteten.

toppi

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:53
Dette er jo en diskusjon man aldri blir enige i, så lenge alle ser på sitt bruksmønster som den eneste sannhet.

Noen synspunkter fra meg:

1. Skal Elbilen bli allemannseie må det være enkelt. Det er greit at entusiastene ser alle muligheter, og har frunken full av adapteret, men mange interesserer seg null og niks for dette.

2. Jeg har snakket med mange jeg som tror dobbeltlader gir dobbelt så nye strøm fra en Schuko. Derfor er det viktig med saklig informasjon til nye kjøpere med budsjett, slik at de kan ta en standpunkt på riktig grunnlag.

3. Det er en god grunn til at dobbeltlader nå blir tatt bort. Førre og førre vil ha det, samt at Musk vil at elbil skal være enkelt.

4. Jeg er overbevist om at SC destinasjoner vil være "overalt" innen få år.
Dette er jo det geniale til Tesla, og vil være svært viktig for Model 3.
Man skal slippe å måtte planlegge å stoppe både  her og der for å komme frem.

Ingen tvil om at mange har brukt for dobbeltlader, men heller liten tvil om at færre og færre har behovet, og at mange kunne brukt pengene på noe annet.

Når elbilen blir allemannseie, og SC står tett i tett, vil  denne diskusjonen kun være for spesielt interesserte (2017/2018)

Kjøp deg et atlas over Norge og begynn å ta med resten av riket og ikke bare der du bor. SC overalt ? har du noen begreper over avstand i Norge og innbyggerantallet.? Om elbilen skal kunne brukes som en fossil så er flere lademuligheter det eneste som er mulig.

Jeg har allerede et atlas  :)
Jeg skrev "overalt" ikke overalt  ???
Får vi 100 SC stasjoner i Norge er det ikke mange som ferdes på langtur uten å passere flere i løpet av turen. Når er vi der? Tja, tipper på minst 50 allerede i 2017, så får vi se videre. Blir fort raskere vekst om en annen aktør kommer med langdistanse elbil og kjøper seg inn i SC og blir med på videreutvikling.

Men SC er selvfølgelig kun ment for langtur. I det daglige må folk basere seg på å lade om natta, og på jobb.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sigurdi

Denne diskusjonen har vært svært ofte og personer forklarer og dokumenterer sine valg.
Det er en ting jeg vet med bilkjøring, vi kjører oftere plasser og lokasjoner som vi ikke kunne tenke oss å kjøre for 6 måneder, 3 eller 1 uke siden.
Pluttselig finner vi noe på finn, ønsker å ta en weekend på hotell, prøver en ny reiserute, havner i kolonne kjøring, veiarbeid, står i bilkø i 3-4 timer pga ras osv.
Elbilen blir bil #1 og ønsket så rask lading som mulig på så mange lokasjoner som mulig.
Men fordelen med nye løsningen til Tesla er jo for dem som finner ut at det hadde vært kjekt med dobbeltlader.
Dersom noen tror bruktprisen blir høyere, så monter en før salg. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

kos

Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:48
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:53
Dette er jo en diskusjon man aldri blir enige i, så lenge alle ser på sitt bruksmønster som den eneste sannhet.

Noen synspunkter fra meg:

1. Skal Elbilen bli allemannseie må det være enkelt. Det er greit at entusiastene ser alle muligheter, og har frunken full av adapteret, men mange interesserer seg null og niks for dette.

2. Jeg har snakket med mange jeg som tror dobbeltlader gir dobbelt så nye strøm fra en Schuko. Derfor er det viktig med saklig informasjon til nye kjøpere med budsjett, slik at de kan ta en standpunkt på riktig grunnlag.

3. Det er en god grunn til at dobbeltlader nå blir tatt bort. Førre og førre vil ha det, samt at Musk vil at elbil skal være enkelt.

4. Jeg er overbevist om at SC destinasjoner vil være "overalt" innen få år.
Dette er jo det geniale til Tesla, og vil være svært viktig for Model 3.
Man skal slippe å måtte planlegge å stoppe både  her og der for å komme frem.

Ingen tvil om at mange har brukt for dobbeltlader, men heller liten tvil om at færre og færre har behovet, og at mange kunne brukt pengene på noe annet.

Når elbilen blir allemannseie, og SC står tett i tett, vil  denne diskusjonen kun være for spesielt interesserte (2017/2018)

Kjøp deg et atlas over Norge og begynn å ta med resten av riket og ikke bare der du bor. SC overalt ? har du noen begreper over avstand i Norge og innbyggerantallet.? Om elbilen skal kunne brukes som en fossil så er flere lademuligheter det eneste som er mulig.

Jeg har allerede et atlas  :)
Jeg skrev "overalt" ikke overalt  ???
Får vi 100 SC stasjoner i Norge er det ikke mange som ferdes på langtur uten å passere flere i løpet av turen. Når er vi der? Tja, tipper på minst 50 allerede i 2017, så får vi se videre. Blir fort raskere vekst om en annen aktør kommer med langdistanse elbil og kjøper seg inn i SC og blir med på videreutvikling.

Men SC er selvfølgelig kun ment for langtur. I det daglige må folk basere seg på å lade om natta, og på jobb.


Kjøp deg et atlas og finn ut hvor mange som bor i Norge og hvor? anbefalte jeg. Hvorfor - fordi at det er nesten 100 000 km offentlig vei i Norge og med 100 SC så kan du lett se hvor lite det blir. Så skal du få en mulighet til finn ut hvor folk bor i dette lande og hvor mange de er. Kan anbefale en runde i ditt eget land - det er langt mer eksotisk enn en tur nedover Europa - du ville antagelig blitt overrasket over hvor flott det er og alle de flotte menneskene som bor på små plasser. - natur - folk - mat- opplevelser. Men du får bruk for en 22 kw dobbeltlader mange ganger da.


Da vil du se at dette landet er mer enn Oslo Bergen Stavanger og Trondhjem 

For å si det enkelt selv med 100 SC så vil man være avhengig av andre ladeformer enn schuko og blå 32. Det er altfor seint og det koster lite å oppgradere den til 22 kw AC. Billig Billig. Selv har jeg en 11 kw hjemme. Billig den og.

Men mest av alt - ta deg en tur i ditt eget land -


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA