Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: toppi på torsdag 26. mars 2015, klokken 21:39
Flott at dobbeltlader får enkelte til å velge elektrisk kontra fossilt. Det er dog ikke fremtiden, men for spesielt interesserte. Jeg vet om mange som overhode ikke gidder å måtte bufre opp både her og der for å komme seg dit en skal. Skal disse overbevises, er det SC som gjelder.

Bingo! Er mulig jeg er farget av at jeg har små barn, men jeg syns egentlig superlading tar lovlig lang tid.

Å basere en tur på AC lading er ekstremsport sånn jeg ser og kun for ekte elbil fantikere. Det er i hvertfall ikke fremtiden, det er jeg helt overbevist om. For å kunne omvende nye og mer kravstore fossil sjåfører må hastighet opp og nettverket må bygges ut. 50kW DC er nok også for tregt men er mulig det har livets rett en stund i hvertfall.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. mars 2015, klokken 22:42
Sitat fra: toppi på torsdag 26. mars 2015, klokken 21:39
Flott at dobbeltlader får enkelte til å velge elektrisk kontra fossilt. Det er dog ikke fremtiden, men for spesielt interesserte. Jeg vet om mange som overhode ikke gidder å måtte bufre opp både her og der for å komme seg dit en skal. Skal disse overbevises, er det SC som gjelder.

Bingo! Er mulig jeg er farget av at jeg har små barn, men jeg syns egentlig superlading tar lovlig lang tid.

Å basere en tur på AC lading er ekstremsport sånn jeg ser og kun for ekte elbil fantikere. Det er i hvertfall ikke fremtiden, det er jeg helt overbevist om. For å kunne omvende nye og mer kravstore fossil sjåfører må hastighet opp og nettverket må bygges ut. 50kW DC er nok også for tregt men er mulig det har livets rett en stund i hvertfall.

Du har et poeng der - men er beklagelig ikke helt på samme planet - om du ønsker i den ene neven og driter i den andre så kan du se hva du har mest av. Det eneste man kan si om fremtiden er at den ikke blir som den er i dag. Men om du skal ta deg en tur i dag så er SC nettet så begrenset at man må bruke andre lademuligheter.

cirys1

Sitat fra: kos på torsdag 26. mars 2015, klokken 22:56
Men om du skal ta deg en tur i dag så er SC nettet så begrenset at man må bruke andre lademuligheter.
På hvilken måte er det såå begrenset?

Det er selvfølgelig ikke nok visst man skal innover i bygdene, men det dekker imellom "alle" de største byene i landet. De er jo satt opp strategisk iforhold til der folk ferdes, der det er mest trafikk. (imellom)
Oslo-Bergen- Stavanger-Trondheim-Drammen-Kristiansand- Fredrikstad- videre til Sverige, jeg skjønner ikke at jeg skal bli bevegelseshemmet av og bruke primært SC for forflytning..

kos

Sitat fra: cirys1 på torsdag 26. mars 2015, klokken 23:31
Sitat fra: kos på torsdag 26. mars 2015, klokken 22:56
Men om du skal ta deg en tur i dag så er SC nettet så begrenset at man må bruke andre lademuligheter.
På hvilken måte er det såå begrenset?

Det er selvfølgelig ikke nok visst man skal innover i bygdene, men det dekker imellom "alle" de største byene i landet. De er jo satt opp strategisk iforhold til der folk ferdes, der det er mest trafikk. (imellom)
Oslo-Bergen- Stavanger-Trondheim-Drammen-Kristiansand- Fredrikstad- videre til Sverige, jeg skjønner ikke at jeg skal bli bevegelseshemmet av og bruke primært SC for forflytning..
Det bor folk andre steder enn der du bor. Ble litt overrasket nå. Og der dekker ikke SC.

Tesla-man

Sitat fra: kos på torsdag 26. mars 2015, klokken 22:56
...om du skal ta deg en tur i dag så er SC nettet så begrenset at man må bruke andre lademuligheter.
Dette kan du da ikke mene? I såfall forstår jeg behovet for dobbellader.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

JO

Skal elbilen få skikkelig bredt gjennomslag så er eneste vei skikkelig hurtiglading. Lav hastighet lading er for entusiastene som vil ha elbil uansett, og de aksepterer mer planlegging og større ulemper.
Flere jeg kjenner som vurderer Tesla tenker faktisk på om SC er godt nok og ser på det som en ulempe med å måtte stoppe å lade selv om de lader fort. Jeg har brukt litt SC på tur bla ned til Tyskland og det er ikke tvil om at ved kjøring i høy hastighet så må man stoppe litt i overkant ofte å lade, så det er på grensen til det man gidder.

Det er kun SC som gir Tesla en fordel ovenfor konkurrentene, og det er det nettverket som kommer til å gjøre at de kan beholde sin posisjon som ledende på elbil leeenge. Jeg er sikker på at røkla kunne laget en minst like bra eller bedre elbil hvis de ville, men det er faktisk i ferd med å bli lovlig sent å komme på banen mtp ladenettverket til Tesla.
Svart Model S Levert 11 Mars

Muffinman

Koblet på et 22kW punkt i går bare for å teste. Da slo det meg hvor tungvindt det er å dra en egen kabel inn og ut av bilen i forhold til SC hvor kabelen henger klar på stolpen. Det kan muligens også være et moment på vektskåla i tillegg til ladehastighet for innbitte fossilbilister som skal overbevises.

Topic: Noen som har tenkt tanken på at flytting av dobbeltladeren fra original til ettermontering kan være et mellomstadium og at det kanskje kommer en annen standard ladeløsning enn 11kW?

kos

Sitat fra: JO på fredag 27. mars 2015, klokken 09:39
Skal elbilen få skikkelig bredt gjennomslag så er eneste vei skikkelig hurtiglading. Lav hastighet lading er for entusiastene som vil ha elbil uansett, og de aksepterer mer planlegging og større ulemper.
Flere jeg kjenner som vurderer Tesla tenker faktisk på om SC er godt nok og ser på det som en ulempe med å måtte stoppe å lade selv om de lader fort. Jeg har brukt litt SC på tur bla ned til Tyskland og det er ikke tvil om at ved kjøring i høy hastighet så må man stoppe litt i overkant ofte å lade, så det er på grensen til det man gidder.

Det er kun SC som gir Tesla en fordel ovenfor konkurrentene, og det er det nettverket som kommer til å gjøre at de kan beholde sin posisjon som ledende på elbil leeenge. Jeg er sikker på at røkla kunne laget en minst like bra eller bedre elbil hvis de ville, men det er faktisk i ferd med å bli lovlig sent å komme på banen mtp ladenettverket til Tesla.

Nå er det slik at jeg har anbefalt flere på dette forumet å kjøpe et atlas med statistikk over hvor det bor folk i Norge. Det er ca 100 000 km med offentlig vei i Norge . ( I underkant , men noe privatvei blir brukt av offentlige).

Om du ser på avstandene i Norge og befolkningen, så er det en  umulig jobb å tette landet med SC i lang tid fremover. Men akkurat som hjemme lading løser de fleste ladeoppgavene så er SC å foretrekke på langtur.
Men der befolkningen er få og veiene lange kan man øke tesla sin rekkevidde med dobbeltladere på AC systemet. Dette 22 kw systemet kommer stort sett over alt. Samtidig er det flere av oss som bruker det som rekkevidde forlenger og da er 22 kw AC lading en grei sak i mangel av noe bedre. Alt annet håper jeg at du ser er dårligere.

På samme måte som det er noen steder med lange avstander mellom bensinstasjonene, og har du ikke bensin nok har du et problem,  det samme med elbilen. Men elbilen har en fordel - du trenger stort sett bare et støpsel.

kos

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. mars 2015, klokken 09:52
Koblet på et 22kW punkt i går bare for å teste. Da slo det meg hvor tungvindt det er å dra en egen kabel inn og ut av bilen i forhold til SC hvor kabelen henger klar på stolpen. Det kan muligens også være et moment på vektskåla i tillegg til ladehastighet for innbitte fossilbilister som skal overbevises.

Topic: Noen som har tenkt tanken på at flytting av dobbeltladeren fra original til ettermontering kan være et mellomstadium og at det kanskje kommer en annen standard ladeløsning enn 11kW?

Du kan glede deg over at det kommer 43 kw lader som du kan bruke - da er det samme som tesla laderne. - men du sliter vel med å betale også, så det er vel ingen hjelp.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. mars 2015, klokken 09:52
Topic: Noen som har tenkt tanken på at flytting av dobbeltladeren fra original til ettermontering kan være et mellomstadium og at det kanskje kommer en annen standard ladeløsning enn 11kW?

Ja. Men da burde egentlig dette kommet samtidig med at dobbeltladeren ble tatt ut. Men klart, før eller siden vil det nok komme noe nytt :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kristian O

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. mars 2015, klokken 09:52
Koblet på et 22kW punkt i går bare for å teste. Da slo det meg hvor tungvindt det er å dra en egen kabel inn og ut av bilen i forhold til SC hvor kabelen henger klar på stolpen. Det kan muligens også være et moment på vektskåla i tillegg til ladehastighet for innbitte fossilbilister som skal overbevises.

Ja dette er et blodslit uten like  ::)
Bruker du lenger tid på dette enn marerittet med å finne fram betalingskort, vente på at kortautomaten skal registrere kortet, taste inn kode, legge tilbake kortet og tanke bensin / diesel, samt selve fyllingen?
Denne vandringen av lidelse må man jo gjennom 20- 100 ganger årlig om man kjører fossilt. Kjører man Tesla er det normalt bare når man er på langtur utenfor SC- dekning man må finne fram Type2- kabelen.

Er det noen grunn til at man ikkje kan ha fast ladekabel på Type 2? Ulik tilkobling på ulike biler?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

JO

Jeg vet at folk bor de rareste steder og gjerne utenfor SC nettverket, men folk flest bor fra Trondhjem og sørover.
Dobbeltlader hjelper de "entusiastene" som vil kjøre elektrisk, men det har lite å si for den jevne sjåfør som bare vil bruke elbilen som en hvilken som helst annen bil. Skal elbilen få skikkelig utbredelse så kommer man ikke unna utbygging av skikkelig ladeinfrastruktur(SC). Det er det viktigste punktet for å få elbilen bredt akseptert.

Men for entusiaster som liker å stoppe på badeland/kiwi/Spiseplasser osv og har bestemt seg for å kjøre elbil uansett så er det helt topp med 22kw, for oss andre som ikke gidder å ofre noe for å kjøre el så finnes det alternativer.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

I blant lurer jeg på om jeg befinner meg i et fossilbil-forum.
Muligheter er plutselig blitt til ulemper  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: kos på fredag 27. mars 2015, klokken 09:55
men du sliter vel med å betale også, så det er vel ingen hjelp.
Jøss.

kos

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. mars 2015, klokken 10:13
I blant lurer jeg på om jeg befinner meg i et fossilbil-forum.
Muligheter er plutselig blitt til ulemper  ;D

For å si det enkelt - jeg tror heller ikke at de gidder å tørke seg i ræven etter at de har gjort sitt fornødende. Er jo noe skikkelig drit. 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA