Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 offentlig ladekabel

Startet av Siggen, mandag 23. mars 2015, klokken 07:27

« forrige - neste »

grorudklovnen

Jeg la cruisen på 85 km/t i egolfen i helgen for å ta høyde for den innebygde feilvisningen slik at jeg ikke ble en "sinke". Imidlertid var ikke audimannen bak meg fornøyd og la seg tett inntil rompa og blinket med lysene langs en strekning med doble sperrelinjer.

Er det ok å presse elbiler i fastgrensen når man ikke vil kjøre fortere for å spare strøm?

emil

Hvis jeg skal tyne rekkevidden maks legger jeg meg med CC på fartsgrensen (korrigert for feilvisning) når det bare er et felt og biler bak, er det motorvei/flere felt legger jeg meg i 80. Om det så ligger en Audi eller BMW bak og presser på gidder jeg ikke bry meg. Erfaringen med sånne er at de aldri er fornøyde før de ligger alene på veien uansett hvilken fart du kjører i.

Bruk gjerne en ekstern GPS for å kalibrere ditt eget speedometer og se hva du må ligge på.

grorudklovnen

Sitat fra: emil på søndag 01. mars 2015, klokken 19:42
Bruk gjerne en ekstern GPS for å kalibrere ditt eget speedometer og se hva du må ligge på.
Jeg kjørte forbi en radartavle på veien og den viste ca. 5 km/t feil på min viser så jeg tror 85 er omtrent 80 i virkeligheten.

emil

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 01. mars 2015, klokken 20:06
Sitat fra: emil på søndag 01. mars 2015, klokken 19:42
Bruk gjerne en ekstern GPS for å kalibrere ditt eget speedometer og se hva du må ligge på.
Jeg kjørte forbi en radartavle på veien og den viste ca. 5 km/t feil på min viser så jeg tror 85 er omtrent 80 i virkeligheten.

Så lenge det er en fast tavle og ikke mobil er det sensorer i asfalten og ikke radar som måler farten. Disse er også for det meste helt nøyaktige. Har selv en sånn i nærområdet som stemmer med GPS og ligger jeg uforstyrret klarer jeg fint å få opp ønsket tall på tavla +/- 1km/t.

Kan sikkert rote det fram fra noen gamle poster, men tror jeg hadde feilvisning på 4km/t på e-Golfen jeg testet på den tavla i 80km/t

Øyvind.h

Sitat fra: grorudklovnen på søndag 01. mars 2015, klokken 19:33
Jeg la cruisen på 85 km/t i egolfen i helgen for å ta høyde for den innebygde feilvisningen slik at jeg ikke ble en "sinke". Imidlertid var ikke audimannen bak meg fornøyd og la seg tett inntil rompa og blinket med lysene langs en strekning med doble sperrelinjer.

Er det ok å presse elbiler i fastgrensen når man ikke vil kjøre fortere for å spare strøm?
Så lenge du følger fartsgrensen trenger du ikke ha dårlig samvittighet. I blant skulle jeg ønske enkelte bilister kjørte fortere på enkelte strekninger selv om de følger fartsgrensen, men det er utelukkende mitt problem.
Mao holder jeg meg for god til å stresse/mase på forankjørende bil. Jeg har ingen rett til å presse andre til å bryte loven.

Men jeg synes det er bra du påpeker at du har tenkt på feilvisning. Når enkelte biler har så mye som 10% feilvisning kan det bli dårlig stemning. Sjåføren tror han har sitt på det rene fordi han holder 80 i 80-sonen, mens han i praksis holder 72.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. mars 2015, klokken 20:39
Men jeg synes det er bra du påpeker at du har tenkt på feilvisning. Når enkelte biler har så mye som 10% feilvisning kan det bli dårlig stemning. Sjåføren tror han har sitt på det rene fordi han holder 80 i 80-sonen, mens han i praksis holder 72.

Når disse i tillegg legger seg 5km/t under fartsgrensen på steder med gjennomsnittsmåling av fart for å være på den sikre siden blir det enda værre. Disse streknigene (og fotoboksene generellt) burde vært merket tydelig med fartsgrense og hvilke hastighet man må ligger over for å bli fotografert. Da slipper man også at biler som ligger på fartsgrensen bremser ned 10km/t foran fotoboksen.

Amoss

Sitat fra: emil på søndag 01. mars 2015, klokken 21:11
Da slipper man også at biler som ligger på fartsgrensen bremser ned 10km/t foran fotoboksen.

Det er vel bare en refleksbevegelse når man ser fotoboksen ;)

Men ja, hadde ikke skadet å skilte fartsgrensen sammen med eller nær boksen. Er mest vant til at de befinner seg i soner med fartsreduksjon, så enkelte ganger når det dukker opp en boks på 80-grense-vei der jeg ikke er lokalkjent (og derfor uforberedt på boksen) er min første reaksjon "Oj, har jeg oversett noen fartsbegrensninger her?".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ferry

Jeg legger meg på fartsgrense + 3. GPS og tavler viser da akkurat på eller 1 over. Men jeg er veldig påpasselig med å hjelpe andre forbi. Fortrinnsvis ved å slakke av og ligge godt til høyre på langstrekk. Om nødvendig stopper jeg på busslomme e.l. Jeg bruker IKKE blinklys for å signalisere, det kan misforstås og medføre fare. Heller forsiktig brems for å vise bremselysene. Men det kan jo også misforstås. Aller helst kunne jeg tenkt meg en egen måte å signalisere "kjør forbi, jeg skal hjelpe til". Det funker så innmari greit når begge parter snakker samme språk. Men det hender en sjelden gang at den bak ikke skjønner et kvekk når jeg slakker av.
Folk må selvfølgelig få lov å kjøre i fartsgrensa eller lavere, men jeg mener det er god folkeskikk å slippe forbi raskere trafikk. Uavhengig av om den går fortere enn fartsgrensa. Jeg har hverken nerver eller hjerte til å se køen bli lenger og lenger bak meg, og skjønner ikke helt at andre er komfortable med det. Men jeg ser det dessverre ofte. Noen gjør det sikkert med vilje, og noen er ikke observante nok. Jeg er ikke sikker på hva jeg syns er verst..
Min oppfordring er å slippe forbi andre trafikanter. Det gavner ikke elbilsaken å kjøre "gåsemor forrerst i køen"

elbil-1

Absolutt god folkeskikk å slippe forbi hurtigere trafikk, uansett om man ligger 10km under eller 20km over fartsgrensen

De som presser seg forbi kan lage en farlig situasjon som man ikke vil ønske å havne midt oppi selv...

svingen

Det er ikke så lenge siden jeg fikk lappen så det og kjøre seint er ikke bare elbilister som gjør, stopper bare der hvor det er mulig og slipper folk forbi,dem som veldig vil forbi skjønner og fort når man slakker ned å kjører forbi er min erfaring.  Når det gjelder trådstarter sitt spørsmål syns jeg det er helt greit.Men som sagt følg med å slipp folk forbi. Jeg er en av de som kjører seint både med el og fossilt når jeg føler hastigheten er høy nok (usikker på vei/føre osv)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

timingbeltkiller

Det er ikke OK å presse noen til å overskride fartsgrensen.
Men det er heller ikke OK å lage kjempekø av utålmodige bilister bak seg.

På mange landeveier er det få rakstrekninger til sikker forbikjøring.
Samtidig flyter ofte trafikken litt over fartsgrensen.

Vil du lusekjøre, bør du velge motorvei og holde deg i høyre felt.
Der hindrer du som regel ingen som vil fortere fram.

På landevei kan du legge deg som nr 3 i køen.
For førstemann får skylden for å skape kø.
Andremann skylden for ikke å kjøre forbi.
Tredjemann klandrer ingen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sølv-pilen

OK hastighet å kjøre i 80 sone, er 80, Finn feilmargin og kjør etter den. Så kommer dette med føre inn selvfølgelig, men det er heller untak en regel så ha det i bakhodet dersom du finner føret altid til å kreve redusert fart. Det er ikke OK å kjøre for sakte for å spare strøm, i allefall ikke dersom man har andre bilister bak seg.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Zero-talent

Feilmargin varierer etter min erfaring med dekktrykk og sommer/vinterhjul. På fossilen, hvor jeg har GPS som viser fart, er det minimal feilmargin med vinterhjul, og nærmere 10% med sommer (samme dekkdimensjon, så veldig rart). Med mindre jeg har GPS som viser farta holder jeg meg til det speedometeret viser, så får heller Audiotene ligge der og ergre seg. Eventuelt burde de miste lappen for å sette eget og andres liv i fare med oppførselen sin på veien.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Marius Engel

Hva er problemet med å ligge litt under fartsgrensen? Det er bevist at det ikke er farlig. Å kjøre for fort er farlig. Jeg er ikke redd for å bruke noen få minutter lengre på en kjøretur. Med ulykkestatistikken i trafikken er jeg mer bekymret for at noen jeg kjenner, eller noen i familien skal bli involvert i en trafikkulykke.

Farten varierer litt når man kjører, ca pluss minus 5km/t. Da er det helt uproblemtatisk og helt lovlig å ligge 5km under fartsgrensen. Bedre å variere mellom 75-80 enn 80-85. Sistnevnte er også ulovlig, og du kan få bot. Forskjellen i bremselengde kan også være utslagsgivende ved en plutselig hendelse, samt økt fart gir økt skade ved sammenstøt. Fom. 83/84 km/t kan du i praksis få bot. Madamen fikk bot i 84km/t.

Utvilsomt er det enkeler å unngå å falle over fartsgrensen på typiske "kontrollbakker" ved å ligge rett under fartsgrensen.

Og helt alvorlig: De fleste kjøreturer er på ca. 10-30 minutter. Det er jammen ikke mye ekstra tid som går med om man må kjøre bare noen få km/t saktere pga. en "treg" bil foran. Og det må man da ha tid til, og heller la vær å presse folk opp i en fart de ikke er komfortabel med.

Kort avstand mellom kjøretøy er noe av det verste jeg ser. Man sparer 0,1 sekunder på å ligge klistret i bilen foran, sammenlignet med å holde god, trygg, behagelig avstand.

I praksis ligger jeg ca 3km/t (reelt) under når jeg skal spare strøm på elbilen. De fleste har mer feilvisning enn dette, så speedometeret til de bak meg vil vise fartsgrensen eller mer. Jeg bestemmer min fart, og den absolutt høyeste tillate farten er den som står på skiltet. Det er ikke laveste pålrevde fart som står der. Jeg klarer ikke å ligge 100% i fartsgrensen hele veien, så da må jeg ligge 2-3km/t under, sånn ca, for å ikke overskride maks fart.

sølv-pilen

Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 15:45
Hva er problemet med å ligge litt under fartsgrensen?
Problemet er at det er ikke din oppgave å bestemme om jeg skal komme to sekunder tidligere til nærmeste pølseshoppe ellen en time mindre på en meget lang dag på veien. Kjører du bevist for sakte, slipp trafikken forbi. Det er langt farligere for andre når du kjører litt for sakte en om andre kjører litt for fort. Ikke at jeg oppmoder om at man skal kjøre for fort, men hold fartsgrensa, om andre ønsker å bryte den, la de få gjøre det.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA