Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 offentlig ladekabel

Startet av Siggen, mandag 23. mars 2015, klokken 07:27

« forrige - neste »

Ferry

Veldig fornuftig skrevet, Amoss og Ebe!  "-I get by with a little help from my friends"

turfsurf

Sitat fra: Ferry på mandag 02. mars 2015, klokken 21:12
Veldig fornuftig skrevet, Amoss og Ebe!  "-I get by with a little help from my friends"

Samtykker i dette, i motsetning til "besserwissere" tidligere i tråden. La andre bestemme selv hva som er riktig fart, det kan være mange ting som påvirker det, som Ebe godt illusterer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Svein el-freak

Jeg har hatt et par langturer fra Oslo til Hitra, der mangler det fortsatt noen hurtigladere på veien, på de strekningene som mangler hurtigladere har jeg holdt fartsgrensen +8% på Leafen når jeg har trafikk bak meg, sluppet bilene forbi når det er hensiktsmessig og deretter kjørt så økonomisk jeg kan i forhold hvor langt det er til neste ladepunkt men ikke noe særlig saktere enn 60kmt. Å sinke annen trafikk er et dårlig alternativ
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Thomas Parsli

Jeg synger også med:

Kjør så sakte du vil, men slipp andre forbi.
Og kan du ikke slippe medtraffikantene forbi, bør du revurdere om elbil er riktig valg.

Jeg har kjørt i 50km/t der det var skiltet 70km/t -fordi jeg ikke hadde noen bak meg.
Jeg har kjørt i 80km/t der det var skiltet 100km/t -fordi det var lite trafikk, to felt og enkelt å kjøre forbi.
Jeg har kjørt i 100km/t der det var skiltet 100km/t -fordi trafikksituasjonen tilsa det, selv om jeg burde kjørt i 80km/t.

Hvis fartsgrensen er 80km/t og det ikke er enkelt å kjøre forbi, setter jeg cruisecontrol på 87km/t og vet at jeg kjører eksakt i 80km/t.

Hvis jeg hadde hatt 85km/t på speedometeret som trådstarter skriver, ville jeg sannsynligvis stoppet og slått av en prat med blinkeren bak. Kanskje vi var uenige om hva som var fartsgrensen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sjekk denne videoen fra Youtube.

2min 30 sek ser en en SUV'ist som er villig til å skade motorsyklisten som kjører forbi på en oversiktelig rett strekning. I alle fall villig til å bryte sperrelinjen for å skremme vedkommende; men slikt kan få værre konsekvanser enn tiltenkt om f.eks motorsyklisten ikke er like ballansert som denne karen.

Har selv opplevd en som lusekjørte med sin SUV mens jeg lå bak med Lancia Delta Integralen. I det veien åpnet seg og jeg la meg ut for å passere gav vedkommende gass. Det var motgående trafikk og dette vanskeliggjorde forbikjøringen. Da var det greit å ha den mestvinnende rallybilen med krefter nok til å klare forbikjøringen til tross for Tyskeren som bevist forsøkte å skape en ulykke.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sigurd

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 02. mars 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 15:45
Hva er problemet med å ligge litt under fartsgrensen?
Problemet er at det er ikke din oppgave å bestemme om jeg skal komme to sekunder tidligere til nærmeste pølseshoppe ellen en time mindre på en meget lang dag på veien. Kjører du bevist for sakte, slipp trafikken forbi. Det er langt farligere for andre når du kjører litt for sakte en om andre kjører litt for fort. Ikke at jeg oppmoder om at man skal kjøre for fort, men hold fartsgrensa, om andre ønsker å bryte den, la de få gjøre det.

Nei, problemet er at det ikke er din oppgave å sette andre bilister i farlige situasjoner som de ikke ønsker ved å presse opp farten. Dersom jeg mener at forholdene tilsier at jeg bør holde 50 i 80-sonen, så gjør jeg det, og du kan bare drite langveis i å ha noe som helst med det å gjøre. Så kan du kjøre forbi når det passer, men du må faktisk også kjøre etter forholdene, og bilen som ligger foran deg i 75 er faktisk en del av dette bildet.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

1000kwh

Prøvekjørte en Soul her om dagen og kjørte i 90 sonen i 90km/t akkurat med cruise control. Da det gikk over til 2 felt så var det som om folk gjorde et poeng ut av å komme seg forbi meg :D

Thomas Parsli

Sitat fra: ingardj på tirsdag 03. mars 2015, klokken 16:26
Prøvekjørte en Soul her om dagen og kjørte i 90 sonen i 90km/t akkurat med cruise control. Da det gikk over til 2 felt så var det som om folk gjorde et poeng ut av å komme seg forbi meg :D

Du skulle kjørt boble, det var forbikjøringsmagnet det!
En gang jeg kjørte Voss-Oslo kjørte den samme bilen forbi meg tre ganger mellom Minnesund og Gardermoen. (Jeg kjørte i jevn hastighet, det bilen klarte i praksis)

Tyskeren på videoen til elektrolux skulle markere at det var forbikjøring forbudt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

arthur

Er det ikke bare å forholde seg til hva loven sier; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/%C2%A712#%C2%A712 og la det være med det så slipper man å pådra seg hjerteinfarkt og kanskje også avstår fristelsen til å stoppe, og stoppe den annen part (?) for å avholde et møte hvor man ønsker å fremlegge sitt syn om den andre iditoten? En merkelig tråd!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sølv-pilen

Sitat fra: Sigurd på tirsdag 03. mars 2015, klokken 13:30
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 02. mars 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 15:45
Hva er problemet med å ligge litt under fartsgrensen?
Problemet er at det er ikke din oppgave å bestemme om jeg skal komme to sekunder tidligere til nærmeste pølseshoppe ellen en time mindre på en meget lang dag på veien. Kjører du bevist for sakte, slipp trafikken forbi. Det er langt farligere for andre når du kjører litt for sakte en om andre kjører litt for fort. Ikke at jeg oppmoder om at man skal kjøre for fort, men hold fartsgrensa, om andre ønsker å bryte den, la de få gjøre det.

Nei, problemet er at det ikke er din oppgave å sette andre bilister i farlige situasjoner som de ikke ønsker ved å presse opp farten. Dersom jeg mener at forholdene tilsier at jeg bør holde 50 i 80-sonen, så gjør jeg det, og du kan bare drite langveis i å ha noe som helst med det å gjøre. Så kan du kjøre forbi når det passer, men du må faktisk også kjøre etter forholdene, og bilen som ligger foran deg i 75 er faktisk en del av dette bildet.
Ja du kan sikkert bare drite langveis i trafikkreglene, men vi andre i traffikken prøver for det meste å forholde oss til de regler som er fastsatt.
Du må ikke glemme at når bil nummer to eller tre er den som ønsker å kjøre forbi er alternativene få når det kommer til sikker forbikjøring av så mange biler på det norske veinettet, ulykkestatistikken er desverre ikke på din side for din holding til å holde andre trafikanter bak deg. Når du ikke slipper forbi tvinger du forbikjøring, mange ganger er det bil nummer 2, 3 eller lenger bak som må ta sjangsene - ettersom bil nummer to ikke gjør noe som helst annet en å forsterke den reduserte hastigheten.
Har ingen problemer med at man skal kjøre etter forholdende, eller fartsgrensene, men når forholdene endres og kjørestilen ikke gjør det, kjører man heller ikke etter forholdene, da er det en unnskylding for å slippe å si "jeg er idiot".
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Marius Engel

Ingen MÅ kjøre forbi. Med mindre du har blålys...

Marius Engel

Ingen MÅ kjøre forbi. Med mindre du har blålys...

sølv-pilen

Nei, og ingen trenger å komme bak andre lenger fremme heller, for fartsgrensa er jo lik for alle.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: emil på søndag 01. mars 2015, klokken 19:42
Hvis jeg skal tyne rekkevidden maks legger jeg meg med CC på fartsgrensen (korrigert for feilvisning) når det bare er et felt og biler bak, er det motorvei/flere felt legger jeg meg i 80. Om det så ligger en Audi eller BMW bak og presser på gidder jeg ikke bry meg. Erfaringen med sånne er at de aldri er fornøyde før de ligger alene på veien uansett hvilken fart du kjører i.

Kan jo uttype litt her hvordan jeg oppførerer meg på en normal kjøretur Arendal-Oslo der denne "problematikken" hovedsakelig oppstår på strekningen gjennom Aust-Agder og Telemark før 4-felten i Vestfold.

Har jeg biler bak meg følger jeg fartsgrensen nøyaktig, ellers kan jeg finne på å ligge 5-10 under alt etter forhold, ladenivå og lademuligheter. Ser vi bort i fra strekningene med to felt i samme retning er det ikke mange trygge, lovlige forbikjøringsmuligheter. Hvis jeg nå ligger først i køen og de 2-3 nærmeste bilene bak meg ikke gjør tegn til å forsøke forbikjøring (forutsatt at det ikke kommer biler imot) på disse strekkene slapper jeg av og har ikke dårlig samvittighet for kjørestilen min. Gjør folk tegn til å ville kjøre forbi gjør jeg det jeg føler er nødvendig for å hjelpe dem ved å endre plassering i kjørefelt og/eller endre fart. Jeg svinger ikke inn til siden bare fordi det ligger biler bak meg, men normalt sett vil jeg alltid ta igjen andre biler og jeg ligger sjelden først i køen kontinuerlig over hele strekningen.

sølv-pilen

Sitat fra: emil på onsdag 04. mars 2015, klokken 10:07
Kan jo uttype litt her hvordan jeg oppførerer meg på en normal kjøretur Arendal-Oslo der denne "problematikken" hovedsakelig oppstår på strekningen gjennom Aust-Agder og Telemark før 4-felten i Vestfold.

Har jeg biler bak meg følger jeg fartsgrensen nøyaktig, ellers kan jeg finne på å ligge 5-10 under alt etter forhold, ladenivå og lademuligheter. Ser vi bort i fra strekningene med to felt i samme retning er det ikke mange trygge, lovlige forbikjøringsmuligheter. Hvis jeg nå ligger først i køen og de 2-3 nærmeste bilene bak meg ikke gjør tegn til å forsøke forbikjøring (forutsatt at det ikke kommer biler imot) på disse strekkene slapper jeg av og har ikke dårlig samvittighet for kjørestilen min. Gjør folk tegn til å ville kjøre forbi gjør jeg det jeg føler er nødvendig for å hjelpe dem ved å endre plassering i kjørefelt og/eller endre fart. Jeg svinger ikke inn til siden bare fordi det ligger biler bak meg, men normalt sett vil jeg alltid ta igjen andre biler og jeg ligger sjelden først i køen kontinuerlig over hele strekningen.
Og dette er eksemplarisk på hvordan man skal forholde seg til andre trafikanter og fartsgrensene. Man kan ikke kjøre fortere en hva fartgsgrensa tilater, det er likt for alle i køen, men kommer noen og tross det vil forbi kan man slippe de forbi uten å stanse der det er vegstrekninger for det.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA