Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi kan/må løse striden om tilgang til kollektivfeltet

Startet av Dykkern, mandag 23. mars 2015, klokken 16:31

« forrige - neste »

Dykkern

Velger å starte en ny tråd på dette i håp om at noen kan dele gode erfaringer. Min ærlige oppfatning er at fjernlysene til PHV er tragiske og direkte sikkerhetstruende. Kjørte på mørke vestlandsveier ikveld og opplevde at fjernlyset bare marginalt lyste bedre enn nærlys. Etter anbefaling fra en annen på forumet har jeg satt inn Osram nightbreaker. De pengene kunne jeg ha spart meg - hjalp ingenting.
Noen som har gode løsninger?

drphev

Snødde det? Eg ooplevde det samme, men lyset blei betre etter kvart som eg fekk reingjort lykta med spylervæske.
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

bluefox

Jeg ser at flere har montert inn LEDbar i grillen og er svært fornøyd med resultatet.

olabt

Er og interessert om noen har en løsning på det.

Vi har foreløpig droppet bestilling mye på grunn av det.. og litt pga manglende fjæringskomfort + noe kronglete menyer...

venner seg nok til fjæring og kronglete menyer men orker ikke ha dårlige fjernlys på langturs-bilen..
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

aaa3

Jeg vet sannelig ikke om fjernlysene er så dårlige.
Nærlysene er derimot fantastisk gode, så forskjellen virker mindre enn vanlig.
Men da jeg kjørte landevei torsdag morgen kl. 04.30 syns jeg fjernlysene var mer enn gode nok. Sterkere fjernlys vil gi for mye blending fra skilt; særlig de store markeringsskiltene i kurver.
Kjøp Intense, så slipper du kronglete menyer  ;)

kb


Sitat fra: bluefox på mandag 02. mars 2015, klokken 15:55
Jeg ser at flere har montert inn LEDbar i grillen og er svært fornøyd med resultatet.

Hvilke LEDbar er det folk går for og hvor(dan) plasseres den? Har du bilde av en slik løsning?

bluefox

Det var Rigid SR20.
Ikke helt rimelig, men med fantasstisk lys, og lovlig (står det)
Plundrete montering, ble det sagt.

PHEV-ftw

Bilen har dessverre ikke xenon på fjernlysa, men den har på nærlysa, sånn er det.
Fjernlysene på Outlander tror jeg ikke er noe dårligere enn vanlig fjernlys vi er vant til fra biler uten xenon, men nærlysa på Outlander er sinnsykt gode, som gjør at vi oppfatter fjernlysa som dårlige fordi forskjellen fra nærlys ikke blir så stor som man er vant til.

stianel

om man skal montere feks Rigid SR20, er det selv montert eller gjennom verksted?

kb



Sitat fra: bluefox på tirsdag 17. mars 2015, klokken 23:13
Det var Rigid SR20.
Ikke helt rimelig, men med fantasstisk lys, og lovlig (står det)
Plundrete montering, ble det sagt.
Sitat fra: stianel på torsdag 19. mars 2015, klokken 17:07
om man skal montere feks Rigid SR20, er det selv montert eller gjennom verksted?

Blir den montert under skiltet (nederste "grill"?) for å unngå at den sperrer for FCM/ACC? Finnes det bilde av en slik montering (finner det ikke via google)?

smaug01

FYI så kan aldri én SR20 bli lovlig. Regelverket er nemlig sånn at lys montert på bil skal være parvis og en 20" lysbjelke blir definert som én lyskilde. To SR20 kan heller ikke bli godkjent siden de er aaaaaaaaalt for spreke og vil overstige E100 regelen.
Om biltilsyn, politi, lensmann og prest bryr seg nevneverdig om dette er en annen sak.
Skal man ha Rigid LED lys anbefaler jeg heller to e-merket E4(1000kr mindre enn én SR20 og 1500 lumen mindre men fortsatt fantastisk gode lys).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Dykkern

Jeg følger opp denne tråden. Nå har det kommet en test på Din Side (http://www.dinside.no/935007/usikker-paa-hvilke-paerer-du-bor-velge-til-bilen) som angir Philips pærene som marginalt bedre enn Osram sine. Noen som har erfaring?

SonicGTE

Jeg har blitt såpass fortrolig med min Golf GTE at jeg nå er godt inne på tanken om å også kjøpe en Outlander, men dette med fjernlys hindrer meg i å slenge penga på bordet..

Vi bor jo i et land hvor det er mørkt "store deler av året", og mange strekninger har ikke veibelysning heller, så gode fjernlys er jo et must. Men er fjernlysene så dårlige som folk skal ha det til?

Jeg var inne på tanken om å sette på ekstralys på en eventuell Outlander, men da dukket det opp et nytt spørsmål.

Hvordan vil ekstralys på en hybrid egentlig fungere?
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

erik e

Ekstalys på en hybrid vil vel fungere som på en helt "vanlig" bil.  ???????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

SonicGTE

Sitat fra: erik e på mandag 26. oktober 2015, klokken 17:21
Ekstalys på en hybrid vil vel fungere som på en helt "vanlig" bil.  ???????

Skjønner de vil fungere på samme måte sånn at de slår seg på, og vi får mer lys..men tenkte mer på strømforbruk osv.. var litt upresis :)
--
SonicGTE

2015 Volkswagen Golf GTE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA