Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: GOS på tirsdag 24. mars 2015, klokken 21:45
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:37
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:41
Type 2 mode 3 er det som redder bilen i mine øyne. Sc vil aldri kunne dekke ladebehov for min del, annet en langs hovedvei (E6) hvor jeg ferdes på langtur kanskje 10 ganger i året. Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid.
Tesla uten dobbeltlader er ett feilsteg uten like.

Når man bor i Nordland så er det ikke så rart at man er en slik forkjemper for andre type ladere enn SC, men nå bor ikke du akkurat der de fleste Tesla eiere bor, så dermed blir ikke det de beste rådene og følge. For de som bor Vest/Sør/Østlandet er greit dekket med SC og enda flere til neste år..

Du skal nok ikke uttale deg som om det er så greit på Vestlandet for alle, selv om det er bedre enn i Nordland. Jeg setter pris på de andre lademulighetene utenfor SC'ene. Jeg ønsker meg flere semihurtige da jeg vet at jeg ikke får DC ladere 'overalt' på mange mange år enda. Når jeg for eksempel skal på en langtur på gjerne 150 km + en vei uten å passere SC, så er det veldig fint om jeg kan lade litt opp på en Semihurtig. Det er tross alt ikke så mange SC'er verken nå eller i løpet av 2016 på Vestlandet
støttes. Har kjørt tesla i snart 1,5år og vært rundt både i Norge og Sverige. Ville ikke vært foruten muligheten for 22kw. I tillegg har jeg en bærbar type2mode3 umc slik at jeg kan nyttegjøre 32A 400v stikk. Denne er virkelig grei å ha i Sverige hvor det er slike kontakter på utrolig mange bygg. De fleste vil ikke ha betaling, men er fornøyd med at du kjøper mat hos dem. Chademokabelen ble gitt/solgt til en Tesla ansatt som trengte den mer enn meg, men bestiller ny senere. (Bestilte den i des-13, så tok sin tid)
Ang cyris1 og din kommentar:
Jeg har trolig kjempet/medvirket mer til SC utbyggingen enn de fleste her, men sc vil ikke være dekkende og må supleres. Poenget er ikke å velge det ene eller det andre, men på en bil basert på elektrisitet så er (for meg og mange andre) lademulighetene viktige.
Hvem vet, kanskje når du og kakemonsteret får bilene og får kjørt litt vil endre oppfatning.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:37
Når man bor i Nordland så er det ikke så rart at man er en slik forkjemper for andre type ladere enn SC, men nå bor ikke du akkurat der de fleste Tesla eiere bor, så dermed blir ikke det de beste rådene og følge. For de som bor Vest/Sør/Østlandet er greit dekket med SC og enda flere til neste år..

Jeg synes ikke det er så godt stilt på Østlandet. Over halvparten av Teslaene er registrert i områdene rundt Oslo (20 mils omkrets) men vi har bare SC på Brokelandsheia, Lier, Lillehammer, Solli, Gol og Elverum. Eneste ytterligere som er planlagt er vel Fagernes og Ørje. Det ser ikke ut som om utbyggingen av SC her nede vil holde tritt med økningen i antall Teslaer, så jeg forventer mer og mer kø i løpet av det neste året. Skulle utbyggingen holdt tritt med økningen i antall biler og SC ellers i landet burde ihvertfall også Hønefoss, Kløfta og Roa være under planlegging, som et minimum.

Selv forventer jeg å bruke mer og mer 22kW og mindre og mindre SC de neste par årene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: bjoris på tirsdag 24. mars 2015, klokken 22:16
Bra egoistisk å ikke se problemet ved å bruke CHAdeMO adapter, har ikke kjørt Leaf høres det ut som. For at en skal kunne lade ca dobbelt så fort som på type 2 skal en oppta plass for en Leaf som ikke kan lade på annet vis. de kombistasjonen jeg kjenner til hat fast kabel på type to som ikke passer i Leaf...

Hjelper ikke mye for Leaf eieren som står å venter på TMSen som CHAdeMO lader at det er det offentlig sin skyld.

Bra egoistisk og ikke se CHAdeMO lading og Tesla - hva har dette med egoisme å gjøre. Kjører en del E39 og der er alle lademulighetene AC 43kw og DC 50kw koblet i samme boks og man kan bare lade en og en om gangen. Disse ABB ladestasjonene blir det flere av. Samtidig har verdens største ladestasjon i Bergen 22 KW AC og 50 kw DC.
Mener du at når det er ledig på  CHAdeMO og kø på 22KW så skal jeg stille meg i kø på 22 kw og så kan jo de bilene som eks. MB bli stående bak meg å vente - fordi at jeg ikke skal være egoist. Eller skal jeg bruke adapter og lade på CHAdeMO ?

Mener du helt seriøst at det er egoistisk å lade på CHAdeMO men ikke med 22KW på 43KW uttaket og så la Leafen stå å vente. Må vel være mye bedre å stå på CHAdeMO å lade i 30 minutter enn å stå å lade på 43 kw med enkellader eller dobbeltlader i 1- 2 timer. Eller mener du at tesla ikke kan lade på annet enn SC og 22 kw  ?

Når man har flere lademuligheter så kan man unngå å lage kø - den som ikke har de mulighetene vil lage kø. Så enkelt er det.

Dennis

#243
Er vel også flere av ladestasjonene som feks hos fortum/kiwi hvor man ikke kan bruke 22 kw samtidig som chademo. Da er det jo helt klart bedre å kunne bruke chademo og lade på 45-50 istedet for 22 og som gjør at man må stå mye lengre og oppta plass.

kos

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:30
Er vel også flere av ladestasjonene som feks hos kiwi hvor man ikke kan bruke 22 kw samtidig som chademo. Da er det jo helt klart bedre å kunne bruke chademo og lade på 45-50 istedet for 22 og som gjør at man må stå mye lengre og oppta plass.

Takk for den,  begynte å lure på om jeg skulle være litt forsiktig med CHAdeMO - så to Leaf eiere som røk i tottene på hverandre.

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:30
Er vel også flere av ladestasjonene som feks hos fortum/kiwi hvor man ikke kan bruke 22 kw samtidig som chademo. Da er det jo helt klart bedre å kunne bruke chademo og lade på 45-50 istedet for 22 og som gjør at man må stå mye lengre og oppta plass.
Hvilke? Jeg trodde disse trippel-standard laderne i all hovedsak støttet ac samtidig som DC? Men ikke to DC samtidig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:05
Ang cyris1 og din kommentar:
Jeg har trolig kjempet/medvirket mer til SC utbyggingen enn de fleste her, men sc vil ikke være dekkende og må supleres. Poenget er ikke å velge det ene eller det andre, men på en bil basert på elektrisitet så er (for meg og mange andre) lademulighetene viktige.
Hvem vet, kanskje når du og kakemonsteret får bilene og får kjørt litt vil endre oppfatning.

Jeg syns ikke det at man har kjørt Tesla 1,5 år trekker så mye opp i valget, var det SC i det hele tatt da? Jeg har sett alle Bjørn sine videoer og så hvor klønete han hadde det den første tiden uten SC, det var bra tragisk, de siste videoene så bruker han vell ikke noe annet. Men det kommer alltid tilbake til bruk igjen, og tilgjengelighet. Man kan ennå klare og og unngå SC men da går man inn for det, i sør Norge går det an og kjøre mellom alle "storbyer" kun ved bruk av SC.
Lading bør helst skje mens jeg driver med noe annet (sover, spiser, handler), jeg har ingen planer om og henge på Kiwi i 2 timer ekstra for og komme meg videre. Derfor er også "destination charger" en veldig god ide.  :)

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 06:31
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:30
Er vel også flere av ladestasjonene som feks hos fortum/kiwi hvor man ikke kan bruke 22 kw samtidig som chademo. Da er det jo helt klart bedre å kunne bruke chademo og lade på 45-50 istedet for 22 og som gjør at man må stå mye lengre og oppta plass.
Hvilke? Jeg trodde disse trippel-standard laderne i all hovedsak støttet ac samtidig som DC? Men ikke to DC samtidig.

Jeg tror mange av de gamle gir kun mulighet for 1 bil å lade samtidig, mens de nye skal kunne klare en på DC og en på AC.
For eksempel den i Etne tåler ikke 2. Har stått der og ladet 2 ganger på 22 kw hvor det har kommet en Leaf som prøvde å lade på DC. Det gikk ikke. Samme har jeg opplevd på minst en annen 22 kw stasjon, men husker ikke hvor.
(Og i forhold til diskusjonen om å gi plass til Leafene, så flyttet jeg meg i begge tilfellene da jeg hadde nok strøm til å komme meg til Stavanger selv om jeg egentlig hadde planlagt å stå en del lenger. Jeg personlig synes det er greit å la de med mindre batteripakkene og uten SC få fortrinn til å bruke disse laderne mens det er enda er få av de om jeg kan klare å komme meg til enste destinasjon. Alternativ lade nok til neste destinasjon og så gi over plassen)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

D.O

Sitat fra: cirys1 på onsdag 25. mars 2015, klokken 07:30
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:05
Ang cyris1 og din kommentar:
Jeg har trolig kjempet/medvirket mer til SC utbyggingen enn de fleste her, men sc vil ikke være dekkende og må supleres. Poenget er ikke å velge det ene eller det andre, men på en bil basert på elektrisitet så er (for meg og mange andre) lademulighetene viktige.
Hvem vet, kanskje når du og kakemonsteret får bilene og får kjørt litt vil endre oppfatning.

Jeg syns ikke det at man har kjørt Tesla 1,5 år trekker så mye opp i valget, var det SC i det hele tatt da? Jeg har sett alle Bjørn sine videoer og så hvor klønete han hadde det den første tiden uten SC, det var bra tragisk, de siste videoene så bruker han vell ikke noe annet. Men det kommer alltid tilbake til bruk igjen, og tilgjengelighet. Man kan ennå klare og og unngå SC men da går man inn for det, i sør Norge går det an og kjøre mellom alle "storbyer" kun ved bruk av SC.
Lading bør helst skje mens jeg driver med noe annet (sover, spiser, handler), jeg har ingen planer om og henge på Kiwi i 2 timer ekstra for og komme meg videre. Derfor er også "destination charger" en veldig god ide.  :)
Nei, det var lite SC og det er fortsatt alt for langt mellom sc. BB benytter alle type lademuligheter og er nok glad i både 22kw og chademo(selv om sistnevnte har vist seg å variere svært) Og poenget er ikke å kunne kjøre mellom storbyene, men å kunne benytte elbilen som en vanlig bil, slik man kan dra dit man vil. Og å påstå at man kan klare å unngå sc hvis man går inn for det, er bare for dumt. Da har du ett særdeles fast kjøremønster.

Og som du nevner, ladding ønsker man å gjøre mens man spiser eller handler eller gjør noe annet. Forskjellen er at "du" med enkelt lader nettopp ville stått 2 timer ekstra på Kiwi, mens "naboen" din med dobbelt lader var på tur hjem.


Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Tor med Leifen

#249
Dobbeltlader er jo helt konge. Plugger inn på 22kW når vi handler på Lagunen i Bergen. Helt supert. Alle burde hatt mulighet for å lade med 22kW med medbrakt kabel. Det er billig å bygge ut ladepunkter med denne effekten og Type 2 32A kabel er billig i innkjøp. 43kW derimot er kostbart å installere og krever fastmontert kabel.

Dennis

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 06:31
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:30
Er vel også flere av ladestasjonene som feks hos fortum/kiwi hvor man ikke kan bruke 22 kw samtidig som chademo. Da er det jo helt klart bedre å kunne bruke chademo og lade på 45-50 istedet for 22 og som gjør at man må stå mye lengre og oppta plass.
Hvilke? Jeg trodde disse trippel-standard laderne i all hovedsak støttet ac samtidig som DC? Men ikke to DC samtidig.

Fortum sine støtter vist ikke det. ABB sine støtter det hvis det er aktivert. Men det er kun aktivert noen steder hvor det er nok strøm tilgjengelig.

Haldenser

Sitat fra: GOS på onsdag 25. mars 2015, klokken 07:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 06:31
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:30
Er vel også flere av ladestasjonene som feks hos fortum/kiwi hvor man ikke kan bruke 22 kw samtidig som chademo. Da er det jo helt klart bedre å kunne bruke chademo og lade på 45-50 istedet for 22 og som gjør at man må stå mye lengre og oppta plass.
Hvilke? Jeg trodde disse trippel-standard laderne i all hovedsak støttet ac samtidig som DC? Men ikke to DC samtidig.

Jeg tror mange av de gamle gir kun mulighet for 1 bil å lade samtidig, mens de nye skal kunne klare en på DC og en på AC.
For eksempel den i Etne tåler ikke 2. Har stått der og ladet 2 ganger på 22 kw hvor det har kommet en Leaf som prøvde å lade på DC. Det gikk ikke. Samme har jeg opplevd på minst en annen 22 kw stasjon, men husker ikke hvor.
(Og i forhold til diskusjonen om å gi plass til Leafene, så flyttet jeg meg i begge tilfellene da jeg hadde nok strøm til å komme meg til Stavanger selv om jeg egentlig hadde planlagt å stå en del lenger. Jeg personlig synes det er greit å la de med mindre batteripakkene og uten SC få fortrinn til å bruke disse laderne mens det er enda er få av de om jeg kan klare å komme meg til enste destinasjon. Alternativ lade nok til neste destinasjon og så gi over plassen)
Helt enig at man bør la elbiler med små batteripakker få fortrinn, vet selv hvordan det er å kjøre Leaf og være usikker på om man får ladet og evt hvor lang køen er. 80% av disse ladestasjonene jeg har vært på har AC kunne lades parallelt med DC i alle fall.
Dessuten hvis man tror at man får 45-50 kW via Chademoadapteret så sier jeg lykke til. De testene jeg har sett viser en maks oppe på 30-tallet et sted, og mange av Chademoladerene har også behov for "pauser" hvor de kjører ned effekten for å kjøle seg ned.
Sier ikke at Chademo er ubrukelig, men vil heller se på det som et kompliment til dobbeltladeren og godt mulig jeg kjøper en gang i fremtiden for å ha det liggende hvis alt annet skulle skjære seg (eller valget er en Schuko..)
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

cirys1

Sitat fra: D.O på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:56
Nei, det var lite SC og det er fortsatt alt for langt mellom sc. BB benytter alle type lademuligheter og er nok glad i både 22kw og chademo(selv om sistnevnte har vist seg å variere svært) Og poenget er ikke å kunne kjøre mellom storbyene, men å kunne benytte elbilen som en vanlig bil, slik man kan dra dit man vil. Og å påstå at man kan klare å unngå sc hvis man går inn for det, er bare for dumt. Da har du ett særdeles fast kjøremønster.

Og som du nevner, ladding ønsker man å gjøre mens man spiser eller handler eller gjør noe annet. Forskjellen er at "du" med enkelt lader nettopp ville stått 2 timer ekstra på Kiwi, mens "naboen" din med dobbelt lader var på tur hjem.

De aller fleste har et fast kjøremønster vill jeg tro, ihvertfall på langtur, du skal ifra et sted til et annet kanskje med et stopp eller to ekstra. Og det er nettopp her jeg ikke ser hva jeg skal bruke en dobbeltlader til (men jeg for det i bilen). Jeg er ingen budbringersjåfør som plutselig må langt inn i gokk. Ifra Bergen og stort sett alle andre litt større byer i Norge er dekket med SC når man skal forflytte seg. Beveger man seg innenfor en 20 mils radius og man ikke har ladet en dag så er det sikkert greit og toppe opp, men det regner jeg med og gjøre enten hjemme eller framme på destinasjon.

Visst jeg må stå og lade 2 timer på en Kiwi så vill ikke jeg si at jeg bruker elbilen som en vanlig bil, da vill jeg si at jeg står og kaster bort tid..  :) 

kos

Sitat fra: Haldenser på onsdag 25. mars 2015, klokken 09:29
Sitat fra: GOS på onsdag 25. mars 2015, klokken 07:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. mars 2015, klokken 06:31
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:30
Er vel også flere av ladestasjonene som feks hos fortum/kiwi hvor man ikke kan bruke 22 kw samtidig som chademo. Da er det jo helt klart bedre å kunne bruke chademo og lade på 45-50 istedet for 22 og som gjør at man må stå mye lengre og oppta plass.
Hvilke? Jeg trodde disse trippel-standard laderne i all hovedsak støttet ac samtidig som DC? Men ikke to DC samtidig.

Jeg tror mange av de gamle gir kun mulighet for 1 bil å lade samtidig, mens de nye skal kunne klare en på DC og en på AC.
For eksempel den i Etne tåler ikke 2. Har stått der og ladet 2 ganger på 22 kw hvor det har kommet en Leaf som prøvde å lade på DC. Det gikk ikke. Samme har jeg opplevd på minst en annen 22 kw stasjon, men husker ikke hvor.
(Og i forhold til diskusjonen om å gi plass til Leafene, så flyttet jeg meg i begge tilfellene da jeg hadde nok strøm til å komme meg til Stavanger selv om jeg egentlig hadde planlagt å stå en del lenger. Jeg personlig synes det er greit å la de med mindre batteripakkene og uten SC få fortrinn til å bruke disse laderne mens det er enda er få av de om jeg kan klare å komme meg til enste destinasjon. Alternativ lade nok til neste destinasjon og så gi over plassen)
Helt enig at man bør la elbiler med små batteripakker få fortrinn, vet selv hvordan det er å kjøre Leaf og være usikker på om man får ladet og evt hvor lang køen er. 80% av disse ladestasjonene jeg har vært på har AC kunne lades parallelt med DC i alle fall.
Dessuten hvis man tror at man får 45-50 kW via Chademoadapteret så sier jeg lykke til. De testene jeg har sett viser en maks oppe på 30-tallet et sted, og mange av Chademoladerene har også behov for "pauser" hvor de kjører ned effekten for å kjøle seg ned.
Sier ikke at Chademo er ubrukelig, men vil heller se på det som et kompliment til dobbeltladeren og godt mulig jeg kjøper en gang i fremtiden for å ha det liggende hvis alt annet skulle skjære seg (eller valget er en Schuko..)

Nei - vi snakker nye ladere kombiladerne lader bare en bil om gangen. Og disse står langs E39 og om du skal på Vestlandet og sørover nordover østover så må du lade på disse. SC er bare når du går mellom landsdeler. Når jeg kjører nordover er det alle andre lademuligheter etter Haukås og nå snakker vi så godt som hele Sogn og Fjordane alle andre lademuligheter enn SC. Da er det trippelladerne som står der. Og jeg kan godt lade på 22 kw og gjemme chademo. Men det blir det kø av. Nå er det slik at jeg har hevdet at vi burde ha en standar på hurtigladere på 100 kw og ikke 50. Har fått mye kjeft for det men nå ser alle at nå blir det kø. Ikke fordi at vi ikke har ladere. Men fordi at det går seint og den store mengden med Leaf som er solgt kan kun lade sniglesakte på AC og at den er avhengig av DC. Så nå skal alle ta hensyn til biler som ikke kan lade på annet enn sakte sakte løsninger og gi de plassen slik at vi får sakte sakte køer. Måttevel vert bedre at de som har kapasitet til å lade hurtig og bli ferdig får plassen først så kan jo de som lader sakte stå der resten av dagen. Dette handler om valg av bil og valg av ladesystemer.
Hva sier dere til Leaf med 3.3 lader i bilen på 22 KWog 43 KW AC -de lager kø de- og da snakker vi ladestasjon som er blitt parkeringsplass.

cirys1

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 10:43
Når jeg kjører nordover er det alle andre lademuligheter etter Haukås og nå snakker vi så godt som hele Sogn og Fjordane alle andre lademuligheter enn SC.

Ifra Haukås nordover på E39 så har man SC i Sandane (Sogn og fjordane) 240km unna Haukås, videre nordover så er det ca 240 km til neste SC. Skal man et sted mitt i mellom som Førde så kan man vell benytte SC i Haukås begge veier.Jeg skjønner ikke problemet..  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA