Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

BMW850

Det er rett og slett merkelig at enkelte bruker så mye tid og energi på å argumentere MOT dobbelt så rask lading på en el.bil. En lader som senker ladetiden til det halve. Til en kostnad av 1,5 % av bilens totale kjøpsverdi. Litt underholdningsverdi i det men når man tenker etter... fullstendig idiotisk, ihvertfall etter mitt syn.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Denne tråden er full av (kjedelig) off topic. Måtte den lide en snarlig død.

teslaz

P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

jkirkebo

Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:48
Får vi 100 SC stasjoner i Norge er det ikke mange som ferdes på langtur uten å passere flere i løpet av turen. Når er vi der? Tja, tipper på minst 50 allerede i 2017, så får vi se videre.

I så fall er kartet til Tesla lite verdt, for der er det ført opp noe sånt som 27 stk. ved utgangen av 2016. Virker som om de konsentrerer seg om helt andre områder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Sitat fra: BMW850 på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:37
Det er rett og slett merkelig at enkelte bruker så mye tid og energi på å argumentere MOT dobbelt så rask lading på en el.bil. En lader som senker ladetiden til det halve. Til en kostnad av 1,5 % av bilens totale kjøpsverdi. Litt underholdningsverdi i det men når man tenker etter... fullstendig idiotisk, ihvertfall etter mitt syn.

Problemet er bare at dobbelt så rask gir er en meget langsom lading, det er jo ikke slik at de som ikke har dobbeltlader står og lader dobbelt så lenge. De legger ikke opp til og drive med 22kW lading i det hele tatt, noe som er helt greit. Akilleshælen til bilen er nettopp ladetid, og visst man må spe på litt med en sjelden gang med 11kW så holder det tydeligvis.

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til og bruke 22kW i det hele tatt, men visst jeg bestemmer meg for og kjøre til gokk engang så har jeg muligheten, visst man kan lade mens man er på badeland, handling etc. så er det ingen tid tapt, da gjør man noe annet.  :)

Car-El

Denne tråden burde OGSÅ flyttes til "humor & kanari".

De fleste innleggene her er LATTELIGE!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

BMW850

#323
Sitat fra: cirys1 på torsdag 26. mars 2015, klokken 07:43
Sitat fra: BMW850 på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:37
Det er rett og slett merkelig at enkelte bruker så mye tid og energi på å argumentere MOT dobbelt så rask lading på en el.bil. En lader som senker ladetiden til det halve. Til en kostnad av 1,5 % av bilens totale kjøpsverdi. Litt underholdningsverdi i det men når man tenker etter... fullstendig idiotisk, ihvertfall etter mitt syn.

Problemet er bare at dobbelt så rask gir er en meget langsom lading, det er jo ikke slik at de som ikke har dobbeltlader står og lader dobbelt så lenge. De legger ikke opp til og drive med 22kW lading i det hele tatt, noe som er helt greit. Akilleshælen til bilen er nettopp ladetid, og visst man må spe på litt med en sjelden gang med 11kW så holder det tydeligvis.

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til og bruke 22kW i det hele tatt, men visst jeg bestemmer meg for og kjøre til gokk engang så har jeg muligheten, visst man kan lade mens man er på badeland, handling etc. så er det ingen tid tapt, da gjør man noe annet.  :)

"cirys1": Det var deg som ikke hadde bil ennå og dermed selvfølgelig ikke har praktisk erfaring å slå i bordet med? Beklager om jeg tar feil i tilfelle ikke. Jeg gidder ikke å gjenta meg sjøl og det er av flere utallige ganger forsøkt å forklare at 22kW ikke benyttes istedet for SC men som ett supplement for å toppe batteriet med 5-10 mil ved en spise eller handlepause for å få en behagelig buffer f.eks. som du egentlig merkelig nok ser ut til å forstå i ditt siste avsnitt. Ellers tror jeg jeg gir meg nå...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Sitat fra: BMW850 på torsdag 26. mars 2015, klokken 15:13
"cirys1": Det var deg som ikke hadde bil ennå og dermed selvfølgelig ikke har praktisk erfaring å slå i bordet med? Beklager om jeg tar feil i tilfelle ikke. Jeg gidder ikke å gjenta meg sjøl og det er av flere utallige ganger forsøkt å forklare at 22kW ikke benyttes istedet for SC men som ett supplement for å toppe batteriet med 5-10 mil ved en spise eller handlepause for å få en behagelig buffer f.eks. som du egentlig merkelig nok ser ut til å forstå i ditt siste avsnitt. Ellers tror jeg jeg gir meg nå...

Så det er parktisk erfaring som telller, hvorfor har du ikke sitert noen andre her inne som er enig med meg da? Deriblant en som har kjørt over 40k km..

Jeg kommer ikke til og forandre min kjørestil fordi jeg har kjøpt Tesla, jeg valgte Tesla nettopp p.g.a det, om du må stoppe i hytt og gevær og handle og spise så gjør du det. Jeg er ikke vant med og kjøre bil på den måten, når jeg kjører alene så trenger ett stopp på 6-8 timers kjøring. Jeg har alltid et mål/destinasjon som jeg skal til og når jeg er framme da kan jeg slappe av med og handle dra på vannland eller hva det måtte være.
Jeg kan fint lade på 22kW der det er hensiktsmessig som foreslått tidligere her som f.eks på det badelandet. Men jeg stopper ikke på Kiwi (grunnen for at jeg nevner Kiwi er nettopp fordi de skal etablere veldig mange nye ladere) for og bruke en halvtime som gir meg 5 mil ekstra rekkevidde visst ikke det er helt krise.
Og jeg har ingen tro på at andre bruker 22kW fordi de vill eller ønsker i stor grad, hadde sikkert ønsket seg SC istedet, jeg kommer ikke til og kjøre noe særlig utenfor SC nettverket og tror derfor mine ønsker om en bil som passer mitt bruksmønster blir innfridd.  :)

Mr. P85D

Jeg får ofte bruk for min dobbelt lader :-) Bare i dag med 2 kunder i bilen måtte jeg innom og lade på vei hjem fra seminar. Fylte opp "juice" på 22KW med dem i bilen - dobbel så kjapt som uten dobbeltlader! Bra for dem som skulle videre og bra for meg :-)
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

toppi

Sitat fra: BMW850 på torsdag 26. mars 2015, klokken 15:13
Sitat fra: cirys1 på torsdag 26. mars 2015, klokken 07:43
Sitat fra: BMW850 på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:37
Det er rett og slett merkelig at enkelte bruker så mye tid og energi på å argumentere MOT dobbelt så rask lading på en el.bil. En lader som senker ladetiden til det halve. Til en kostnad av 1,5 % av bilens totale kjøpsverdi. Litt underholdningsverdi i det men når man tenker etter... fullstendig idiotisk, ihvertfall etter mitt syn.

Problemet er bare at dobbelt så rask gir er en meget langsom lading, det er jo ikke slik at de som ikke har dobbeltlader står og lader dobbelt så lenge. De legger ikke opp til og drive med 22kW lading i det hele tatt, noe som er helt greit. Akilleshælen til bilen er nettopp ladetid, og visst man må spe på litt med en sjelden gang med 11kW så holder det tydeligvis.

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til og bruke 22kW i det hele tatt, men visst jeg bestemmer meg for og kjøre til gokk engang så har jeg muligheten, visst man kan lade mens man er på badeland, handling etc. så er det ingen tid tapt, da gjør man noe annet.  :)

"cirys1": Det var deg som ikke hadde bil ennå og dermed selvfølgelig ikke har praktisk erfaring å slå i bordet med? Beklager om jeg tar feil i tilfelle ikke. Jeg gidder ikke å gjenta meg sjøl og det er av flere utallige ganger forsøkt å forklare at 22kW ikke benyttes istedet for SC men som ett supplement for å toppe batteriet med 5-10 mil ved en spise eller handlepause for å få en behagelig buffer f.eks. som du egentlig merkelig nok ser ut til å forstå i ditt siste avsnitt. Ellers tror jeg jeg gir meg nå...

Flott at dobbeltlader får enkelte til å velge elektrisk kontra fossilt. Det er dog ikke fremtiden, men for spesielt interesserte. Jeg vet om mange som overhode ikke gidder å måtte bufre opp både her og der for å komme seg dit en skal. Skal disse overbevises, er det SC som gjelder.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

toppi

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 26. mars 2015, klokken 04:43
Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:48
Får vi 100 SC stasjoner i Norge er det ikke mange som ferdes på langtur uten å passere flere i løpet av turen. Når er vi der? Tja, tipper på minst 50 allerede i 2017, så får vi se videre.

I så fall er kartet til Tesla lite verdt, for der er det ført opp noe sånt som 27 stk. ved utgangen av 2016. Virker som om de konsentrerer seg om helt andre områder.

jkirkebo:
Du har vært med her minst like lenge som meg, og husker vel kartene for 2015, når vi selv var i 2013?
Det var vel merket av en 5-10 stk SC om jeg ikke husker feil. Kartet blir stadig oppdatert så fort nye SC stasjoner er bestemt og avtaler gjort.

Husker forresten godt at jeg nesten ble ledd av når jeg sa vi ville ha en 20-30 stasjoner i Norge allerede i 2015, bare her i Norge..

Til dere andre som ikke tror Tesla vil utvikle flere SC stasjoner, og større SC stasjoner:
Musk øremerker penger til utvikling og drift av SC. Bare i Norge er vel denne potten snart på 100 000 000,-
SC er hele bærebjelken i filosofien hos Musk om at elbilen skal ta over for fossilbilen.
Hvorfor skal denne utviklingen stoppe opp?
Nei nå har vi 30 stasjoner x 6 pumper. Vi skal levere 2000 S til dette året + 1000 X, og 5000 S og X neste år, men vi stopper å bygge SC. Folk liker nok å stå i kø, så kan vi heller beholde de pengene selv. Alle kjøper bilene våre uansett...
Ikke trenger vi flere pumper til de 10 000 Mod 3 vi skal levere ut i 2018 heller.

Kom igjen folkens  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

toppi

Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:32
Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:48
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:53
Dette er jo en diskusjon man aldri blir enige i, så lenge alle ser på sitt bruksmønster som den eneste sannhet.

Noen synspunkter fra meg:

1. Skal Elbilen bli allemannseie må det være enkelt. Det er greit at entusiastene ser alle muligheter, og har frunken full av adapteret, men mange interesserer seg null og niks for dette.

2. Jeg har snakket med mange jeg som tror dobbeltlader gir dobbelt så nye strøm fra en Schuko. Derfor er det viktig med saklig informasjon til nye kjøpere med budsjett, slik at de kan ta en standpunkt på riktig grunnlag.

3. Det er en god grunn til at dobbeltlader nå blir tatt bort. Førre og førre vil ha det, samt at Musk vil at elbil skal være enkelt.

4. Jeg er overbevist om at SC destinasjoner vil være "overalt" innen få år.
Dette er jo det geniale til Tesla, og vil være svært viktig for Model 3.
Man skal slippe å måtte planlegge å stoppe både  her og der for å komme frem.

Ingen tvil om at mange har brukt for dobbeltlader, men heller liten tvil om at færre og færre har behovet, og at mange kunne brukt pengene på noe annet.

Når elbilen blir allemannseie, og SC står tett i tett, vil  denne diskusjonen kun være for spesielt interesserte (2017/2018)

Kjøp deg et atlas over Norge og begynn å ta med resten av riket og ikke bare der du bor. SC overalt ? har du noen begreper over avstand i Norge og innbyggerantallet.? Om elbilen skal kunne brukes som en fossil så er flere lademuligheter det eneste som er mulig.

Jeg har allerede et atlas  :)
Jeg skrev "overalt" ikke overalt  ???
Får vi 100 SC stasjoner i Norge er det ikke mange som ferdes på langtur uten å passere flere i løpet av turen. Når er vi der? Tja, tipper på minst 50 allerede i 2017, så får vi se videre. Blir fort raskere vekst om en annen aktør kommer med langdistanse elbil og kjøper seg inn i SC og blir med på videreutvikling.

Men SC er selvfølgelig kun ment for langtur. I det daglige må folk basere seg på å lade om natta, og på jobb.


Kjøp deg et atlas og finn ut hvor mange som bor i Norge og hvor? anbefalte jeg. Hvorfor - fordi at det er nesten 100 000 km offentlig vei i Norge og med 100 SC så kan du lett se hvor lite det blir. Så skal du få en mulighet til finn ut hvor folk bor i dette lande og hvor mange de er. Kan anbefale en runde i ditt eget land - det er langt mer eksotisk enn en tur nedover Europa - du ville antagelig blitt overrasket over hvor flott det er og alle de flotte menneskene som bor på små plasser. - natur - folk - mat- opplevelser. Men du får bruk for en 22 kw dobbeltlader mange ganger da.


Da vil du se at dette landet er mer enn Oslo Bergen Stavanger og Trondhjem 

For å si det enkelt selv med 100 SC så vil man være avhengig av andre ladeformer enn schuko og blå 32. Det er altfor seint og det koster lite å oppgradere den til 22 kw AC. Billig Billig. Selv har jeg en 11 kw hjemme. Billig den og.

Men mest av alt - ta deg en tur i ditt eget land -

Det var da voldsomt  :o :o
Jeg har tatt mange turer i mitt eget land jeg - med fossil bil, fly, ski, båt, og til fots  :)
Jeg hadde aldri giddet om jeg måtte reise rundt å lete etter 22 kW punkter.
Jeg skal gjøre det i Teslaen den dagen jeg kan klare meg med SC og på dagen og et uttak på natta.

Heldigvis så vet jeg at Musk har de samme tankene rundt dette..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

kos

Sitat fra: toppi på torsdag 26. mars 2015, klokken 22:23
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:32
Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:48
Sitat fra: kos på onsdag 25. mars 2015, klokken 20:01
Sitat fra: toppi på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:53
Dette er jo en diskusjon man aldri blir enige i, så lenge alle ser på sitt bruksmønster som den eneste sannhet.

Noen synspunkter fra meg:

1. Skal Elbilen bli allemannseie må det være enkelt. Det er greit at entusiastene ser alle muligheter, og har frunken full av adapteret, men mange interesserer seg null og niks for dette.

2. Jeg har snakket med mange jeg som tror dobbeltlader gir dobbelt så nye strøm fra en Schuko. Derfor er det viktig med saklig informasjon til nye kjøpere med budsjett, slik at de kan ta en standpunkt på riktig grunnlag.

3. Det er en god grunn til at dobbeltlader nå blir tatt bort. Førre og førre vil ha det, samt at Musk vil at elbil skal være enkelt.

4. Jeg er overbevist om at SC destinasjoner vil være "overalt" innen få år.
Dette er jo det geniale til Tesla, og vil være svært viktig for Model 3.
Man skal slippe å måtte planlegge å stoppe både  her og der for å komme frem.

Ingen tvil om at mange har brukt for dobbeltlader, men heller liten tvil om at færre og færre har behovet, og at mange kunne brukt pengene på noe annet.

Når elbilen blir allemannseie, og SC står tett i tett, vil  denne diskusjonen kun være for spesielt interesserte (2017/2018)

Kjøp deg et atlas over Norge og begynn å ta med resten av riket og ikke bare der du bor. SC overalt ? har du noen begreper over avstand i Norge og innbyggerantallet.? Om elbilen skal kunne brukes som en fossil så er flere lademuligheter det eneste som er mulig.

Jeg har allerede et atlas  :)
Jeg skrev "overalt" ikke overalt  ???
Får vi 100 SC stasjoner i Norge er det ikke mange som ferdes på langtur uten å passere flere i løpet av turen. Når er vi der? Tja, tipper på minst 50 allerede i 2017, så får vi se videre. Blir fort raskere vekst om en annen aktør kommer med langdistanse elbil og kjøper seg inn i SC og blir med på videreutvikling.

Men SC er selvfølgelig kun ment for langtur. I det daglige må folk basere seg på å lade om natta, og på jobb.


Kjøp deg et atlas og finn ut hvor mange som bor i Norge og hvor? anbefalte jeg. Hvorfor - fordi at det er nesten 100 000 km offentlig vei i Norge og med 100 SC så kan du lett se hvor lite det blir. Så skal du få en mulighet til finn ut hvor folk bor i dette lande og hvor mange de er. Kan anbefale en runde i ditt eget land - det er langt mer eksotisk enn en tur nedover Europa - du ville antagelig blitt overrasket over hvor flott det er og alle de flotte menneskene som bor på små plasser. - natur - folk - mat- opplevelser. Men du får bruk for en 22 kw dobbeltlader mange ganger da.


Da vil du se at dette landet er mer enn Oslo Bergen Stavanger og Trondhjem 

For å si det enkelt selv med 100 SC så vil man være avhengig av andre ladeformer enn schuko og blå 32. Det er altfor seint og det koster lite å oppgradere den til 22 kw AC. Billig Billig. Selv har jeg en 11 kw hjemme. Billig den og.

Men mest av alt - ta deg en tur i ditt eget land -

Det var da voldsomt  :o :o
Jeg har tatt mange turer i mitt eget land jeg - med fossil bil, fly, ski, båt, og til fots  :)
Jeg hadde aldri giddet om jeg måtte reise rundt å lete etter 22 kW punkter.
Jeg skal gjøre det i Teslaen den dagen jeg kan klare meg med SC og på dagen og et uttak på natta.

Heldigvis så vet jeg at Musk har de samme tankene rundt dette..

hva skal man si - du får kjøre fossil da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA