Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

BMW850

Ta den ved Odd stadion i Skien f.eks. Og Rugtvedt Bamble. Tre forskjellige kabler tilpasset hvilken type bil man har.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Car-El

Husker en periode der man fikk maks 13A. Da hylte no alle over seg, om dem hadde enkel- eller dobbel-lader, for at dem ikke fikk de siste 3A.

3A * 230V = 690W (3,4tkm)
3fase = 2070W (10,3tkm)
Dobbel = 4140W (20,6tkm)

Min påstand er at vi ikke trenger mere enn 2500W å lade med. Det gir cirka 10tkm/t og med at bilen står 8 timer på jobb og 8 timer mens man sover, så har man 160km å kjøre med hver dag. Som blir 8 timer igjen. Om man sløyfer middag, TV-titting og skrive på elbilforum.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Spinner

Sitat fra: Car-El på fredag 27. mars 2015, klokken 17:593A * 230V = 690W (3,4tkm)
3fase = 2070W (10,3tkm)
Dobbel = 4140W (20,6tkm)
Dette gir ikke mye mening :o

Sitat fra: Car-El på fredag 27. mars 2015, klokken 17:59
Min påstand er at vi ikke trenger mere enn 2500W å lade med. Det gir cirka 10tkm/t og med at bilen står 8 timer på jobb og 8 timer mens man sover, så har man 160km å kjøre med hver dag. Som blir 8 timer igjen. Om man sløyfer middag, TV-titting og skrive på elbilforum.
Regner med at dette er ironisk ment...

Car-El

@Sbr

Vi som fikk TMS levert i 2013 og i begynnelsen av 2014 hadde forsvakt ledningsnett i bilene. Så vi ble begrenset til å få maks 13A på enkel-lader og 26A på dobbelt-lader. Ikke 16A og 32A, som det skal være.

Så---> 3A*230V = 690W, 3fase = 2070W og Dobbelt-lader = 4140W

Det var det vi tapte når vi ladet, og noen folk var harnisk.


Og dette med at vi ikke trenger å lade med mere enn 2500W er jo logisk for at bilen, som jeg skisserte, kan stå å lade i cirka 20 timer. Det skulle gi 40-50kWh i batteriet. Dette gir jo 200-250tkm. Og det er (nesten) nok til/for alle. Så egentlig så trenger vi ikke dobbelt-ladere eller en på 11kW. Vi trenger bare en som trekker 2500W. Så blir det heller ikke brann i ledningsnettet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Spinner

Sitat fra: Car-El på fredag 27. mars 2015, klokken 20:29
@Sbr

Vi som fikk TMS levert i 2013 og i begynnelsen av 2014 hadde forsvakt ledningsnett i bilene. Så vi ble begrenset til å få maks 13A på enkel-lader og 26A på dobbelt-lader. Ikke 16A og 32A, som det skal være.

Så---> 3A*230V = 690W, 3fase = 2070W og Dobbelt-lader = 4140W

Det var det vi tapte når vi ladet, og noen folk var harnisk.
Det er jo betydelige tap mener jeg, at det tar potensielt 5 timer mer å lade fullt.

Sitat fra: Car-El på fredag 27. mars 2015, klokken 20:29Og dette med at vi ikke trenger å lade med mere enn 2500W er jo logisk for at bilen, som jeg skisserte, kan stå å lade i cirka 20 timer. Det skulle gi 40-50kWh i batteriet. Dette gir jo 200-250tkm. Og det er (nesten) nok til/for alle. Så egentlig så trenger vi ikke dobbelt-ladere eller en på 11kW. Vi trenger bare en som trekker 2500W. Så blir det heller ikke brann i ledningsnettet.
Det stemmer for noen, men folk har da forskjellig bruksmønster. Veldig ofte kommer jeg hjem med bortimot tomt batteri, og skal ut å kjøre godt over 30 mil uten spesielt gode lademuligheter dagen etter (gjerne etter mindre enn 7-8 timer). Dobbeltlader hjemme er da gull. Hadde bilen kun kunne ladet med 2,5 kW, eller 3,6 kW for den saks skyld, hadde den vært ubrukelig for meg og en god del andre.

cirys1

Sitat fra: Sbr på fredag 27. mars 2015, klokken 23:45
Det stemmer for noen, men folk har da forskjellig bruksmønster. Veldig ofte kommer jeg hjem med bortimot tomt batteri, og skal ut å kjøre godt over 30 mil uten spesielt gode lademuligheter dagen etter (gjerne etter mindre enn 7-8 timer). Dobbeltlader hjemme er da gull. Hadde bilen kun kunne ladet med 2,5 kW, eller 3,6 kW for den saks skyld, hadde den vært ubrukelig for meg og en god del andre.

Dette her er jo ganske ekstremt bruksmønster da.. :P
Selv med enkeltlader har du 90% i løpet av 8 timer, ifra ca 80% så har det vell lite og si om du har enkelt eller dobbeltlader, det er vell ifra bunn og opp til 80%?

Car-El

@Sbr

Da er vi inne på sakens kjærne om ladehastighet. For mange er det av og til bra med: Jo raskere, jo bedre.    Men til dagligdags trenger vi 2500W. 

Fleksibilitet er et av Tesla sine store triks.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

@cirys1

Nei, ikke ekstremt. Skal man bevege seg utenfor SuperLader (SL) landskap, så er det stor forskjell å lade med 5mil eller 10mil i timen. Lærte å sette pris på dette i sommer med 4700km kjørt og nordligste SL var Dombås. Men ingen regel uten untak. Mest parten av turen sørover gikk via Schuko. Det gikk, men det er deilig med 22kW. 
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

@cirys1

Og så glemte jeg. Når man lader med 22kW så senkes ikke ladehastigheten før 93-96% SOC.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cirys1

Sitat fra: Car-El på lørdag 28. mars 2015, klokken 00:11
@cirys1

Nei, ikke ekstremt. Skal man bevege seg utenfor SuperLader (SL) landskap, så er det stor forskjell å lade med 5mil eller 10mil i timen. Lærte å sette pris på dette i sommer med 4700km kjørt og nordligste SL var Dombås. Men ingen regel uten untak. Mest parten av turen sørover gikk via Schuko. Det gikk, men det er deilig med 22kW.
Jeg syns det er ekstremt, forskjellen mellom og lade 5 eller 10 mil er veldig, veldig liten når bilen lader i over 6-7 timer. Det ifra bunn til 70-80% at dobbeltlader har noe og si, når man skal lade lenge (6-8 timer) har det ingen praktisk betydning.
Man kommer hjem bunnskrapet og skal ut og kjøre dagen derpå 30 mil uten SC, dette bruksmønsteret er jeg ganske sikker på stikker seg ut ifra "normalen"..   :)

cirys1

Sitat fra: Car-El på lørdag 28. mars 2015, klokken 00:13
@cirys1

Og så glemte jeg. Når man lader med 22kW så senkes ikke ladehastigheten før 93-96% SOC.
Er dette selvopplevd, for ut ifra hva jeg har lest så reduseres det ved 70-80%, det er vell ikke vanlig og lade mer enn 90% visst man ikke skal på skikkelig langtur derpå. (mulig 30 mil kvalifiserer til det da..)  :)

GOS

Sitat fra: cirys1 på fredag 27. mars 2015, klokken 23:58
Sitat fra: Sbr på fredag 27. mars 2015, klokken 23:45
Det stemmer for noen, men folk har da forskjellig bruksmønster. Veldig ofte kommer jeg hjem med bortimot tomt batteri, og skal ut å kjøre godt over 30 mil uten spesielt gode lademuligheter dagen etter (gjerne etter mindre enn 7-8 timer). Dobbeltlader hjemme er da gull. Hadde bilen kun kunne ladet med 2,5 kW, eller 3,6 kW for den saks skyld, hadde den vært ubrukelig for meg og en god del andre.

Dette her er jo ganske ekstremt bruksmønster da.. :P
Selv med enkeltlader har du 90% i løpet av 8 timer, ifra ca 80% så har det vell lite og si om du har enkelt eller dobbeltlader, det er vell ifra bunn og opp til 80%?

Min erfaring er at jeg får full utnyttelse av dobbeltlader helt opp til mellom 96 og 97% SOC, først når du er på 99% så er du nede på 11kw ladeffekt.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

sigurdi

Er bare å se på en av lade videoene til bb.

Eks denne som han sammenligner CHAdeMO og SC laderer.


Om en bruker ekstern eller intern lader så er begrensingen inn mot batteri ganse likt.

Som du kan se lader CHAdeMO på 22kW opp mot 95% før den dabber av. 

Så 22kW kan en lade helt opp til 95%, mens 11kW kommer en ikke ned i før ca 98%. 

Så en får utnyttet fordelen med dobbelt lader til ca 98% oppladet batteri. :-)
De siste gidder en vel ikke vente på om en ikke absolutt må ha helt toppet, sover, eller bare ønsker å balansere batteriene for en eller anne grunn. (Eks at det skal se bedre ut på tallene)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

GOS

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. mars 2015, klokken 00:23
Sitat fra: Car-El på lørdag 28. mars 2015, klokken 00:11
@cirys1

Nei, ikke ekstremt. Skal man bevege seg utenfor SuperLader (SL) landskap, så er det stor forskjell å lade med 5mil eller 10mil i timen. Lærte å sette pris på dette i sommer med 4700km kjørt og nordligste SL var Dombås. Men ingen regel uten untak. Mest parten av turen sørover gikk via Schuko. Det gikk, men det er deilig med 22kW.
Jeg syns det er ekstremt, forskjellen mellom og lade 5 eller 10 mil er veldig, veldig liten når bilen lader i over 6-7 timer. Det ifra bunn til 70-80% at dobbeltlader har noe og si, når man skal lade lenge (6-8 timer) har det ingen praktisk betydning.
Man kommer hjem bunnskrapet og skal ut og kjøre dagen derpå 30 mil uten SC, dette bruksmønsteret er jeg ganske sikker på stikker seg ut ifra "normalen"..   :)

Som tidligere sagt så må du være på ca 99 % før en dobbeltlader er nede på 11 kw lade-effekt. Like etter min har bikket 97% så faller den fra 11 til 10 kw ladeeffekt.
Like før den bikker 97% så faller min fra 22 til 20 kw.
Se vedlegg.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

Sitat fra: GOS på lørdag 28. mars 2015, klokken 01:23
Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. mars 2015, klokken 00:23
Sitat fra: Car-El på lørdag 28. mars 2015, klokken 00:11
@cirys1

Nei, ikke ekstremt. Skal man bevege seg utenfor SuperLader (SL) landskap, så er det stor forskjell å lade med 5mil eller 10mil i timen. Lærte å sette pris på dette i sommer med 4700km kjørt og nordligste SL var Dombås. Men ingen regel uten untak. Mest parten av turen sørover gikk via Schuko. Det gikk, men det er deilig med 22kW.
Jeg syns det er ekstremt, forskjellen mellom og lade 5 eller 10 mil er veldig, veldig liten når bilen lader i over 6-7 timer. Det ifra bunn til 70-80% at dobbeltlader har noe og si, når man skal lade lenge (6-8 timer) har det ingen praktisk betydning.
Man kommer hjem bunnskrapet og skal ut og kjøre dagen derpå 30 mil uten SC, dette bruksmønsteret er jeg ganske sikker på stikker seg ut ifra "normalen"..   :)

Som tidligere sagt så må du være på ca 99 % før en dobbeltlader er nede på 11 kw lade-effekt. Like etter min har bikket 97% så faller den fra 11 til 10 kw ladeeffekt.
Like før den bikker 97% så faller min fra 22 til 20 kw.
Se vedlegg.

Edit: Denne gangen så kommer forhåpentligvis bildene frem (Hvis ikke er de antagelig for stor filstørrelse og da får jeg redusere de en annen dag)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA