Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

Dennis

Sitat fra: Eivind_Bergen på tirsdag 24. mars 2015, klokken 08:49
Hæh? På det bildet der er dobbeltladeren ført opp som en tilleggsopsjon til $ 1.500.

Ja det stemmer ser jeg nå. Vinkelen på bilde som lurte både meg og de på TMC forumet :P

Trond.Strom

Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:45
Hva om det ble tilbud om trippellader? Helt nødvendig? Eller er grensen ved nøyaktig to?
Det fører ingensteds å diskutere dette.

Det er vel ganske enkelt slik at jo flere KW du kan hente fra vekselstrøm jo bedre er det. Dessverre er det også slik at kraftigere lader koster mer og her må hver enkelt gjøre sin egen kost/nytte analyse

Sjøhyene

Sitat fra: bb på tirsdag 24. mars 2015, klokken 08:53
Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:45
Hva om det ble tilbud om trippellader? Helt nødvendig? Eller er grensen ved nøyaktig to?
Det fører ingensteds å diskutere dette.
Det som hadde vært nyttig var quadlader. Da ville bilen kunne ta imot 43 kW AC som er 400 V trefas 63 A. Kombiladestasjonene som har både CHAdeMO, CCS og Type 2. Type 2-pluggen leverer som regel 43 kW AC. Dette ville gitt 200 km/t typical.

jepp, med 43kW begynner det å få en reell funksjon. Er dit vi må for at AC lading skal være brukanes i det daglige sånn jeg ser det.
22 og for ikke å snakke om 11 blir for pinglete. Skal det virkelig monne for normale pit-stops må man opp i 43, imho.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 24. mars 2015, klokken 12:44
Sitat fra: bb på tirsdag 24. mars 2015, klokken 08:53
Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:45
Hva om det ble tilbud om trippellader? Helt nødvendig? Eller er grensen ved nøyaktig to?
Det fører ingensteds å diskutere dette.
Det som hadde vært nyttig var quadlader. Da ville bilen kunne ta imot 43 kW AC som er 400 V trefas 63 A. Kombiladestasjonene som har både CHAdeMO, CCS og Type 2. Type 2-pluggen leverer som regel 43 kW AC. Dette ville gitt 200 km/t typical.

jepp, med 43kW begynner det å få en reell funksjon. Er dit vi må for at AC lading skal være brukanes i det daglige sånn jeg ser det.
22 og for ikke å snakke om 11 blir for pinglete. Skal det virkelig monne for normale pit-stops må man opp i 43, imho.

Til langturbruk så er jeg enig: med 43 kW så får du fylt halv tank i løpet av en vanlig matstopp.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dennis

#199
Enig, derfor jeg heller brukte pengene på chademo adapter. Er også flere chademo ladere enn type 2 i Hokksund-Kongsberg områdene jeg kjører hvor det ikke er SC i nærheten. Skal jeg andre veien er det Lier SC som gjelder.

Så for min del blir det DC lading på tur og ac lading når man har masse tid å slå ihjel som hjemme, jobb eller overnatting på hotell.

cirys1

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:44
Det er vel ganske enkelt slik at jo flere KW du kan hente fra vekselstrøm jo bedre er det.
Hvorfor er dette bedre? Da må du drasse på mer da?
Slik jeg tenker så er det en fordel at trafoene likeretterne osv. står på "land" der det forsåvidt ikke spiller noen rolle hvor mye de veier, med større enheter for man også mye mindre tap, eller?

Dennis

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 12:58
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:44
Det er vel ganske enkelt slik at jo flere KW du kan hente fra vekselstrøm jo bedre er det.
Hvorfor er dette bedre? Da må du drasse på mer da?
Slik jeg tenker så er det en fordel at trafoene likeretterne osv. står på "land" der det forsåvidt ikke spiller noen rolle hvor mye de veier, med større enheter for man også mye mindre tap, eller?

Ja "laderne" som gjør om AC til DC bør helst stå på "land" som du sier. Å drive å drasse rundt på dette er unødvendig og på sikt bør de få mer DC. Type 2 AC lading er for tregt til at mange gidder å bruke dette på tur og er kun nyttig som destinasjons lading.
Men noen folk har jo veldig god tid så er jo helt valgfritt. Chademo muligheten er jo her, og bygges mer og mer DC lading ut framover.

kos

Merkelig diskusjon - tenk om man kun kunne fylle bensin på Statoil? Strøm er ikke bare strøm og lademulighetene er flere. Selv har jeg dobbeltlader, 11 kw hjemme, Chademo på bestilling og en rekke overganger liggende i bilen. Ladestasjon på hytta. Mesteparten er ikke nødvendig, men jeg har ikke kjøpt en bil på øverste hylle for så å spare på drivstoffet - nemlig lading. Ser at dette kan velges bort, men har personlig ingen planer med å stå som en klovn uten muligheter for å lade, med en bil som man hadde fått 2 fossiler av god kvalitet for.

Dennis

#203
Hvis man må stå å lade timevis på type 2 for å komme videre så står man der som en klovn i mine øyne.

Hadde det ikke vært for SC samt chademo som nød der jeg kjører, så hadde jeg aldri kjøpt elbil pga alt for lang ladetid. At det tar lang tid når jeg er hjemme eller på jobb gjør meg ingenting for da har jeg god tid. Er veldig få som får benyttet 22 kw lading hjemme og som i det hele tatt har behov for det da.
Men de som trenger det står jo helt fritt til å kjøpe dobbeltlader. Jeg bare ser ikke greia for at det skal være et must for å spare tid på tur når man har mye bedre alternativer.
Nå er det sikkert noen som bor langt ut i hutti heita som ikke har mulighet for chademo eller sc. Men bare type 2, men det gjelder nok ikke mange.
Kan jo se på ladekartet som viser type 2 og chademo. Veldig få steder som bare har type 2 og ikke chademo. Og er også flere områder som har chademo og ikke type 2.

Klarer bare ikke å se noe framtid på treig AC lading (utenom destinasjons lading) når man heller kan bygge ut rask DC lading på sikt.

cirys1

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:29
Hvis man må stå å lade timevis på type 2 for å komme videre så står man der som en klovn i mine øyne.

Hadde det ikke vært for SC samt chademo som nød der jeg kjører hadde jeg aldri kjøpt bilen.

Helt enig SC er det som "redder" bilen i mine øyne visst man skal langt, rekker destinasjonen på en "tank" så kan man stå der over natten eller eventuelt til man skal videre. Når jeg kjører Oslo-Bergen så ønsker jeg ikke og stoppe noe særlig mer en en halv time..  :)

kos

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:29
Hvis man må stå å lade timevis på type 2 for å komme videre så står man der som en klovn i mine øyne.

Hadde det ikke vært for SC samt chademo som nød der jeg kjører, så hadde jeg aldri kjøpt elbil pga alt for lang ladetid. At det tar lang tid når jeg er hjemme eller på jobb gjør meg ingenting for da har jeg god tid. Er veldig få som får benyttet 22 kw lading hjemme og som i det hele tatt har behov for det da.
Men de som trenger det står jo helt fritt til å kjøpe dobbeltlader. Jeg bare ser ikke greia for at det skal være et must for å spare tid på tur når man har mye bedre alternativer.
Nå er det sikkert noen som bor langt ut i hutti heita som ikke har mulighet for chademo eller sc. Men bare type 2, men det gjelder nok ikke mange.
Kan jo se på ladekartet som viser type 2 og chademo. Veldig få steder som bare har type 2 og ikke chademo. Og er også flere områder som har chademo og ikke type 2.

Klarer bare ikke å se noe framtid på treig AC lading (utenom destinasjons lading) når man heller kan bygge ut rask DC lading på sikt.

Er ikke uenig der - men om du står et sted med 22 kw som eneste løsning så er 11 kw mer klovn enn med dobbeltlader. Samtidig er det  slik at skal man på tur så er selvsakt Chademo å foretrekke enn dobbeltlader.

Men jeg ønsker å kunne bruke det beste når jeg har muligheter til det - økonomisk er det ikke forsvarlig - dyr strøm - men nå har jeg ikke akkurat spart når man kjører tesla. - så hvorfor starte med lade mulighetene ?

Øyvind.h

Og der var dobbeltlader-diskusjonen igang igjen. Og manglende forståelse for bruksområder synliggjøres gang på gang :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:57
Og der var dobbeltlader-diskusjonen igang igjen. Og manglende forståelse for bruksområder synliggjøres gang på gang :)
Kan du utdype forståelse - kan nemlig tolkes på flere måter.

D.O

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:33
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:29
Hvis man må stå å lade timevis på type 2 for å komme videre så står man der som en klovn i mine øyne.

Hadde det ikke vært for SC samt chademo som nød der jeg kjører hadde jeg aldri kjøpt bilen.

Helt enig SC er det som "redder" bilen i mine øyne visst man skal langt, rekker destinasjonen på en "tank" så kan man stå der over natten eller eventuelt til man skal videre. Når jeg kjører Oslo-Bergen så ønsker jeg ikke og stoppe noe særlig mer en en halv time..  :)
Type 2 mode 3 er det som redder bilen i mine øyne. Sc vil aldri kunne dekke ladebehov for min del, annet en langs hovedvei (E6) hvor jeg ferdes på langtur kanskje 10 ganger i året. Jeg kjører ca 25-30K i året (+ferie) og bruker bil både på jobb og fritid og må/ønsker å dra både til kyst og innland. Her er ingen Sc, og her kommer heller ingen Sc i all overskuelig fremtid. Og at en bedrift/butikk på ett tettsted eller øygruppe vil bruke 1 mill på en chademolader er lite trolig. I tillegg legger chademo begrensinger på lokasjon da tilgang på effekt må være høy. Derimot har de aller fleste som ønsker en lader, råd til å betale fra 20-50k for en komplett installasjon av type2 mode 3. Da kan jeg sponse den lokale resturanten, samtidig som jeg får 10-11mil pr time. Jeg kan fint dra til Namsskogan familiepark og kjøre hjem samme dag. Alternativet er å ikke dra eller måtte overnatte. Den lokale hotelleier vil aldri ha omsetning for å montere en chademolader, men nå tilbyr han gratis lading via type 2 :)
Jeg ønsker en bil jeg kan benytte helt fritt i det flotte distrikts Norge og ikke en "Oslo vogn" som kun kan lade på noen få sentralt plasserte ladere. :o
Tesla uten dobbeltlader er ett feilsteg uten like.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Dennis

#209
Helt klart bedre å stå å lade på 22 kw istedet for halvparten. Og derfor enda bedre å lade på chademo 40-50 kw istedet for type 2 22kw som det er flere av der jeg kjører.

For min del klarer jeg rett og slett ikke å se hvor jeg har bruk for dobbeltlader der jeg ferdes, så kunne derfor ikke forsvares å bruke ca 10 000 på det.

Var såvidt jeg gadd å ta med en type 2 kabel. Så endte med at jeg valgte annet utstyr istedet for som jeg vil ha bruk for daglig :)

Ser helt klart at noen har bruk for dobbeltlader, men at den er et must for alle er det jeg er uenig i. Slik noen framstiller det, så blir vi som valgte feks lydanlegg istedet for, nesten framstilt som tullinger som kjøper elbil uten mulighet for lading :P

Jeg vil tippe mange som valgte dobbeltlader istedet for feks lydanlegg, mest sannsynlig får mindre igjen for pengene, hvis man ikke bor på et veldig spesielt sted som nevnt over som har dårlig med chademo og sc.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA