Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannfylling på nicad batterier

Startet av pappaen til El-Bjørg, mandag 23. april 2007, klokken 13:32

« forrige - neste »

pappaen til El-Bjørg

Nå er det snart skatteoppgjør og jeg lurer på hva slags verdi jeg skal sette på min Berlingo.
I fjor trakk jeg av batteriverdien (uten at jeg fikk pes for det) og lurte på om jeg skulle
gjøre det samme i år?
Hva skal man sette av verdi for en 99 model som er gått over 50.000km.?
Har noen et godt råd her?
Jeg har for tiden en c zero, men selger og kjøper ny om kort tid...

Thomas Parsli

Det "korrekte" er å bruke Lignings-ABC 2006 og skatteetatens listepris.
(I år står ikke lenger elbilene listet)

Listepris
http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=9278&epslanguage=NO

Lignings-ABC 2006

2 Privatbiler som ikke avskrives
http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=47440&epslanguage=NO&mainchapter=47539&chapter=47541#47541

"Verdien kan settes lavere dersom bilen av spesielle grunner er gått særlig mye ned i verdi."

Du kan trygt følge tabellen i 2.1 -hvis du setter verdien lavere pga. batteriene bør du kunne argumentere sakligt for verdien. Batteriene på Berlingoen er ment å vare opp mot 100.000km og ved riktig bruk ser det faktisk ut til at de kan gjøre dette. Da tror jeg det kan bli vanskelig å argumentere for at batterier som har gått f.eks 40.000km er verdiløse.

Man bør kunne si at bilen koster 260.000 i 1999 (min P106) og at batteriene som kostet 120.000,- hos forhandler er verdiløse på en så gammel bil. Det gir en "redusert" listepris på 140.000,-
15% av dette er 21.000,- som virker rimelig for meg.

På den annen side er listeprisen på en P106 fra 1999 ca. 120.00,- og jeg tror den er mere verd på bruktmarkedet enn en elbil med ødelagte batterier...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pilt

Jeg lurte på det samme på forumet her i fjor, og da var det en som sa at jeg kunne skrive dette:

Peugeot 106 electric, 1999 modell, listepris som ny: 260 000 kr. Verdi: 5000 kr. Og som tilleggsopplysning:

EL XXXXX er et elektrisk kjøretøy. Batteriene har nå ingen restverdi, da forventet levetid er overskredet. Bilen har liten verdi uten batterier, og bilens verdi settes derfor til kr 5.000,- Prisen på nye batterier er 160.000 fra importør i Norge.

Dette godtok de i hvertfall i Oslo.

På selvangivelsen for 2006 har likningskontoret nå fylt ut riktig bil og årsmodell, men de har satt listeprisen som ny til 25 000 kr og verdien til 3750 kr. Jeg vet ikke om jeg skal la det stå det som de har fylt ut, eller om jeg skal sette verdien til 5000 kr igjen og skrive den samme teksten som i fjor. Hva ville dere gjort?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Lars C. Krogenæs

#3
Riktig, jeg skrev dette på forumet :-) Hyggelig at det ble godtatt. Gjengir postingen fra i fjor i sin helhet nedenfor:

--------------------------------------------------------------------------------
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på forumet i fjor
"Formuesverdien fastsettes i hht rettledningen til selvangivelsen side 30, post 4.2.5. Her gis det anledning til å avvike normalen, dersom særlige grunner tilsier dette . Jeg mener (og vi har også medlemmer som har fått dette godkjent tidligere år) at elbilenes verdifall er helt annerledes enn verdifallet for vanlige biler. Ettersom importørene bevisst har skrudd prisen på batterier opp, er det gjenlevende forventet levetid på batterpakken, og dermed verdifastsettelse av denne, som bør danne utgangspunkt for å fastsette bilens verdi. Bilene var relativt dyre da de ble solgt nye fra norsk importør.

Eksempel: Hvis Peugeot hadde en listepris på 260.000 i 2000, er den "normale" nåverdien ifølge skatteetaten 30% av dette, dvs. 78.000. Nye batterier til disse bilene koster fra Bertel O Steen ca. 150.000 kr. Det blir dermed helt klart urimelig å sette verdi på bilen til 78.000.

Jeg foreslår å sette bilens verdi til 5.000, da forventet gjenværende levetid på batteriene (6 år gamle batterier) er tilnærmet lik null. Resten av bilen har en verdi på kr 5.000, da den ikke er mye verdt uten batterier. Legg på noen tusen kroner på bilenes verdi for hvert år etter 2000.

Hvordan fører vi så dette opp?

Stryk ut den forhåndsutfylte verdien, og sett prisen til 5.000

I feltet for tilleggsopplysninger (5.0) eller eget vedlegg skriver du:


4.2.5 EL 19999 er et elektrisk kjøretøy. Batteriene har nå ingen restverdi, da forventet levetid er overskredet. Bilen har liten verdi uten batterier, og bilens verdi settes derfor til kr 5.000,- Prisen på nye batterier er 160.000 fra importør i Norge.

Dette gjelder elbiler med NiCd batterier (Think / Peugeot / Citroen). For Kewet vil det antakelig være riktig med den forhåndsutfylte verdien.


Se forøvrig Lignings-ABC 2005 om 4.2.5"

Har nå hørt om flere som fulgte "oppskriften" uten at ligningsmyndighetene hadde noen kommentarer til dette, så jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme.

Du skal la tvilen komme deg selv til gode! Er du i tvil, ikke nøl med å føre opp fradrag som du mener er korrekt. Det er opp til ligningskontoret å avvise din oppfating."

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: pilt på torsdag 19. april 2007, klokken 20:58
På selvangivelsen for 2006 har likningskontoret nå fylt ut riktig bil og årsmodell, men de har satt listeprisen som ny til 25 000 kr og verdien til 3750 kr. Jeg vet ikke om jeg skal la det stå det som de har fylt ut, eller om jeg skal sette verdien til 5000 kr igjen og skrive den samme teksten som i fjor. Hva ville dere gjort?

Jeg ville ha latt det stå, slik likningen viser ferdig utfyllt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Minner om selvangivelse og at elbiler med NiCd batterier er "null verdt" med gamle batterier. Jeg fikk OK på dette i fjor på min likning.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Elmo

Jeg fulgte oppskriften fra Lars, tror det var allerede på 2005 likningen, og fikk ingen innvendinger på det.
På 2006 stod det - som Pilt sa "Listepris som ny 25000,-, nåverdi 3750,-" og det lot jeg stå uforandret.
Nå på 2007 selvangivelsen står det samme som ifjor - og det har jeg tenkt å la stå.

/Jørn
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lars C. Krogenæs

Til glede for alle med gammel elbil, og positiv formue, henter jeg frem denne tråden.

Jeg har satt verdien på min elbil til 3000,- de siste årene, grunnet batterier som har overlevd sin forventede levetid, uten at skattetaten har stusset over det.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA