Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 offentlig ladekabel

Startet av Siggen, mandag 23. mars 2015, klokken 07:27

« forrige - neste »

Øyvind.h

#45
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:26
Man kan ikke kjøre fortere en hva fartgsgrensa tilater, det er likt for alle i køen
Tror det er mange som ikke har fått med seg dette :) I 100/110-sonen på E6 sydover fra Oslo flyter trafikken ofte i 115-120. Opplever faktisk ganske ofte at trafikken flyter fortere enn fartsgrensen.
Men om jeg velger å kjøre i 95 i 80-sonen opplever jeg det som mitt valg og mitt problem dersom jeg støter på en som kjører i drøyt 80. Mulig jeg med loven i hånd kan kreve at han svinger av veien fordi jeg holder høyere (dog ulovlig) hastighet, men å fremme det kravet faller på sin egen urimelighet.

For øvrig kjører jeg elbilen nøyaktig slik jeg ville kjørt fossilbil. Dvs over fartsgrensen dersom føre/forhold/trafikk tilsier at det er forsvarlig. Eller under dersom føre/forhold/trafikk tilsier at det er nødvendig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sigurd

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 04. mars 2015, klokken 08:22
Sitat fra: Sigurd på tirsdag 03. mars 2015, klokken 13:30
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 02. mars 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 15:45
Hva er problemet med å ligge litt under fartsgrensen?
Problemet er at det er ikke din oppgave å bestemme om jeg skal komme to sekunder tidligere til nærmeste pølseshoppe ellen en time mindre på en meget lang dag på veien. Kjører du bevist for sakte, slipp trafikken forbi. Det er langt farligere for andre når du kjører litt for sakte en om andre kjører litt for fort. Ikke at jeg oppmoder om at man skal kjøre for fort, men hold fartsgrensa, om andre ønsker å bryte den, la de få gjøre det.

Nei, problemet er at det ikke er din oppgave å sette andre bilister i farlige situasjoner som de ikke ønsker ved å presse opp farten. Dersom jeg mener at forholdene tilsier at jeg bør holde 50 i 80-sonen, så gjør jeg det, og du kan bare drite langveis i å ha noe som helst med det å gjøre. Så kan du kjøre forbi når det passer, men du må faktisk også kjøre etter forholdene, og bilen som ligger foran deg i 75 er faktisk en del av dette bildet.
Ja du kan sikkert bare drite langveis i trafikkreglene, men vi andre i traffikken prøver for det meste å forholde oss til de regler som er fastsatt.
Du må ikke glemme at når bil nummer to eller tre er den som ønsker å kjøre forbi er alternativene få når det kommer til sikker forbikjøring av så mange biler på det norske veinettet, ulykkestatistikken er desverre ikke på din side for din holding til å holde andre trafikanter bak deg. Når du ikke slipper forbi tvinger du forbikjøring, mange ganger er det bil nummer 2, 3 eller lenger bak som må ta sjangsene - ettersom bil nummer to ikke gjør noe som helst annet en å forsterke den reduserte hastigheten.
Har ingen problemer med at man skal kjøre etter forholdende, eller fartsgrensene, men når forholdene endres og kjørestilen ikke gjør det, kjører man heller ikke etter forholdene, da er det en unnskylding for å slippe å si "jeg er idiot".
Jeg vet ikke hvilke trafikkregler du mener noe av det jeg skrev bryter. Et av de viktigste prinsippene i trafikkreglene handler faktisk om å følge forholdene.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

turfsurf

#47
Sitat fra: Sigurd på onsdag 04. mars 2015, klokken 14:24
Et av de viktigste prinsippene i trafikkreglene handler faktisk om å følge forholdene.
Akkurat. Men forholdene er noe som hele tiden vurderes, og garantert vurderes forskjellig av forskjellige førere (rett eller ikke). Da er det kanskje lurt å ha såpass selvinnsikt at man faktisk kan ta feil innimellom, evt om andre har bedre egnet kjøretøy. Da skal man slippe forbi bakenforliggende trafikk innen rimelig tid. Det er jo ett ganske klart hint at hvis man ligger først i en kø, så gjør man en annen vurdering enn de som ligger bak, og bør rette seg etter det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Marius Engel

Det blir alltid en slags "kø". For folk pleier å hente inn kjøretøyet foran, og ligge å cruise bak kjøretøyet foran. Spesielt i mørke er det greit å "henge på". Trenger ikke å bety at den framste kjører for sakte.

Ebe

#49
Nei, men man legger jo merke til hvor fort man blir tatt igjen og hvor ivrig den personen er på å helst ville kjøre forbi.

Legge bilen seg i god avstand og ikke viser tegn på å ville kjøre forbi så kan man bare fortsette å kjøre.

Hvis sjåføren har tatt deg igjen kjapt og derimot blir liggende nærmere enn normalt så oppfatter jeg det som klare tegn på at han helst vil forbi og fortsette i sitt tempo. Da syntes jeg det er egoistist å ikke skulle hjelpe sin medtrafikant med å foreta en trygg og sikker forbikjøring.

Man må respektere at folk liker å cruise i forskjellig tempo. Syntes ikke noen oppfører seg veldig godt om de nekter å hjelpe folk forbi bare fordi de mener en selv kjører i "riktig" hastighet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Engel

#50
.

weld77

I sommer lå jeg noen biler bak noe som viste seg å være en eldre dame. Hun kjørte (ikke i elbil) i ca 60 i 80-sonen på helt tørt sommerføre. Motgående trafikk gjorde det umulig å kjøre forbi. Bil nr 3 i køen var en politibil, etter ca 5 minutter slo den på blålysene, bil nr. 2 flyttet seg og de stoppet sinken først i køen. Hva de snakket om aner jeg ikke men tipper temaet var i gaten "du kjører altfor sent! slipp trafikken forbi i det minste"

arthur

Hvis man bevisst ligger under fartsgrensen under gunstige kjøreforhold fordi man ønsker å spare på batteriet, og dette på en lengre strekning på Norges kanskje viktigste vei, og der det er langt mellom mulighetene til å lovlig kjøre forbi så mener jeg faktisk at man opptrer på en kritikkverdig måte. Direkte ulovlig er det nok ikke med mindre det er snakk om betydelig under fartsgrensen, og det ikke er noe forøvrig til hinder for å holde en fart på, eller opp mot, fartsgrensen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sigurd

Sitat fra: Ebe på onsdag 04. mars 2015, klokken 18:15
Nei, men man legger jo merke til hvor fort man blir tatt igjen og hvor ivrig den personen er på å helst ville kjøre forbi.

Legge bilen seg i god avstand og ikke viser tegn på å ville kjøre forbi så kan man bare fortsette å kjøre.

Hvis sjåføren har tatt deg igjen kjapt og derimot blir liggende nærmere enn normalt så oppfatter jeg det som klare tegn på at han helst vil forbi og fortsette i sitt tempo. Da syntes jeg det er egoistist å ikke skulle hjelpe sin medtrafikant med å foreta en trygg og sikker forbikjøring.

Man må respektere at folk liker å cruise i forskjellig tempo. Syntes ikke noen oppfører seg veldig godt om de nekter å hjelpe folk forbi bare fordi de mener en selv kjører i "riktig" hastighet.
Selvsagt hjelper man folk bak med å kjøre forbi der det er forsvarlig. Men det betyr ikke at man skal være nødt til å stoppe ved veikanten for å slippe folk forbi fordi de kjører som idioter.
Om noen velger å kjøre helt opp i rompa på meg fordi jeg ligger i 75 i 80-sonen, tror jeg heller jeg ville ringt politiet enn å stoppe for å slippe dem forbi. For slike folk er ikke bare en fare for seg selv, men også for sine medtrafikanter.
Er det forsvarlig å slippe dem forbi, derimot, ville jeg selvsagt hjulpet dem med forbikjøringen.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Ebe


Sitat fra: weld77 på onsdag 04. mars 2015, klokken 23:28
I sommer lå jeg noen biler bak noe som viste seg å være en eldre dame. Hun kjørte (ikke i elbil) i ca 60 i 80-sonen på helt tørt sommerføre. Motgående trafikk gjorde det umulig å kjøre forbi. Bil nr 3 i køen var en politibil, etter ca 5 minutter slo den på blålysene, bil nr. 2 flyttet seg og de stoppet sinken først i køen. Hva de snakket om aner jeg ikke men tipper temaet var i gaten "du kjører altfor sent! slipp trafikken forbi i det minste"

Det er en mulighet at de mistenkte promille. Folk som vet de er i fare for å ha for høy promille har en tendens til å kjøre altfor sakte. :)

Men godt at politiet brøt inn i en slik situasjon. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Thomas Parsli

Jeg tror heller de sjekket førerkort (har fører vært til legekontroll, må hun bruker briller) og samtidig henstilte henne om å ta hensyn til annen trafikk.
Siden det ikke er direkte forbudt å kjøre 20km/t under fartsgrensen (traktor) skal det mye til å få bot.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sølv-pilen

#56
Sitat fra: Sigurd på torsdag 05. mars 2015, klokken 09:10
Om noen velger å kjøre helt opp i rompa på meg fordi jeg ligger i 75 i 80-sonen, tror jeg heller jeg ville ringt politiet enn å stoppe for å slippe dem forbi.
Hvor skal de ellers plassere seg for å kjøre forbi? Må si det høres livsfarlig ut når noen velger å tukkle med handsfree telefon istendenfor å forenkle andre med lovlig større fart en hva den har med å komme seg forbi og videre på sin ferd.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Amoss

Sitat fra: Sigurd på torsdag 05. mars 2015, klokken 09:10
Om noen velger å kjøre helt opp i rompa på meg fordi jeg ligger i 75 i 80-sonen, tror jeg heller jeg ville ringt politiet enn å stoppe for å slippe dem forbi.

Bare husk at du teoretisk risikerer at dere begge får bot. Bilen bak for å ha holdt for liten avstand, og du for å ikke å ha vist tilstrekkelig hensyn i trafikken ved å hindre trafikkflyten. Ja, du ER forpliktet til å hjelpe dem frem selv om de kjører "som noen idioter" (etter ditt syn). Men joda, tror ikke det er så veldig vanlig å gi bot for dette, så sjansen er nok liten :)


Men med alt dette, så kan jeg trekke frem en solskinnshistorie fra da jeg var på vei hjem i går kveld.  Tok igjen en annen bil som lå litt i underkant av fartsgrensen, og veien var smal, svingete og lite egnet for forbikjøring, så jeg la meg godt bak bilen (ingen blinking og masing! Holdt godt og vel 3 sekunders avstand!) og så frem til en slette med gode forbikjøringsmuligheter en drøy mils vei lengre fremme. Men etter bare ett par km kom vi til en liten slette som jeg bedømte til å være for kort for en normal forbikjøring, men der la bilen foran seg godt ut til høyre og bremset ned, slik at jeg trygt kunne komme forbi selv på denne korte sletten. Eksemplarisk oppførsel!
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ferry

Sitat fra: Amoss på torsdag 05. mars 2015, klokken 10:30
Men etter bare ett par km kom vi til en liten slette som jeg bedømte til å være for kort for en normal forbikjøring, men der la bilen foran seg godt ut til høyre og bremset ned, slik at jeg trygt kunne komme forbi selv på denne korte sletten. Eksemplarisk oppførsel!

Takk takk! Håper du gjengjelder tjenesten til noen andre :) OK, det var nok ikke meg denne gangen. Men det kunne vært meg. Jeg prøver så godt jeg kan å hjelpe andre forbi. Fortrinnsvis ved å slakke av på langstrekk. Men jeg stopper gjerne helt opp også. Det koster meg ikke en kalori. Dette la jeg spesielt merke til en gang jeg skulle kjøre fra Oslo til Stavanger. Jeg la turen om Suleskar for litt avveksling. Brukte kjøre-appen Waze til å lose meg fram. Den anslo ankomsttid til xx:xx På den smale veien over fjellet ble jeg tatt igjen av en bil. Jeg svingte av og slapp den forbi. Da jeg kjørte videre så viste Waze akkurat samme ankomsttid! Det kosta altså absolutt ingen tid. Sett i sammenheng med at noen mener ventetid på lading ikke er noe problem, hva skal jeg si om tidstapet ved å slippe forbi trafikk? Det som i hvert fall er sikkert er at det handler IKKE om tid.
Jeg følger også godt med på gjettometeret når jeg slipper forbi. Tro det eller ei, men det viser akkurat samme rekkevidde før og etter at jeg slipper forbi noen.

Jeg har en pragmatisk innstilling til å slippe forbi trafikk. Biler som kjører fortere enn meg er kun et problem hvis jeg velger at det skal være et problem. Hvert sekund, hvert minutt, hver time har jeg et valg om den Audien som kommer i stor fart bakfra skal utgjøre et problem. Den er aldri et problem før den dukker opp i speilet. Jeg vet jo ikke en gang at den er på veien. Etter at jeg har sluppet den forbi er den heller ikke et problem. Den er jo ute av syne i løpet av noen sekunder. Det er bare akkurat den lille tiden den ligger k*kk-i-r*v at det er ubehagelig. Og den ubehageligheten kan JEG styre.
Da er det mye verre med tregere trafikk. Den kan irritere meg i lang tid uten at jeg kan gjøre så mye med saken.

Slik jeg ser det må en inneha evnen til å være drittsekk for å kunne være hjelpsom. Det er to sider av samme sak. Den som er flink til å blokkere vil også være flink til å slippe forbi. Når man først besitter EVNEN, så er det VILJEN det står på. For en racerbilsjåfør er det like viktig å kunne blokkere som å kunne kjøre forbi. Begge deler krever tekniske ferdigheter, forståelse av situasjonen og å være observant på det som skjer rundt seg.

Som fører av elektrisk BMW sitter jeg på mange måter i glasshus. Så jeg tenker også litt på ryktet vårt når jeg ferdes langs veien. Jeg skal f**n ikke være med å gi "de andre" vann på mølla når det gjelder trege elbiler og hensynsløse BMW-førere. Så jeg tenker at hver gang jeg er hjelpsom så er det et lite reklameinnslag for elbilsaken. Kanskje er det fånyttes, men det er i hvert fall et lite bidrag jeg kan gi.
Jeg kjører også en del firmabil med logo på. Da ser jeg det som en selvfølge å kjøre hensynsfullt. Jeg er jo en mobil reklameplakat.

Amoss

Sitat fra: Ferry på torsdag 05. mars 2015, klokken 12:34
Håper du gjengjelder tjenesten til noen andre :)

Jeg har alle intensjoner om det, og ønsker å gjøre det, og ofte gjør jeg det også. Men som alle andre her er jeg bare ett menneske, og feiler fra tid til annen jeg også... Tar meg noen ganger i "oj, her kunne jeg jo gjort mer for å slippe frem den/de bak" når det er akkurat for sent :p  Men er jeg våken nok så gjør jeg det så klart. :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA