Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Creep Mode deaktivert?

Startet av alr, søndag 22. mars 2015, klokken 12:40

« forrige - neste »

alr

Er jo jording på den siste jeg la link til, er det ikke? Eller tar jeg feil?
Rød S85D
Love it to pieces!!

janegils

Regner med at senterpinnen er jord.

Øyvind.h

Sitat fra: alr på søndag 08. mars 2015, klokken 20:35
Er jo jording på den siste jeg la link til, er det ikke? Eller tar jeg feil?
Den siste ser ut til å være jordet samtidig som den evner å overføre jord til ditt støpsel (i motsetning til de som er flate).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

alr

Ja, var det jeg mente. Senterpinnen på den italienske siden er jord, og i det "norske" støpselet er det også jord. Så håper det funker!
Rød S85D
Love it to pieces!!

Kvammort

Jeg skal faktisk hele turen til Sicilia (Palermo og Catania) med Tesla S 85 i sommer. Har bestilt ferge fra Genova til Palermo ned, returen er Catania-Napoli og overnattinger i Roma før det kjøres nordover til Parma.

Noen spørsmål: har fanget opp motstridende info rundt superchargere i Roma; noen som vet noe?

Avstanden mellom Roma og supercharger i Modena blir for lang uten å lade. Noen som har erfaringer med hvordan dette kan løses?

Ellers andre tips tilknyttet en slik rundtur? Vil bo delvis privat på Sicilia; noen tips om hva jeg burde tenke på når det gjelder lading privat her? Ser frem til å dele mine erfaringer på dette forumet etter turen er gjennomført!

fredag

Sitat fra: Kvammort på torsdag 09. april 2015, klokken 10:00
Jeg skal faktisk hele turen til Sicilia (Palermo og Catania) med Tesla S 85 i sommer. Har bestilt ferge fra Genova til Palermo ned, returen er Catania-Napoli og overnattinger i Roma før det kjøres nordover til Parma.

Noen spørsmål: har fanget opp motstridende info rundt superchargere i Roma; noen som vet noe?

Avstanden mellom Roma og supercharger i Modena blir for lang uten å lade. Noen som har erfaringer med hvordan dette kan løses?

Ellers andre tips tilknyttet en slik rundtur? Vil bo delvis privat på Sicilia; noen tips om hva jeg burde tenke på når det gjelder lading privat her? Ser frem til å dele mine erfaringer på dette forumet etter turen er gjennomført!

Heldiggris. Pass deg for smale passasjer i gamle sicilianske byer.

Noen linker:

http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-34951.html
http://emmapattesla.tumblr.com
https://www.eneldrive.it
http://www.goelectricstations.it/colonnine-elettriche.html

For en sånn tur som dette ville jeg definitivt prøvd å få tak i ladekortet til Enel Drive / Hera. Enten direkte, eller leid kortet av feks noen nederlandske Tesla-eiere som allerede har kortet. Da får du tilgang til 22kW ladestolper i Genova, Palermo, Catania, Napoli, Roma, Perugia, Firenze, osv.

Husk at de ofte ikke mye strøm til husene sine der nede. Huset jeg leide i Portugal i fjor - 12 sengeplasser - hadde feks kun 32A enfas hovedsikring!

Ta med en solid norsk skjøteledning. I nødsfall kan du bytte ut hannkontakten med en lokal italiensk/dansk/fransk hannkontakt for å få ladet på lokale kontakter som ikke passer ellers.

Hvis alt annet feiler, så har marinaene ofte strøm til salgs. Ofte både 16A og 32A rød trefas, selv i Italia.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kvammort

Tusen takk for veldig godt og relevant svar og råd!

Enel Drive er tydeligvis et must, så tar tak i den utfordringen.

alr

Kvammort: Legge gjerne ut info om åssen det går med å få tak i Eneldrive-kort. :)
Rød S85D
Love it to pieces!!

Kvammort

Det skal jeg gjøre.

Det benyttes grønt telefonnummer, noe som ikke kan benyttes fra utlandet. Jeg har derfor forsøkt meg med å sende en e-post på perfekt italiensk i går. Satser på at den vil gi svar.

alr

Rød S85D
Love it to pieces!!

Kvammort

Jeg har nå kjørt tur-retur Italia uten noen som helst problemer. Til og med Arezzo (sør for Firenze) er det superchargere. Sidne vi la turen innom både Roma, Palermo og Catania med Etna ble det behov for ytterligere lading. Jeg fikk tak på et treårsabonnement på Enel ladekort for ladestasjoner med Menekes-kabel og oppnådde der en effekt på mellom 80 og 100 km lading/time.

Det er en forutsetning med italiensk personnummer og lønnskonto for å få bestilt Enel sitt ladekort. Ikke helt enkelt dersom man ikke har forbindleser altså.

Når jeg først fikk kortet og lastet ned app'en med oversikt over alle Italia's ladestasjoner ble det en enkel match å legge turen hel til utkanten av landet. Ladestasjonene helt i sør (Napoli og Catania f.eks.) er ofte ved IKEA-butikker. Ellers finner man de stort sett over alt.

dosmont

Er det noe nytt om lading i Italia ?
Synes det virker litt tungvint med de enel kortene enda.
Er det muligheter for chademo lading noen steder?
Skal på tur neste sommer og skal kjøre på kryss og tvers i Italia, men noen steder må mann ta i bruk hypermiling.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

fredag

Sitat fra: dosmont på lørdag 17. oktober 2015, klokken 21:40
Er det noe nytt om lading i Italia ?
Synes det virker litt tungvint med de enel kortene enda.

Har ikke prøvd det selv, men DueEnergie selger ladekort til ikke-italienere som skal virke på ladestolpene til Enel / Hera:

http://www.dueenergie.com/mobility-dueenergie.html

Sitat fra: dosmont på lørdag 17. oktober 2015, klokken 21:40
Er det muligheter for chademo lading noen steder?

Hvis du stiller litt på "opzioni" på GoElectricStations.it, så kan du få den til å vise chademo-hurtigladere i Italia:

http://goelectricstations.it/colonnine-elettriche.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

dosmont

Takk for svar :)
Da er jeg ihvertfall et stykke på vei ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

nebbulk

Er det noen som har testet ut Due Energie?
Må man ha ladekort, eller er disse åpne?
Ser på kartet på siden deres, at mange av laderne står merket med "Free Access"
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA